Gå til innhold

Tips til stasjonær (evt laptop) til bildebehandling


Anbefalte innlegg

Min gamle laptop lever helt på det siste, så trenger en ny pc til bildebehandling (lightroom / photoshop). Tenker i utgangspunktet stasjonær ettersom det blir enklere å oppgradere senere, men gjerne også tips til god laptop. Prisklasse inntil 10 tusen. Tar rett som det er panoramabilder så det kan bli store filer. Hva bør jeg prioritere å legge pengene i til slik bruk? God cpu, mye ram, eget grafikkort eller er de integrerte gode nok? Redigering av video har jeg ikke noe spesiell behov for, ei heller lage 3D grafikk. I tilfelle stasjonær har jeg skjerm (hdmi), mus og tastatur fra før. Vil helst handle i en butikk som har mulighet til nedbetaling over litt tid ( i disse strømtider......).

Edit: Har tittet litt på 
Lenovo IdeaPad Gaming 3 hos komplett, men hvor lurt er det med maksimalt 16 gb ram?
Når det gjelder laptop har skjermstørrelsen mindre å si så lenge den kan kobles til annen skjerm.

Endret av JonH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den type jobbing du holder på med får du aksellerering med GPU, så den maskinen du har sett på vil egne seg godt.

Med SSD har man såpass rask swapping av RAM til disk at en kan klare seg greit med 16 GB RAM. Spesielt når man bruker NVMe SSD slik som denne maskinen støtter.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 20.8.2022 den 15.57):

Til den type jobbing du holder på med får du aksellerering med GPU, så den maskinen du har sett på vil egne seg godt.

Med SSD har man såpass rask swapping av RAM til disk at en kan klare seg greit med 16 GB RAM. Spesielt når man bruker NVMe SSD slik som denne maskinen støtter.

Takk for svar! Men hvordan vil det bli med en pc uten egen GPU så lenge man har nok ram og ssd? Lenge siden jeg drev litt mer teknisk med pc, den gangen var Windows NT mer vanlig... 😂

Har flere eksterne harddisker fra før så stor intern ssd for lagring er ikke kritisk. Vil gjerne redusere prisen så mye som mulig og likevel kjøpe noe som vil fungere greit. Ser at Acer TravelMate har mulighet til maks 32 GB, men vil den fungere greit også med 16?

Lenke til kommentar

Det er også NVMe på denne så du klarer deg med 16 GB på den også. Den har ikke kraftig GPU så jobbing med store bilder vil utelukkende skje på CPU. Du får gjort samme jobben, men du må nok belage deg på at ting tar noe mer tid. GPU egner seg svært godt til jobben med å redigere bilder p.g.a hvordan den er designet. Abobe anbefaler minst 4 GB RAM hvis man skal kjøre effektivt med GPU.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...