Gå til innhold

Aldring av OLED display


Anbefalte innlegg

Hei

Min kone trenger en erstattning for sin nok 10 år gamleLG G2. Hun HATER å bytte til nye dimser, så det er viktig at den nye mobil er brukbar i mange år. Jeg har sagt at vi nok bør unngå OLED-display (AMOLED osv) av hensyn til begrenset levetid. Såvidt jeg kan finne ut vil der komme fargeendring og andre degraderinger etter et par år. Noen synspunkter og eller erfaringer med dette?

Ellers ønsker hun en forholdsvis liten telefon, må ikke være kinesisk, og altså med IPS eller PLS LCD display, og må ha et bra kamera med makro og zoom. Da begynner feltet å snevres kraftig inn. Jeg ender gjerne opp med noe som er noen år gammelt med mindre godt display og prosessor som er for svak om noen år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriet slites vesentlig raskere enn skjermen. I en mobil er ikke skjermen på nok til at burn-in noen gang kommer til å være et problem med normal mobilbruk. Jeg trur du bør øke kravene til BMS i kravspekken din siden god batteristyring nok gjør mye mer for levetiden enn LCD vs OLED.

Lenke til kommentar

Eneste minuset jeg har funnet med nyere telefon med OLED er at det det ser ut til å få riper lettere enn tidligere. Dette hindrer ikke praktisk bruk og kan minimeres ved bruk av etui, feks i typen "lommebok" for mobilen.

For meg er mobilen et verktøy. Tilgjengelighet og funksjon er viktigere enn plettfri telefon som skal vare inn i evigheten. 

Lenke til kommentar

Man får uansett ikke en liten telefon idag som vil vare lenge. Alle små telefoner idag har dessverre redusert ytelse i forhold til toppmodellene (AFAIK).

Jeg ville nok gått for en Samsung S22, eller evt tilsvarende apple. Jeg hadde en S8 som jeg var svært fornøyd med i 2.5 år. Den er nå i bruk på 5.året hos fattern, og den fungerer flott fortsatt. En vanntett telefon i et godt støtsikkert cover vil kunne vare lenge.

For hennes bruk kan du nok sette på strømsparing (litt redusert ytelse), og oppnå en del bedre batteritid. 

 

Edit: S8 hadde vel OLED, og det er ingenting galt med skjermen idag. Jeg tror det kun gjelder skjermer som blir MYE brukt ved svært høy lysstyrke.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Takker for nyttige kommentarer. Jeg har også lest meg mere opp på problemet aldring av OLED, og vi har blitt enige om at OLED er greit. Lekkert utseende, og på en telefon blir burn in ikke et problem.
Skal titte på Samsung og Sony. S22 ser umiddelbart lekker ut, men prisen litt i overkanten

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Det jeg ville vært mest bekymret for med å ha en telefon så lenge er at de fleste android-telefoner knapt nok får sikkerhetsoppdateringer etter et par år. Ville hvertfall tatt det med i beregningen.

Tja, har omtrent ingenting å si om man ikke installerer alle mulige apper fra usikre kilder osv. 

De aller fleste er trygge så lenge man holder nettleser osv. automatisk oppdatert. 

Lenke til kommentar

Med full lysstyrke så vil du kanskje merke en liten endring i grønnfargen etter 5 år med ~10 timer bruk per døgn.

Da bare om du holder opp en ny ved siden av den gamle.

Det er absolutt ikke noe å bekymre seg over når det kommer til mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...