Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere prater om hverandre. @Jarmo prater om statens norgespris + spotpris fra strømleverandøren. @sedsberg prater om statens norgespris + fastpris fra strømleverandøren.

Om man sparer eller tjener penger på det kommer helt an på fastprisavtalen, spot-påslaget og flaks med hva spotprisen faktisk blir. Det er ikke gitt at man tjener på fastpris + norgespris. Man kan ha uflaks og måtte betale mye mer enn alternativene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Dere prater om hverandre. @Jarmo prater om statens norgespris + spotpris fra strømleverandøren. @sedsberg prater om statens norgespris + fastpris fra strømleverandøren.

Om man sparer eller tjener penger på det kommer helt an på fastprisavtalen, spot-påslaget og flaks med hva spotprisen faktisk blir. Det er ikke gitt at man tjener på fastpris + norgespris. Man kan ha uflaks og måtte betale mye mer enn alternativene.

Er det noen strømleverandører i Norge utenom konsesjonskraft som kan slå spotprisen? Eller fastpris på 40 øre + MVA? 

Unntatt Nord-Norge..

Endret av Jarmo
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (21 minutter siden):

I så fall gjelder sakene om folk som har bundet seg til langsiktige fastpris avtaler. Ser noen problemer der ja. 

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (25 minutter siden):

I så fall gjelder sakene om folk som har bundet seg til langsiktige fastpris avtaler. Ser noen problemer der ja. 

Hva du velger som din kraftavtale har staten ingenting med. Du skal kun velge en støtteordning. Faktisk står det tydelig at hver og en MÅ inngå en avtale med et kraftselskap. Om denne avtalen med kraftselskapet er en fastprisavtale eller spotpris avtale påvirker ikke støtte ordningen. Jeg mener det heller ikke er lov å lage en kobling mellom dem. F.eks at du ikke får støtte om du velger fastpris med ditt kraftselskap. 

Er spent på å lese denne juridiske saken om støtteordningen som energiministeren ikke ville gi ut før valget...Det fremstår for meg som å holde tilbake informasjon...Informasjon som kunne påvirket valget.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå har jeg lagt inn alt. Slik skal diagrammet leses: Den grønne linja, spot, kan du se bort i fra. Den er bare en referansepris. De tre andre er strømregninga med alt. For hver spotpris finnes tre tilhørende priser, blå, rød og gul. Hvilken av de som er billigst (lavest) kommer an på spotprisen.

• Kjøper du mye strøm når spotprisen er 20 øre er kanskje den blå 🔵 best for deg.
  • Kjøper du mye strøm når spotprisen er 60 øre er kanskje den røde 🔴 best for deg.
  • Kjøper du mye strøm når spotprisen er 120 øre er kanskje den gule 🟡 best for deg.

For å tjene penger på å bruke strøm må du ha gul avtale og spotprisen må være over 190 øre.

Treprisavtalerstrm.thumb.png.50dde138ede5eb26f725abb06bb092e2.png

Nettleien er forenklet til fast 50 øre/kWh + mva og gjelder likt for alle de tre prisavtalene, så den faktoren skal ikke favorisere noen av avtalene.

Endret av Simen1
Skrevet

Det første dei kunne gjere er å be kraftmeglerane på nordpool om å sette prisen på nsl til tre kroner/kWh, då sparer vi 1,4 GW enkelt

Screenshot_20250907-212718_Samsung Internet.jpg

Skrevet (endret)
HF- skrev (8 minutter siden):

Det første dei kunne gjere er å be kraftmeglerane på nordpool om å sette prisen på nsl til tre kroner/kWh, då sparer vi 1,4 GW enkelt

Screenshot_20250907-212718_Samsung Internet.jpg

Nordpool er en børs hvor etterspørsel og tilbud mellom selgere og kjøpere på markeder bestemmer prisene, ikke meklere.

Endret av Jarmo
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (11 timer siden):

Da kommer EU og sier at slike koblinger ikke er lov...Det er nemlig brudd på Acer avtalen...flere forslag?

Alternativet, om det er korrekt, er å ha Norgespris som en kraftavtale istedenfor en støtteordning. Tilsvarende konsesjonskraft fra kraftkommuner i dag. Det er tydeligvis lov. 

Skrevet
8 hours ago, HF- said:

sette prisen på nsl til tre kroner/kWh 

Trolig brudd på eøs og Acer. Fri flyt av varer og tjenester over landegrenser. Diskriminering på pris kan muligens være straffbart.

Skrevet
kremt skrev (35 minutter siden):

Trolig brudd på eøs og Acer. Fri flyt av varer og tjenester over landegrenser. Diskriminering på pris kan muligens være straffbart.

Flere enn meg som blir provosert av at utenlandske interesser via en mengde direktiver, krav og nålestikk forteller oss hva vi skal gjøre i Norge ?
Norge er Europas energimessige, ressursmessige og økonomiske stormakt og bør ha «baller nok» til å stille motkrav.

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Flere enn meg som blir provosert av at utenlandske interesser via en mengde direktiver, krav og nålestikk forteller oss hva vi skal gjøre i Norge ?
Norge er Europas energimessige, ressursmessige og økonomiske stormakt og bør ha «baller nok» til å stille motkrav.

Du får det til å høres ut som et ensidig overgrep fra EU. Husk at Norge har signert vår del av disse avtalene og forhandlet fram en tilstrekkelig god fordel for oss. Hadde det ikke vært fordeler for oss ville vi ikke signert. Nå kan vi sikkert være etterpåkloke og si vi kom dårligere ut enn vi trodde, men det betyr ikke at avtalen var ensidig. Når vi signerte så avtalen mer fordelaktig enn ufordelaktig for oss.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, kremt said:

UK er ikke med i hverken EØS eller ACER, så kabelen dit burde vel ikke EU blande seg i?

Skrevet

Har ikke lest hele diskusjonen her, men de siste innleggene var interessante.

"Norgespris" er altså en støtteordning som ikke forandrer på om du har f.eks. spotpris hos strømleverandør.  Støtten blir pluss eller minus ift spotprisen for å ende opp på det som blir en fastpris ut til meg som forbruker.

Jeg er nemlig i tankene på å bytte fra Vibb til f.eks. Cheap Energy sin start-avtale fordi jeg da får 0,- for app de første 12 mnd.

Appene er blitt melkeku for fortjeneste for strømselskapene.

Skrevet
Rune_says skrev (1 time siden):

Har ikke lest hele diskusjonen her, men de siste innleggene var interessante.

"Norgespris" er altså en støtteordning som ikke forandrer på om du har f.eks. spotpris hos strømleverandør.  Støtten blir pluss eller minus ift spotprisen for å ende opp på det som blir en fastpris ut til meg som forbruker.

Jeg er nemlig i tankene på å bytte fra Vibb til f.eks. Cheap Energy sin start-avtale fordi jeg da får 0,- for app de første 12 mnd.

Appene er blitt melkeku for fortjeneste for strømselskapene.

App er en frivillig tilleggstjeneste. Du kan fint avstå fra app. Vil du ha spesifisert regning så kan du uansett kreve det. Vanligvis tilbyr de det ved å logge inn på nettsiden. Vil du ha timepriser så finner du det gratis hos nordpool og andre nettsider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...