Gå til innhold

Se netflix på TV'n - hva er en grei løsning?


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har ikke hengt med i tiden og har til nå stort sett linjær-tv og litt netflix via bærbar pc. Jeg lurer på hva som vil være best for vårt behov. Vi fikk en fin TV (Full HD) som vi til nå har sett NRK (digital bordantenne) og Netflix (bærbar PC via HDMI). Vi er fornøyd med å kun se på NRK som linjær TV, men ønsker en bedre løsning for å se på Netflix. Vi trenger ikke abbonement på andre kanaler. 

Vi har fiber med høy hastighet. Vi ønsker en "boks" med fjernkontroll som kables via nettverkskabel og har en HDMI ut til TV'n (uten noen form for abonnement eller at det er trådløst). Vil Apple TV være beste løsning? Siden FullHD er tilstrekkelig tenkte jeg å kjøpe brukt på Finn.no, eller blir slikt for utdatert og lar seg ikke oppdatere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RudolfN skrev (18 minutter siden):

Hei,

Vi har ikke hengt med i tiden og har til nå stort sett linjær-tv og litt netflix via bærbar pc. Jeg lurer på hva som vil være best for vårt behov. Vi fikk en fin TV (Full HD) som vi til nå har sett NRK (digital bordantenne) og Netflix (bærbar PC via HDMI). Vi er fornøyd med å kun se på NRK som linjær TV, men ønsker en bedre løsning for å se på Netflix. Vi trenger ikke abbonement på andre kanaler. 

Vi har fiber med høy hastighet. Vi ønsker en "boks" med fjernkontroll som kables via nettverkskabel og har en HDMI ut til TV'n (uten noen form for abonnement eller at det er trådløst). Vil Apple TV være beste løsning? Siden FullHD er tilstrekkelig tenkte jeg å kjøpe brukt på Finn.no, eller blir slikt for utdatert og lar seg ikke oppdatere?

Har du apple telefoner i husstanden ville jeg uten tvil valgt appletv. Jeg har også noen android TV bokser, men de gir ikke samme polerte følelsen så både i kinoen og i stua har jeg nå nye apple TV. Brukt går vel greit, men ville kjøpt siste modell uansett mtp oppdateringer.

Mibox android TV boksen jeg har virker greit nok og nå har Google Chromecast kommet med en variant som har fjernkontroll som jeg ikke har fått prøvd, men den kan jeg tenke meg er et bedre valg en Xiaomi sin Mibox. Men jeg mener at har du iPhone så gå for appletv først som sist.

Lenke til kommentar
RudolfN skrev (4 minutter siden):

Ja, vi har iPhone begge to.

Da ville jeg testet en apple tv. Vi faset ut tv-boksen etter vi fikk appletv siden vi hadde app til tv-leverandør og endte med å bruke denne hele tiden. Fordelen da er at en slipper flere bokser og kildebytting samt at alt betjenes på samme måte. Kjøper du nytt hos en butikk som har åpent kjøp så kan du jo se om det lever opp til forventningene og om ikke kan den sendes i retur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (Akkurat nå):

Se om du ikke kan dytte inn en update via usb-stick eller nett.

Er koblet til nett og det ser ut til å være forbindelse når jeg går inn på nettleseren, riktignok kommer jeg bare til hjemmesiden og jeg får ikke åpnet noe (men dato og klokkeslett, og overskrifter ser ut til å være "up to date". Når jeg går inn på apper og trykker for oppdatering av Netflix så går skjermen i svart... Må slå av og på tv'n for å komme inn på den igjen. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, RudolfN said:

Er koblet til nett og det ser ut til å være forbindelse når jeg går inn på nettleseren, riktignok kommer jeg bare til hjemmesiden og jeg får ikke åpnet noe (men dato og klokkeslett, og overskrifter ser ut til å være "up to date". Når jeg går inn på apper og trykker for oppdatering av Netflix så går skjermen i svart... Må slå av og på tv'n for å komme inn på den igjen. 

Mulig det er hele OSet på tv som er utdatert. Om du finner riktig modell på tv og går på hjemmesiden for den, ligger det kanskje en nyere versjon der du kan hente? Manuelt altså...

Lenke til kommentar

Det aller billigste er antakelig å kjøpe en brukt dekoder på Finn som kjører Android TV. Jeg bruker en OnePlace for å gjøre en dum-TV smart og det fungerer helt fint. Billigste nå på Finn er 350 kroner.

Chromecast med Google TV fungerer veldig bra, selv om den rakk å bli litt gammel før den ble tilgjengelig i Norge.

Apple TV er veldig bra, får vurdere om det er verdt det den koster. Siden dere ikke trenger 4K er jo en brukt absolutt brukbar. Den eldste Apple TVen som jeg vil si er aktuell er HD tidligere 4. generasjon, den kjører samme operativsystem som nyeste.

Apple TV-modeller, tekniske spesifikasjoner

Hva er TVens modellnavn?

Kan i samme slengen anbefale Pluto TV som er gratis.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Pop skrev (36 minutter siden):

Mulig det er hele OSet på tv som er utdatert. Om du finner riktig modell på tv og går på hjemmesiden for den, ligger det kanskje en nyere versjon der du kan hente? Manuelt altså...

Klarte ikke å finne noe for denne Samsung Smart-TV'n:

ModelIkode: UE55D8000

Programvareversjon: T-GAP8DEUC-1020.0, BT-G

Spørs vel om det blir for gammelt....?

Lenke til kommentar
RudolfN skrev (3 minutter siden):

Samsung D8000 (UE55D8000)

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9Xmoe/eier-du-en-slik-tv

Modellene fra 2011 som påvirkes er følgende:

Igjen, dette er ikke modeller bekreftet direkte fra Samsung, men heller modellene selskapet lanserte de aktuelle årene med Smart-TV-støtte. Verken Netflix eller Samsung har gitt ut noen komplett liste over alle modellene, men fra og med 1. desember vil du altså ikke lenger kunne bruke Netflix internt på noen av disse.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (Akkurat nå):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9Xmoe/eier-du-en-slik-tv

Modellene fra 2011 som påvirkes er følgende:

Igjen, dette er ikke modeller bekreftet direkte fra Samsung, men heller modellene selskapet lanserte de aktuelle årene med Smart-TV-støtte. Verken Netflix eller Samsung har gitt ut noen komplett liste over alle modellene, men fra og med 1. desember vil du altså ikke lenger kunne bruke Netflix internt på noen av disse.

Ok, takk. Da bruker jeg ikke mer tid på det:) Da må det bli en boks i stedet. 

Lenke til kommentar
RudolfN skrev (8 minutter siden):

Er glad i fjernkontroll og er litt gammeldags xD Og så er det godt å legge bort telefon i blant.

Forståelig. Da tenker vi litt forskjellig. Jeg synes det er deilig å ha så få fjernkontroller som mulig, så det å kunne styre fra telefonen og slippe å tilføre enda en fjernkontroll var perfekt for min del 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...