Gå til innhold

Naboer fortviler over kryptoselskap: – Vi er redde for konstant dur dag og natt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (29 minutter siden):

Digital gruvedrift er kommet for å bli. Det er fremtiden og det er den mest miljøvennlige industrien som finnes. Her går man direkte fra strøm til penger uten å gå via forurensende tungindustri.

Heller enormt energiforbruk for å produsere tall.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
39 minutes ago, sedsberg said:

Her går man direkte fra strøm til penger uten å gå via forurensende tungindustri.

Helt enig! Egentlig burde kraftprodusentene bare utvinne krypto direkte, det er enda mer effektivt. Hvis vi bruker strømmen der den produseres, slipper vi hele problemet med nettleie og dyr strøm for hvermannsen. Gjennom nesten hele menneskehetens historie har husholdninger og industri greid seg helt fint uten elektrisitet, så dette er en soleklar vinn-vinn-situasjon.

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Pro tip: Du kan spare deg utrolig mye tid og arbeid om du bare skyller ned pengene direkte i toalettet først som sist, heller enn å gå omveien ved å investere i crypto. Hele greia er jo supervolatilt.

Nvidia gjør jo sitt for å prøve og stagge galskapen ved å introdusere LHR-skjermkort (Low Hash Rate) som er designet for å bare generere 50% av normal ytelse til cryptomining, men det finnes allerede minere som klarer å dra ut ca 75% ytelse, så en klarer vel å fremdeles destabilisere skjermkort-markedet.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis crypto er fornuftig fundamentert og koblet til vesentlige realverdier slik andre relativt stabile finansielle instrumenter er, hvorfor får en så et gigantisk fall i verdi som slår flere tungt investerte investorer over i økonomisk ruin ?

Er man kynisk nok nå så investerer man vel heller i inkassoselskaper...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god del smarte folk snakket om hvor bra Bitcoin er for folk rundt 2012. De ble kastet dritt mot og kalt idioter.

En god del smarte folk snakker om hvor bra Bitcoin er for folk i 2022. De blir kastet dritt mot og kalt idioter.

Bitcoin har alltid blitt angrepet fra mange retninger, og Ikke minst fra søppel 'humor' fra venstrevridde programmer i USA. Alt det resulterer i hvor manipulert hvermansen har blitt. Det egner seg ikke for styresmaktene at folk får respekt for krypto, blandt annet fordi ett av kjerneprinsippene er at det gir folk muligheten til å spare verdier utenfor bank systemene i verden. Det betyr at det f.eks blir vanskeligere å undertrykke folk pågrunn av at man ikke har muligheten til å fryse kontoene deres.

De som viet mye tid på å fortelle om bitcoin og alle som hørte på dem og la penger i det rundt 2012 er nå søkkrike. Jeg hørte mye på disse personene på den tiden. Veldig mye bra som smarte folk har å si som forandret livet mitt og mine til det bedre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, olavrb said:

Det eneste rette å gjøre er å forby kryptoutvinning, basert på faktisk nytte (ingen) vs. miljøpåvirkning (stor). Og i disse tider da, hvor store deler av Europa sliter med skyhøye priser på energi, skal et utenlandsk selskap freeloade og bli rike på norsk natur og norske konsumenters bekostning, for noe så meningsløst som kryptoutvinning?!

Synes utvikleren av Websockets sier det bra:

"I’m aware of efforts to build proof-of-stake models. I’ll care once the total energy consumption of all cryptocurrencies drops to a non-bullshit level.

You already negated all of humanity’s efforts to develop renewable energy. Please stop heating the planet where my children will have to live."

Det meste i dag er meningsløst. Start med å legge ned alle fysiske butikker som ikke omhandler primærbehov og steng samtlige kjøpesentre. Forby fotballstadioner og produksjon av kinofilmer. Hvis det ikke er mat, klær, bolig eller helserelatert må all aktivitet forbys. Det trengs ikke. Turisme og ferie, helt unødvendig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, vidor said:

Pro tip: Du kan spare deg utrolig mye tid og arbeid om du bare skyller ned pengene direkte i toalettet først som sist, heller enn å gå omveien ved å investere i crypto. Hele greia er jo supervolatilt.

Nvidia gjør jo sitt for å prøve og stagge galskapen ved å introdusere LHR-skjermkort (Low Hash Rate) som er designet for å bare generere 50% av normal ytelse til cryptomining, men det finnes allerede minere som klarer å dra ut ca 75% ytelse, så en klarer vel å fremdeles destabilisere skjermkort-markedet.

Man velger selvsagt et gunstig tidspunkt å gå inn. Hvor har du lest at det står for Low? Det heter nemlig Lite Hash Rate.
Hvis du kjøpte ETH for noen uker siden kunne du ha solgt nå med over 50% fortjeneste.

Grafen viser ikke det punktet ETH gikk under 10k NOK ( lørdag 18 juni) og det var da jeg kjøpte. 🤑
Om du så hadde kjøpt for 10 dager siden hadddde du fremdeles gjort nesten 50% profitt før skatt. Vis meg ei annen investering som gir 50% avkasting med ei realiseringstid på kun dager og noen ganger timer. Det har skjedd flere ganger at man kunne ha kjøpt og solgt samme dag med grei profitt.

image.png.8d806be91bb2d2249ad00f2222b8faeb.png

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

At man er villig til å ta en høy risiko burde tilsi at det kommer oppsider noen ganger også.

Minner meg litt om dem som holder på med gearing av aksjekurser (uten at dette heller er koblet til realverdier direkte) for å tjene mest mulig.

Tror du dette hadde vært et tilbud i markedet om ikke de som solgte dette hadde tjent grovt med penger på det selv ?

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Man velger selvsagt et gunstig tidspunkt å gå inn. Hvor har du lest at det står for Low? Det heter nemlig Lite Hash Rate.
Hvis du kjøpte ETH for noen uker siden kunne du ha solgt nå med over 50% fortjeneste.

Grafen viser ikke det punktet ETH gikk under 10k NOK ( lørdag 18 juni) og det var da jeg kjøpte. 🤑
Om du så hadde kjøpt for 10 dager siden hadddde du fremdeles gjort nesten 50% profitt før skatt. Vis meg ei annen investering som gir 50% avkasting med ei realiseringstid på kun dager og noen ganger timer. Det har skjedd flere ganger at man kunne ha kjøpt og solgt samme dag med grei profitt.

image.png.8d806be91bb2d2249ad00f2222b8faeb.png

Aksjekursar kan gå fort opp og fort ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, BadCat said:

Det meste i dag er meningsløst. Start med å legge ned alle fysiske butikker som ikke omhandler primærbehov og steng samtlige kjøpesentre. Forby fotballstadioner og produksjon av kinofilmer. Hvis det ikke er mat, klær, bolig eller helserelatert må all aktivitet forbys. Det trengs ikke. Turisme og ferie, helt unødvendig.

Kan ikke ha brød uten sirkus, det tror jeg du egentlig vet veldig godt. 

Lenke til kommentar
On 7/22/2022 at 8:28 AM, olavrb said:

Det eneste rette å gjøre er å forby kryptoutvinning, basert på faktisk nytte (ingen) vs. miljøpåvirkning (stor).

"forby alt jeg ikke liker!!! Fordi miljø!!" dere som driver og poster dette i hver bidige nyhetssak om kryptovaluta er ingenting annet enn en parodi på dere selv, prøv i det minste å kok opp reelle argumenter.

Jeg liker ikke Facebook eller gaming, kan jeg bare forby det vekk da? kanon! og bwt, det bruker også enormt med energi, så da blir jeg miljøhelt jeg også..

Forbud av krypto og utvinning ble tatt opp i Stortinget og nedstemt med solid margin.

Krypto har enorm nytte hvis du evner å se ut i verden, hundrevis av millioner av mennesker bruker det til handel av varer og tjenester 

Endret av attz
Manglende ord
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 7/26/2022 at 8:33 PM, attz said:

"forby alt jeg ikke liker!!! Fordi miljø!!" dere som driver og poster dette i hver bidige nyhetssak om kryptovaluta er ingenting annet enn en parodi på dere selv, prøv i det minste å kok opp reelle argumenter.

Jeg liker ikke Facebook eller gaming, kan jeg bare forby det vekk da? kanon! og bwt, det bruker også enormt med energi, så da blir jeg miljøhelt jeg også..

Forbud av krypto og utvinning ble tatt opp i Stortinget og nedstemt med solid margin.

Krypto har enorm nytte hvis du evner å se ut i verden, hundrevis av millioner av mennesker bruker det til handel av varer og tjenester 

Miljøaspektet var ikke det eneste jeg nevnte. Sa heller ikke "ban alt krypto". Helhjertet forsøk på å kontre der altså.

Stortinget stemte vel ned forbud av samme grunn de tillater de store IT-aktørene å bygge store datasentre i landet: Penger i kassa, drahjelp på infrastruktur, arbeidsplasser. Jeg vil dog tørre å påstå at Azure og Google Cloud (eksempelvis) har større reell samfunsverdi en spekulativ strømsløsing på en virtuel valuta som kan forsvinne over natta, hvor de aller fleste som går inn i det taper penger.

Kryptovalutaer, blockchain, smart contracts vil nok stadig få en viktigere rolle, det tviler jeg ikke på, men vi er ikke der helt enda. Proof-of-stake er et stykke på vei. Kollaps av USDT, NFT-er, ethereum gas fees er eksempler på noen skritt tilbake for kredibilitet, samt poenget ditt med at krypto har verdi utover å være spekulativt.

Endret av olavrb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/26/2022 at 8:33 PM, attz said:

"forby alt jeg ikke liker!!! Fordi miljø!!" dere som driver og poster dette i hver bidige nyhetssak om kryptovaluta er ingenting annet enn en parodi på dere selv, prøv i det minste å kok opp reelle argumenter.

Jeg liker ikke Facebook eller gaming, kan jeg bare forby det vekk da? kanon! og bwt, det bruker også enormt med energi, så da blir jeg miljøhelt jeg også..

Forbud av krypto og utvinning ble tatt opp i Stortinget og nedstemt med solid margin.

Krypto har enorm nytte hvis du evner å se ut i verden, hundrevis av millioner av mennesker bruker det til handel av varer og tjenester 

Hvor mye energi bruker facebook i forhold til krypto....?

Hvor mye penger har FB lagt inn for effektivisering og 'miljø-vennligifisere" datasentere og server? 

https://sustainability.fb.com/data-centers/

https://www.geekwire.com/2011/facebooks-environmentallyfriendly-data-center/

e liker ikke FB, men de har jobbet mye for å ha effektive og miljø-vennlige datasentere

https://www.statista.com/statistics/580087/energy-use-of-facebook/

https://hbr.org/2021/05/how-much-energy-does-bitcoin-actually-consume

7.7TWh (FB) vs 110 TWh (BTC).... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...