Smule8o Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, agvg said: Tja, hvis man dekker grunnforbruket via solceller på dagtid så vil man jo både spare penger og redusere behovet for og tømme magasinene i Norge. Men det følger også masse ulemper og kostnader med uregulerbar strømproduksjon. Da et vindkraft, som faktisk også kan ha noe kapasitet på vinteren, mye mer for seg
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Smule8o skrev (Akkurat nå): Men det følger også masse ulemper og kostnader med uregulerbar strømproduksjon. Da et vindkraft, som faktisk også kan ha noe kapasitet på vinteren, mye mer for seg Jo, men vindkraft gir ikke meg noen reduksjon på strømregningen.
Smule8o Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Just now, agvg said: Jo, men vindkraft gir ikke meg noen reduksjon på strømregningen. Det gjør knapt nok små solcelleanlegg heller. Og de medfører økt nettleie for alle
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Smule8o skrev (41 minutter siden): Det gjør knapt nok små solcelleanlegg heller. Og de medfører økt nettleie for alle Hvis man går for Norgespris så er jo strømmen svindyr på sommeren, da lønner det seg fort og produsere noe selv.
kremt Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 58 minutes ago, Smule8o said: de medfører økt nettleie for alle Hvorfor? Jeg tror det er svært langt unna at "alle" hus har store solcelleanlegg ennå. Det aller meste av slik produksjon og overskudd av det vil nok forbrukes i nabolaget og ikke trenge å sendes 1000 km i kraftnettet. Men det er som vanlig mye skremsel fra nettselskap om dette. Enhver bolig har i teorien mulighet til å installere balkongkraftverk. Nettselskap vil kjempe imot men jeg tror en del boligeiere bare vil installere uansett uten å melde fra om det. Med ganske små effekter vil man hvertfalll kunne dekke eget grunnforbruk deler av dagen, og kanskje halvparten av året.
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden kremt skrev (7 minutter siden): Hvorfor? Jeg tror det er svært langt unna at "alle" hus har store solcelleanlegg ennå. Det aller meste av slik produksjon og overskudd av det vil nok forbrukes i nabolaget og ikke trenge å sendes 1000 km i kraftnettet. Men det er som vanlig mye skremsel fra nettselskap om dette. Enhver bolig har i teorien mulighet til å installere balkongkraftverk. Nettselskap vil kjempe imot men jeg tror en del boligeiere bare vil installere uansett uten å melde fra om det. Med ganske små effekter vil man hvertfalll kunne dekke eget grunnforbruk deler av dagen, og kanskje halvparten av året. Hele nettet er koblet sammen..Vi har vern som kobler ut om f.eks systemet ikke klarer å holde balansen mellom forbruk og produksjon. Men jo,solcelleproduksjon helt lokalt kan i teorien gi en kaskade av feil..f.eks der frekvensen går amok pga for lite last i forhold til innmatet produksjon. Derfor viktig å se til at f.eks lokal produksjon kan kobles vekk fra nettet via vern. Mer solcelleproduksjon må følges opp med mer vern og overvåking..så dette dytter mer kostnader inn i nettet og øker nettleien. Du kan ikke regne med at noe er gratis og ikke påvirker totalen...for det gjør det. 1
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hvis vi antar at det norske forbruket er konstant, så vil hver kWh kraftproduksjon som adderes til den norske kraftproduksjonen bidra til: Høyere kraftoverskudd og lavere prissmitte og lavere priser lavere vannverdi Dette har akkurat samme effekt på prisene som at vi f.eks reduserer enten eget forbruk med den samme kWh eller eksporten med den samme kWh. Så når noen påstår at dette adderer nøyaktig like mye nettleie, så lurer jeg veldig på hvor det regnestykket kommer fra. Hvilket grunnlag har dere for å hevde at disse går så perfekt i balanse? Hvordan skiller det regnestykket på om den nye kraftproduksjonen er vannkraft, vind, sol eller kjernekraft?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå