Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer å starte med ATV


Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å begynne å kjøre atv (4 hjuling) da det er et morsommere alternativ til bil om sommeren, det jeg lurer i all hovedsak på da er om jeg lovlig kan kjøre alle slags atv med klasse b førerkort? Forsto det slik at 3 hjuling ikke er lov, men at 4 hjuling går. Får man da lov til å kjøre atv opp till maks lovlig fart (110kmt) uten å ta noen form for klasse a1 osv?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjører i terrenget og på skogsveier kan jeg skjønne det. Men atv for å kjøre på vanlig vei er mest for 16-åringer. En atvs veiegenskaper er ganske dårlig, slitsomme å kjøre i lengden. Dessuten bråker de en god del og bruker overraskende mye bensin.

Lenke til kommentar

Avhengig av når du fikk førerkort klasse B, kan du kanskje kjøre motorsykkel med dobbelt forhjul. 

Eller bare ta MC-førerkort, så får du opplæring i korrekt kjøreteknikk, og blir en bedre og tryggere motorsyklist.

 

Det er ikke mange ATV på veiene, men de er kraftig overrepresentert på ulykkesstatistikken. De har dårlige kjøreegenskaper, og når du velter mangler den sikkerhetsutstyr som har vært obligatorisk i biler i flere tiår.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mannen med ljåen said:

Det er ikke mange ATV på veiene, men de er kraftig overrepresentert på ulykkesstatistikken. De har dårlige kjøreegenskaper, og når du velter mangler den sikkerhetsutstyr som har vært obligatorisk i biler i flere tiår.

Mange tror at en ATV er like stabil og trygg som en bil siden den har fire hjul. De får seg litt av en overraskelse når de skal ut og kjøre første gang. Mistenker at dette er grunnen til at de var ekstremt populære for mange år siden. Man kunne leie de nesten overalt. Men plutselig var de borte, omtrent over natten.

Når man velter på ATV har man en stor ulempe vs. motorsykkel. På motorsykkel sklir man oftest vekk fra sykkelen når man velter. På ATV velter man ofte samme vei og får ATV-en over seg. I tillegg til er den mye tyngre.

De er morro i terreng og svingete grusveier etc. Men de er forferdelige å kjøre på vanlig vei.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 25.6.2022 den 17.31):

Jeg vurdere å begynne å kjøre atv (4 hjuling) da det er et morsommere alternativ til bil om sommeren, det jeg lurer i all hovedsak på da er om jeg lovlig kan kjøre alle slags atv med klasse b førerkort? Forsto det slik at 3 hjuling ikke er lov, men at 4 hjuling går. Får man da lov til å kjøre atv opp till maks lovlig fart (110kmt) uten å ta noen form for klasse a1 osv?

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg en LANG prøvetur med en sånn doning før du bruker penger på sånt. At ATV kan være en fordel for bønder o.l. ser jeg, men det er noen dritmaskiner på vanlig vei. Og velter du med en sånn så er det fort alvorlige skader. De er drit-tunge. Kjenner en som veltet med ATV med passasjer bakpå, og passasjeren døde p.g.a. at han fikk maskinen over seg. Føreren måtte sone...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...