Gå til innhold

Regjeringen vil beholde både vindkraft og reindrift på Fosen


Anbefalte innlegg

Pop skrev (32 minutter siden):

.....

Maktkampen som pågår mellom reindriften og staten er særdeles viktig for befolkningen i nord. For oss som ikke er reindriftssamer og som ønsker å utvikle Nord Norge til noe mer enn et turistmål, så er det svært viktig at det nå blir en bedre balanse mellom reindriften og all annen næring i nord. Konfliktnivået, spesielt i Finnmark, er allerede svært høyt, og det er frustrerende lite forståelse å hente fra mange i sør. Husk. Dette handler ikke om vindmøller isolert sett. Dette er en kamp om næringsutvikling og industriutvikling i nord.

Jeg håper nå flere politikere lokalt og nasjonalt legger vekk frykten for å bli satt i bås og virkelig setter seg inn i disse konfliktsakene og hjelper oss i nord med å kunne få lov til å utvikle nordområdene i årene som kommer. Det får vi fint til uten verken å bryte menneskerettighetene eller på noen måte sette til side samiske interesser. Vi skal leve side om side. Vi skal bistå AS Norge også i årene som kommer med å produsere Olje og gass, ren energi, mineralvirksomhet, fiskeri og oppdrett. Dersom vi skal klare å bevare disse industriene, dersom vi skal ha folk i nord til å ivareta disse jobbene, så må mulighetene for utvikling legges bedre til rette.

.....

Synes det er flere gode tanker her. 
På meg virker det som man for å rette opp gammel synd har gått i den andre grøfta, og dermed ender med å straffer alle oss andre for dette. 
For å forklare: For å kompensere for den urett som samer har opplevd gjennom historien, har man nå gitt samene store særrettigheter, som går sterkt ut over alle som ikke er samer. Sametinget har blitt en stat i staten, som kan overstyre de som ikke er samer. Det virker som dette på enkelte områder har gått for langt, og at man nå kollektivt straffer alle for noe som skjedde langt tilbake i tid.


Vi bor alle i Norge, og alle vi som bor her burde få til et samarbeid på tvers. Alle må hele tiden være pragmatiske med tanke på hvor mye man skal støtte opp under ulike kulturuttrykk, gamle arbeidsmetoder osv.
Hvor går grensen for å legge til rette for å holde på egen kultur, og det at staten aktivt skal verne om den, og subsidiere den?
Alle vi som bor i Norge må stadig vekk gjøre  kompromisser opp mot det at vi alle skal leve sammen, og innse at verden går videre. Man kan ikke gjøre akkurat som man vil.
Man bør være forsiktig med å gi samer for stor særstilling på bekostning av alle andre. Dette vil bare gi konflikt og vil på sikt skade samenes sak.

Dette er en diskusjon man frem til nå ikke har turt å ta, men jeg håper at denne saken nå gjør at vi tør å være litt mer balanserte i synet på samenes særstilling i Norge.


Å gå over til reservater er nok å gå litt langt, men kanskje kunne man sett for seg noen "friområder" som er naturreservater der samene kan utøve sine tradisjoner. Men da må de samtidig i disse områdene etterleve allmenne krav som forbud mot motortransport, strenge krav til industriell forurensing etc. 

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (2 timer siden):

Du synes å være uenig med fagetaten NVE som spår kraftunderskudd i Norge om få år.

Helt riktig, det er en spådom.
Akkurat som Statkraft for noen få år siden spådde stort kraftoverskudd framover:

Nå har man regnet inn et stort forbruk på sokkelen og melkøya. Samt en voldsomt økning av kraftkrevende industri.
Lurer på hvordan prognosene for kraftkrevende industri ser ut, når man oppdaterer regnearkene med en kraftpris som har blitt mange ganger høyere.

Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Kjetil Kvamme skriver på sin fjesbokside, og jeg synes det oppsummerte saken bra:

Høyesterettsdommen sier ikke at vindturbinene må rives.

Dette har Høyesterettsdommer Torill Øye sett seg nødt til å presisere etter dommen kom ut.

Reindriften derimot, har selv tolket det slik at den må rives. Konsesjonene er ikke på noen måte dømt inndratt/fjernet.

Dette kan løses med «avbøtende tiltak».

Det er vel egentlig utenkelig at vi skal rive et lysegrønt klimavennlig prosjekt til 6milliarder, i en tid hvor vi skriker etter energi i Norge og Europa?

Paradokset er for meg komplett når Greta Thunberg, selve ansiktet for kampen for det grønne skiftet, nå demonstrerer for å rive deler av Europas desidert grønneste kraft.

Nå kjemper altså vindkraftmotstandere, aktivister for det grønne skiftet, altså vindkraft forkjempere og reindriftssamene side om side MOT vindkraften på Fosen.

Det fremstilles som brudd på menneskerettighetene, mens det i realiteten er en helt legitim kamp fra Staten sin side, om å blant annet ha styringsrett over norsk natur.

Dette er en maktkamp om prinsipper mellom reindriften og Staten. Den konflikten har alltid vært der, og den har for oss i Troms og Finnmark, blitt mer og mer synlig de siste årene. Reindriftssamene er frusterte, men det er jaggu øvrig befolkning i Troms og Finnmark, ja i nord Norge. Prinsippsaker stopper utvikling av tomteområder til bolig, det stopper utvikling av nødvendig industri og det er til hinder for ny industri og nye arbeidsplasser i Troms og Finnmark. Dersom Fosen av en eller annen grunn skulle rives, og i verste fall også Karasjok nå skulle vinne frem i rettssaken sin mot FEFO, så blir det i fremtiden enda vanskeligere å utvikle industri og arbeidsplasser i Nord. Det blir enda vanskeligere å finne argumenter for å øke bosetting. Dette vil berøre alle som ikke er reindriftssamer negativt.

All ære til aktivistene som nå kjemper for sin sak. Det står det respekt av. Samtidig er retorikken som benyttes, "overgrep, brudd på menneskerett", mm. faktisk direkte feil! Den fører dog kanskje til at antallet motstandere blir mindre. Det er færre motstandere som tør stå frem, på grunn av frykt for å bli satt i bås, som en som ikke bryr seg om verken menneskerettigheter eller urfolk.

Maktkampen som pågår mellom reindriften og staten er særdeles viktig for befolkningen i nord. For oss som ikke er reindriftssamer og som ønsker å utvikle Nord Norge til noe mer enn et turistmål, så er det svært viktig at det nå blir en bedre balanse mellom reindriften og all annen næring i nord. Konfliktnivået, spesielt i Finnmark, er allerede svært høyt, og det er frustrerende lite forståelse å hente fra mange i sør. Husk. Dette handler ikke om vindmøller isolert sett. Dette er en kamp om næringsutvikling og industriutvikling i nord.

Jeg håper nå flere politikere lokalt og nasjonalt legger vekk frykten for å bli satt i bås og virkelig setter seg inn i disse konfliktsakene og hjelper oss i nord med å kunne få lov til å utvikle nordområdene i årene som kommer. Det får vi fint til uten verken å bryte menneskerettighetene eller på noen måte sette til side samiske interesser. Vi skal leve side om side. Vi skal bistå AS Norge også i årene som kommer med å produsere Olje og gass, ren energi, mineralvirksomhet, fiskeri og oppdrett. Dersom vi skal klare å bevare disse industriene, dersom vi skal ha folk i nord til å ivareta disse jobbene, så må mulighetene for utvikling legges bedre til rette.

 

Om han mangler noe, suppler gjerne.

Jeg har lest at problemet på Fosen er at området der vindkraftverket er satt opp er det beste vinterbeitet de har, et alternativ er å stoppe møllene i flere måneder om vinteren da kraftbehovet er størst.

Her er i realiteten tre utfall av denne saken:

¤ rive hele eller deler av vindparken

¤ finne avbøtende tiltak, og her er det mange ulike varianter og kombinasjoner

¤ reineierne avvikler virksomheten

Det siste alternativet forutsetter at reineierne frivillig går med på å avvikle virksomheten og finner seg et annet levebrød. I tillegg må staten være villig til å sette en stor pengesekk til disposisjon, det er snakk om ekspropriasjonserstatning, ikke ulikt det minkfarmene har fått.

Og hvis det er slik at vindkraft og reinsdyrhold ikke kan leve side om side bør noen med politisk mot stille spørsmålet om det er riktig at 40% av norsk landareal skal settes av til en næring som ikke kaster noe av seg, og som ikke gir mer enn 3000 arbeidsplasser. Jeg argumenterer ikke for å avvikle reinsdyrnæringen, bare å redusere dens omfang slik at det blir plass til annen virksomhet også på disse områdene. Også her må staten kjøpe samene ut og det må bli på frivillig basis. Alle yrkesgrupper i primærnæringene har opp gjennom tiårene måtte se at det blir færre fiskere og bønder, disse har ikke mottatt noen kompensasjon. Også reinsamene må innse at de må tilpasse seg, og får de i tillegg godt kompensert for å slutte med denne ulønnsomme virksomheten, burde det være mulig å finne løsninger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jonas G og AP med sin sendrektighet er i ferd med å bli den første i arbeidersbevegelsen siden Nygågardsvoll so stjele fra folket. Jmfr krigsseilerne vs regjeringen Nygågardsvoll.

Støre skal følge tett sier han, og setter ned utvalg etter utvalg, tenk om vi hadde hatt en statsminister uten beslutningsvegring.  

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (11 minutter siden):

Jeg har lest at problemet på Fosen er at området der vindkraftverket er satt opp er det beste vinterbeitet de har,

I følge vg-intervjuet de ga så er de til en viss grad i stand til å kompensere for dette ved å ta i bruk de andre beitene om vinteren men det fører til slitasje på beiteområdene som ikke er bærekraftig i lengda.

Windfarmer skrev (12 minutter siden):

¤ reineierne avvikler virksomheten

I dette tilfellet tror jeg det vil holde å redusere antall dyr. Kanskje 30-50%.

Windfarmer skrev (14 minutter siden):

I tillegg må staten være villig til å sette en stor pengesekk til disposisjon, det er snakk om ekspropriasjonserstatning, ikke ulikt det minkfarmene har fått.

Amen til det! 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 minutter siden):

Jonas G og AP med sin sendrektighet er i ferd med å bli den første i arbeidersbevegelsen siden Nygågardsvoll so stjele fra folket. Jmfr krigsseilerne vs regjeringen Nygågardsvoll.

Hvor sendrektige er de egentlig? 500 dager er ikke spesielt mye når vi snakker utredningsarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Helt riktig, det er en spådom.
Akkurat som Statkraft for noen få år siden spådde stort kraftoverskudd framover:

Nå har man regnet inn et stort forbruk på sokkelen og melkøya. Samt en voldsomt økning av kraftkrevende industri.
Lurer på hvordan prognosene for kraftkrevende industri ser ut, når man oppdaterer regnearkene med en kraftpris som har blitt mange ganger høyere.

Jeg anser ikke Facebook som en kilde;

Statnetts kortsiktige markedsanalyse | Statnett

rapport2021_29.pdf (nve.no)

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (45 minutter siden):

Aner ikke hvorfor du drar inn Facebook her.
Kilden er Henrik Sætness, konserndirektør i Statkraft.
Poenget er at analysene endrer seg, basert på at forutsetningene endrer seg.
Strømprisene nå er mange ganger høyere enn når disse analysene ble skrevet.
Dermed er det god grunn til å stille spørsmål rundt antagelsen om at kraftkrevende industri vil etablere seg i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Aner ikke hvorfor du drar inn Facebook her.
Kilden er Henrik Sætness, konserndirektør i Statkraft.
Poenget er at analysene endrer seg, basert på at forutsetningene endrer seg.
Strømprisene nå er mange ganger høyere enn når disse analysene ble skrevet.
Dermed er det god grunn til å stille spørsmål rundt antagelsen om at kraftkrevende industri vil etablere seg i Norge.

Hvis du skal benytte Henrik Sætness som kilde, må du benytte hans siste vurderinger av det fremtidige kraftbehovet, hva mener i dag Statkraft om det fremtidige behovet for kraft i Norge.

Jeg må omskrive mitt siste innlegg der jeg sa at Facebook meldinger ikke er noe kilde, dette må omskrives til at Twitter meldinger heller ikke er en god kilde.  

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (13 timer siden):

Om samene mister sin urfolksstatus fordi de er urimelig kravstore vil jeg si det er til pass for dem.

Dette handler ikke om samer generelt, men om enkelte samiske grupperinger og næringsutøvere.

Det er for øvrig reell grunn til bekymring for spesielt Nord-Norge rundt denne dommen. Hvor går egentlig grensen for hva som er menneskerettighetskrenkelse da? Dette kan være drepen for fremtiden til den nordligste delen av landet. 

Og bare for å nevne det - det sier litt om holdningene til noen av aksjonistene når man hevder at Norge koloniserer Sapmi. Er folk som bor i Alta og Kirkenes da kolonialister?

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 timer siden):

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/Q7wVoV/alle-taper-om-vindparkene-rives

Hvorfor skal vindturbinene rives når vi som bruker området ikke har observert rein verken nå eller før anleggsarbeidene startet opp? (De har ikke sett rein der på 25 år..)

Hvis dette leserinnlegget er riktig - og da riktig i den forstand at det området vindparken står på ikke benyttes som beite for rein - er mitt neste spørsmål hva i helvete er det Høyesterett har begitt seg inn på.

Dommen vil skape presedens for hvordan 40% av norsk landareal skal kunne disponeres, hvis faktagrunnlaget for avgjørelsen er så mangelfull som dette leserinnlegget antyder, er det Høyesterett som er problemet.

Høyesterett skal roe seg litt ned, i klimadommen, Rt. 2020 s. 2472: 

hr-2020-2472-p.pdf (domstol.no)  

var tre dommere villige til å sette til side konsesjonstildelinger i Barentshavet som følge av saksbehandlingsfeil, avgjørelser som er av utpreget politisk karakter og som domstolene skal holde seg langt borte fra.

I Fosen dommen har Høyesterett i realiteten gitt klare retningslinjer for hvordan 40% av norsk landareal skal benyttes, også dette er et spørsmål av politisk karakter, der Høyesterett nå har avsagt en dom der det norske folk har fått beskjed om at denne debatten skal dere ikke ha, fordi vi har bestemt hva det norske folk skal mene om dette svært viktige politiske spørsmålet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Enda et eksempel på at slike politiske avgjørelser ikke bør fattes av domstolene, men av folkevalgte organer. Jeg tviler strekt på om Høyesterett har forstått konsekvensene av sin dom. Høyesterett er som den tredje statsmakt det eneste organ som kan fatte avgjørelser av stor politisk, praktisk og økonomisk betydning uten et snev av konsekvensutredning før beslutningen tas:

Frykter Fosen-riving vil stoppe kraftlinje mellom nord og sør - Tu.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Om det er slik at vindkraft på Fosen har gjort reindrift umulig så er det det bedre at staten betaler erstatning for nedleggelse av reindriften der enn at en river anlegget.

Akkurat det tror jeg de fleste er enige om, men konsekvensen av Høyesteretts dom er at staten ikke kan fatte ekspropriasjonsvedtak og kjøpe de ut, det har HR sagt at det ikke er mulig å gjøre, en er altså avhengig av et frivillig salg fra reindriftssamene.

Snakk om i sitte i en sterk forhandlingsposisjon.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 timer siden):

Akkurat det tror jeg de fleste er enige om, men konsekvensen av Høyesteretts dom er at staten ikke kan fatte ekspropriasjonsvedtak og kjøpe de ut, det har HR sagt at det ikke er mulig å gjøre, en er altså avhengig av et frivillig salg fra reindriftssamene.

Snakk om i sitte i en sterk forhandlingsposisjon.

Det som vel er mest aktuelt er å gjøre tiltak slik at de kan drive med rein selv om hele eller mesteparten av vindkraftanlegget fortsetter å være i drift.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (På 3.3.2023 den 17.49):

Hvis du skal benytte Henrik Sætness som kilde, må du benytte hans siste vurderinger av det fremtidige kraftbehovet, hva mener i dag Statkraft om det fremtidige behovet for kraft i Norge.

Jeg må omskrive mitt siste innlegg der jeg sa at Facebook meldinger ikke er noe kilde, dette må omskrives til at Twitter meldinger heller ikke er en god kilde.  

 

Hele poenget er jo å vise at disse vurderingene endres hele tiden. 
Når spriket er såpass stort i løpet av noen få år, er det et tegn på at man ikke skal stole 100% på den til enhver tid siste analyse.
Hvorfor en tweet direkte fra en direktør i statkraft ikke er en god kilde er vanskelig å forstå.
Hadde det vært bedre hvis han sendte det samme budskapet via rekommandert brev?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Windfarmer said:

Enda et eksempel på at slike politiske avgjørelser ikke bør fattes av domstolene, men av folkevalgte organer. Jeg tviler strekt på om Høyesterett har forstått konsekvensene av sin dom. Høyesterett er som den tredje statsmakt det eneste organ som kan fatte avgjørelser av stor politisk, praktisk og økonomisk betydning uten et snev av konsekvensutredning før beslutningen tas:

Frykter Fosen-riving vil stoppe kraftlinje mellom nord og sør - Tu.no

Skal man sette lover og regler til side bare fordi noen skal slakte naturen for å hente ut gigantisk profitt? Hvem trenger disse vindturbinene og nye 420 kv linjer? Det er selvsagt pga de vil selge mer strøm utenlands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Skal man sette lover og regler til side bare fordi noen skal slakte naturen for å hente ut gigantisk profitt? Hvem trenger disse vindturbinene og nye 420 kv linjer? Det er selvsagt pga de vil selge mer strøm utenlands.

Selvfølgelig skivebom å skylde på høyesterett.
Slik går det når Stortinget fyller opp lovverket med udefinerte menneskerettigheter, da møter de seg selv i døren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...