Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gazer75 skrev (58 minutter siden):

Heile oppdelinga var, og er, eit fordyrande element om du spør meg. Var vel noko som kom via EØS frå EU.

Tja, jeg tror ikke det er store forskjellen. Disse virtuelle kraftselskapene kjøper bulk og selger smått til hvermansen, driver kundeservice og førsteledd innkreving. Det er jo noe som ellers måtte vært under ekte kraftselskap. Har du noen indikasjon på at de virtuelle har høyere kostnader eller profitt enn de ekte?

Markedet for kundefakturering og oppfølging på kundenivå tror jeg er en business som har blitt ganske automatisert med tida. Det går stort sett av seg selv. Så det gir egentlig mening å slå sammen, sånn at f.eks 20 kundebehandlere kan betjene 1 million husstander i stedet for at det er 100 kraftselskap som betjener 10 000 husstander hver, med kanskje 5 ansatte per selskap (de som er dedikert til kundebehandling).

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jarmo skrev (2 timer siden):

Tidligere hadde begge monopol på sitt område, nå kan man velge kraftleverandør hvor som helst i landet. Nettselskaper har fremdeles monopol.

Ja kraftselskapene var også netteiere i sitt område, noe som jo var helt naturlig. 

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Tja, jeg tror ikke det er store forskjellen. Disse virtuelle kraftselskapene kjøper bulk og selger smått til hvermansen, driver kundeservice og førsteledd innkreving. Det er jo noe som ellers måtte vært under ekte kraftselskap. Har du noen indikasjon på at de virtuelle har høyere kostnader eller profitt enn de ekte?

Markedet for kundefakturering og oppfølging på kundenivå tror jeg er en business som har blitt ganske automatisert med tida. Det går stort sett av seg selv. Så det gir egentlig mening å slå sammen, sånn at f.eks 20 kundebehandlere kan betjene 1 million husstander i stedet for at det er 100 kraftselskap som betjener 10 000 husstander hver, med kanskje 5 ansatte per selskap (de som er dedikert til kundebehandling).

At strømprodusent slipper å sende ut faktura, stemmer jo ikke. Vi må tross alt betale nettleie. Ergo må de ha kontroll på kunder, fakturaadresse, målernummer, på vårt forbruk, hvorvidt vi har betalt regninger eller ei, +++. 

Men strømmen må vi kjøpe via andre, helt korrekt. De må også ha kontroll på kundene sine; håndtere faktura, målernummer, +++. 

Hvorvidt det totaltsett blir billigere for meg å ha to ulike aktører å forholde meg til, som hver må ha sine support-apparater m.m., vet jeg lite om. Kanskje? Kanskje ikke? Om ikke annet, har dagens ordning hvertfall skapt noen (egentlig overflødige) arbeidsplasser.

Det finnes mange ulike strømprodusenter (nettselskaper) i dette landet, og mange av de er sikkert mindre lokale lag. Men, merk; det finnes ENDA FLER kraftleverandører! Hvordan i alle dager? Hva skal vi med disse ~150 selskapene? 

Det hadde holdt leeenge med 3-5 ulike aktører. Det eneste som skiller de ad, er logoen de putter på fakturaen. Alt annet er helt likt! Okay, kanskje ikke helt; noen aktører prøver å svindle kundene sine med tøysete tilleggsprodukter de aldri har bedt om, andre prøver å ta betalt for sine app'er, og noen bundler strøm sammen med telefoni eller lignende mot en (lav) rabatt. 

Sitat

Ved utgangen av 2022 var det registrert 126 nettselskaper, 147 kraftleverandører […] i Elhub.

https://elhub.no/kraftmarkedsaret-2022/

Endret av qualbeen
Skrevet
qualbeen skrev (1 time siden):

Sitat

Ved utgangen av 2022 var det registrert 126 nettselskaper, 147 kraftleverandører […] i Elhub.

https://elhub.no/kraftmarkedsaret-2022/

Er rundt 70 som har privatkundar i dag. Mange har fusjonert sidan 2022.
Denne lista skal vere ganske komplett: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_nettselskap

Det er også industrinett og produksjonsnett som ikkje er med i lista over.
Nesten alle selskap som har større kraftproduksjon driv også reine produksjonslinjer for å få krafta ut.
Ein del av dette er små 22kV linjer for å styre damluker osv langt inne på fjellet. Desse kan i nokre tilfelle forsyne hytter.

Er litt tullete at vi har så mange selskap i eit lite land som Norge.
Nettselskapa burde vore fjerna frå kraftkonserna og teke over av fylka og så dekka sitt fylke. Vi treng ikkje mange titals selskap som skal ha sin eigen administrasjon og planlegging. Mange av dei små må sikkert også hyre inn ekstern hjelp som kostar flesk.

Det har jo allereie vore mange fusjonar siste åra. BBK (eigd av Eviny) her i vest har absorbert 3-4 andre selskap. Elvia på austlandet har også absorbert mange. Glitre Nett vart til etter at Agder energi og Glitre energi fusjonerte til Å Energi.

• Liker 2
Skrevet
Gazer75 skrev (2 minutter siden):

Det har jo allereie vore mange fusjonar siste åra. BBK (eigd av Eviny) her i vest har absorbert 3-4 andre selskap. Elvia på austlandet har også absorbert mange. Glitre Nett vart til etter at Agder energi og Glitre energi fusjonerte til Å Energi.

Endel av disse sammenslåingene er vel ett resultat av ett ønske om og rasjonalisere alle disse nettselskapene som ble unødig kostbare i drift, er vel NVE? Som har pushet.

Skrevet
Gazer75 skrev (5 minutter siden):
Sitat

Ei kraftutbygging vil bety alt for bygda. Det blir fleire lokale arbeidsplassar og håpet er at fleire vil flytta hit, helst familiar med ungar, seier Skogland, som også driv lokalbutikken i bygda.

Berre i byggeperioden kan det bli 200 lokale arbeidsplassar, ifølge NVE.

Og hva har disse plasser ETTER at alt er ferdig? 10-12 arbeidsplasser, yngre folk som ikke finner partner og bosetter seg fast der?

Been there, seen that. Same song, different notes..

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (12 timer siden):

Og hva har disse plasser ETTER at alt er ferdig? 10-12 arbeidsplasser, yngre folk som ikke finner partner og bosetter seg fast der?

Been there, seen that. Same song, different notes..

Det blir ingen flere arbeidsplasser der. Jeg vet med 100% sikkerhet da jeg også har vært med på dette..I dag styres det meste fra en sentral langt vekk..og selv der er antall arbeidsplasser på vei bort som følge av AI. Dette blir en "sort" fabrikk hvor man kun har vedlikehold i perioder..Politikere må slutte å være så naive.

Det eneste fornuftige på lang sikt er kjernekraft. Da kan man legge produksjonen der forbruket er.  Ønsker man ikke kjernekraft så må natur gå tapt.

• Liker 3
Skrevet

Dette med arbeidsplasser vektlegges for tungt. Det som er viktig er at slike bedrifter legger igjen et lass med penger i den norske skattekista.

Og hele fokuset på tilflytting av barnefamilier er bare å tenke like langt som nesen. Det vil nødvendigvis føre til fraflytting av barnefamilier fra andre steder. Den enes død den andres brød. Det er et nullsumspill der man fokuserer på bygda alene, på bekostning av andre. I stedet for å løse det grunnleggende problemet lav fødselsrate så forsøker man altså å rappe ressurser fra "naboen". Norge og vesten trenger høyere fødselsrate og hver bygd og by må ta sitt ansvar for det. Skape sine arbeidsplasser og gode liv. Det må bli populært igjen å føde mange barn!

@obygda Hvis den norske middelklassen og nedover kan leve fett på skatter fra sorte fabrikker - hvorfor ikke? Hvis 30% av den voksne befolkninga kan sitte hjemme og spille playstation, med stønader betalt av sorte fabrikker - hvorfor ikke? Svette klær, skitne hender, hverdagstidsklemma er jo ikke samfunnsmål i seg selv. Det er verdiskapningen og det gode liv som er selve målet og hvis mange kan oppnå det uten å løfte en finger fra PSP-kontrolleren, så hvorfor ikke?

Samfunnet går mot stadig mer AI og automatisering. Svært mange jobber forsvinner og det sosiale sikkerhetsnettet vokser og vokser. Diskusjonene om borgerlønn returnerer like sikkert som en bomerang. I takt med at det blir færre jobber så blir det også behov for en annen fordeling av velstand i samfunnet. Stønader for alt mulig rart + borgerlønn kan være løsningen på velstandsfordeling i et samfunn med stadig færre jobber som produserer stadig flere varer og tjenester. Et alternativ eller supplement er å innføre kortere arbeidsdager, flere feriedager etc.

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Dette med arbeidsplasser vektlegges for tungt. Det som er viktig er at slike bedrifter legger igjen et lass med penger i den norske skattekista.

Og hele fokuset på tilflytting av barnefamilier er bare å tenke like langt som nesen. Det vil nødvendigvis føre til fraflytting av barnefamilier fra andre steder. Den enes død den andres brød. Det er et nullsumspill der man fokuserer på bygda alene, på bekostning av andre. I stedet for å løse det grunnleggende problemet lav fødselsrate så forsøker man altså å rappe ressurser fra "naboen". Norge og vesten trenger høyere fødselsrate og hver bygd og by må ta sitt ansvar for det. Skape sine arbeidsplasser og gode liv. Det må bli populært igjen å føde mange barn!

@obygda Hvis den norske middelklassen og nedover kan leve fett på skatter fra sorte fabrikker - hvorfor ikke? Hvis 30% av den voksne befolkninga kan sitte hjemme og spille playstation, med stønader betalt av sorte fabrikker - hvorfor ikke? Svette klær, skitne hender, hverdagstidsklemma er jo ikke samfunnsmål i seg selv. Det er verdiskapningen og det gode liv som er selve målet og hvis mange kan oppnå det uten å løfte en finger fra PSP-kontrolleren, så hvorfor ikke?

Samfunnet går mot stadig mer AI og automatisering. Svært mange jobber forsvinner og det sosiale sikkerhetsnettet vokser og vokser. Diskusjonene om borgerlønn returnerer like sikkert som en bomerang. I takt med at det blir færre jobber så blir det også behov for en annen fordeling av velstand i samfunnet. Stønader for alt mulig rart + borgerlønn kan være løsningen på velstandsfordeling i et samfunn med stadig færre jobber som produserer stadig flere varer og tjenester. Et alternativ eller supplement er å innføre kortere arbeidsdager, flere feriedager etc.

Hvem tjener egentlig penger på "sorte fabrikker"?. Jo det er de som foredler verdien av dette. Og nå er det AI. Mao selskaper som leverer AI vil tjene..vi andre  blir fattige slaver og får kun småpenger.

Skrevet (endret)
obygda skrev (14 minutter siden):

Hvem tjener egentlig penger på "sorte fabrikker"?. Jo det er de som foredler verdien av dette. Og nå er det AI. Mao selskaper som leverer AI vil tjene..vi andre  blir fattige slaver og får kun småpenger.

Jeg skjønner at du sier at det er sånn det er nå. Jeg bare sier at vi må skatte disse tingene riktig (=høyt) sånn at det får den effekten jeg sier. Hvis et AI-selskap yter økonomisk inn til den norske stat og samfunn tilsvarende 1000 arbeidere (inkl. ringvirkninger), så mener jeg det må sidestilles med at det faktisk jobber 1000 personer der.

Skattlegges disse selskapene feil (småtterier) så er det der vi må starte. Forandre dette i vår favør før vi slipper de til. Hvis slike selskap ikke gidder å betale tilstrekkelig med skatter og avgifter til å støtte det norske samfunnet, så trenger vi ikke de. Da kan de reise dit peppern gror.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner at du sier at det er sånn det er nå. Jeg bare sier at vi må skatte disse tingene riktig (=høyt) sånn at det får den effekten jeg sier. Hvis et AI-selskap yter økonomisk inn til den norske stat og samfunn tilsvarende 1000 arbeidere (inkl. ringvirkninger), så mener jeg det må sidestilles med at det faktisk jobber 1000 personer der.

Skattlegges disse selskapene feil (småtterier) så er det der vi må starte. Forandre dette i vår favør før vi slipper de til. Hvis slike selskap ikke gidder å betale tilstrekkelig med skatter og avgifter til å støtte det norske samfunnet, så trenger vi ikke de. Da kan de reise dit peppern gror.

Slike selskaper fører jo bare kostnader i landet de opererer. Inntekten føres der skatten er lav. En må slutte å være naiv. AI krever enormt med energi,men krever egentlig lite infrastruktur som raske fiber linjer osv..Og hva er verdien av å trene opp en bot til å være smart? Det er jo ikke her inntekten ligger..men å tilby tjenesten eller rettere sagt den smarte hjernen. AI i Norge vil være en "skole" for tjenesten..selve tjenesten vil tilbys fra land med lave skatter.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (På 26.8.2025 den 8.32):

"England-kabelen" NSL blir ute av drift i 11 dager..

Screenshot2025-08-26at00-01-17NordPool-UMMPlatform.thumb.png.627b2555b37b729afdc34f18a1e18242.png

Englands-kabelen NSL har lenge fått mye av den tvilsomme æren for "prissmitte" (kun de høye) i NO2. Etter 11 dager ute av drift kan vi nå ta et tilbakeblikk og se om det faktisk ble noen merkbar prisreduksjon. Fasiten er uthevet i rødt. Dette er døgn-snittpriser i NO2 så langt i år.

Screenshot2025-09-13at14-41-56NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.97a2917548fa0b1fb7e20722a64671c5.png

Jeg vil oppfordre dere til å tolke dette selv.

Skrevet
obygda skrev (10 minutter siden):

Slike selskaper fører jo bare kostnader i landet de opererer. Inntekten føres der skatten er lav.

Som nå-situasjon - for skatt på overskudd, så har du helt rett, men det er jo ikke sånn at det er umulig å skattlegge selskaper på andre måter. F.eks gjennom kraftleveranser, eiendomsskatt osv.

Poenget mitt står like sterkt: Dersom vi har eller lager et skattesystem som gjør at Norge tjener tilstrekkelig på disse selskapene, så er det likeverdig med faktisk sysselsetting. Om det renner inn ti millioner om dagen i skatter og avgifter med 0 eller 1000 ansatte er egentlig irrelevant så lenge disse 10 millionene renner inn. Det er helt uvesentlig for norsk velstand om disse 1000 sitter og spiller Playstation eller gjøre en fysisk jobb på stedet, så lenge de samme 10 millionene renner inn.

Skrevet
sedsberg skrev (2 minutter siden):

14 dager av flere år er mer enn nok for å konkludere med en fasit. Helt enig!

Så flott at du klarer å konkludere så enkelt! Er det noe du har lyst til å dele med oss andre?

Skrevet
1 minute ago, Simen1 said:

Så flott at du klarer å konkludere så enkelt! Er det noe du har lyst til å dele med oss andre?

Det er du som sier det er fasiten. Jeg er bare enig med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...