Gå til innhold

Bare dårlige nyheter: Markedet spår strømpris på nesten 7 kroner etter nyttår


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (1 time siden):

Nordmenn: 
Først meg selv, deretter meg selv og til slutt kanskje meg selv igjen

Problemet er jo at Norges strømeksport er et piss i havet. Vi kobler oss på europeiske strømpriser for å slukke en brann med en liten vannflaske.

Vi sendte ut 17.8 twh i 2021 i ren strøm.

Samme tallet for gass til verden var 1111.5 twh i 2019

Vi gir så mye energi til Europa at om vi struper ned på ren strøm så bør ikke det oppfattes usolidarisk

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Softis12 skrev (8 minutter siden):

Problemet er jo at Norges strømeksport er et piss i havet. Vi kobler oss på europeiske strømpriser for å slukke en brann med en liten vannflaske.

Vi sendte ut 17.8 twh i 2021 i ren strøm.

Samme tallet for gass til verden var 1111.5 twh i 2019

Vi gir så mye energi til Europa at om vi struper ned på ren strøm så bør ikke det oppfattes usolidarisk

62,4 ganger så mye gass som strøm altså. Fint å få noen tall på det selv om årene ikke matcher. Noen skrev tidligere 10 000 ganger så mye energi i gass som i strøm, men det var altså rimelig skivebom.

Ellers så må jeg bare minne om at strøm og gass er to forskjellige produkter selv om prisnivået henger sammen. Det vil garantert bli store reaksjoner om vi slutter å bruke mellomlandsforbindelsene. Selv om vi også eksporterer gass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

62,4 ganger så mye gass som strøm altså. Fint å få noen tall på det selv om årene ikke matcher. Noen skrev tidligere 10 000 ganger så mye energi i gass som i strøm, men det var altså rimelig skivebom.

Ellers så må jeg bare minne om at strøm og gass er to forskjellige produkter selv om prisnivået henger sammen. Det vil garantert bli store reaksjoner om vi slutter å bruke mellomlandsforbindelsene. Selv om vi også eksporterer gass.

Slet med å finne tilsvarende tall på gass fra 2021.

Det som er, er jo at det er gass som er minimum "reserven" i systemet til veldig mange av våre land. Tok en kjapp runde og alle som har kabler fra Norge har gasskraftverk. Så jeg ville jo tro at i deres øyne så er gass og strøm de samme produkter.

Endret av Softis12
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

62,4 ganger så mye gass som strøm altså. Fint å få noen tall på det selv om årene ikke matcher. Noen skrev tidligere 10 000 ganger så mye energi i gass som i strøm, men det var altså rimelig skivebom.

Ellers så må jeg bare minne om at strøm og gass er to forskjellige produkter selv om prisnivået henger sammen. Det vil garantert bli store reaksjoner om vi slutter å bruke mellomlandsforbindelsene. Selv om vi også eksporterer gass.

Å skjerme det uregulerte strømmarkedet fra "en annen tid"  betegnes allerede som "galskap" i europa, selv om husholdningene der er langt mindre påvirket av prisgaloppen. https://www.finansavisen.no/nyheter/2022/08/28/7920894/osterrike-vil-at-eu-skal-skille-strom-og-gasspriser?zephr_sso_ott=2hsUYu

Østerrikerne innfører fastpris på 0,11 EUR/kWh i ett år, fra september. Et lite land det er naturlig å sammenligne seg med på mange måter, for Norge  https://www.reuters.com/world/europe/austria-backs-eu-cap-end-madness-runaway-power-prices-2022-08-28/

Endret av NERVI
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

62,4 ganger så mye gass som strøm altså. Fint å få noen tall på det selv om årene ikke matcher. Noen skrev tidligere 10 000 ganger så mye energi i gass som i strøm, men det var altså rimelig skivebom.

Ellers så må jeg bare minne om at strøm og gass er to forskjellige produkter selv om prisnivået henger sammen. Det vil garantert bli store reaksjoner om vi slutter å bruke mellomlandsforbindelsene. Selv om vi også eksporterer gass.

Årene matcher ikke, det er jo relativt viktig.
I tillegg er det greit å ha med seg at man i 2021 eksporterte man mye mer enn det vi hadde godt av.
Det er jo noe av grunnen til at vi er i den situasjonen vi er i nå.

Edit:
I tillegg er vel tallene inkludert Sverige. Ser vi på UK, NL, DK, DE ser tallene ut til å være 14,4 TWh
Norsk Petroleum skriver vi produserte 231 millioner Sm3 i 2021 med gass. Dette tilsvarer ca 2500 TWh i følge kalkulatoren på siden deres.

Endret av sk0yern
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (9 minutter siden):

I tillegg er vel tallene inkludert Sverige.

Eh, ja!? Er ikke Sverige utlandet for oss nordmenn? Eller tenker du at vi fortsatt er i union?

2500/14,4 = 173,6. Fortsatt langt unna de 10 000 som ble nevnt av noen i en av disse trådene (jeg orker ikke lete etter hvem og når)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (31 minutter siden):

Hvordan er energisituasjonen i Sverige?

Varierende

sk0yern skrev (31 minutter siden):

Har de høyere eller lavere priser enn oss?

Hvilke prisområder er det du vil sammenligne? Og på hvilket tidspunkt eller tidsintervall? Jeg foreslår at du trykker deg fram på egenhånd i stedet for å spørre meg.

Forøvrig savner jeg svar på spørsmålene mine:

Sitat

Eh, ja!? Er ikke Sverige utlandet for oss nordmenn? Eller tenker du at vi fortsatt er i union?

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Den åttende profet said:

Mye må klaffe for at vi bare skal ha "nesten 7 kroner" etter nyttår. 

Kanskje ikkje. Blir mykje industri stengt ned så faller etterspørsel og dermed pris. Så storstilt stopp i industri på kontinentet gjev lågare pris på straum der som igjen gjev lågare pris i Norge.

Sentralbankane jobbar med å få ned etterspørsel for å få ned pris stigning og prisar. Sett at dei klarar det og det blir økonomisk bråstopp.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Kan EU pålegge Norge og Putin å selge gass til en makspris?

Eller kan EU bare kompensere kjøpere (husholdninger/industri) for det som overstiger maksprisen?

Simen1 gir oss to muligheter:

Kan EU pålegge en makspris for naturgass? Naturligvis ikke!

EU kan kompensere husholdninger/industri) for det som overstiger maksprisen.

Det siste er naturligvis mulig, men ikke nødvendig om en vil ha tilbake normale priser.

Noen fakta:

1) Tyskland bruker bare 10% av naturgassen til elproduksjon. Landet har satset på naturgass fordi det er billig energi (til oppvarming og varmt vann) og relativt klimavennlig. Tyskland vil bruke naturgass til strømbalanse i en overgangsfase( senere bare vind og sol og hydrogen). Naturgass står nå for ca 12% av strømproduksjonen.

Tyskland kan skjære hardt ned og hurtig på sin bruk av naturgass ved å gå over til strøm og varmepumper. En varmepumpe koster ca 19.000 kr så ikke er det dyrt heller.

På verdensbasis brukes 23% av naturgassen til strømproduksjon.

2) Ca 300 TWh av all strøm innen EU kommer fra naturgass. Naturgass bidrar altså med ca 10% av strømmen

3) I Danmark brukes 6,3% av naturgassen til strøm (Danmark hadde stor egenproduksjon av naturgass). I Italia brukes 40% av naturgassen til strøm. Italia får sin naturgass fra Nord-Afrika der de har sterke forbindelser langt tilbake i tid. Nederland bruker 42% av sin naturgass. Nederland har historisk hatt meget høy naturgassproduksjon. Frankrike bruker bare 3,5%. Landet har satset på atomkraft og behøver derfor ikke strøm fra naturgass. Norge ligger på 1,8% (og minimalt totalt forbruk). UK ligger på 30%. Landet er selvforsynt med naturgass og forbruk og produksjonen er sterkt synkende.

Som en ser henger forbruket av naturgass dels sammen med egenproduksjon av naturgass (sterkt synkende innen EU) og dels historiske forhold, som naturgass fra Algerie, Marokko og Libya og dels selve strømproduksjonen (Norge vannkraft og Frankrike atomkraft).

Om en antar at vind, sol, kull og atom kan levere strøm for ca 40 øre per kWh og naturgass ca 6 kr per kWh, så skulle strømprisen innen EU være ca 96 øre per kWh (Av 100 TWh 10 TWh fra naturgass. Pris blir (10 x 6 + 90 x 0,4)/100 = 96 øre per kWh). Hvorfor er koster strømmen 600 øre per kWh og ikke 96 øre?

I EU, UK og Norge har vi et dysfunksjonelt markedssystem som sier at i en underskuddssituasjon er høyeste pris som gjelder (altså nå 600 øre). Omvendt i en overskuddssituasjon (virker det som ) er det laveste pris som gjelder med 1 øre per kWh. Det er jo ganske håpløst at nord i Norge og Sverige får man ikke betalt for sin strømproduksjon! Synes Støre og NVE det er greit?

Om en følger strømdebatten virker det som at en har to valg, enten basere seg på markedet eller hardhendt regulering. Dette er selvfølgelig ikke sant. Det er Nord Pools (og andre børsers) auksjonsprinsipper som er roten til problemet.

EU og UK og Norge behøver ca 8 TWh +-30% per dag. Om dette behovet ble delt om i 20 deler (lots) så kunne produsentene by på disse. Første lot vil sikkert komme ut greit med en pris som er nær produksjonspris. Likedan de neste. Den siste (eller de siste) lot'ene er det gjerne vanskeligere å finne produsenter til i en strømunderskuddssituasjon. Så her må en gjerne ty til gasskraftverk. Så da bli prisen normal for 18 deler og høy for to (for eksempel 18 x 0,4 og 2 x 6). Altså ca 96 øre per kWh.

Det er utrolig rart at ikke politikere og andre klarer å forstå slike enkle sammenhenger. I stedet holder de "markedet" (som de ikke skjønner) hellig.  Så kommer en med strømstøtte (i Norge) og makspris (mange andre land) for å kompensere for det dysfunksjonelle systemet! Hvorfor korrigere et system som de enstemmig mener er det beste og nær perfekt?

Når jeg snakker om politikere her mener jeg naturligvis et mindretall i AP og de fleste i Høyre. De fleste politikere og folk flest ser jo den komplette galskapen i dagens system!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

EU-kommisjonen planlegger en nødreform av strømmarkedet for å dempe den voldsomme prisstigningen, opplyser EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen.

- Den voldsomme stigningen i strømprisene viser nå begrensningene i hvordan strømmarkedet er designet, sier von der Leyen mandag under et strategisk forum i den slovenske byen Bled.

- Det ble utviklet for andre omstendigheter. Det er derfor vi nå jobber med en kriseintervensjon og en strukturell reform av strømmarkedet, sier EU-kommisjonens leder.

 

 

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (20 minutter siden):

Å samanlikne SE2 med NO1 er tull. SE2 er meir som NO3.
Du må sjå på SE3 som har Falun, Gävle, Stockholm og Göteborg blant anna.
I SE4 har du Halmstad, Malmö, Kalmar, Växjö osv osv

Enig, husket feil og blandet sammen.
Det er uansett en signifikant forskjell den siste tiden:

image.png.b56051b2ce16035b1492d411ddc5c2c7.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...