Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Guest 3add1...a35 said:

Er ikke markedet litt skummelt nå mtp å gå ut i provisjonslønn?

Anonymous poster hash: 3add1...a35

Kommer nok an på CVen din, selskapet du tenker å gå til og en del andre ting. Tror ikke jeg ville gått til et av de mindre provisjonsselskapene som bare lever på å være underlevrandør, men noen av de større så kan det enda gå greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3add1...a35 skrev (12 timer siden):

Er ikke markedet litt skummelt nå mtp å gå ut i provisjonslønn?

Anonymous poster hash: 3add1...a35

Burde være tilnærmet risikofritt med ditt erfaringsnivå. Du vil fortsatt ha et salgsteam i ryggen. Dessuten gir provisjonsselskapene deg garantilønn som er rundt 2/3 av det du har nå dersom du skulle gå ledig en periode.

Frilansing burde heller ikke være noe problem i Oslo så lenge du er komfortabel med å selge din egen kompetanse.

Lenke til kommentar
thomassit0 skrev (1 time siden):

Er det noen her som har erfaring med Bouvet? Har blitt kontaktet av en rekrutterer derfra men kjenner ikke egentlig så godt til selskapet. 

Har aldri vært ansatt der selv, men ofte jobbet i team sammen med Bouvet-folk. De aller fleste forteller at de trives godt der. Men hvis det er lønn du lurer på så er Bouvet på ingen måte best i klassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stvgr skrev (1 time siden):

Har aldri vært ansatt der selv, men ofte jobbet i team sammen med Bouvet-folk. De aller fleste forteller at de trives godt der. Men hvis det er lønn du lurer på så er Bouvet på ingen måte best i klassen.

Takk! Av de du kjenner til, hvilke selskaper er det som betaler bra? 

Lenke til kommentar
thomassit0 skrev (24 minutter siden):

Takk! Av de du kjenner til, hvilke selskaper er det som betaler bra? 

Av konsulentselskaper er det som nevnt de som har en form for provisjonsmodell som betaler best. Her i Stavanger er det typisk Webstep og Miles. Men det finnes også mange små konsulenthus som har lignende lønnsmodeller. I Oslo har du f.eks. Vivende og Cloudberries.

De største konsulentselskapene som TietoEvry, Capgemini, Sopra Steria og Accenture betaler dårligst, men noen av dem ligger høyere enn Bouvet. Disse selskapene er også ledelsestunge, så det er mulig å tjene svært bra hvis man er villig til å klatre karrierestigen.

Ellers er det en del halvstore konsulentselskaper som lønnsmessig ligger et sted midt mellom Webstep og Bouvet, som Bekk Consulting, Computas og Knowit.

Det er selvfølgelig også mulig å tjene veldig bra utenfor konsulentbransjen, f.eks. i Google og Microsoft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stvgr skrev (6 minutter siden):

Av konsulentselskaper er det som nevnt de som har en form for provisjonsmodell som betaler best. Her i Stavanger er det typisk Webstep og Miles. Men det finnes også mange små konsulenthus som har lignende lønnsmodeller. I Oslo har du f.eks. Vivende og Cloudberries.

De største konsulentselskapene som TietoEvry, Capgemini, Sopra Steria og Accenture betaler dårligst, men noen av dem ligger høyere enn Bouvet. Disse selskapene er også ledelsestunge, så det er mulig å tjene svært bra hvis man er villig til å klatre karrierestigen.

Ellers er det en del halvstore konsulentselskaper som lønnsmessig ligger et sted midt mellom Webstep og Bouvet, som Bekk Consulting, Computas og Knowit.

Det er selvfølgelig også mulig å tjene veldig bra utenfor konsulentbransjen, f.eks. i Google og Microsoft.

Takk for utfyllende svar. Er i Sopra nå, og ligger rett under 1M i base. Helt ok, men kunne tenkt meg å klatre litt. Blir forfremmet nå straks, så får se hva det blir til, men ledelsen har gitt indikasjoner på at det blir ganske lav justering i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9a1cc...7d9 skrev (På 16.6.2023 den 2.05):

 

Regner med dere har en del ansiennitet fra før av da? Er en kjennsgjerning at mer nyansatte (0-5år) går raskere opp i lønn og derav har høyere lønnsvekst i %

Anonymous poster hash: 9a1cc...7d9

Hvor mye mer bør en nyutdannet øke i lønn? La oss si snittet ligger på 5% økning hos de med >5års ansiennitet. 
 

Burde da de aller yngste øke med 6%, 8%? 10%? Hva er deres erfaringer? 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Hvor mye mer bør en nyutdannet øke i lønn? La oss si snittet ligger på 5% økning hos de med >5års ansiennitet. 
 

Burde da de aller yngste øke med 6%, 8%? 10%? Hva er deres erfaringer? 

Jeg var litt underbetalt første året med rundt 30-50k avhengig av hvem du sammenligner med. Samme situasjon med alle andre med bachelor i den bedriften. De tilbydde meg 14% økning året etter. De fleste nyutdannede fikk rundt 10. Men selv det var lavt så jeg hadde et annet tilbud som de da matchet. Så total økning for min del etter ett år var rundt 27%. Noen andre fikk samme økning med å bytte bedrift. Konsulentarbeid alt dette. Året etter byttet jeg jobb og fikk da 35% økning igjen. Så fra startlønn og opp rundt 73% på 2 år.

Ikke standarden akkurat, men hadde flere kompiser som klarte det samme. Gjerne fordi vi fikk høre fra hverandre hva som var mulig. Gode tilbakemeldinger på jobb og litt forhandlinger førte til dette.

Jeg har også som startet samtidig og ikke var like frampå i forhandlingene. De ligger fortsatt 100-200 tusen i året bak. Har forsøkt å rekruttere de til oss til ingen nytte 🤷‍♂️

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 timer siden):

Hvor mye mer bør en nyutdannet øke i lønn? La oss si snittet ligger på 5% økning hos de med >5års ansiennitet. 
 

Burde da de aller yngste øke med 6%, 8%? 10%? Hva er deres erfaringer? 

Mitt beste tips, bli medlem i Nito/Tekna og bruk statistikkene for alt de er verdt. Her kan en plotte inn det meste og få ett snitt. Er en god bør en klare å få tilsvarende snittet selv om det gjerne inneholder folk med mer erfaring enn seg selv etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Mitt beste tips, bli medlem i Nito/Tekna og bruk statistikkene for alt de er verdt. Her kan en plotte inn det meste og få ett snitt. Er en god bør en klare å få tilsvarende snittet selv om det gjerne inneholder folk med mer erfaring enn seg selv etc.

Jeg er medlem i NITO, men føler ikke statistikken gir meg så mye. Må kanskje se litt nøyere på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (41 minutter siden):

Følte at jeg gjorde det inntil i år da. Har ikke fått vite økningen ennå - og får trolig ikke vite noe mer før i august/september. Utålmodig :)

Om du ikke jobber i en bedrift som gjør det enormt bra om dagen ville jeg ikke håpet på for mye. Det er iallefall mitt inntrykk av året.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Om du ikke jobber i en bedrift som gjør det enormt bra om dagen ville jeg ikke håpet på for mye. Det er iallefall mitt inntrykk av året.

Bedriften gjør det egentlig veldig bra, da vi har backlog som fyller opp nesten hele 2023(omsatte for 5mrd i fjor). Andre bekjente som jobber innenfor IT (systemutvikling) har landet på 5% (bedriften har gitt 5% over hele fjøla uavhengig av ansiennitet). Så på meg virker det som at man burde kunne få et OK hopp, mtp 1 års ansiennitet og en lønnsmodell som tilsvarer at de med lav ansiennitet skal ha en brattere økning enn de med høy ansiennitet (jeg vet min arbeidsgiver praktiserer dette). 

Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe

Hei!

Er det noen her som jobber selvstendig og har litt erfaringer å dele?

Jeg har hatt litt lyst til å prøve, men jeg er litt usikker på om risikoen er verdt det for meg. Jeg har pr i dag ca 1,1m i fastlønn, + en bonusordning som er resultatbasert av avdelingen jeg jobber i. Bonusen er ganske variabel. Men vi kan jo kanskje anta at bonusen i snitt vil være 100k, og for å gjøre et potensielt regnestykke enkelt, si at jeg har en samlet inntekt på 1,2m.

Jeg har da videre brukt folq sin lønnskalkulator for å se litt på tall. Jeg har ca 10 års erfaring i bransjen, primært med frontend.

Dersom jeg plotter inn 1,2m så mener kalkulatoren at jeg skal skatte ca 420k av lønnen, så inntekten blir på 780 000kr etter skatt.

Dersom vi antar jeg jobber 1650t i året (Ønsker minimum 6 uker ferie og ingen overtid), for 1255kr. Så tar folq sin 7% cut, og jeg har 70 000 kr (ja, dette er antagelig litt høyt, men tar utgangspunkt i dyr forsikring og ny Mac hvert 2-3 år og ny mobil hvert 2 år) i utgifter på PC, Mobil, Regnskapsfører, telefon, lisenser og forsikringer, og tar ut alt i full lønn og 7% pensjonssparing. Så vil jeg sitte igjen med ca 920 000kr etter skatt. 

Øker vi timeprisen min til si 1400kr, så sitter jeg igjen med ca 1 025 000 etter skatt.

Så med andre ord, jeg kan få utbetalt mellom 245 000 og 140 000 kr netto vs min nåværende lønn. Jeg er også fult klar over, at det er mer lønnsomt å ta ut mindre lønn, og mer utbytte, evt mindre utbytte og reinvestere, men for enkelhetens skyld beholder vi dette slik.

Det jeg da lurer på, er min utregning helt på bærtur?

Er 1650t reelt å fakturere, dersom jeg ønsker 6 uker ferie og ikke ønsker å jobbe overtid? Det går vel med noe tid til fakturering og lignende ting?

Sykedager og annet fravær er tapt inntekt, noe man fort merker.

Også er det jo selvfølgelig risikoen da, går man uten prosjekt 1 måned, så er det jo fort 100 000k netto, og i dagens marked så er det kanskje litt vel risikabelt?

Ble en veldig lang post, men håper noen gidder å ta tiden for å lese den og eventuelt komme med noen innspill :)

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 22.6.2023 den 17.24):

Jeg var litt underbetalt første året med rundt 30-50k avhengig av hvem du sammenligner med. Samme situasjon med alle andre med bachelor i den bedriften. De tilbydde meg 14% økning året etter. De fleste nyutdannede fikk rundt 10. Men selv det var lavt så jeg hadde et annet tilbud som de da matchet. Så total økning for min del etter ett år var rundt 27%. Noen andre fikk samme økning med å bytte bedrift. Konsulentarbeid alt dette. Året etter byttet jeg jobb og fikk da 35% økning igjen. Så fra startlønn og opp rundt 73% på 2 år.

Ikke standarden akkurat, men hadde flere kompiser som klarte det samme. Gjerne fordi vi fikk høre fra hverandre hva som var mulig. Gode tilbakemeldinger på jobb og litt forhandlinger førte til dette.

Jeg har også som startet samtidig og ikke var like frampå i forhandlingene. De ligger fortsatt 100-200 tusen i året bak. Har forsøkt å rekruttere de til oss til ingen nytte 🤷‍♂️

Hva er årslønnen førsteåret? En bachelorgrad i IT bør vell i normale tilfeller gi inngang i arbeidslivet?

Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe skrev (20 timer siden):

Er det noen her som jobber selvstendig og har litt erfaringer å dele?

Jepp

Gjest 2dcae...4fe skrev (20 timer siden):

Dersom vi antar jeg jobber 1650t i året (Ønsker minimum 6 uker ferie og ingen overtid)

Det er kanskje litt høyt, men det varierer mye fra person til person. Særlig om man har små barn vil dette kunne være vanskelig. Sjekk timelistene dine for siste år så har du et utgangspunkt for deg selv.

Gjest 2dcae...4fe skrev (20 timer siden):

[...] for 1255kr. [...] Øker vi timeprisen min til si 1400kr [..]

Ut i fra hva jeg hører fra andre selvstendige så er det mange på 1350 ish. Det gjelder også de med vesentlig mindre erfaring enn deg. Du kan også titte på https://konsulentpriser.no/ og titte på prisene folk har oppgitt selv. Vil ikke nødvendigvis påstå de er representative, men gir sikkert en indikasjon.

Med mer erfaring og hvis du har vært hos en kunde en stund er det fullt mulig å havne på 1500 og høyere.

Gjest 2dcae...4fe skrev (21 timer siden):

Så tar folq sin 7% cut, og jeg har 70 000 kr [..] i utgifter på PC, Mobil, Regnskapsfører, telefon, lisenser og forsikringer

Hvis du bruker BrainBase i stedet for Folq, så er cut'en 3% - de har flere oppdrag og er mye triveligere med konsulenten.

Hvis du kommer deg inn på noen dynamiske innkjøpsordninger selv, så er det ingen som tar noe som helst cut. Det er litt arbeid å søke om den første, men vell verdt det i lengden.

Evt hvis du vil inn i de store rammeavtalene så må du gå via ework eller experis eller tilsvarende og de tar ca 10% cut.

Gjest 2dcae...4fe skrev (21 timer siden):

Er 1650t reelt å fakturere, dersom jeg ønsker 6 uker ferie og ikke ønsker å jobbe overtid? Det går vel med noe tid til fakturering og lignende ting?

Sykedager og annet fravær er tapt inntekt, noe man fort merker.

Sykedager og syke barn er vel det som tar bort mest tid. Her må du se på din egen situasjon for hva som er realistisk.

Når det gjelder føring av regnskap så har du vel allerede priset inn at regnskapsfører skal gjøre det, men om du gjør det selv så tar det ca 3 minutter å sende faktura når du har gjort det et par ganger og ca like lang tid å utbetale lønn og sende inn a-melding. Betaling av AGA og MVA er også ekstremt enkelt.

Gjest 2dcae...4fe skrev (21 timer siden):

Også er det jo selvfølgelig risikoen da, går man uten prosjekt 1 måned, så er det jo fort 100 000k netto, og i dagens marked så er det kanskje litt vel risikabelt?

Ja, det er alltid en risiko. Jeg har ikke vært uten oppdrag en eneste dag siden jeg begynte, så personlig føler jeg at risikoen ikke er veldig høy - men jeg har mer og litt anderledes erfaring enn deg da.

Akkurat nå er det ganske mange som er ledige og få nye oppdrag ute. Noe av grunne er regjeringens nye lov https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/innleie/ om innleie av arbeidskraft. Den har i utgangspunktet unntak for spesialistkompetanse (og det vil jeg si at opprdag som krever mastergrad + X års erfaring er) men kundene må gjøre juridiske vurderinger før de tør å leie inn og en del kunder har derfor utsatt innleie i noen måneder nå. Siste uka nå har det løsnet en del og det er uvanelig rett før sommerferien, så jeg venter spent på hva som skjer i august. I juli skjer det ca ingen ting.

Personlig ville jeg ikke begynt som selvstendig konsulent akkurat nå, men ventet til markedet var på en bølgetopp heller enn en bølgedal. Det er veldig kjipt om man ender opp med å starte med flere måneder på benken. Jeg husker godt hvor skummelt jeg syntes det var å si opp fast jobb, så da tenker jeg andre også synes det er skummelt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe
20 hours ago, nirolo said:

***snipp***

Takk for et utfyllende svar, skal ta en nærmere tidd ift timelistene mine og se om 1650 er et reelt tall eller ikke. Trekker ifra noen sykedager også for å få et enda mer reelt bilde. 

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Konsulent/Systemutvikler
Sektor: Privat
Erfaring: 0år (Nyutdannet)
Utdanning: Bachelor Dataingeniør
Sted: Bergen
Goder: Mobil/bredbånd
Lønn: 530 000

Tenker jeg kanskje er i nedre sjiktet lønnsmessig. Min første jobb i denne bransjen så tenkte egentlig at det viktigste for meg var å komme seg inn på markedet og få erfaring. Jobber i en av de større konsulentselskapene så ganske bra opplegg mtp opplæring. Hvor underbetalt er jeg, og hvor bør jeg være om 1, 2…3år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...