Gå til innhold

Vigrid starter politisk parti


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette innlegget er vel på kanten m.h.t at P/R er stengt, men...

 

Mange historikere har påpekt det felles utgangspunktet for sosialisme og fascisme. Gobbels og Streicher-brødrene var sosialister før de meldte seg inn i NSDAP. Fascismen springer ut av bl.a syndikalismen, som er en sosialistisk retning. Mussolini var sosialist før han grunnla fascismen. Bl.a var han aktiv krigsmotstander under første verdenskrig og skrev i flere syndikalistiske og anarkistiske aviser. I Norge har vi f.eks Jonas Lie m.fl som var sosialister før de ble med i NS.

 

Setter vi opp en akse hvor individ og frihet plasseres til høyre, og gruppeløsninger til venstre, havner både fascisme og sosialisme klart til venstre. Dette er ikke uvanlig innen moderne statsvitenskap og har ingenting med VG å gjøre.

 

Edit

 

For mer info rundt sosialisme/fascisme i Norge i mellomkrigstiden anbefales Øystein Sørensen. Han har skrevet mye bra om folk som hoppet mellom de to retningene og beveggrunnene deres.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Dette innlegget er vel på kanten m.h.t at P/R er stengt, men...

 

Mange historikere har påpekt det felles utgangspunktet for sosialisme og fascisme. Gobbels og Streicher-brødrene var sosialister før de meldte seg inn i NSDAP. Fascismen springer ut av bl.a syndikalismen, som er en sosialistisk retning. Mussolini var sosialist før han grunnla fascismen. Bl.a var han aktiv krigsmotstander under første verdenskrig og skrev i flere syndikalistiske og anarkistiske aviser. I Norge har vi f.eks Jonas Lie m.fl som var sosialister før de ble med i NS.

 

Setter vi opp en akse hvor individ og frihet plasseres til høyre, og gruppeløsninger til venstre, havner både fascisme og sosialisme klart til venstre. Dette er ikke uvanlig innen moderne statsvitenskap og har ingenting med VG å gjøre.

 

Edit

 

For mer info rundt sosialisme/fascisme i Norge i mellomkrigstiden anbefales Øystein Sørensen. Han har skrevet mye bra om folk som hoppet mellom de to retningene og beveggrunnene deres.

Alt du sier her, stemmer.

 

Jeg vil fremdeles være forsiktig med å si at diktatur bare er venstreorientert. Det er imidlertid riktig at det finnes mange paralleller mellom sosialisme og facsisme - historisk sett.

 

Det er likevel viktig å ikke trekke for store sammenlikninger. Det er farlig - og unyansert.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Ang diktatur og høyre/venstre...sukk...dette blir komplisert...

 

Totalitære bevegelser har en tendens til å ende i diktatur. Sosialisme og fascisme har historisk sett lett utartet til totalitære bevegelser. F.eks kommunisme, nasjonalsosialisme.

 

Diktatur kan være hva som helst. Absolutismen (eneveldet på 16 og 1700-tallet) var diktatur. Pinochets styre var diktatur.

 

Høyre på den politiske aksen fobindes tradisjonelt med konservativ (samfunnsbevarende), altså opprettholdelse av det bestående. Venstresiden forbindes ditto med progressive krefter.

 

I 1880-årenes Norge sto da venstresiden for nasjonalisme og demokrati, i 1920-årene for arbeiderbevegelse og internasjonalisme.

 

Høyre og venstre er altså her relative begreper, mens sosialisme og fascisme m.m nok er mer klart definerte.

 

Edit

Uttrykker meg sikkert uklart her, skal straks på nattvakt. Sorry for det. Innlegget er ikke ment fornærmende til noen.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Tja, nå har jo kommunismen en bråte med avarter da. f.eks. marxismen-leninismen-maoismen, som en hel del geriljabevegelser sverger til. Denne ideologien er destruktiv og fører svært ofte til at partikadrene jager vekk/dreper kapitalister og jordeiere og tar deres plass. Det er bl.a. det som nå foregår i Nepal (Interesant artikkel i Le Mondè denne måneden om maoistbevegelsen i Nepal). hmm, når jeg tenker meg om ble dette litt off-topic, men uansett, dette er en totalitær og diktaturisk avart av kommunisme/sosialisme/marxisme. Det beste Mao skrev må ha vært hans militærskrifter/geriljaskrifter. Fungerer ypperlig for maoistene i Nepal og fungerte for PKK i Tyrkia, helt til staten forstod alvoret og satte igang ragnarok.

 

Hva gjelder diktatur=venstreorientert så er jo det bare tullball vil jeg si. FreeBSD nevnte det før meg, økonomisk frihet er ikke menneskelig frihet. Detser man lett ved å vende blikket mot USA, hvor den økonomiske friheten er stor, men alikevel bor ett utall mennesker på gata og enda flere er så "heldig" å ha 3 jobber og lever på eksistens minimum.

 

Golfbag operer her med DLF høyre/venstre definisjoner. Hvor DLF er det eneste høyrevridde partiet i Norge, fordi de er det eneste partiet som ønsker at staten kun skal stå for politi og fengsel. Alle andre partier er sosialistiske. Høyre er ett sosialistisk parti da de ønsker å "initiere tvang" ved å regulere eiendomsretten (røykefobud f.eks.).

 

baldvikings definisjon er den "riktige" (Høyre på den politiske aksen fobindes tradisjonelt med konservativ (samfunnsbevarende), altså opprettholdelse av det bestående. Venstresiden forbindes ditto med progressive krefter.), høyre-venstre aksen oppstod vel så vidt jeg husker i Frankrike etter revolusjonen, da de reformvenlige satte seg til venstre, mens de konservative satte seg til høyre i parlamentet.

 

 

Vigrid kan gjerne få starte ett politisk parti, det gjør det bare mye enklere å sloss mot denne organisasjonen. Få dradd de opp i dagslys og plukke rasistargumentasjonen deres i fillebiter. Påpeke historieløshet og Tvedts hjernevasking. Om de eksisterende medlemene vil bryte med sekten er uvisst, men det vil muligens holde folk fra å oppsøke den åndelige lederen Tvedt.

 

Dette innlegget ble utrolig rotete og off-topic, men det er muligens mulig å trekke noe ut av det.

Lenke til kommentar

For å si noe om Vigrid som politisk parti...

 

Jeg kjenner ikke Vigrid, men Nasjonalt Folkeparti har vært nevnt i tråden. De kjenner jeg forsåvidt, i alle fall enkelte av de som sto bak og støttet med penger og organisasjonserfaring. Likeledes Fedrelandspartiet. Min mening er at dette er barnslig tull. Fascismen er død. De som bar arven etter fascismen i Norge var alle enige om at prosjektet måtte skrinlegges, i alle fall etter Auschwitz, men fascismen døde før det. Fascismen var ikke et verre prosjekt enn mange andre i begynnelsen av vårt århundre, men det endte totalt i dass og verden har i alle fall tatt et oppgjør med ideologien. Der synes jeg sosialismen og særlig kommunismen har fått slippe mye lettere unna. Norske fascister ble tvunget av andre verdenskrig til å velge, gjorde sitt valg, tapte og har levd med det siden. Norske kommunister slapp å velge...

 

For å avslutte ontopic - at enkelte innenfor bevegelsen akkurat da den var i ferd med å dø ut valgte å bryte denne "overenskomsten" og støtte opp om unge, forvillede mennesker (i denne sammenhengen folk som Blücher og Tvedt...) er barnslig (senil...?) egotripp... :mad:

Lenke til kommentar
NKP og Vigrid mener jeg er en brukbar sammenligning. Begge er de de vendt til sin side noe så til de grader, uten engang å se seg tilbake...

det er stor forskjeld ..

NKP er et POLITISK PARTI!!

Vigrid er en rasistisk organisasjen/"religion"

og bla staten har satt store penger inpå for å få folk utav ..

Så sant, så sant....

 

Vigrid... :no:

Lenke til kommentar

det er stor forskjeld ..

NKP er et POLITISK PARTI!!

Vigrid er en rasistisk organisasjen/"religion"

og bla staten har satt store penger inpå for å få folk utav ..

Så sant, så sant...

Kan ikke sammenligne partiet NKP og organisasjonen Vigrid. Det er to forskjellige ting, men nå lager Vigrid et politisk parti, så DA kan man begynne å sammenligne de to politiske partiene NKP og Vigrid.

Lenke til kommentar

Massemord på tyske krigsfanger av de vestallierte.

 

Mens Tyskland overholdt internasjonale regler om behandling av

vestlige krigsfanger svært nøye svarte særlig USA og Frankrike

med massemord.

 

Øverste ansvarlig for dødsleirene var general Eisenhower (USA).

Også kalt ”Ike the Kike”.

 

I disse dødsleirene ble det myrdet rundt en og en halv million tyske krigsfanger gjennom

sult, sykdom og drap.

(Kike = slangord for jøde)

 

velvel... Revisjonismen lenge leve... For en gjeng...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...