Simen1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jarmo skrev (10 minutter siden): Finland: https://www.vantaanenergia.fi/en/about-us/projects/varanto-the-cavern-thermal-energy-storage/ Det er en genial kombinasjon med Finlands kjernekraft som ikke kan eller i hvert fall ikke bør effektreguleres. Kjernekraft bør ideelt gå på 100% hele tida. Hvis det må tvinges ned i effekt så må man rett og slett slippe varmen ut i lufta, til kråka. Trenger man økt effekt så har man ikke noe annet valg enn å kjøpe det inn fra regulerbar kraft når den ofte er på sitt dyreste. Varanto energilager kan varme byen på de kalde dagene og dermed supplere kjernekraftverket sånn at total effekt overstiger de 100% som kjernekraftverket alene kan tilby. Dermed unngår man å kjøpe inn dyr regulerbar kraft på de kalde dagene. På sommeren så slipper man å fyre kjernekraft for kråka. Det kan gå på 100% og overskuddet lagres i Varanto. Varmt vann koster ca 1/100 - 1/1000 av samme energimengde i batterier. Og det skaper ikke store miljøproblemer der litium og andre metaller utvinnes. 1
agvg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) qualbeen skrev (1 time siden): Grunnrenteskatt er en litt vrien sak. En gang i tiden ble den innført fra man bikker produksjon av 10 megawatt. Finnes ikke vrien i det heletatt, det er bare og la ordningen være i fred eller aller helst øke grensa, vi mangler kraft og vi kan ikke la finansdep sin uendelige griskhet legge føringene på alt her i landet. Og slik som dette forsøket av en regjering styrer på er tragisk, man endrer ting over natten, ser ut som ingen tenker på stabilitet og forutsigbarhet. Endret 6 timer siden av agvg 1
qualbeen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) obygda skrev (1 time siden): […] Men i denne konkrete saken har regjeringen løyet om endringer som ett ledd i en valgkamp. Dette er ikke valgflesk og en hvit løgn - det er den styggeste løgnen man kan komme med. Man har forsøkt å lure velgere på denne måten. Jeg mener regjeringen burde gå på denne saken. […] Jeg har ikke fulgt så nøye med på hva AP(?) har sagt i valgkampen, da jeg uansett ikke stemmer i deres retning. Men hvor grusom løgn er det du mener du har tatt de på? Du vil at regjeringen skal ta sin hatt og gå – kun på denne sak. Da bør du ha noe graverende?! Jeg ramlet over denne: https://e24.no/energi-og-klima/i/PpW9bp/mener-ap-broet-valgloefte-ikke-noe-annet-enn-aa-lyve Sitat Plutselig er det de lovet i valgkampen ikke sant likevel, sier Brunstad til E24. Er ikke dette helt vanlig valgkampsaker, da? Alle parter lover og lokker med ting de ikke kan holde?? Dette må da være selve definisjonen av "valgflesk", og helt ordinært? Eller? Kjipt? Ja! Men sånn har det nå vært i alle år. Blir folk fortsatt lurt av valgkampen, altså? På tide å våkne opp? 🙂 Ikke for det; jeg blir ikke lei meg om AP forlater regjeringen. Jeg har virkelig ikke stemt de inn! Men jeg har litt realisme i meg, og savner logiske holdepunkter til at de skal måtte gå på slike valgløfter, all den tid ingen andre partier noen sinne har tatt sin hatt og gått pga et brutt valgløfte! Endret 6 timer siden av qualbeen
agvg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) qualbeen skrev (11 minutter siden): Du vil at regjeringen skal ta sin hatt og gå – kun på denne sak. Da bør du ha noe graverende?! De sa at de ikke skulle endre beskatningen av slike småkraftverk, de løy på dette punktet, noe som tydeligvis er helt innafor for denne regjeringen. Etter så mange løgner bør de gå, flere av de som har frontet disse løgnene mot bedre vitende bør ikke lengre ha noen politiske fremtid. Endret 6 timer siden av agvg 2
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden qualbeen skrev (21 minutter siden): Jeg har ikke fulgt så nøye med på hva AP(?) har sagt i valgkampen, da jeg uansett ikke stemmer i deres retning. Men hvor grusom løgn er det du mener du har tatt de på? Du vil at regjeringen skal ta sin hatt og gå – kun på denne sak. Da bør du ha noe graverende?! Jeg ramlet over denne: https://e24.no/energi-og-klima/i/PpW9bp/mener-ap-broet-valgloefte-ikke-noe-annet-enn-aa-lyve Er ikke dette helt vanlig valgkampsaker, da? Alle parter lover og lokker med ting de ikke kan holde?? Dette må da være selve definisjonen av "valgflesk", og helt ordinært? Eller? Kjipt? Ja! Men sånn har det nå vært i alle år. Blir folk fortsatt lurt av valgkampen, altså? På tide å våkne opp? 🙂 Ikke for det; jeg blir ikke lei meg om AP forlater regjeringen. Jeg har virkelig ikke stemt de inn! Men jeg har litt realisme i meg, og savner logiske holdepunkter til at de skal måtte gå på slike valgløfter, all den tid ingen andre partier noen sinne har tatt sin hatt og gått pga et brutt valgløfte! Nei. Dette skiller seg ut fordi de hadde behandlet budsjettet..sitt eget budsjett..og gått inn for skatten der..og så ETTERPÅ, på direkte spørsmål om det vil komme endringer på skatter og avgifter rent konkret på småkraft sa de nei. De gikk altså inn i valgkampen og løy på noe de visste var løgn. Ikke valgflesk ala vi skal arbeide for osv. Her hadde de allerede vedtatt en endring på bakrommet..så gikk de ut i valgkampen og løy om det. 2 1
Gazer75 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Problemet er vel at denne skatten er flat uansett effekt når ei kjem over grensa. Hadde grunnrenteskatt på småkraft vore delt i trinn så kunne nok ting fungert betre. Dei kunne f.eks. sette den til 2-3% per MVA opp til dagens 10 MVA. I dag er det vel 57,7% flatt når ein er over 10 MVA. Skal denne prosenten gjelde frå 1,5 MVA så er det klart at mange små får problem. Endret 4 timer siden av Gazer75 1
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Gazer75 skrev (20 minutter siden): Problemet er vel at denne skatten er flat uansett effekt når ei kjem over grensa. Hadde grunnrenteskatt på småkraft vore delt i trinn så kunne nok ting fungert betre. Dei kunne f.eks. sette den til 2-3% per MVA opp til dagens 10 MVA. I dag er det vel 57,7% flatt når ein er over 10 MVA. Skal denne prosenten gjelde frå 1,5 MVA så er det klart at mange små får problem. Det er åpenbart at mange av de som har investert i dette ikke ville gjort dette om skatten blir slik man har foreslått..En gradvis innføring fremstår mer fair og forsvarlig..Men i Ap så står man høyere i kurs om man lyver og klarer å "ta noen" i samme slengen. Disse løgnene i 2025 valget er uten sidestykke i Norsk politikk..og da kan jeg godt inkludere 1940-45 Endret 4 timer siden av obygda 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå