sk0yern Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai kremt skrev (45 minutter siden): Interessant prising i morgen. Alle prisområder har 168 øre fra 07 til 08. Priskurven er også veldig lik gjennom hele dagen. Ganske høye priser for vår og snøsmelting eller hva? Har sett det før også, mai/juni kan være mye dyrere enn februar-mars. Produksjon akkurat nå på nesten 19000 mw, derav kun 4 % vind. Magasinene tappes fort. Selv med snøsmelting og kraftig regn her seneste uken går magasinfylling nedover. Skjul innhold Vi eksporterer 4.3GW i skrivende stund. Ikke noe problem å tømme magasiner da. 1
Jarmo Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) kremt skrev (56 minutter siden): Ganske høye priser for vår og snøsmelting eller hva? Lite snø og snøsmelting på NO5, nesten sommer her nå. På denne tiden av året har vi flom i alle elver i normale år. Ikke i år 2025. Hogger ved til høsten.. Endret 6. mai av Jarmo
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai kremt skrev (57 minutter siden): Interessant prising i morgen. Alle prisområder har 168 øre fra 07 til 08. Priskurven er også veldig lik gjennom hele dagen. Ganske høye priser for vår og snøsmelting eller hva? Har sett det før også, mai/juni kan være mye dyrere enn februar-mars. Produksjon akkurat nå på nesten 19000 mw, derav kun 4 % vind. Magasinene tappes fort. Selv med snøsmelting og kraftig regn her seneste uken går magasinfylling nedover. Lite vind, knusktørt vær og veldig lite snø i fjellet. Her spiller nok alle faktorer inn, og om det tørre været fortsetter kan det fort bli dyrere utover sommeren. 1
Simen1 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai sk0yern skrev (6 minutter siden): Vi eksporterer 4.3GW i skrivende stund. Ikke noe problem å tømme magasiner da. Strøm er ferskvare - det gjelder å smi mens jernet er varmt. Bare en liten sunnhetssjekk på tallet 4,3 GW. Med den effekten vil det i teorien ta 13 måneder å tømme nåværende ganske lave fyllingsgrad. Vi må regne med regn og tilsig innen den tid. Hvis vi skal drive å spare (droppe eksport, eller importere) så vil vi raskt få et luksusproblem med vann til overs, som ikke kan brukes til noe som helst. Ikke en gang eksport, fordi vi ikke har kapasiteten til å eksportere det på kommando på kort tid eller til en god pris. Tirsdag og onsdag får vi godt betalt, så det er bare å selge unna for fulle guffer nå.
qualbeen Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Simen1 skrev (1 time siden): Tirsdag og onsdag får vi godt betalt, så det er bare å selge unna for fulle guffer nå. Hvem er "vi"? Jeg blir belønnet med ekstra dyre strøm-regninger. På tredje året nå? Hadde nå enda disse pengene kommet meg til gode på et eller annet vis, men nei, slik er det ikke. Og det er hvertfall ikke noe rettferdighet i at oss som ikke har økonomi til å kjøpe fancy nybygg med super-isolasjon ender opp med størst regning! Gi meg heller økt inntektsskatt! 4
Simen1 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai qualbeen skrev (Akkurat nå): Hvem er "vi"? Norge. Dette teller som eksportinntekter.
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Jeg har heller ikke fått inntektene mine. Jeg trenger dem til å betale strømregningen. 1 1 1
sk0yern Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Simen1 skrev (2 timer siden): Strøm er ferskvare - det gjelder å smi mens jernet er varmt. Bare en liten sunnhetssjekk på tallet 4,3 GW. Med den effekten vil det i teorien ta 13 måneder å tømme nåværende ganske lave fyllingsgrad. Vi må regne med regn og tilsig innen den tid. Hvis vi skal drive å spare (droppe eksport, eller importere) så vil vi raskt få et luksusproblem med vann til overs, som ikke kan brukes til noe som helst. Ikke en gang eksport, fordi vi ikke har kapasiteten til å eksportere det på kommando på kort tid eller til en god pris. Tirsdag og onsdag får vi godt betalt, så det er bare å selge unna for fulle guffer nå. Magasinert vannkraft er ikke ferskvare. Langt der i fra! Vi har faktisk det som kalles "flerårsmagasin", Blåsjø er et eksempel på et slikt. Som kjent, så tappet man det ekstremt i 2021/2022 sesongen, fordi man trodde man fikk så veldig godt betalt for vannkraften da. 41,5TWh er for hele landet. Nord-Norge er ikke spesielt relevant i denne sammenhengen, pga lav overføringskapasitet. Dette medfører som mange også har fått med seg, de store prisforskjellene mellom nord og sør. Du får heller prøve å regne på eksportkapasitet fra NO2, og hva slags magasiner de har der. 2 2
Simen1 Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai qualbeen skrev (9 timer siden): Hadde nå enda disse pengene kommet meg til gode på et eller annet vis, men nei, slik er det ikke. Mannen med ljåen skrev (9 timer siden): Jeg har heller ikke fått inntektene mine. Har dere fått våre alles norske oljeinntekter på konto da? 1
sedsberg Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Vi får jo strømstøtte. Bare tenk på hvor mange milliarder staten taper på den?
Sjørøver Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai kremt skrev (12 timer siden): . Alle prisområder har 168 øre fra 07 til 08. Jeg har mine solceller sørvendt. Men jeg ser nå at jeg skal skaffe meg noen øst/vest for å ta disse pristoppene. Toppene kommer vanligvis når det ikke er sol på sørvendte panel har jeg erfart.
sk0yern Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai qualbeen skrev (10 timer siden): Hvem er "vi"? Det har vi jo sett mange ganger nå, kraftbransjen selv tar en stor del av kaka. F.eks Statkraft eser ut med antall ansatte, men produserer knapt mer strøm enn før. https://www.dn.no/energi/statkraft/ole-andre-hagen/lonnsutgiftene-steg-seks-milliarder-frykter-byrakratisk-monster-i-statkraft/2-1-1788751?abtest=b Så har man de kommunale kraftverkene, her er det mange eksempler på at de skusler bort overskuddet på risikable investeringer på børsen: https://www.finansavisen.no/energi/2024/11/15/8184126/kraftselskapene-investerer-i-tapssluk-pa-oslo-bors-paforer-befolkningen-risiko Å Energi har rotet bort mye penger som kunne gått til "vi", men istedet havner i lommene på tilkarringsbransjen: https://e24.no/bors/nyheter/a/296902 Sitat Energiselskapet som eies av rundt 30 norske kommuner og Statkraft fikk et underliggende resultat etter skatt på 541 millioner kroner i første kvartal. Ned fra 710 millioner kroner på samme tid i 2023, ifølge kvartalsrapporten. Selskapet leverer fornybar energi gjennom blant annet vannkraft. I tillegg er Å Energi investert i flere fornybarselskapet som Morrow Batteries og solenergiselskapet Otovo. Aksjekursen til Otovo har falt 60 prosent i første kvartal og investeringen er nedskrevet med 150 millioner kroner, skriver Å Energi i kvartalsrapporten. 2 2 1
sk0yern Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai https://www.dn.no/energi/vindkraft/havvind/ventyr/giftig-cocktail-gjor-havvind-enda-mindre-lonnsom/2-1-1813473 Sitat For et år siden kunne knapt noen forstå at havvind i Sørlige Nordsjø kunne bygges med «bare» 23 milliarder kroner i subsidier. Siden er det blitt mye vanskeligere. Én joker er i spill. I kraftmarkedet hviskes det at selskapet vil tape minst på å ta det statlige straffegebyret på to milliarder kroner og droppe utbyggingen. Industrieventyr. 2
Gazer75 Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Ikkje tvil om at straumen er dyrare no enn på same tid i fjor for kundar i NO1 og NO2. https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/kraftpriser-og-kraftsystemdata/ Eg fekk melding i forrige veke frå nettselskapet om auka prisar. Gjekk opp frå ca 46(40) til 52(46) øre/kWh. Verst for meg med lite forbruk var effektpris som auka kraftig for 2-5kW. Opp frå 217 til 272kr/mnd. Den vil bety at prisen per kWh for meg vil auke med 4-12øre/kWh (400-1200 kWh/mnd), så totalt 10-18 øre/kWh i auka nettleige. På sommaren kan det altså bli opp mot 70 øre/kWh i nettleige på dagtid pga lite forbruk. 2
sk0yern Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Ikke bare i søndre nordsjø det er problemer for havvind. https://www.finansavisen.no/tdn/2025/05/07/06460642/orsted-dropper-hornsea-4-prosjektet-i-navaerende-form Sitat Ørsted har besluttet å avvikle Hornsea 4-prosjektet i Storbritannia i sin nåværende form. Det fremgår av en melding onsdag. Prosjektet, som har en kapasitet på 2,4 gigawatt, har ifølge Ørsted støtt på flere utfordringer, blant annet økte kostnader i leverandørkjeden, høyere renter og større risiko knyttet til tidsplanen for bygging og drift. Våre politikere har selvfølgelig fortsatt klokketro på at havvind er den nye oljen. 2
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Sjørøver skrev (3 timer siden): Jeg har mine solceller sørvendt. Men jeg ser nå at jeg skal skaffe meg noen øst/vest for å ta disse pristoppene. Toppene kommer vanligvis når det ikke er sol på sørvendte panel har jeg erfart. Jeg har mot NØ,SØ,SV og NV. Det gir en ganske fin kurve over dagen. Fortsatt mest kl. 13, men god produksjon morgen og kveld. Produserte nesten 4kWh før kl. 7 i går og rundt 5,5kWh etter kl. 19. Egenforbruk dekket fra 6 til 21. Gikk 134 kroner i minus på strømregninga i går, inkl. nettleie. Er på -228,- hittil i måneden, inkl. alle fastledd så om været og prisene holder seg blir det en hyggelig kreditnota til slutt. Hadde faktisk kreditnota allerede i mars (dog bare -46 kroner).
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Gazer75 skrev (1 time siden): Ikkje tvil om at straumen er dyrare no enn på same tid i fjor for kundar i NO1 og NO2. https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/kraftpriser-og-kraftsystemdata/ Eg fekk melding i forrige veke frå nettselskapet om auka prisar. Gjekk opp frå ca 46(40) til 52(46) øre/kWh. Verst for meg med lite forbruk var effektpris som auka kraftig for 2-5kW. Opp frå 217 til 272kr/mnd. Den vil bety at prisen per kWh for meg vil auke med 4-12øre/kWh (400-1200 kWh/mnd), så totalt 10-18 øre/kWh i auka nettleige. På sommaren kan det altså bli opp mot 70 øre/kWh i nettleige på dagtid pga lite forbruk. Det var heftige priser ja. Har Norgesnett selv og effektledd 2-5kW er på 171 kroner mens variabel nettleie i snitt ligger på 38,49 øre så langt denne måneden (prisene er ca. 37/44 øre og jeg bruker lite strøm fra nettet på dagtid pga. solcelleanlegg).
Gazer75 Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Prisane i morgon er heilt ville. Går som ein jojo i nord. frå 6 øre kl. 18 til 95 øre kl. 19 med støtte. På morgonen er det 2 øre kl. 6 og 99 øre kl. 8 To dagar på rad med støtte i alle timar for NO1 og NO2. Samtidig så er det eksport for alle penga. Bra det er nesten sommar her i sør i det minste... 4
sedsberg Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Løsningen er jo enkel! Solceller mellom togskinene! Sveits er langt fremme på dette og jeg håper Norge også følger etter veldig snart. Dette er fremtiden! Jeg kan ikke se for meg noen problemer overhodet med dette. Og i motsetning til solcelleveier, som var en total og fullstendig fiasko, så kommer dette garantert til å bli en suksess av uante dimensjoner! Spoiler 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå