Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er meldt en del regn i NO2 de neste 8 dagene. Her i NO4 er det godt at vi slipper. 95,7% er mer enn nok.

Screenshot_20250828-143658.thumb.png.559743bf6b50c54d9c9bc4877a875b26.png

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er meldt en del regn i NO2 de neste 8 dagene. Her i NO4 er det godt at vi slipper. 95,7% er mer enn nok.

Screenshot_20250828-143658.thumb.png.559743bf6b50c54d9c9bc4877a875b26.png

Ca 50 mm på 10 dager er ikke sikkert mer enn det som går ut igjen i et par av kablene.
Skulle vært artig og visst hvor mye strøm man kan produsere av 50 mm regn jevnt fordelt i NO2, men KI har ikke noe svar....

• Liker 1
Skrevet
Frank Olsen skrev (40 minutter siden):

Ca 50 mm på 10 dager er ikke sikkert mer enn det som går ut igjen i et par av kablene.
Skulle vært artig og visst hvor mye strøm man kan produsere av 50 mm regn jevnt fordelt i NO2, men KI har ikke noe svar....

Da har jeg sjekket og regnet litt på dette.
Årlig nedbør i Suldals- og Bykleheiene der nedslagsfeltet til Ulla-Førre anlegga ligger er på ca 2000 mm.
Dette utgjør da i snitt ca 5,5 mm nedbør per dag.
Det vil jo da si at et snitt på 5 mm nedbør daglig de neste 10 dagene vil bli brukt opp etterhvert som det faller ned.....

• Liker 1
Skrevet
Frank Olsen skrev (10 minutter siden):

Da har jeg sjekket og regnet litt på dette.

Jeg også. Jeg plukket ut fire steder, Stavanger, Mandal, Porsgrunn og Bykle for å få god spredning på hvor jeg henter inn nedbørsdata. Disse stedene har hatt 475mm nedbør i gjennomsnitt så langt januar-juli i følge yr sin historikk-tabell. I følge NVE har det vært et nyttbart tilsig i NO2 på 25892 GWh så langt i år (januar-august). Så sånn serviettkalkulasjon så gir 1 mm nedbør ca 55 GWh. I følge Windy er oransje ca gjennomsnittlig farge for NO2 de neste 8 dagene og det kan leses av på skalaen som ca 100mm nedbør. Så i løpet av de neste 8 dagene kan vi estimere ganske omtrentlig 55*100 = 5,5 TWh nyttbart tilsig i NO2.

Er Nordpool nede for øyeblikket? Jeg tenkte jeg skulle regne på hvor mye NO2 har produsert, importert og eksportert de foregående 8 dagene for å få sammenligne med de 5,5 TWh.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Er Nordpool nede for øyeblikket? Jeg tenkte jeg skulle regne på hvor mye NO2 har produsert, importert og eksportert de foregående 8 dagene for å få sammenligne med de 5,5 TWh.

Kanskje de har strømbrudd 🤣

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Så sånn serviettkalkulasjon så gir 1 mm nedbør ca 55 GWh. I følge Windy er oransje ca gjennomsnittlig farge for NO2 de neste 8 dagene og det kan leses av på skalaen som ca 100mm nedbør. Så i løpet av de neste 8 dagene kan vi estimere ganske omtrentlig 55*100 = 5,5 TWh nyttbart tilsig i NO2.

Jeg tviler veldig på om det blir så mye nedbør.
Selv bruker jeg Suldalsvatn, Blåsjø og Sirdal-Sinnes på Yr for å se hvor mye nedbør som ventes og ingen av de stedene meldes det så mye nedbør på en uke. Mest i Sirdal med 62 mm.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, fredrik2 said:

Priserna kommer vel gå opp och så får de som inte ha råd inte köpa ström. 

Verkar ikke som att Norge kan göra så mycket med eksporten förutom att sätta upp priset och jag antar att ikke Tyskland etc kan göra noe annat heller. 

Men det skulle bli intressant hvis Tyskland eller framför allt England skulle komma i en situation där de ikke vill sälja till Norge. 

Men er ju lite speciellt att länder som vi normalt eksporterar rätt mye till netto och som ofta har rätt höga priser och inte helt bra marknad själva er de som ska hjälpa oss hvis det faktiskt blir ett torrår. Finns ju inget direkt överskott av ström. 

Det er jo gjengs det; Tyskland blånekter å dele opp landet i flere soner, men de skandinaviske landene ga etter og gjorde det. De store landene gjør som de vil, de små må bare føye seg. Men det er jo så viktig å bli med i EU, for da får man lov til å være med å bestemme... 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kalle Klo skrev (5 minutter siden):

Det er jo gjengs det; Tyskland blånekter å dele opp landet i flere soner, men de skandinaviske landene ga etter og gjorde det. De store landene gjør som de vil, de små må bare føye seg. Men det er jo så viktig å bli med i EU, for da får man lov til å være med å bestemme... 

Det er akkurat det som vil skje. Dersom Tyskland får problemer vil de ikke eksportere noe som helst...De vil trolig etablere en eller annen eksport restriksjon på linjene......

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (21 minutter siden):

Dersom Tyskland får problemer vil de ikke eksportere noe som helst...De vil trolig etablere en eller annen eksport restriksjon på linjene......

Det er vel ikke snakk om dersom.
Det er når.
Den siste vinteren var usedvanlig mild, den kommende blir kald.

Skrevet
Kalle Klo skrev (44 minutter siden):

Norge vart delt opp i to soner på 90-talet etter dereguleringa.
I januar 2010 var NO2 og NO3 oppretta og mars same år NO5.
Statnett vart klaga inn til ESA for dette den gongen.

Skrevet
41 minutes ago, Frank Olsen said:

den kommende blir kald.

Det er vel omtrent umulig å forutsi hva temperaturen blir. Hva bruker man isåfall for å spå dette,tarotkort, en rund kule og solaktivitet?

• Liker 1
Skrevet
Gazer75 skrev (10 minutter siden):

Norge vart delt opp i to soner på 90-talet etter dereguleringa.
I januar 2010 var NO2 og NO3 oppretta og mars same år NO5.
Statnett vart klaga inn til ESA for dette den gongen.

Norge hadde mange prisområder på 90 tallet...i perioder svært mange. Det ble så mange og de endret grenser hele tiden slik at man til slutt ble nødt til å ta grep for å redusere dem.

Skrevet
kremt skrev (29 minutter siden):

Det er vel omtrent umulig å forutsi hva temperaturen blir. Hva bruker man isåfall for å spå dette,tarotkort, en rund kule og solaktivitet?

Statistikk fra tidligere La Niña'er og sannsynligheten for polar vortex sammenbrudd.
Forventet temperatur i perioden desember til februar:

image.png.590b8be580fd17cc7aaa7bcc8e82af6c.png

Skrevet
Frank Olsen skrev (3 minutter siden):

Statistikk fra tidligere La Niña'er og sannsynligheten for polar vortex sammenbrudd.
Forventet temperatur i perioden desember til februar:

image.png.590b8be580fd17cc7aaa7bcc8e82af6c.png

Meterologer og klima forskere anser vel selv dette som 50/50 sjansje...så det er vel ikke akkurat noe man kan stole så mye på..

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (59 minutter siden):

Meterologer og klima forskere anser vel selv dette som 50/50 sjansje...så det er vel ikke akkurat noe man kan stole så mye på..

Mellom 60 og 75 % sjanse for at dette slår til sier de.

Skrevet
Jotun skrev (6 timer siden):

Da er strøm støtte, moms og nettleie inkludert.

Ingen påslag? Hvor mye betaler du i nettleie? Prøver bare å resonnere meg tilbake til hva strømmen koster..

Hvor mange kWh bruker du til den prisen?

Skrevet

Nytt småkraftverk i NO4 åpner i dag (Pluss-artikkel i Nordlys). Forventet årsproduksjon på 12 GWh. Ikke rare greiene, men alle bekker små..

Investeringsbeslutningen ble nok gjort for flere år siden med helt andre priser og byggingen har ikke blitt stoppet på grunn av lave priser de siste ~8 månedene. De regner nok med en normalisering av prisene etter hvert. Siden det er pluss-artikkel får dere en smakebit her:

Sitat

Det er ikke hver dag det åpnes nye kraftverk i Troms, men tirsdag skjer det igjen. Da åpner vannkraftverket Øvre Tømmerelv i Sørreisa. Den årlige produksjon på 12 GWh er nok til rundt 750 husstander. Det er småkraftprodusenten Cadre som står bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...