Gå til innhold

Atomkraftverket i Zaporizjzja er koblet av kraftnettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stimann skrev (44 minutter siden):

Her må begge parter være forsiktig. En atomkatastrofe nå er høyst uheldig for å si det slik!

En atomkatastrofe er vel ikke mulig? Kommentatorene til TU har overbevist meg er at atomkraftverk er det sikreste som finnes - og denne er i tillegg modern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (5 minutter siden):

En atomkatastrofe er vel ikke mulig? Kommentatorene til TU har overbevist meg er at atomkraftverk er det sikreste som finnes - og denne er i tillegg modern.

Ærlig talt. Bruker du samme argumentering om vannkraft? Siden demninger også er utsatt for katastrofe i en krig/sabotasje/terroraksjon? Gassanlegg også?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Raude said:

En atomkatastrofe er vel ikke mulig? Kommentatorene til TU har overbevist meg er at atomkraftverk er det sikreste som finnes - og denne er i tillegg modern.

Det er sikkert en serieprodusert, med norsk thorium matet saltsmeltereaktor. Den er helt sikker. I tillegg er den så liten (bruker nesten ikke noe areal) at den er umulig å treffe med våpen. :)

Lenke til kommentar

Det står at Russland kontrollerer kraftverket, men hvem får egentlig pengene for strømmen det leverer? Man må vel ha noen avtaler for å få betalt for kraft, og disse avtalene går vel ikke automatisk over til Russland når de plasserer noen grønnkledde folk der? Hvis det er slik at Russland bare kontrollerer området hvor kraftverket står, men ikke får penger for kraften så har de jo alle incentiver for å skru av leveransene av kraft fra det.

Og som en sidenote: Jeg skulle kjøpe noe på ebay her en dag, og fant billigste pris inkludert frakt fra europa slik at man slipper lang fraktitid fra Kina, eller ekstrem fraktpris fra USA, men når jeg så på hvor det ble sendt fra stod det Ukraina. Så jeg droppet å kjøpe det fordi jeg tviler litt på leveransedyktigheten fra Ukraina. Er dette en riktig avgjørelse, eller går frakt fint fra Ukraina?

Endret av Ørneredet
Lenke til kommentar
Ørneredet skrev (18 minutter siden):

Så jeg droppet å kjøpe det fordi jeg tviler litt på leveransedyktigheten fra Ukraina. Er dette en riktig avgjørelse, eller går frakt fint fra Ukraina?

Jeg følger noen Youtubere som regelmessig kjøper ting fra Ukraina, og de har ikke hatt problemer med forsendelser, annet enn at det tar noen dager ekstra i forhold til før krigen. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...