Gå til innhold

Tror ikke feilberegninger ligger bak brukollapsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Hanhijnn said:

Tror? Spekulering i årsak er helt bortkastet. Her må det undersøkes grundig for å få VITE hva som var årsaken. Dette kunne fort fått dødelige konsekvenser.

Selvsagt, men det er jo greit å ha noen hypoteser som utgangspunkt. For å spekulere litt videre ser det jo ut som undergurt har røket i en skjøt her også, som  på Perkolo bru. Ut fra at at overgurt har en knekk i en skjøt omtrent mellom lastebil og tilhenger. Og skråstaget er trukket ut av festene på samme sted.

VG:

https://akamai.vgc.no/v2/images/ffc9bb38-6379-4958-a6d1-9d053e9a6e35?fit=crop&format=auto&h=1267&w=1900&s=8c8781a865522c298ed3dc1f65b14d02b9d20ad4 

 

 

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er etter min mening for tidlig å utelukke feil i prosjekteringen, men bruken er jo et kriterium. Så er det vedlikeholdsrutiner som kan være et  tilleggskrav, ikke bare inspeksjoner.

Så er det dette med hydroskopisk/fuktabsorberende tremateriale mot stål. og frost/varme. Er redd det er mye læring som gjenstår om knutepunktløsninger som utsettes for kulde, varme, fukt og tørke. Hvis jeg har forstått rett, så er det dyblene som skal flyte, men er redd dette splitter og spalter treverket "progressivt" og har liten misjon ved konstant lastøkning. Litt annerledes i en testemaskin med konstant deformasjon?

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Musefella said:

Risikosport å bygge slik i limtre, men hva gjør man ikke for å spare ett gram co2 her og der.

Limtre har faktisk veldig gode egenskaper hva angår styrke og motstand mot elementene (brann inkludert). Å bygge i (lim)tre er ikke noe som gjøres kun av miljøhensyn, det er et bra materiale og attpåtil pent å se på.

At dere anti-klima folk må spore av og ødelegge enhver tråd med deres usakligheter er for meg en gåte. Bruk heller tiden på å lese om limtre - det er et spennende byggemateriale!

Endret av The Very End
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, The Very End said:

Limtre har faktisk veldig gode egenskaper hva angår styrke og motstand mot elementene (brann inkludert). Å bygge i (lim)tre er ikke noe som gjøres kun av miljøhensyn, det er et bra materiale og attpåtil pent å se på.

Men i denne broen er det en blanding av forskjellige materialer. Tre, stål, asfalt, mur osv. Disse materialene utvider seg forskjellig med temperaturendringer, fuktighet og frost, så spenninger vil oppstå. Det er også en veldig primitiv måte å koble sammen  treelementene på. Vanligvis ønsker man enten en stiv forbindelse eller  en momentfri forbindelse. Her er det en mellomting (foto VG):

ELMPkE0I20Ou1OGK.png.ea38afa4b6053016f4cc9f4df994e17d.png

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (54 minutter siden):

Limtre har faktisk veldig gode egenskaper hva angår styrke og motstand mot elementene (brann inkludert). Å bygge i (lim)tre er ikke noe som gjøres kun av miljøhensyn, det er et bra materiale og attpåtil pent å se på.

At dere anti-klima folk må spore av og ødelegge enhver tråd med deres usakligheter er for meg en gåte. Bruk heller tiden på å lese om limtre - det er et spennende byggemateriale!

Fordi brann er et stort problem på bruer?
Betong og stål brenner ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Limtre har faktisk veldig gode egenskaper hva angår styrke og motstand mot elementene (brann inkludert). Å bygge i (lim)tre er ikke noe som gjøres kun av miljøhensyn, det er et bra materiale og attpåtil pent å se på.

At dere anti-klima folk må spore av og ødelegge enhver tråd med deres usakligheter er for meg en gåte. Bruk heller tiden på å lese om limtre - det er et spennende byggemateriale!

Kan sikkert ha sine bruksområde, men bru virker ikke å være en av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En slik bro vil nok kreve ufattelig mye vedlikehold om treet skal være tørt hele tiden. I gamle dager brukte man tjære men levetiden var som regel 40år. På 20 tallet skiftet NSB ut en masse broer i stål. De bygget steinvelvingsbroer i stedet. Noen av disse har stått i 100år og har lenger levetid enn dagens armerte betong broer

Er det bare meg eller ser kraftflyten i broen litt rar ut? Spesielt med tanke på høye punktlaster (10 tonn?)

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Dubious said:

Fordi brann er et stort problem på bruer?
Betong og stål brenner ikke. 

 

36 minutes ago, Musefella said:

Kan sikkert ha sine bruksområde, men bru virker ikke å være en av dem.


Brann

 

Styrke (merk hvordan man også nevner at det tåler bevegelse bedre enn f.eks. stål - noe som må sies å være gunstig for bruer): 

 

Diverse:

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

 


Brann

 

Styrke (merk hvordan man også nevner at det tåler bevegelse bedre enn f.eks. stål - noe som må sies å være gunstig for bruer): 

 

Diverse:

Det er ikke noe galt med materialet, men det er en utfordring med knutepunkter. Særlig utsatt er jo bruer på grunn av de varierende klimabelastningene, inkludert fukt. Løsninger som fungerer innendørs kan jo være uegnede på en bru over vann, med store temperaturforskjeller og fukt, både gjennom året og over døgnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...