Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (På 17.10.2025 den 13.57):

Jeg synes overskriftene og oppmerksomheten i mediebildet om strømpriser har forsvunnet. Har dere samme oppfatning?

Jeg kan tenke meg at de aller fleste av de som var opptatt/provosert over strømpriser har valgt norgesprisstøtte og dermed senket skuldrene og trukket seg fra de tidligere opphetede debattene. Mens de som aldri brydde seg, eller "ikke har peiling på strøm og regninger og sånt" fortsatt ikke bryr seg. Også har vi den tredje gruppa, NO3 og NO4 + et par konsesjonskraft-kommuner der høye strømpriser ikke er et tema i utgangspunktet. Tror dere det er noe i dette? Hvorfor har strømpriser forsvunnet ut av mediebildet etter 1. oktober?

Det skyldes Norgespris, en midlertidig «løsning» som kan sammenlignes med en trykk-koker.
En nødløsning med mange nedsider.
Med mål om å redusere EUskepsis/misnøye/mistillit i befolkningen og skyve de reelle problemene under teppet.

Hvis ikke Europa tar ansvar for sin egen energiforsyning, vil ordningen bli så kostbar at den må revideres.
Dette til tross for at Norge er netto-eksportør av elektrisitet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (40 minutter siden):

Hvis ikke Europa tar ansvar for sin egen energiforsyning, vil ordningen bli så kostbar at den må revideres.

De har vel kalkulert med dette for lenge siden. Jeg stoler ikke på noe som helst fra Støre-regjeringen.

Skrevet

https://energiteknikk.net/2025/10/havari-etter-elektriske-delutladninger/

Sitat

I kraftnettet med mer fornybar energi fra vind- og solparker, pumpekraft, og bruk av batterier, får kraftelektronikkomformere en stadig viktigere plass.

Den elektriske påkjenningen som komponenter og isolasjonsmaterialer blir større, med mer PD som resultat.

Akselererte levetidstester på materialer viser svært forkortet levetid under omformerpåkjenninger og mange havarier har vært forårsaket at dette.

Men husk folkens, det er LCOE som teller.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (På 21.10.2025 den 0.30):

Hvorfor siterer du meg og svarer som om eg påstår noe om prisene?

Eg mener prisene er latterlige. Og å inflasjons justere med en inflasjon som i all hovedsak er drevet av kriger og nettopp økte energipriser og bruke det som et argument for normalitet blir bare helt latterlig.....

Og ikke kom med en inflasjon som ikke tar med energiprisene. For ikke komme her og si at Jordbærsyltetøyet ikke stiger i pris når energiprisene går i været.

Da har jeg sikkert bare misforstått noe. Virker som vi langt på vei er enige. 

Inflasjon: ja, høy energi-pris har absolutt vært med på å drive inflasjonen opp. Du har helt rett. Som andre har bevist før, så er ikke forbruket i den jevne husholdning særlig pris-elastisk. Vi klarer ikke å la være å bruke strøm, bare fordi den er kostbar. Og motsatt: vi bruker ikke noe som helst mer strøm når prisen er latterlig lav. Det eneste som betyr noe for forbruket vårt, fra dag til dag, er i grunn været (temperatur). 🫤

Varig høy energikost gjør at jeg legger igjen mer penger hos strømprodusent gjennom egen bolig, samt at alle varer jeg kjøper "over natten" steg voldsomt i pris for å utligne dyr strøm til alle ledd i bedriftene. 

Mat koster jo i dag nesten det dobbelte av hva det gjorde for seks år siden! (I absolutte tall, altså ikke inflasjonjustert.) Lønnen min har samtidig gått opp, men ikke nok til at kjøpekraften er like god.

Vokteren skrev (1 time siden):

Det skyldes Norgespris, en midlertidig «løsning» som kan sammenlignes med en trykk-koker.
En nødløsning med mange nedsider.
Med mål om å redusere EUskepsis/misnøye/mistillit i befolkningen og skyve de reelle problemene under teppet.

NorgesPris er ikke enn kostbar løsning. 

Hvis jeg i morgen begynner å samle inn en tusenlapp fra alle naboene mine, men samtidig gir de "gratis boller, kaker og kaffi", så er ikke dette en kostbar løsning for meg. Tvert om; jeg går godt i pluss. 

Ja; jeg kunne tjent enda mer i pluss ved å ta tusen-lappen uten å gi noe tilbake. Eller hva om jeg tok 2000 fra de i stedet? Ulempen er at plutselig blir naboene mine sinte og sure, og begynner å motsette seg min lille røvertokt 😬

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

No3 er nå like dyr som 1, 2 og 5. Faktisk høyere makspris i løpet av dagen. Begynner Sogn-linjen å få sin effekt nå? Det virker mer og mer som alle skal presses over på Størespris, enten de vil eller ikke.

For ordens skyld, fyllingsgraden er nå 94 % i området her

Spoiler

strm22-10.PNG.42591cf9fe745b91cce6a7a2b5f7dd30.PNG

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, kremt said:

No3 er nå like dyr som 1, 2 og 5. Faktisk høyere makspris i løpet av dagen. Begynner Sogn-linjen å få sin effekt nå? Det virker mer og mer som alle skal presses over på Størespris, enten de vil eller ikke.

For ordens skyld, fyllingsgraden er nå 94 % i området her

Hide contents

strm22-10.PNG.42591cf9fe745b91cce6a7a2b5f7dd30.PNG

Hela dagen ser merklig ut. Hela Norge och Sverige samma pris mitt på dagen och sen ett hopp kl 20:00

image.thumb.png.1c96eae8c7898771da4ae7154beb1cda.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...