Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tidligere i tråden har det blitt påstått at Norge er det eneste landet i Europa der husholdninger har smart-målere (timebasert avlesning). Jeg har ikke kommentert det tidligere fordi jeg har ikke hatt annen informasjon. Men nå har jeg funnet en rapport fra 2022 som har status på utrulling av smarte målere. Den er riktignok 3 år gammel så utrullingen har formodentlig kommet lengre nå. Uansett, poenget er at påstanden ikke var sann pr 2022, og har neppe noen gang vært det ettersom både Finland, Estland, Italia og Spania var tidligere ute enn oss med 100% smartmåler-utrulling. Her er høydepunktet fra rapporten:

Screenshot2025-08-22at14-04-04JRC134988_01_pdf.thumb.png.d4ad74c42097240712211535bb977340.png

Jeg kom på sporet av dette da jeg søkte etter elektrisitetspriser i Irland og ser at det pushes spotprisavtaler over en lav sko der, med forbehold om at man har installert smartmåler.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Screenshot2025-08-22at16-39-24Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.78b69c73f3850d02663f97163cc045df.png

Finn fem feil! Hva svarte er det som foregår nå? Importere svindyr strøm til et område med 94,9% fyllingsgrad og minuspriser? Noen med spakene må ha begynt helgefylla tidlig i dag..

Endret av Simen1
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Til dere som er missunnelige på lave strømpriser i Nord: Det er en grunn til at det er sånn og grunnen er nok ikke helt som dere tror. Når avisa skriver egne artikler om at skydekket bryter opp og at vi med flaks kan få temperaturer opp mot 18-20 grader siste helga i august, da skjønner dere vel at det har vært ille her lenge.

Screenshot2025-08-23at15-20-21HpisikteNbryterskydekketopp!.thumb.png.b7a6f5e3eaee297997ba4008300317b3.png

https://www.nordlys.no/hap-i-sikte-na-bryter-skydekket-opp/s/5-34-2207873

Sånn har vi hatt det i hele år, med svært uvanlig høy fyllingsgrad, vått og surt vær. Lite ekte sommer. Det har en pris som ikke kan måles i kroner og øre.

Screenshot2025-08-23at15-22-15Magasinstatistikk-NVE.png.1e34685e14b651d9a26224b417af7f59.png

Edit: Jeg vil bare føye på et lite øyeblikksbilde her fra siste snøfall - i august!

Screenshot2025-08-23at15-29-32HpisikteNbryterskydekketopp!.png.78b572327fcbb1ea85d5aaaff36f9603.png

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet

Du tror virkelig at været alle andre steder er 10x bedre enn i nord? Sett bort fra en 2-3 uker lang, og svært uvanlig, heteperiode har det stort sett vært regn, kuling og 10-15 grader mange steder i landet. 

Ser ganske likt ut for meg

Spoiler

vret.thumb.PNG.970d960c636e32d9ea92a644a09d22dd.PNG

• Liker 2
Skrevet

De digre demningene lagrer så mye vann at de flytter masse rundt på jorden. Det gjør at jordskorpen forskyver seg i forhold til planetens midterste lag, mantelen, ifølge forskerne.

https://www.forskning.no/geofag-videnskabdk/demninger-har-forskjovet-jordens-poler/2542845?fbclid=IwY2xjawMXBp5leHRuA2FlbQIxMABicmlkETBRNGNxVFhmdDNqVmJxTVJFAR6EvjipiHf1FHgRZLdRVjb85FhyCkNywSVhjvmGvrSNf5tJ-dNi5kiL7Fmalw_aem_jx0O8I4jzxOtT5ewGJjz5g

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (8 timer siden):

Til dere som er missunnelige på lave strømpriser i Nord: Det er en grunn til at det er sånn og grunnen er nok ikke helt som dere tror. Når avisa skriver egne artikler om at skydekket bryter opp og at vi med flaks kan få temperaturer opp mot 18-20 grader siste helga i august, da skjønner dere vel at det har vært ille her lenge.

Screenshot2025-08-23at15-20-21HpisikteNbryterskydekketopp!.thumb.png.b7a6f5e3eaee297997ba4008300317b3.png

https://www.nordlys.no/hap-i-sikte-na-bryter-skydekket-opp/s/5-34-2207873

Sånn har vi hatt det i hele år, med svært uvanlig høy fyllingsgrad, vått og surt vær. Lite ekte sommer. Det har en pris som ikke kan måles i kroner og øre.

Screenshot2025-08-23at15-22-15Magasinstatistikk-NVE.png.1e34685e14b651d9a26224b417af7f59.png

Edit: Jeg vil bare føye på et lite øyeblikksbilde her fra siste snøfall - i august!

Screenshot2025-08-23at15-29-32HpisikteNbryterskydekketopp!.png.78b572327fcbb1ea85d5aaaff36f9603.png

Vestlandet er vått året rundt. Allikevel spriker pris mellom NO5 (vest) mye med både NO4 (nord) og NO3 (Midt-Norge).

Tror vi bør benytte andre forklaringsvariabler for å forstå prissmitte. (Er jo ikke slik at været plutselig endret seg dramatisk for en fire-fem år siden, heller..)

Det som derimot endret seg var dimensjonen på eksportkabler. Ja, også nesten samtidig begynte vi å elektrifisere sokkelen (galskap!!), samt at Tyskland slo av gammel kjernekraft til fordel for import fra naboland. For å sukre pillen, begynte Putin å krympe gass-eksport til Europa, hvilket førte til en aldri så liten krise da vinteren slo til noen måneder senere. 

Kanskje vi burde ha reversert elektrifisering av sokkelen inntil Europa ikke trenger å bruke oss som et aktivt batteri?🪫 (De må gjerne bruke oss på en mer passiv måte, og vi har jo innimellom overskudd som bør sendes vekk. Men prissmitten MÅ opphøre!)

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, kremt said:

Du tror virkelig at været alle andre steder er 10x bedre enn i nord? Sett bort fra en 2-3 uker lang, og svært uvanlig, heteperiode har det stort sett vært regn, kuling og 10-15 grader mange steder i landet. 

Reveal hidden contents

Skal du virkelig prøve å debatere at vinteren er like lang i sør som i nord? Poenget til Simen1 vil jo være at man trenger mer strøm til oppvarming i nord. Ett øyeblikksbilde er irrelevant. 

• Liker 1
Skrevet
Mephisto- skrev (9 timer siden):

Skal du virkelig prøve å debatere at vinteren er like lang i sør som i nord? Poenget til Simen1 vil jo være at man trenger mer strøm til oppvarming i nord. Ett øyeblikksbilde er irrelevant. 

Jeg er usikker på om Simen1 mener at Nord-Norge som helhet trenger mer strøm til oppvarming.

F.eks tror jeg indre Østland har generelt kaldere vintre enn nordlig kyst (folk i nord bor stort sett langs kyst — mens vi på Østlandet også har befolkning på kalde steder). 

For all del; Finnmarksvidda er ikke akkurat kjent for sol og varme. Kan bli godt kaldt der. Men et godt stykke lenger sør, har vi områder som Røros og i grunn  hele Hedmark. Kaldt om vinteren! 🥶❄️ 

• Liker 2
Skrevet
kremt skrev (22 timer siden):

Skjul innhold

4 dager er en anekdote. Totalt irrelevant i denne sammenhengen. Se heller på fyllingsraden i NO4 i 2025. Nord-Norge har en svært uvanlig høy fyllingsgrad og den kommer ikke av tørt vær akkurat. Var det det som var poenget ditt?

Skrevet
qualbeen skrev (14 timer siden):

Vestlandet er vått året rundt. Allikevel spriker pris mellom NO5 (vest) mye med både NO4 (nord) og NO3 (Midt-Norge).

Tror vi bør benytte andre forklaringsvariabler for å forstå prissmitte. (Er jo ikke slik at været plutselig endret seg dramatisk for en fire-fem år siden, heller..)

Det som derimot endret seg var dimensjonen på eksportkabler. Ja, også nesten samtidig begynte vi å elektrifisere sokkelen (galskap!!), samt at Tyskland slo av gammel kjernekraft til fordel for import fra naboland. For å sukre pillen, begynte Putin å krympe gass-eksport til Europa, hvilket førte til en aldri så liten krise da vinteren slo til noen måneder senere. 

Kanskje vi burde ha reversert elektrifisering av sokkelen inntil Europa ikke trenger å bruke oss som et aktivt batteri?🪫 (De må gjerne bruke oss på en mer passiv måte, og vi har jo innimellom overskudd som bør sendes vekk. Men prissmitten MÅ opphøre!)

Vestlandet har nokså normal nedbør i år i forhold til andre år. Derfor er fyllingsgrad i balanse med forbruk, priser og overføringer. Nord-Norge er ikke i noen normal nedbørssituasjon. Derfor er prisene på bunn, overføringene ut av NO4 så høye som det lar seg gjøre antar jeg. Fyllingsgraden har vært usedvanlig høy helt siden i januar og prisene ditto lave. Dette henger sammen.

qualbeen skrev (3 timer siden):

Jeg er usikker på om Simen1 mener at Nord-Norge som helhet trenger mer strøm til oppvarming.

F.eks tror jeg indre Østland har generelt kaldere vintre enn nordlig kyst (folk i nord bor stort sett langs kyst — mens vi på Østlandet også har befolkning på kalde steder). 

For all del; Finnmarksvidda er ikke akkurat kjent for sol og varme. Kan bli godt kaldt der. Men et godt stykke lenger sør, har vi områder som Røros og i grunn  hele Hedmark. Kaldt om vinteren! 🥶❄️ 

Dette er ingen meningsmåling så hva jeg mener om det er irrelevant. Dessuten så er det ikke opp til meg å bedømme, men noe hver enkelt strømforbruker må bedømme for sin bolig eller bedrift.

Ærlig talt, vi diskuterer vel ikke på nivået "min er kaldere enn din"? Hva skal poenget med det liksom være?

Skrevet

Mandag er det bare ubetydelige prisforskjeller for husholdninger i NO2 og dermed også liten vits å gjøre en innsats for å flytte forbruket. Med strømstøtten, før man legger til påslag, mva osv så er det bare 28 øre forskjell mellom topp og bunn. I dag søndag er det hele 76 øre mellom topp og bunn etter samme målestokk.

For bedrifter er det derimot mer å hente, inntil 131 øre/kWh, hvis bedriften kan konsentrere strømforbruket på dagtid mellom kl 12 og 15 og unngå kveldsaktiviteter kl 20-22.

Strmprismandag25_aug.thumb.png.004e2082778eace687be11d07858beb6.png

Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Nord-Norge er ikke i noen normal nedbørssituasjon. Derfor er prisene på bunn, overføringene ut av NO4 så høye som det lar seg gjøre antar jeg. Fyllingsgraden har vært usedvanlig høy helt siden i januar og prisene ditto lave. Dette henger sammen.

Det jeg hørte hjemme fra er at de forrige uke måtte tappe ned røssvatnet som vel er norges 3 største magasin. og med alt regnet som er kommet siste 2 uker er det nok mange som renner over.

• Liker 1
Skrevet

Nedbør tromsø

Spoiler

tromsnedbr.thumb.PNG.448c64ed6c71e796e4d4b17b9887fa2d.PNG

Nedbør Trondheim

Spoiler

trondheimnedbr.thumb.PNG.0a1e9f4981eed50d8d808b73a4c109f9.PNG

Oppsummering av resultater

Nedbør Trondheim i viste periode - 1735 mm. Normal år 1135 mm. 52 % over normalen

Nedbør Tromsø i viste periode - 1692 mm. Normal år 1164. 45 % over normalen

Midt-Norge har altså hatt MER nedbør enn Nord-Norge som du hevder har hatt svært uvanlig mye nedbør. Kanskje var det ikke så uvanlig likevel men at noen personer har lett for å overdrive ting?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
23 hours ago, Simen1 said:

Lørdag: 4 timer under 11 øre, 16 timer 80-ish øre*

Strmprislrdag23_aug.thumb.png.002b057c90d0a0d9fba956129a6b13ea.png

Søndag: 6 timer under 13 øre, 14 timer 80-ish øre*

Strmprissndag24_aug.thumb.png.d209cfd5f9b8e3e638c1b10fcf31f45f.png

Du verkar inte gilla när andra visar tal på dyra timmar samtidigt som du själv om och om igen visar billiga perioder. 

Tror jag ska ta fritt från jobbet i morgon för att vaska och dusja. Sparar kanske några kr men det är det värdt!

(tror ikke information om billiga eller dyra timmar er speciellt användbart för de allra flesta. De som kör bil till jobb kan inte ens ladda under de billiga timarna vi har sett den senaste tiden förutom på helgen. De allra flesta kan nog inte bara ändra tiden för det allra mesta av sitt förbruk).

• Liker 4
Skrevet
3 minutes ago, kremt said:

Nedbør tromsø

Hide contents

Nedbør Trondheim

Hide contents

Nedbør Trondheim i viste periode - 1735 mm. Normal år 1135 mm. 52 % over normalen

Midt-Norge har altså hatt MER nedbør enn Nord-Norge som du hevder har hatt svært uvanlig mye nedbør. Kanskje var det ikke så uvanlig likevel men at noen personer har lett for å overdrive ting?

Intressant, Tromsø verkar både haft en fin vinter med snö och en fin vår og sommar enligt den statistisken.

I Trondheim har hade vi en dålig vinter, en svinkall vår med en del nederbør, några fina veckor i Juli och en rätt dålig augusti. 7 grader på morgonen för veckan och jag hade nysnö och minus grader på gårdagens tur.

20 grader er vel normalt relativt ovanligt i stora delar av Norge men kanske inte på øst och sørlandet. 

Skrevet
On 8/23/2025 at 3:24 PM, Simen1 said:

Til dere som er missunnelige på lave strømpriser i Nord: Det er en grunn til at det er sånn og grunnen er nok ikke helt som dere tror.  

Merkligt inlägg. En lång anekdot om vädret i nord Norge där du verkar tro att alla andra har det bättre. 

Tror nog de allra flesta vet att det er ekstra billig i nord i år på grund av en massa regn och snö (hög magasin fyllningsgrad) samtidigt som de också förstår att skillnaden mellan nord och sør ikke bara är forskjell i nedbör. 

Tror vel inte heller folk er så missunelige øver veldigt lave priser i nord. Det handlar nog mer om kontroll øver egen kraft och priser.

• Liker 3
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Nedbør tromsø

Vis skjult innhold

Nedbør Trondheim

Vis skjult innhold

Svært høg fyllingsgrad i midt-Norge også

Screenshot_20250824-155603_Samsung Internet.jpg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...