Gå til innhold

SIAN blir kjørt av veien (Video)


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Ekstreme kristne og sekter er et massivt stort problem i 2023. Bare her i Norge er titusenvis av mennesker i ekstreme sekter, som for eksempel Brunstad. Noen av dem får til og med statsstøtte.

Vanlige kristne og muslimer er ikke noe problem. De fleste er ganske så sekulære. Generaliserer man alle som tilhører en religion ønsker jeg bare god bedring.

Jeg svarte dog på et innlegg som nevnte kristendom de siste 1300 årene, ikke nåtid.

Til tross for sekter, Manshaus, Breivik osv kan du i Norge:

- Velge vekk kristendom til fordel for andre religioner eller ateisme

- Karikere Jesus, krenke kristendom.

- Være åpent homofil

Det er ingen selfølge at du har tilsvarende valgmuligheter i muslimske land. Kristendom holder ikke Norge eller de mange flotte, vestlige land vi har som har kristendom som offisiell statsreligion nede. Norge hadde også inntil nylig kristendom som statsreligion og blir ofte kåret som et av verdens beste land å bo i likevel.

Men det er også viktig at de som ønsker å leve i en sekt får lov til å leve i en sekt. Det er ikke helt enkelt å forby det selv om det kommer noen kjipe historier, på samme måte som at mange muslimske jenter føler press for å gå i hijab fra egen familie.

 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

Om jeg kritiserer Jesus, risikerer jeg livet mitt i Norge eller andre kristne land da? Neppe. Kritiserer jeg profeten Muhammed I Norge, risikerer jeg livet da? Det er en mulighet ja. Risikerer jeg livet i land der muslimer er majoriteten? Absolutt. Enten av myndighetene eller folket. Enkelte religioner har gått videre og formet seg etter tiden der man aksepterer at det finnes andre meninger og vi legger til rette for liberale friheter som ytringsfriheten.

La meg bare minne på at i land som Iran og Saudi Arabia har de fortsatt dødsstraff for de som kritiserer Islam.

Frafall fra islam er sett på med nesten enda verre øyne enn kritikk mot islam. Selv i Europa så er det x-muslimer som må leve på hemmelig adresse.

Å velge den troen man selv vil er en veldig undervurdert frihet vi har i ikke-muslimske land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (12 timer siden):

Om jeg kritiserer Jesus, risikerer jeg livet mitt i Norge eller andre kristne land da? Neppe. Kritiserer jeg profeten Muhammed I Norge, risikerer jeg livet da? Det er en mulighet ja. Risikerer jeg livet i land der muslimer er majoriteten? Absolutt. Enten av myndighetene eller folket. Enkelte religioner har gått videre og formet seg etter tiden der man aksepterer at det finnes andre meninger og vi legger til rette for liberale friheter som ytringsfriheten.

La meg bare minne på at i land som Iran og Saudi Arabia har de fortsatt dødsstraff for de som kritiserer Islam.

Ja, det er ikke uten grunn at kristne er regnet for å være de som er mest forfulgte i verden:
https://www.uia.no/forskning/forskningsnyheter/kristne-mest-forfulgt

I en del land går antallet forfulgte ned, men dette skyldes stort sett at det ikke lenger er flere å forfølge.
De har enten flyktet eller blitt drept...

Edit:
Litt mer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_persecution
"The following statistics from Pew Research Center shows that Christianity is the world's most persecuted religion across all nations"

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Uderzo said:

Han kollegaen min er for blasfemilover, og har problemer med å forstå mitt syn på det, det er liksom selvfølgelig at de som fornærmer Allah eller Mohammed, bør idømmes fengsel.

Dette er viktig. De fleste Nordmenn tror at det bare er et "fåtall ekstreme" muslimer vil innføre blasfemilover. Dette er selvsagt feil. Jeg har bodd i land med såkalte "moderate" muslimer, og jeg har enda ikke møtt en som synes det er greit å fornærme Islam på noen måte.

Det er ingen tvil om at den store majoriteten av muslimer i Norge vil stemme til fordel for innføring av blasfemilov den dagen dette blir aktuelt. Antagelig vil også mange ikke-muslimer stemme for blasfemilov slik at muslimer "slipper å bli fornærmet" og for å "oppnå fred og ro" og fordi "ytringsfrihet ikke er absolutt"! SIAN har "røyket" ut mange som tenker i disse banene.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 1/14/2023 at 4:46 AM, knutinh said:

SIAN later til å ha et tydelig mål om å få muslimer til å framstå som farlige. Jeg vet ikke hvordan Lars Thorsen tenker, men holder det ikke for utenkelig at han ønsket at denne gale damen skulle kjøre på ham.

Jeg tror ikke SIAN har noe ønske om å ende opp som "martyrer" som du insunierer. Men jeg er enig i at SIAN ønsker å røyke ut de voldelige og farlige tilhengerne av Islam som befinner seg i Norge.
 
Vedtektene til SIAN er kortfattet og sier bare "SIAN skal spre informasjon om hva islam står for". Dette gjøres ofte gjennom å informere om Islam og deretter inkludere en handling (f.eks. brenne koranen) som demonstrerer for resten av befolkningen at i Norge bor det mange muslimer som ikke klarer å besinne seg og er potensielt voldelige bare p.g.a. en bok. Og at denne villigheten til vold ikke er begrenset til gjenger og andre kriminelle i Oslo. 
 
https://www.sian.no/vedtekter

 

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (19 timer siden):

Jeg tror ikke SIAN har noe ønske om å ende opp som "martyrer" som du insunierer.

Jeg tror ikke at ledelsen i organisasjonen har lyst til å dø, men om de får juling, blir moderat skadet av steinkasting eller (som her) kan krabbe ut av en bil etter at noen har prøvd å drepe dem så tror jeg at det er akkurat det de ønsker seg.

Sitat

Vedtektene til SIAN er kortfattet og sier bare "SIAN skal spre informasjon om hva islam står for"

Jeg har lest vedtektene deres og de er helt greie.

Mange av postene på siden deres er (dypt) problematiske. Noen av de muntlige utsagnene fra medlemmer er også oppsiktsvekkende.

Lars Thorsen gjorde en dårlig figur når han ble intervjuet på NRK. Dette var hans sjanse til å evt framstå som en opplyst kritiker, og ikke bare raljere. Det greide han ikke.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

SIAN brenner koran i Norge og som forventet endel muslimer går av skaftet.
  
En Danske brenner koran i Sverige og Sveriges statsminister går av skaftet! "Late on Saturday, Prime Minister Ulf Kristersson tweeted: "Freedom of expression is a fundamental part of democracy. But what is legal is not necessarily appropriate. Burning books that are holy to many is a deeply disrespectful act." "I want to express my sympathy for all Muslims who are offended by what has happened in Stockholm today."

Sveriges statsminister sin farlige sympatierklæring hvor voldelige motreaksjoner ikke er nevnt vil selvsagt få endel ekstreme muslimer til å føle vold vil være en rettferdig reaksjon. Norske politikere driver på med mye det samme hvor ekstremister føler det har "backing" for å drive med vold hvis noen finner på å "fornærme" Islam.

https://www.voanews.com/a/swedish-prime-minister-condemns-quran-burning/6928856.html

Den muslimske verden jobber knallhardt for å få på plass universielle lover hvor det å "fornærme" Islam er regnet som hathandling, ja til og med rasisme!.
 
Dette er en farlig utvikling hvor vestlige land som fortsatt ikke har underkastet seg skal presser fra alle kanter slik som Tyrkia nå holder på med hvor hele den arabiske verden etc har blir mobilsert fordi an Danske brenner koran! Hva skjer når de oppdager at SIAN brenner denne boka nærmest rutinemessig?
 
Islam må reformeres hvis det skal være håp om noenlunde fredelig sameksistens med andre religioner og ateister!
   
https://www.aljazeera.com/news/2023/1/21/turkey-cancels-swedish-minister-visit-over-right-wing-protest

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fatter ikke at noen her inne kan forsvare vold og det sinne muslimer viser når det brennes en bok. Forsvarer dere klimabevegelsen sin uttalelse om mulig bruk av vold også? For dem er klima en nokså hellig sak.

Synes det er veldig respektløs å brenne en bok, men viss det gjøres for å vise hvilket enormt sinne og vold som viser seg, da er det på sin plass. Det finnes ikke moderate muslimer når så mye sinne får utløp og ikke minst, aksept. Man setter en krone på hodet av de sinte, ikke de moderate.
Er det så vanskelig å formidle at å brenne en bok er respektløst, men det sinne som viser seg, er helt uaktuelt i Norge, og sette foten først ned på dette?

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

En Danske brenner koran i Sverige og Sveriges statsminister går av skaftet! "Late on Saturday, Prime Minister Ulf Kristersson tweeted: "Freedom of expression is a fundamental part of democracy. But what is legal is not necessarily appropriate. Burning books that are holy to many is a deeply disrespectful act." "I want to express my sympathy for all Muslims who are offended by what has happened in Stockholm today."

Sveriges statsminister sin farlige sympatierklæring hvor voldelige motreaksjoner ikke er nevnt vil selvsagt få endel ekstreme muslimer til å føle vold vil være en rettferdig reaksjon.

Det kan ha noe med at Sverige vil ha NATO medlemskap, og Tyrkia presser dem.

Det må være lov for politikere å kritisere koran-brenning. Det er ganske sterk symbolikk. Som vi så når Jonas var utenriksminister og kastet Selbæk under toget for karikaturene, så er det klokt å få prioriteringene rett.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, knutinh said:

Det må være lov for politikere å kritisere koran-brenning. Det er ganske sterk symbolikk. Som vi så når Jonas var utenriksminister og kastet Selbæk under toget for karikaturene, så er det klokt å få prioriteringene rett.

Muslimer prater selvsagt opp viktigheten av koranen og andre symboler slik at de kan skremme befolkningen via trussler, vold og terror til å innrette seg etter Islam sine leveregler. Vi har ferske eksempler på det i Norge. Det er derfor best å normalisere lovlige aktiviteter som koranbrenning. At muslimer blir "fornærmet" og svarer med trusler, vold og terror må aldri bli "forståelig"!
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (15 minutter siden):

Muslimer prater selvsagt opp viktigheten av koranen og andre symboler slik at de kan skremme befolkningen via trussler, vold og terror til å innrette seg etter Islam sine leveregler. Vi har ferske eksempler på det i Norge. Det er derfor best å normalisere lovlige aktiviteter som koranbrenning. At muslimer blir "fornærmet" og svarer med trusler, vold og terror må aldri bli "forståelig"!

Fornærmet, på den ene side, og vold på den andre side, er to forskjellige ting.

Jeg blir fornærmet (og sint, redd) hvis en voksen sier til meg at barnet mitt er seksuelt tiltrekkende. Det er det mest provoserende (lovlige) utsagnet jeg klarer å tenke meg. Da er det mitt ansvar å reagere innenfor loven. Rimelige reaksjoner på slikt kunne være å be ham/henne om å holde seg langt unna meg og mine, og sende en bekymringsmelding til myndighetene, evt orientere lokalmiljøet.

Sånn tenker jeg at noen muslimer kan ha det med koran-brenning. Og de fleste klarer å avstå fra vold. Og så finnes det helt sikkert gråsoner hvor folk forstår hvor sinnet kommer fra, og har en viss sympati, men lander på at de ikke vil gjøre det selv, og at andre bør avstå fra det. På samme måte som at hvis jeg gir han sleske pedo-en en på trynet så er det noen som vil gi meg «likes» på sosiale medier fordi de føler at det er rettferdig, mens andre vil mene at vold bare kan forsvares for å beskytte seg mot akutt fare.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Emsal skrev (12 minutter siden):

Det er gøy at en av grunnen til at Sverige ikke kommer inn i NATO er på grunn av koranbrenning.

«Gøy» får være ditt ordvalg, men det sier vel noe om at forsvar, strategisk politikk, offentlig moral og «pissekonkuranser» griper inn i hverandre på komplekse måter.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 1/23/2023 at 6:43 AM, hatredFan911 said:

Fatter ikke at noen her inne kan forsvare vold og det sinne muslimer viser når det brennes en bok. Forsvarer dere klimabevegelsen sin uttalelse om mulig bruk av vold også? For dem er klima en nokså hellig sak.

Synes det er veldig respektløs å brenne en bok, men viss det gjøres for å vise hvilket enormt sinne og vold som viser seg, da er det på sin plass. Det finnes ikke moderate muslimer når så mye sinne får utløp og ikke minst, aksept. Man setter en krone på hodet av de sinte, ikke de moderate.
Er det så vanskelig å formidle at å brenne en bok er respektløst, men det sinne som viser seg, er helt uaktuelt i Norge, og sette foten først ned på dette?

 

Nei, det er kun muslimer som har noe hellig. Alt annet er uhellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/23/2023 at 7:58 AM, Ekspertkommentator said:

Muslimer prater selvsagt opp viktigheten av koranen og andre symboler slik at de kan skremme befolkningen via trussler, vold og terror til å innrette seg etter Islam sine leveregler. Vi har ferske eksempler på det i Norge. Det er derfor best å normalisere lovlige aktiviteter som koranbrenning. At muslimer blir "fornærmet" og svarer med trusler, vold og terror må aldri bli "forståelig"!

Det er en verdikamp og det er skremmende hvor lett folk sympatiserer med en aktør som er sterkere og større enn både Putin og Biden til sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/23/2023 at 8:23 AM, Emsal said:

Det er gøy at en av grunnen til at Sverige ikke kommer inn i NATO er på grunn av koranbrenning.

Ja, men for å være helt ærlig så bryr ikke Erdogan seg noen ting om det. Det er kun en unnskyldning for at han kan tøffe seg som "forsvarer av islam" nå før neste valg. Forrige gang koranen ble brent sendte tyrkia bare en skriftlig klage uten noe oppstyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Emsal skrev (På 23.1.2023 den 8.23):

Det er gøy at en av grunnen til at Sverige ikke kommer inn i NATO er på grunn av koranbrenning.

Det er selvsagt ikke den egentlige grunnen, kun en unnskyldning. Jeg tror hovedgrunnen er det kommende valget i Tyrkia. Kanskje har han gjort en eller annen hestehandel med Putin også, der blokkering av Sverige var et av punktene i avtalen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, DukeNukem3d said:

Det er selvsagt ikke den egentlige grunnen, kun en unnskyldning. Jeg tror hovedgrunnen er det kommende valget i Tyrkia. Kanskje har han gjort en eller annen hestehandel med Putin også, der blokkering av Sverige var et av punktene i avtalen.

Erdogan har ingen prinsipper. Alt går så lenge han kommer ut på topp. Her noen eksempler på Erdogan og Putin sine planer.

"The two leaders [Erdogan and Putin] also discussed establishing a base in Turkey for the export of Russian gas in an attempt to make up for its lost EU customers".

According to Erdogan's office, the Turkish president told the Russian leader that the two sides could expand the grain corridor across the Black Sea to start including further Russian commodities such as fertilizer and agricultural products.


https://www.dw.com/en/erdogan-and-putin-discuss-grain-corridor-gas-deal-and-syria/a-64062301

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1 hour ago, KarvaBlad said:

Over syv måneder siden nå. Ingen tiltale som jeg kan finne.



Kan ikke finne noe som helst om det. Det siste som ble sagt var at politiadvokaten sa det antagelig gikk mot tiltale. Siden den gang, ingenting. Dette var altså en islamistisk terroraksjon i Oslo, mindre enn en uke etter angrepet på London Pub i Oslo. Sjåføren hadde også tilsvarende promille på 1,2 av sovemedisiner i blodet. Ofrene ble også nektet bistandsadvokat av retten.

Jeg har ikke så mye til overs for SIAN, men det er ganske åpenbart at loven praktiseres svært forskjellig og at den ikke er lik for alle.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...