Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

MailMan13 skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hva du mener jeg ikke forstår... men man blir trukket i lønn for den ferien man har, så det må tas hensyn til når man summerer ytelsene man får. Om man har 25 dager og 12,5% i stedet for 21 dager og 10,2% må man telle kombinasjon. Ser man på begge deler teller man samme ytelse dobbelt.

Vet ikke hvor relevant det er for noen diskusjon, kjenner ikke noen som har 21 dager/10,2%  ferie.

Ja man blir trukket for de dagene en ikke er på jobb. Det er helt normalt. Og derfor får en mer feriepenger om en har flere feriedager. 

Det jeg mente med at du ikke "skjønte" er at man ikke trekkes 4 dager, man trekkes for 25 dager. Og har man 21 dager ferie så trekkes en for 21 dager osv. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Salvesen. said:

Det jeg mente med at du ikke "skjønte" er at man ikke trekkes 4 dager, man trekkes for 25 dager. Og har man 21 dager ferie så trekkes en for 21 dager osv. 

Det skjønner jeg, men jeg må forklare det gjentatte ganger hvert eneste år til kollegaer som ikke forstår hvorfor feriepengeutbetalingen er mindre enn feriepengegrunnlaget fra i forrige år. Tror man at feriepengegrunnlaget er det man får, teller man dobbelt.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (38 minutter siden):

Det skjønner jeg, men jeg må forklare det gjentatte ganger hvert eneste år til kollegaer som ikke forstår hvorfor feriepengeutbetalingen er mindre enn feriepengegrunnlaget fra i forrige år. Tror man at feriepengegrunnlaget er det man får, teller man dobbelt.

Ja det er mange myter om feriepenger dessverre. Selv om det er veldig enkelt og ofte godt forklart i lønnsslipp. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Ja det er mange myter om feriepenger dessverre. Selv om det er veldig enkelt og ofte godt forklart i lønnsslipp. 

Norsk rett og praksis med at feriepenger spares opp, er vel allerede på kant med EU-lovgiving her, som sier at ferie skal være betalt. F.eks at man ikke får noe i juni om man begynte etter 1. januar er ganske åpnbart brudd på den.

En bedre ordning hadde vært om man fikk 1/12 av bruttolønn hver måned og ferie hadde vært betalt på ordentlig, så hadde man sluppet forvirring og problemer med det.

Dog. Diskusjon som hører hjemme i en annen tråd.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (7 minutter siden):

Norsk rett og praksis med at feriepenger spares opp, er vel allerede på kant med EU-lovgiving her, som sier at ferie skal være betalt. F.eks at man ikke får noe i juni om man begynte etter 1. januar er ganske åpnbart brudd på den.

En bedre ordning hadde vært om man fikk 1/12 av bruttolønn hver måned og ferie hadde vært betalt på ordentlig, så hadde man sluppet forvirring og problemer med det.

Dog. Diskusjon som hører hjemme i en annen tråd.

Dette stemmer ikke, man har rett på å ikke ta ferie om manglende feriepenger i fra sist år. Men første år bryter jo med det at ferie skal være betalt, absolutt. 

Men ja det hadde vært en forenkling, absolutt. Hadde nok dog skapt problemer for de fleste da de ikke hadde hatt råd til ferie.. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Salvesen. said:

Dette stemmer ikke, man har rett på å ikke ta ferie om manglende feriepenger i fra sist år. Men første år bryter jo med det at ferie skal være betalt, absolutt. 

Men ja det hadde vært en forenkling, absolutt. Hadde nok dog skapt problemer for de fleste da de ikke hadde hatt råd til ferie.. 

Hva er det som ikke stemmer med det jeg skrev?

Etter EU lovgiving har man rett på betalt ferie, første år får man ikke det i Norge. Ingen hadde hatt mer eller mindre råd til ferie siden man i praksis hadde hatt akkurat samme lønnsutbetaling i juni/juli som ellers, uavhengig av noe som helst. Det som haddd vært anerledes er at man ikke kan bytte ferie mot lønn som man kan første året nå, men hvis man har lønn under ferie er det en ikke-faktor.

Jeg tror kanskje du tolker dette i lys av den særnorske oppfatningen at feriedager er på en eller annen måte anerledes enn andre betalte arbeidsdager?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
On 7/7/2021 at 5:58 PM, jævligflink said:

Sektor: Privat (ikke så kjent firma)
Stillingstittel: Systemutvikler
Erfaring: 1 år (pluss annet arbeid under studie: 1 år utvikler 45% stilling, 1 år læringsassitent, og 2 internships)
Alder: 25

Arbeidsoppgaver: Utvikling
Utdanning: Dataingeniør, bachelor (Høyt snitt)
Arbeidssted: Trondheim

Årsinntekt: 500k

Fikk et nytt tilbud idag hos et stort kjent konsulent selskap, oppnådd maks score i alle tester og det ser ut som de har veldig lyst til å få meg med i laget sitt. 600k i lønn.

Bør jeg takke ja? bør jeg gå fra inhouse til konsulent? er det smart?

Jeg trives godt i nåværende stilling, men fordelen med det nye tilbudet er at jeg kommer mest sannsynlig til å lære mer enn det jeg gjør i nåværende stilling. Bør jeg takke ja? 

Jeg tenker å takke ja kun dersom jeg får > 630k, da jeg kommer til å forlate et kjempe bra arbeidssted hvor jeg trives godt og har mye frihet. Noen meninger?

Oppdatering:

Fastlønn 615k (har ikke forhandlet enda), vakt og overtid kommer itillegg. 5 ukers ferie, 12% feriepenger, pensjon 5% - 10%, bilgodtgjørelse, og en haug med andre goder, forsikringer og rabbatt avtaler.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
jævligflink skrev (2 timer siden):

Oppdatering:

Fastlønn 615k (har ikke forhandlet enda), vakt og overtid kommer itillegg. 5 ukers ferie, 12% feriepenger, pensjon 5% - 10%, bilgodtgjørelse, og en haug med andre goder, forsikringer og rabbatt avtaler.

Hva synes dere?

Jeg synes det høres bra ut :) Spesielt med tanke på alder og tidligere erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jævligflink skrev (21 timer siden):

Oppdatering:

Fastlønn 615k (har ikke forhandlet enda), vakt og overtid kommer itillegg. 5 ukers ferie, 12% feriepenger, pensjon 5% - 10%, bilgodtgjørelse, og en haug med andre goder, forsikringer og rabbatt avtaler.

Hva synes dere?

Høres greit ut det, men du har ikke noe å tape på å forhandle det opp litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tunfisk1 skrev (På 15.3.2020 den 13.52):
Stillingstittel: Seniorutvikler
Sektor: Privat
Erfaring: 8 år
Sertifisering: Ingen
Arbeidsoppgaver: Utvikling - fullstack/backend Java
Utdanning: Master
Årsinntekt: 800.000 + overtid 
Goder: De vanlige (mobil, PC, helseforsikring, mer ferie +++)
Alder: 33
Sted: Oslo
 
Stillingstittel: Seniorutvikler
Sektor: Privat
Erfaring:  ca 10 år
Sertifisering: Ingen
Arbeidsoppgaver: Utvikling - fullstack/backend Java
Utdanning: Master
Årsinntekt: 923.000 + overtid 
Goder: De vanlige (mobil, PC, helseforsikring, mer ferie +++)
Alder: 35
Sted: Oslo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Tunfisk1 said:
Stillingstittel: Seniorutvikler
Sektor: Privat
Erfaring:  ca 10 år
Sertifisering: Ingen
Arbeidsoppgaver: Utvikling - fullstack/backend Java
Utdanning: Master
Årsinntekt: 923.000 + overtid 
Goder: De vanlige (mobil, PC, helseforsikring, mer ferie +++)
Alder: 35
Sted: Oslo

Er det in-house eller konsulent? 

Lenke til kommentar
Gjest 32e21...7c0
23 hours ago, Benderz said:
Stillingstittel: Arkitekt / teknisk leder
Sektor: Privat
Erfaring:  ~10 år (+10 hobby/community)
Sertifisering: Datakortet (utløpt)
Arbeidsoppgaver: Koordinator, møter, teknisk etter behov
Utdanning: Urelatert bachelor
Årsinntekt: 1002300 + 15-25% fast bonus (basert på selskapets inntjening) + andre bonusprogram (~150k+) 
Goder: Helseforsikring, utstyr jeg trenger, budsjett, kredittkort
Alder: ~40
Sted: Remote Norge 

 

Anonymous poster hash: 32e21...7c0

Lenke til kommentar
On 7/7/2021 at 5:58 PM, jævligflink said:

Sektor: Privat (ikke så kjent firma)
Stillingstittel: Systemutvikler
Erfaring: 1 år (pluss annet arbeid under studie: 1 år utvikler 45% stilling, 1 år læringsassitent, og 2 internships)
Alder: 25

Arbeidsoppgaver: Utvikling
Utdanning: Dataingeniør, bachelor (Høyt snitt)
Arbeidssted: Trondheim

Årsinntekt: 500k

Fikk et nytt tilbud idag hos et stort kjent konsulent selskap, oppnådd maks score i alle tester og det ser ut som de har veldig lyst til å få meg med i laget sitt. 600k i lønn.

Bør jeg takke ja? bør jeg gå fra inhouse til konsulent? er det smart?

Jeg trives godt i nåværende stilling, men fordelen med det nye tilbudet er at jeg kommer mest sannsynlig til å lære mer enn det jeg gjør i nåværende stilling. Bør jeg takke ja? 

Jeg tenker å takke ja kun dersom jeg får > 630k, da jeg kommer til å forlate et kjempe bra arbeidssted hvor jeg trives godt og har mye frihet. Noen meninger?

Oppdatering 2:
Hadde et møte med dem igår og klarte å forhandle litt.

Sektor: Privat
Stillingstittel: Konsulent
Erfaring: 1 år (pluss annet arbeid under studie...)
Alder: 25

Arbeidsoppgaver: Utvikling
Utdanning: Dataingeniør, bachelor
Arbeidssted: Trondheim

Årsinntekt: 640k

Vakt og overtid kommer itillegg, 5% - 10% pensjon, 12% feriepenger, 5 uker ferie og en haug med goder, forsikringer og rabatt avtaler. 

Ikke den beste lønna, men jeg valgte å bytte jobb for å utvikle meg videre, deretter kan jeg kanskje få en bedre lønn. 

Lenke til kommentar
jævligflink skrev (2 timer siden):

Oppdatering 2:
Hadde et møte med dem igår og klarte å forhandle litt.

Sektor: Privat
Stillingstittel: Konsulent
Erfaring: 1 år (pluss annet arbeid under studie...)
Alder: 25

Arbeidsoppgaver: Utvikling
Utdanning: Dataingeniør, bachelor
Arbeidssted: Trondheim

Årsinntekt: 640k

Ikke den beste lønna, men jeg valgte å bytte jobb for å utvikle meg videre, deretter kan jeg kanskje få en bedre lønn. 

640 000 er veldig langt over snittet for en med din alder og erfaring. Veldig synd at du legger det frem som "ikke den beste lønna"...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Selskapt jeg fikk jobb hos har informert meg om at de ikke er et lønnsledende selskap. Med andre ord, jeg kunne ha fått en mye høyere lønn om jeg søkte de lønnsledende selskapene som Google, Facebook osv.

Men jeg har ikke et ønske om å flytte andre steder.

Endret av jævligflink
Hørtes litt arrogant ut, var ikke min intensjon, dermed redigerer jeg.
Lenke til kommentar
jævligflink skrev (18 minutter siden):

La meg moderere meg litt. 640k er ikke den beste lønna for de som er ekstra flinke/smarte og kan skille seg ut i mengden.

Selskapt jeg fikk jobb hos har informert meg om at de ikke er et lønnsledende selskap. Med andre ord, jeg kunne ha fått en mye høyere lønn om jeg søkte de lønnsledende selskapene som Google, Facebook osv.

Men jeg har ikke et ønske om å flytte andre steder.

Du har laget konto kun for å skrive i tråden her og fremstår som arrogant og uten bakkekontakt, noe brukernavnet ditt tilsier, så tar det du skriver med en klype salt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
jævligflink skrev (1 time siden):

Selskapt jeg fikk jobb hos har informert meg om at de ikke er et lønnsledende selskap. Med andre ord, jeg kunne ha fått en mye høyere lønn om jeg søkte de lønnsledende selskapene som Google, Facebook osv.

Nei, nå misforstår du helt. Når norske selskaper snakker om konkurransedyktig lønn, lønnsledende, etc så snakker de om norske forhold. Det er ingen som sammenligner lønninger med silicon valley.

Jeg tror ikke jeg kan få særlig mye høyere lønn i Norge, men jeg ligger langt unna lønnstoppen i USA. Vi pleier aldri å sammenligne oss med dem. Vi sammenligner ikke boligpriser med silicon valley heller :)

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...