Gå til innhold

Anarkisme


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du hadde lest meg riktig, saa hadde du forstaatt at jeg er skeptisk, til anarki.

Nettopp paa grunn av gjengen i fra nabobygda, som kommer og stjeler plantene mine og hogger plommetraerne mine opp til ved.

Et strukturert samfunn, der friheten er stor ogsaa for minoritetene, er det jeg droemmer om.

Ikke for aa spore av, men et eksempel. denne uskyldige khaten, som hovedsakelig Nord afrikanerene tygger paa. Gress som de blir oppstemte paa. Hvorfor skal ikke de, faa lov til aa tygge paa dette?

 

Lenke til kommentar

Anarki angir kun antall ledere. Man kan fint ha regler for fellesskapet. Premisset er at ingen står over noen annen. Gruppen i fellesskap kan bestemme seg for å skjære hodet av den som ikke ter seg, men det er ingen stat, den høye leder, der til å diktere hva folk skal gjøre. Det er ingen der til å diktere hva du kan og ikke kan gjøre med kroppen din. Er du til skade for andre kan hodet ditt likevel settes på en påle som et eksempel. Monarki og anarki er kun beskrivende ord på nivå med regn og ikke regn.

Quote

anarchy
mid 16th century: via medieval Latin from Greek anarkhia, from anarkhos, from an- ‘without’ + arkhos ‘chief, ruler’.

monarchy
late Middle English: from Old French monarchie, via late Latin from Greek monarkhia ‘the rule of one’

Hvis kongen regjerte landet og folket og man fjernet kongen, hadde man fått anarki.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Huff da, saa du den SilverShadet, det er ikke bare potten og veden, som faar kjoert seg her, en er vist rimelig heldig, hvis en unngaar en fillipinahaircut her.

Takk for en god norsk forklaring, Badcat. Ikke satt paa spissen heller, kanskje. Saann er det bare, er de enige, saa er de enige. 

Peace and love✌️   

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 minutter siden):

Huff da, saa du den SilverShadet

 

Jada, så den. Jeg tror BadCat's scenario ikke holder. Fellesskap...hvilke/t fellesskap ? Hvis ett 'nabo-fellesskap' syns de bør ha mere av de ressursene ditt frellesskap har, hva da ? Nei du, så lenge mennesket er som det er, vil det alltid fremstå noen som skaffer seg makt, by hook or by crook, og vil mele sin egen kake. Litt svakt med ressurser etter en dårlig sommer, eller bare at mye vil ha mer, og noen mener de trenger mer plommesyltetøy eller de pene damene dere har. En ultrakort hårsveis kan bli the order of the day.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Hvis du hadde lest meg riktig, saa hadde du forstaatt at jeg er skeptisk, til anarki.

Nettopp paa grunn av gjengen i fra nabobygda, som kommer og stjeler plantene mine og hogger plommetraerne mine opp til ved.

Et strukturert samfunn, der friheten er stor ogsaa for minoritetene, er det jeg droemmer om.

Ikke for aa spore av, men et eksempel. denne uskyldige khaten, som hovedsakelig Nord afrikanerene tygger paa. Gress som de blir oppstemte paa. Hvorfor skal ikke de, faa lov til aa tygge paa dette?

 

Fordi vi levert i et høyt utviklet og sivilisert velferdssamfunn, der lovene er til for å beskytte staten, dens innbyggere og selve velferden i seg selv. Baksiden med dette, er jo at det finnes lover og regler,  fordi mennesker ikke klarer å leve etter kardemommeloven. Prisen man betaler for å være trygg, ha sikkerhetsnett og få legehjelp når du trenger det, er at folk flest følger disse reglene. Reglene er der for å minske utgifter, forhindre folk i å snike til seg av staten (oss) sine verdier og for å tjene inn ekstra til fellesskapet (høye bøter). 

Bøtene kan tenkes å være høye de, men de er lett å unngå, jeg vil faktisk heller si at de er vanskelige å få... Jeg har kjørt bil i 20 år, ALDRI fått en fartsbot, selvom jeg hver dag kjører litt over fartsgrensen her og der. 

Så kan man si at folk bør gjøre hva de vil med kroppen sin, kjøre så fort de vil osv osv, men problemet med dette er at det skaper utgifter for velferdsstaten (oss). 

Hvis flere faller utenfor (rus, trafikkulykker, voldshendelser osv) så koster det mer for alle. 

Jeg tror du skal slite med å finne et mer velbalansert samfunn enn det Norske, der alle er trygge, og du blir ikke fengslet i lang tid dersom du tråkker litt hard på gassen, eller røyke tjall hver eneste dag. Tror også de fleste  som tygger Khat hver dag, ikke føler seg veldig truet av å havne i kasjotten

 

Lenke til kommentar

Ser at det norske samfunnet, har hoey tillit her, noe det ogssa fortjener, paa noen felt.

Men vi maa roe oss litt, vi er ikke verdensmestre, selv om FN mener det. Jeg ville heller hatt Danmarks tittel, verdens lykkeligste land.

Nederland, som ble nevnt, har gratis tannlege. 

Uruguray, blir sett paa som Syd Amerikas svar, paa Sveits. Lite kriminalitet, god oekonomi. lavt prisnivaa, noe som er uvanelig, i et saa sivilisert samfunn.

Av alle land, saa er det Cuba, som har det beste helsesystemet.

Velferden vaares, skal ikke vaere en hvilepute, for mistrivsel og irrasjonelle lover og regler.

Merkelig nok, saa ligger vi i toppen paa selvmord og overdosedoedsfall

Ser ogsaa, at vi tror at vi dyrker de beste frukt og groennsakene i verden her, freks. Hvordan skal vi faa det til, med det klimaet vi har? 

Anarki er vel ikke noe vi skaper. Det oppstaar vel, paa grunn av kaos?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 timer siden):

Ser at det norske samfunnet, har hoey tillit her, noe det ogssa fortjener, paa noen felt.

Men vi maa roe oss litt, vi er ikke verdensmestre, selv om FN mener det. Jeg ville heller hatt Danmarks tittel, verdens lykkeligste land.

Nederland, som ble nevnt, har gratis tannlege. 

Uruguray, blir sett paa som Syd Amerikas svar, paa Sveits. Lite kriminalitet, god oekonomi. lavt prisnivaa, noe som er uvanelig, i et saa sivilisert samfunn.

Av alle land, saa er det Cuba, som har det beste helsesystemet.

Velferden vaares, skal ikke vaere en hvilepute, for mistrivsel og irrasjonelle lover og regler.

Merkelig nok, saa ligger vi i toppen paa selvmord og overdosedoedsfall

Ser ogsaa, at vi tror at vi dyrker de beste frukt og groennsakene i verden her, freks. Hvordan skal vi faa det til, med det klimaet vi har? 

Anarki er vel ikke noe vi skaper. Det oppstaar vel, paa grunn av kaos?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ser at jeg er litt i fortiden, med Cuba paa forsteplass. Sveits, har visst vunnet der, de fire siste aarene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Anarki betyr jo alt annet enn frihet? 

Når som helst kaprer noen det du eier, mishandler deg eller dreper deg. 

Anarki i form av at alle gjør som man vil, siden alle maktstrukturer er borte.

Tipper at de som ønsker anarki bare ser på biter av samfunnet, ikke helheten. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (34 minutter siden):

Anarki betyr jo alt annet enn frihet? 

Når som helst kaprer noen det du eier, mishandler deg eller dreper deg. 

Anarki i form av at alle gjør som man vil, siden alle maktstrukturer er borte.

Tipper at de som ønsker anarki bare ser på biter av samfunnet, ikke helheten.

Dette er sånn anarki fungerer i death wish filmene, men det er ikke en korrekt gjengivelse av hva anarkisme egentlig er, i teori eller i det virkelige liv. 

100 % velfungerende anarkisme er i teorien mer som kardemommeby enn death wish, men det er så klart noe helt annet å ha det nedskrevet enn og faktisk gjennomføre det. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 29.7.2022 den 21.28):

Dette er sånn anarki fungerer i death wish filmene, men det er ikke en korrekt gjengivelse av hva anarkisme egentlig er, i teori eller i det virkelige liv. 

100 % velfungerende anarkisme er i teorien mer som kardemommeby enn death wish, men det er så klart noe helt annet å ha det nedskrevet enn og faktisk gjennomføre det. 

 

 

Politimester Bastian er vel en representant for sentrale myndigheter som kan bruke makt og frihetsberøvelse for å påtvinge lov og orden på innbyggerene?

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...