Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (6 timer siden):

Vet jeg går mot formålet med tråden her, men man må også huske på at ikke alle går etter det ikke-bærekraftige lønnsjaget.

Lønn er bare en av grunnpillarene for en lykkelig ansatt, så om man er på en jobb med psykisk trygghet, varierte oppgaver, gode kolleger, avslappet arbeidsmiljø og 800k i lønn, så er det mange som er fornøyde med å få en KPI-justering. Det viktigste er at du føler lønn er tilstrekkelig og rettferdig.

Poenget mitt er: Når du bytter jobb så får du én reforhandling, men en lønn over regionalt markedsnivå vil flate ut uansett hvor du er, så med mindre du har lyst å hive deg ut i et rat race, så er det ikke feil å si seg fornøyd med en KPI-justering. Det er ikke en dårlig arbeidsplass bare fordi forhandlingsrammene til arbeidsgiver er på KPI, og ansatte blir trukket mot medianen.

Jeg tror de færreste av oss ønsker å være del av et rotterace, men poenget til Kode24 er vel at man fort kan bli dratt ufrivillig inn i det.

La oss si at du sitter med 2-3 års erfaring hos samme arbeidsgiver og bare har fått KPI-justeringer til nå, som er en reell case for mange. Da er du ganske langt under markedslønn.

Plutselig får du en telefon fra en annen arbeidsgiver som i utgangspunktet virker ganske lik din egen, men som tilbyr deg 30-50% høyere lønn. Da skal det litt til å ikke vurdere det.

Problemet er at det er total mismatch mellom hvor fort markedsverdien til en utvikler stiger de første årene og hvor mye arbeidsgivere er villige til å oppjustere juniorer som gjør en god jobb. IT kunne lært en del av finansbransjen der, så hadde vi kanskje sluppet å leke stolleken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stvgr skrev (11 minutter siden):

Jeg tror de færreste av oss ønsker å være del av et rotterace, men poenget til Kode24 er vel at man fort kan bli dratt ufrivillig inn i det.

La oss si at du sitter med 2-3 års erfaring hos samme arbeidsgiver og bare har fått KPI-justeringer til nå, som er en reell case for mange. Da er du ganske langt under markedslønn.

Plutselig får du en telefon fra en annen arbeidsgiver som i utgangspunktet virker ganske lik din egen, men som tilbyr deg 30-50% høyere lønn. Da skal det litt til å ikke vurdere det.

Problemet er at det er total mismatch mellom hvor fort markedsverdien til en utvikler stiger de første årene og hvor mye arbeidsgivere er villige til å oppjustere juniorer som gjør en god jobb. IT kunne lært en del av finansbransjen der, så hadde vi kanskje sluppet å leke stolleken.

Jeg tror mange vill gå på denne smellen i år. Bedriftene vill gi lite tillegg til de ansatte pga økonomien og de ansatte forventer mye pga økte kostnader. Da skal de ikke mye til for å gå til ett annet selskap for bedre lønn, da dette er ett anker i hverdagen.

Jeg har allerede gitt klar beskjed i år til min arbeidsgiver.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest abdf1...678

Hva er realistisk årslønn som konsulent der man får 60% av timepris, som jeg forstår er modellen som blant annet Webstep har. Om jeg forstår riktig sitter man igjen med ca 52% av fakturert timepris etter at arb.giveravgift er trukket. Hvordan er andre goder som telefon, internett, forsikringer, pensjon ? Prøver å danne meg et bildet av totaltpakken og risiko med en sånn modell.

Anonymous poster hash: abdf1...678

Lenke til kommentar
Gjest abdf1...678 skrev (4 minutter siden):

Hva er realistisk årslønn som konsulent der man får 60% av timepris, som jeg forstår er modellen som blant annet Webstep har. Om jeg forstår riktig sitter man igjen med ca 52% av fakturert timepris etter at arb.giveravgift er trukket. Hvordan er andre goder som telefon, internett, forsikringer, pensjon ? Prøver å danne meg et bildet av totaltpakken og risiko med en sånn modell.

Anonymous poster hash: abdf1...678

Er en del info å finne her, inkl. en graf med en del variabler. Jeg vet ikke om alle premissene stemmer her, men ser tilforlatelig ut. https://www.vivende.no/intromodellen/ 

 

Lenke til kommentar
Gjest abdf1...678 skrev (1 time siden):

Hva er realistisk årslønn som konsulent der man får 60% av timepris, som jeg forstår er modellen som blant annet Webstep har. Om jeg forstår riktig sitter man igjen med ca 52% av fakturert timepris etter at arb.giveravgift er trukket. Hvordan er andre goder som telefon, internett, forsikringer, pensjon ? Prøver å danne meg et bildet av totaltpakken og risiko med en sånn modell.

Anonymous poster hash: abdf1...678

52% stemmer ja. Realistisk bruttolønn er rundt 1 mill. og oppover for de fleste seniorkonsulenter som jobber fulltid. Kan bikke 1,5 mill. for de som har mest erfaring og fakturerer 1600+ kr/t.

Webstep har fantastiske goder. Utenlandsturer med følge og turer til dyreparken for hele familien hvor alt er inkludert. Aksjeprogram. Bra forsikringsprogram. Osv.

Lenke til kommentar
Gjest abdf1...678
30 minutes ago, Stvgr said:

52% stemmer ja. Realistisk bruttolønn er rundt 1 mill. og oppover for de fleste seniorkonsulenter som jobber fulltid. Kan bikke 1,5 mill. for de som har mest erfaring og fakturerer 1600+ kr/t.

Webstep har fantastiske goder. Utenlandsturer med følge og turer til dyreparken for hele familien hvor alt er inkludert. Aksjeprogram. Bra forsikringsprogram. Osv.

Takk for svar. Regner med man "taper" en del ved sykefravær med slike modeller?

Anonymous poster hash: abdf1...678

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (48 minutter siden):

52% stemmer ja. Realistisk bruttolønn er rundt 1 mill. og oppover for de fleste seniorkonsulenter som jobber fulltid. Kan bikke 1,5 mill. for de som har mest erfaring og fakturerer 1600+ kr/t.

Webstep har fantastiske goder. Utenlandsturer med følge og turer til dyreparken for hele familien hvor alt er inkludert. Aksjeprogram. Bra forsikringsprogram. Osv.

Føler jeg har hørt disse summene i 'mange' år. Er det slik at konsulent prisene/lønnen har stått stille de siste årene?

Millionen passerer vell de fleste seniorer innhouse om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Føler jeg har hørt disse summene i 'mange' år. Er det slik at konsulent prisene/lønnen har stått stille de siste årene?

Millionen passerer vell de fleste seniorer innhouse om dagen.

Timeratene stod relativt stille i mange år, men har steget litt de siste årene. Snittraten for seniorkonsulenter lå ned mot 1100 for ikke så mange år siden, som tilsvarer 1 mill. i året med den modellen, mens snittet nå liggere nærmere 1300, som vil tilsvare 1,2 mill.

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (8 minutter siden):

Timeratene stod relativt stille i mange år, men har steget litt de siste årene. Snittraten for seniorkonsulenter lå ned mot 1100 for ikke så mange år siden, som tilsvarer 1 mill. i året med den modellen, mens snittet nå liggere nærmere 1300, som vil tilsvare 1,2 mill.

20% økning, hvor mange år snakker en?

Lenke til kommentar

Litt anekdotisk og epler og pærer, men ser at i de årene jeg har vært konsulent så har medianlønna i Norge steget 23% nominelt, mens min timepris har steget 33%, med desidert størst hopp de to siste årene. Har ikke håndfaste data, men har også inntrykk av at inhouse-lønninger har steget mer enn konsulentprisene. Har også blitt kontaktet for en fast stilling nylig som halvveis lovte å matche nivå. Tidligere har det vært flere hundre i diff.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Stvgr said:

Timeratene stod relativt stille i mange år, men har steget litt de siste årene. Snittraten for seniorkonsulenter lå ned mot 1100 for ikke så mange år siden, som tilsvarer 1 mill. i året med den modellen, mens snittet nå liggere nærmere 1300, som vil tilsvare 1,2 mill.

Mange jeg kjenner, fra ulike konsulenthus (inkl Webstep), har endt opp med å enten lage egne selskap eller selskap sammen med en par gode kolleager.  Gjorde sistnevnte selv for 6 år siden og tar ut 80% av alt jeg fakturerer.  Da passerer man fort 2M og kan selv betale for en langhelg sørpå uten å måtte ha med seg alle kollegaene sine... 

Endret av tigerdyr
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 5/13/2023 at 9:17 PM, Guest abdf1...678 said:

Hva er realistisk årslønn som konsulent der man får 60% av timepris, som jeg forstår er modellen som blant annet Webstep har. Om jeg forstår riktig sitter man igjen med ca 52% av fakturert timepris etter at arb.giveravgift er trukket.

Anonymous poster hash: abdf1...678

Det er også et moment som er nytt i år, som treffer denne modellen, nemlig 19,1% arbeidsgiveravgift på det som overstiger 750.000, så om man tjener vesentlig mer enn det, så blir totalen suksessivt noe lavere enn 52%.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: IT-Konsulent
Erfaring: 2 år (Kun læretid, 0 år hos nåværende arbeidsgiver)
Utdanning: IKT-Servicefag

Årsinntekt: 420 000
Alder: 21
Sted: Østfold

Statlig jobb. Applikasjonsdistribusjon, intune/ABM/Knox osv. Har så og si null erfaring med dette, er første jobben etter læretid og får også noen kurs på glasspaper for å kunne bygge mer kompetanse innenfor dette området. Jeg tenker dette er en fantastisk mulighet og en ganske god lønn mtp. erfaringen min innenfor området jeg skal jobbe innenfor, samt at det er første jobben etter endt læretid. Hva tenker dere? :)

Endret av coffeewap
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 13.5.2023 den 23.35):

Millionen passerer vell de fleste seniorer innhouse om dagen.

Kjenner ingen inhouse-utviklere, verken der jeg jobber i dag eller i andre selskaper, som har passert millionen. Mulig inhouse Oslo-seniorer har begynt å passere millionen, men det er ikke normen i Bergen.

Selv vil jeg, som senior inhouse-utvikler, havne på noe over 900k i totalt i år, med 8 års erfaring. Hvor mye over kommer an på lønnsoppgjøret. Personlig synes jeg det er en meget kurant lønn, men jeg vet at enkelte her inne vil mene jeg er underbetalt som faen 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Kjenner ingen inhouse-utviklere, verken der jeg jobber i dag eller i andre selskaper, som har passert millionen. Mulig inhouse Oslo-seniorer har begynt å passere millionen, men det er ikke normen i Bergen.

Selv vil jeg, som senior inhouse-utvikler, havne på noe over 900k i totalt i år, med 8 års erfaring. Hvor mye over kommer an på lønnsoppgjøret. Personlig synes jeg det er en meget kurant lønn, men jeg vet at enkelte her inne vil mene jeg er underbetalt som faen 😂

Ja det er nok helst østlandet det er aktuelt eller i berdifter som sliter med å finne folk og har god økonomi.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 13.5.2023 den 23.35):

Millionen passerer vell de fleste seniorer innhouse om dagen.

Det høres ut som ønsketenkning. Usikker på hvor du legger lista på senior, men. Noen tenker jo det er 2-3 år. Andre 15+.

Selv konsulenter med ~8 års erfaring er vel på rundt millen nå. Inhouse da i hvert fall ikke høyere. Tekna sin statistikk sier feks at 2015 kullet tjente øvre kvartil i fjor 960k. Så "de fleste over millionen" kan jeg ikke tro stemmer med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (54 minutter siden):

Det høres ut som ønsketenkning. Usikker på hvor du legger lista på senior, men. Noen tenker jo det er 2-3 år. Andre 15+.

Selv konsulenter med ~8 års erfaring er vel på rundt millen nå. Inhouse da i hvert fall ikke høyere. Tekna sin statistikk sier feks at 2015 kullet tjente øvre kvartil i fjor 960k. Så "de fleste over millionen" kan jeg ikke tro stemmer med virkeligheten.

Nei det er gjerne bare jeg som tar feil. Har ikke erfaring fra mange selskap.

Lenke til kommentar

Finnes det statistikk på hvor stor andel av utviklere o.l som jobber inhouse vs som konsulenter sånn totalt sett? Var et sted der 95% av utvikling var konsulenter, men de fleste har litt bedre balanse enn det. Men er vel en viss opphopning av offentlige virksomheter i hovedstaden som har for vane å leie inn ganske stor del av teknisk arbeidsstokk, tross regjeringens bestrebelser for å redusere innleie. Vi får typisk høyere timerater fra offentlig sektor enn privat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...