Gå til innhold

Dødsulykke ved Arendal: - Teslas Autopilot gjorde at føreren var mindre engasjert i kjøreprosessen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Om du ser på statistikk over Highways i USA er denne ca 0,6/0,7 per 100 miles. Tesla sine tall viser 1 per 320 miles eller hva det var. Og selv om det skulle stemme at Tesla AP primært brukes på HW, så er altså tallene fordelaktig for Tesla.

Er det den hvor splitter nye Teslaer sammenlignes med resten av bilparken med gjennomsnittsalder på 12 år?

Serpentbane skrev (7 minutter siden):

Du har imidlertid ikke presentert noen tall som faktisk indikerer hvor stor prosentandel av Tesla AP kjøringen som skjer på HW vs annen vei, det bare påstås at det er sånn. 

Autopilot er ment å brukes på motorveier og det er der den mest blir brukt. Men du kan jo bare late som om den blir aktivert like mange kilometre i bystrøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Ja for det er jo DET denne tråden (også) handler om; å sverte Musk og Tesla mest mulig.

Jeg ønsker meg et snev av moderator-virksomhet her...

Jeg har ikke startet denne tråen. De blir startet av TU.

At Musk selger et produkt han ikke har for opptil 120 000kr er noe man ikke kommer utenom. Hadde det vert lovnader om at bilen kunne fly med dagens hardware hadde det vert akkurat det samme. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke startet denne tråen. De blir startet av TU.

At Musk selger et produkt han ikke har for opptil 120 000kr er noe man ikke kommer utenom. Hadde det vert lovnader om at bilen kunne fly med dagens hardware hadde det vert akkurat det samme. 

Hva Musk sier er ikke relevant for systemene nåværende kapasitet. Ingen har sagt at bilene kan gjøre mer enn de kan i dag. Og, det er heller ikke tema i denne artikkelen. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@uname -i og @oophus

Det virker som dere på bakgrunn av hva dere skriver i denne tråden, og sikkert mange andre, blander Tesla sin markedsføring av Autopilot og Full Self Driving (FSD)

Det er ingenting i veien med Tesla sin autopilot eller navngivningen av den. Det som er farlig er sammenblandinge med Teslas markedsføringen av den kommende Full Self Driving.

Tror dere denne ulykken hadde vært unngått om sjåføren hadde valgt en annen bil?
 

Her er hva VAG skriver om Travel assist. De sier rett ut at du kan slappe mere av

"Kjøreassistenten Travel Assist lar deg bruke funksjoner for automatisert kjøring ved å trykke på en knapp på rattet. Travel Assist sørger for kjørekomfort på høyeste nivå. På motorveier og gode landeveier kan Travel Assist holde bilen i kjørefeltet, passe på at fartsgrensen ikke overskrides og holde sikker avstand til kjøretøyet foran. Med Travel Assist aktivert kjører du avslappet i tett trafikk og kø. "

https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/assistentsystemer/bil.html/__layer/carfeatures/features/assistentsystemer/forerassistentsystem/travel-assist/master.layer

 

Endret av bzzlink
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Tror dere denne ulykken hadde vært unngått om sjåføren hadde valgt en annen bil?

Ja, jeg tror det. For uten en Autopilot som gjør at man ikke følger med så ville man oppdaget denne traileren lenge før, avpasset farten og holdt god avstand. 

Det er det som er så merkelig med Havarikommisjonens rapport. De ignorerer den store elefanten i rommet.-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja for det er jo DET denne tråden (også) handler om; å sverte Musk og Tesla mest mulig.

Jeg ønsker meg et snev av moderator-virksomhet her...

Jeg har prøvd å få frem at det her dreier seg om et utdatert  system som Tesla fikk levert fra Mobileye, som Tesla kort tid etter brøt samarbeidet med, og dermed avsluttet oppgraderinger.  Det som kanskje er kritikkverdig er at Tesla ikke sperrer bruk av disse gamle systemene. 

Når så ikke skjer, så synes jeg det er veldig viktig at svakhetene med de gamle systemene kommer fram.  De er utrolig gode på å detektere fart og avstand til forankjørende. Kan gjerne "se" 2-3 biler framover. Og de holder seg også greit mellom stripene. Slik sett kan de være veldig tillitsvekkende. Men en må være veldig skjerpet mhp. stillestående objekter og kjørefelt som deler seg eller avsluttes. 

 

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Ja, jeg tror det. For uten en Autopilot som gjør at man ikke følger med så ville man oppdaget denne traileren lenge før, avpasset farten og holdt god avstand. 

Det er det som er så merkelig med Havarikommisjonens rapport. De ignorerer den store elefanten i rommet.-

For å presisere, tror du ulykken hadde vært utgått om sjåføren kjørte med Travel Assist i en id 4?

Tenker du at VW burde endre markedsføringen av sin Travel assist, som er gjengitt i min post over?

 

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Det vet jeg ikke. Har det vært mange dødsulykker med Travel Assist?

Hvor mange dødsulykker skal til for at du går like hardt ut mot Hyundai, Nissan og VW som har akkurat de samme systemene som Tesla?

Tenker du at de firmaene bør endre markedsføringen sin med en gang, eller kun etter at det har skjedd dødsulykker?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke startet denne tråen. De blir startet av TU.

Og den handlet om Musk sitt oppkjøp av Twitter? Nei, du bare fikk "vann på mølla" i din hatkampanje.

Trestein skrev (18 minutter siden):

At Musk selger et produkt han ikke har for opptil 120 000kr er noe man ikke kommer utenom. Hadde det vert lovnader om at bilen kunne fly med dagens hardware hadde det vert akkurat det samme. 

Igjen, du drar inn helt andre momenter, som ikke har NOEN relevans til artikkelen, eller saken. Men når det gjelder å sverte Musk og Tesla så er tydeligvis alt lov for hatere.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (16 minutter siden):

Ja, jeg tror det. For uten en Autopilot som gjør at man ikke følger med så ville man oppdaget denne traileren lenge før, avpasset farten og holdt god avstand. 

Det er det som er så merkelig med Havarikommisjonens rapport. De ignorerer den store elefanten i rommet.-

Likevel ble det tidligere sagt at forholdene var av en slik karakter at ulykken fort kunne ha skjedd uten AP, og slike ulykker skjer "hele tiden" uten AP. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, J-Å said:

Jeg har prøvd å få frem at det her dreier seg om et utdatert  system som Tesla fikk levert fra Mobileye, som Tesla kort tid etter brøt samarbeidet med, og dermed avsluttet oppgraderinger.  Det som kanskje er kritikkverdig er at Tesla ikke sperrer bruk av disse gamle systemene. 

Når så ikke skjer, så synes jeg det er veldig viktig at svakhetene med de gamle systemene kommer fram.  De er utrolig gode på å detektere fart og avstand til forankjørende. Kan gjerne "se" 2-3 biler framover. Og de holder seg også greit mellom stripene. Slik sett kan de være veldig tillitsvekkende. Men en må være veldig skjerpet mhp. stillestående objekter og kjørefelt som deler seg eller avsluttes. 

 

Hvis det som vises i videoen skal være grunnlag for å sperre bruk av systemet. Så må VW og Hyundai slutte å selge sine systemer med en gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Hvor mange dødsulykker skal til for at du går like hardt ut mot Hyundai, Nissan og VW som har akkurat de samme systemene som Tesla?

Tenker du at de firmaene bør endre markedsføringen sin med en gang, eller kun etter at det har skjedd dødsulykker?

Jeg har ikke sett sjefen til Hyundai demonstrere systemet på TV hvor han sier at bilen kjører seg selv samtidig som han ikke følger med på veien. Heller ikke har han sagt at systemet er så bra at en OTA-oppdatering om 6 måneder vil gjøre systemet om til en robo-taxi.

Det er en avgrunn mellom hvordan Musk markedsfører sitt system sammenlignet med konkurrentene.

Men hvis det er sånn at VW overbeviser kundene sine om at de kan sitte og sløve i bilen, ikke har noen DMS og bilen glad og fornøyd dundrer inn i en parkert brannbil så vil min kritikk bli like hard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Jeg har ikke sett sjefen til Hyundai demonstrere systemet på TV hvor han sier at bilen kjører seg selv samtidig som han ikke følger med på veien. Heller ikke har han sagt at systemet er så bra at en OTA-oppdatering om 6 måneder vil gjøre systemet om til en robo-taxi.

Det er en avgrunn mellom hvordan Musk markedsfører sitt system sammenlignet med konkurrentene.

Men hvis det er sånn at VW overbeviser kundene sine om at de kan sitte og sløve i bilen, ikke har noen DMS og bilen glad og fornøyd dundrer inn i en parkert brannbil så vil min kritikk bli like hard.

Du blander igjen autopilot og FSD.

Vi vil uten tvil få flere ulykker som den i artikkelen ettersom de andre bilfabrikantene får flere biler på veien med førerstøttesystemer. Jeg merker selv at det inviterer til å gjøre andre ting i bilen når man har de på. Og det gjelder til og med i Skoda'n Citigo'en min som kun har lane assist. Man blir mindre oppmerksom, og systemene markedsføres med at man kan slappe mere av.

Man burde vurdere om man skulle sette en fartsbegrensning på slike systemer, 70 km/t kunne vært fornuftig, slik at man kan bruke de i kø.

Endret av bzzlink
  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke sett sjefen til Hyundai demonstrere systemet på TV hvor han sier at bilen kjører seg selv samtidig som han ikke følger med på veien. Heller ikke har han sagt at systemet er så bra at en OTA-oppdatering om 6 måneder vil gjøre systemet om til en robo-taxi.

Det er en avgrunn mellom hvordan Musk markedsfører sitt system sammenlignet med konkurrentene.

Men hvis det er sånn at VW overbeviser kundene sine om at de kan sitte og sløve i bilen, ikke har noen DMS og bilen glad og fornøyd dundrer inn i en parkert brannbil så vil min kritikk bli like hard.

Jeg har heller ikke sett Musk demonstrere systemet på TV og sagt at man kan bruke det uten å følge med på veien. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (38 minutter siden):

Og den handlet om Musk sitt oppkjøp av Twitter? Nei, du bare fikk "vann på mølla" i din hatkampanje.

Igjen, du drar inn helt andre momenter, som ikke har NOEN relevans til artikkelen, eller saken. Men når det gjelder å sverte Musk og Tesla så er tydeligvis alt lov for hatere.

Poenget var at noen sammenlignet tesla FSD med andre systemer og sammenlignet antal km før fører måtte ta over. Problemet var at mens tesla kjører i snitt 9miles mellom hver klarer andre leverandører 15-30 000miles mellom når førere må gripe inn. Må innrømme at jeg ble overrasket over tallene. Hadde jeg vert verdens rikeste kunne jeg godt ha tenkt meg å sensurere media som avslørte meg som svindler. Enkel logikk

Og ja det har relevans for tråen at tesla ligger på bunn i antall kjørte km før fører må ta over. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (26 minutter siden):

@uname -i og @oophus

Det virker som dere på bakgrunn av hva dere skriver i denne tråden, og sikkert mange andre, blander Tesla sin markedsføring av Autopilot og Full Self Driving (FSD)

Det er ingenting i veien med Tesla sin autopilot eller navngivningen av den. Det som er farlig er sammenblandinge med Teslas markedsføringen av den kommende Full Self Driving.

Problemet ligger ikke på oss som har teknologi litt som en hobby og kan dermed også forskjellen. Problemet ligger i naive "Ola Nordmann" som hører om Tesla fra en annen tredjepart som også har hørt om Tesla samt sett Elon Musk sine oppslag i VG, Dagbladet, Youtube og hva nå det enn måtte være. Der er det lett å sause sammen FSD og AP, og dermed ha en gal forståelse av hva som kan gjøre hva. 

Når teknologien i et firma hypes opp og lyves om fordi det kan dytte aksjeprisen opp, så blir det selvfølgelig sprik mellom realitet og virkelighet. 

bzzlink skrev (29 minutter siden):

Tror dere denne ulykken hadde vært unngått om sjåføren hadde valgt en annen bil?

Hvis ulykken skyldes mangelfull oppmerksomhet mot fartsretningen, så kan resultatet ha vært annerledes i en annen bil ja. ADAS på generell basis har den leie tendensen med at folk blir mindre oppmerksomme over tid. Ergo desto viktigere med ordentlig førermonitorering og bedre definert ODD (Operational Design Domain) med varsling. 

 

bzzlink skrev (58 minutter siden):

Her er hva VAG skriver om Travel assist. De sier rett ut at du kan slappe mere av

Ja, i tett trafikk og kø. Om du har testet det systemet, så er "masingen" for f.eks å ha hendene på rattet betydelig giret opp enn hos f.eks Tesla. Dog her også så er man ikke der at dette er optimalisert og den beste løsningen. Da må en nok se mot de som har slikt mot føreren. Den store forskjellen mellom VAG's Travel assist og Tesla's AP/FSD er også måten informasjon har sporet ut i det offentlige. Det er ingen som trur at man kan dra på fylla og bli kjørt hjem i en VAG bil. Det er det faktisk for Tesla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...