Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønnsforhandlinger


M_T

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi hadde lønnsforhandlinger for noen måneder siden. Det var tillitsvalgt + varatillitsvalgt som representerte arbeidstakerne. Det ble holdt et møte før tillitsvalgt(e) skulle forhandle med arbeidsgiver, der vi diskuterte hva vi ønsket med tanke på lønn. Vi ble enige om at vi skulle prøve oss på 7% høyere lønn. Forhandlingene begynte, det ble holdt flere møter og tillitsvalgt sa at dette kom til å bli bra. Etter flere uker ble lønna utbetalt, jeg oppdaget at jeg hadde fått utbetalt litt mer enn vanlig. Det viste seg at forhandlingene var over, tillitsvalgt hadde godtatt arbeidsgivers tilbud. Vi ble aldri informert/involvert om selve prosessen, for eksempel hvilke tilbud arbeidsgiver kom med. Ingenting. (Vi endte opp på 3,6% høyere lønn).

Er dette lov? At tillitsvalgt kan godkjenne slike tilbud uten at det er godkjent av oss andre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (27 minutter siden):

Ja, tillitsvalgt har forhandlingsfullmakt på vegne av dere Om han skal gå frem og tilbake med dere ville det blitt en svært tung prosess.

Ikke riktig, Han skal faa det godkjent av medlemene/ansatte, foer han skriver under?

Men om han har lov? Tabben er nok gjort. Dere maa kjefte faelt paa ham. Det der holder ikke.

Han er deres tillitsvalgte, altsaa, han som har deres tillit.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Da er det flere tillitsvalgte, en klubb, som forhaapentligvis fungerer. Vet ikke om de maa helt ned paa gulvet, men alene, kan han ikke jobbe.

zanta skrev (14 minutter siden):

Hvordan tror du det ville fungert i en bedrift med tusenvis av ansatte spredt over hele landet?

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Det er gitt hovedavtalen NHO - LO § 5-2:

  1. Forhandlinger mellom de tillitsvalgte og arbeidsgivers representanter.
    Bedriftens og arbeidstakernes representanter skal ha fullmakt til å føre reelle forhandlinger.

    Ved forhandlinger kan arbeidsgiver møte selv eller ved stedfortreder for bedriftsledelsen. Arbeidsgiveren eller dennes stedfortreder kan tilkalle andre fra bedriftsledelsen.

    De tillitsvalgte kan tilkalle representanter fra de berørte arbeidstakere, og konserntillitsvalgte i saker av konsernmessig karakter. Leder i koordineringsutvalget kan møte i stedet for den konserntillitsvalgte.

    I tvistesaker møter vanligvis ikke flere enn tre representanter fra hver av partene. Er bare en tillitsvalgt til stede, kan vedkommende ta med en annen arbeidstaker.
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Hvis ikke noe annet er avtalt, saa maa de ned paa gulvet og faa det godkjent av arbeidstakerene.

Aldri opplevd, verken i bedrift med tariffavtale eller uten(som jeg jobber i nå)

Situasjonen vår er slik:

Det forhandles frem en ramme, mellom bedrift og tillitsvalgte. En får så ett budsjett for denne rammen og distribuerer penger til de en har ansvar for basert på budsjettet.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (17 minutter siden):

Det er gitt hovedavtalen NHO - LO § 5-2:

  1. Forhandlinger mellom de tillitsvalgte og arbeidsgivers representanter.
    Bedriftens og arbeidstakernes representanter skal ha fullmakt til å føre reelle forhandlinger.

    Ved forhandlinger kan arbeidsgiver møte selv eller ved stedfortreder for bedriftsledelsen. Arbeidsgiveren eller dennes stedfortreder kan tilkalle andre fra bedriftsledelsen.

    De tillitsvalgte kan tilkalle representanter fra de berørte arbeidstakere, og konserntillitsvalgte i saker av konsernmessig karakter. Leder i koordineringsutvalget kan møte i stedet for den konserntillitsvalgte.

    I tvistesaker møter vanligvis ikke flere enn tre representanter fra hver av partene. Er bare en tillitsvalgt til stede, kan vedkommende ta med en annen arbeidstaker.

Jeg har nok feil der, det er nok omvendt, At de maa avtale at han skal komme for godkjenning, hvis de vil ha det saann.

Men uansett, ut i fra historien til traadstyrer, har tillitsmannen, taklet dette daarlig.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig at tillitsvalgte går fram og tilbake mellom ledelse og ansatte. Men det er vanlig å gi opplysninger om hvordan det har gått og bakgrunnen for at det ble det konkrete resultatet. Det er uansett ikke slik at dere har mye å stille opp med. Har ledelsen bestemt seg for at det blir 3.6%, så blir det ikke mer. Dere har ikke sanksjonsmuligheter i lokale forhandlinger.

Lenke til kommentar

Det følger av alminnelige sammenslutnings- og avtalerettslige prinsipper at en tillitsvalgt har rett til å binde medlemmene i fagforeningen innenfor felles lønns- og tariffspørsmål. Avtalerettslig følger det av (prinsippet i og analogisk anvendelse av) avtaleloven § 10 annet ledd, den tillitsvalgte har stillingsfullmakt til å forhandle og akseptere tilbud. Sammenslutningsrettslig følger det av at den hovedtillitsvalgte/de hovedtillitsvalgte er klubbens øverste valgte forvaltningsorgan og dermed har rett til å forplikte klubben (medlemsmøtet er klubbens øverste organ, men forvalter ikke klubbens interesser). 

I forholdet mellom arbeidstakerne, klubben, og bedriften er det altså inngått en bindende avtale mellom noen som var legitimert til å forplikte alle parter. 

Spørsmålet om den tillitsvalgte hadde rett til å gjøre det på denne måten kommer an på klubbens vedtekter, om det var vedtatt noen bindende føringer på et årsmøte/medlemsmøte. Unntaksvis kan det stå noe om det i tariffavtalen. Men for at dette skal få noen betydning må det være snakk om forhold som arbeidsgiver burde ha visst (se prinsippet i avtaleloven § 11). 

Ut fra hvordan forholdene vanligvis ligger an i slike saker ser dette ut som nokså vanlig fremgangsmåte. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Guest 553ee...2ab said:

Og ingenting tilsier at det skulle vært brukt i akkurat dette tilfellet.

Anonymous poster hash: 553ee...2ab

Mitt tilsvar var til spørsmålet:  "Hvordan tror du det ville fungert i en bedrift med tusenvis av ansatte spredt over hele landet?"

Min bedrift har 40k ansatte i 11(?) land, for vår del fungerer uravstemning veldig godt....

(og nei, ikke alle av oss har samme overenskomst, så det er LANGT flere en 1 forhandling/avstemming)

Lenke til kommentar
BearCat skrev (2 timer siden):

Mitt tilsvar var til spørsmålet:  "Hvordan tror du det ville fungert i en bedrift med tusenvis av ansatte spredt over hele landet?"

Min bedrift har 40k ansatte i 11(?) land, for vår del fungerer uravstemning veldig godt....

(og nei, ikke alle av oss har samme overenskomst, så det er LANGT flere en 1 forhandling/avstemming)

Stemmer dere hvert år?😲

Lenke til kommentar
Gjest 553ee...2ab
BearCat skrev (2 timer siden):

Mitt tilsvar var til spørsmålet:  "Hvordan tror du det ville fungert i en bedrift med tusenvis av ansatte spredt over hele landet?"

Min bedrift har 40k ansatte i 11(?) land, for vår del fungerer uravstemning veldig godt....

(og nei, ikke alle av oss har samme overenskomst, så det er LANGT flere en 1 forhandling/avstemming)

Hvor mange uravstemning har dere hvert år?

Anonymous poster hash: 553ee...2ab

Lenke til kommentar

Nei, vi har ikke uravstemninger hvert år, hyppigheten følger syklusen til den aktuelle foreningens tariffavtale, normalt annenhvert år.

Hvor *mange* avstemninger vi totalt har i konsernet, er vanskelig å si. Da vi som sagt er ca. 40.000 ansatte i 11 land, hvor det for de flestes vedkommende er organisasjonsfrihet = mange forskjellige avtaler. 

Lenke til kommentar
M_T skrev (På 30.8.2022 den 14.41):

Hei,

Vi hadde lønnsforhandlinger for noen måneder siden. Det var tillitsvalgt + varatillitsvalgt som representerte arbeidstakerne. Det ble holdt et møte før tillitsvalgt(e) skulle forhandle med arbeidsgiver, der vi diskuterte hva vi ønsket med tanke på lønn. Vi ble enige om at vi skulle prøve oss på 7% høyere lønn...

Om man følger litt med på nyheter, leser aviser etc ville man visst allerede før forhandlingene at 7% er ganske urealistisk.

7% =
400.000 = 28.000 kr
500.000 = 35.000 kr 
600.000 = 42.000 kr.

Til sammenligning hadde EL og IT 23.000 og NITO 27.000 i IT selskapet jeg jobber i.

Men svaret er ja, tillitsvalgt kan godta et oppgjør på medlemmenes vegne.
Er relativt sikker på at vi hadde avstemning for oppgjøret hvert år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...