Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lønn har nok mer med direkte målbar verdiskaping å gjøre. Sykehus er en utgiftspost. Skole er vanskelig å måle verdien av, og er uansett "langt frem i tid" osv.

IT er et område som generelt genererer mye verdi som er målbar. I en statistikk jeg så for en del år siden var det kun arbeidere i oljenæringen som hadde større verdiskaping per hode, og hver IT arbeider genererte i snitt 14MNOK i verdi per år. Dette gjør at det er en høy betalingsvilje for IT-kompetanse.

Kombiner dette med lav tilgjengelighet på kompetanse i forhold til etterspørsel, så blir det høy markedslønn.

Lenke til kommentar
William_S skrev (På 10.10.2023 den 10:36 PM):

Veldig mange arbeidsgivere der ute som ser sitt snitt til å utnytte folk som ikke nødvendigvis vet eller kan så mye om det de burde kreve i lønn. En jævelig uting er det definitivt. 

En ikke ukjent strategi fra den tiden Norge hadde et selskap som lagde en nettleser som var kjent verden over. Dette lokket mange til å søke jobb der fra hele verden, ukjent med hva som var et bra lønnsnivå i Norge. Nå var riktignok ikke lønningene til norske ansatte noe å skryte av heller da.

Lenke til kommentar
Dispatcher skrev (På 16.10.2023 den 8:16 PM):

En ikke ukjent strategi fra den tiden Norge hadde et selskap som lagde en nettleser som var kjent verden over. Dette lokket mange til å søke jobb der fra hele verden, ukjent med hva som var et bra lønnsnivå i Norge. Nå var riktignok ikke lønningene til norske ansatte noe å skryte av heller da.

Det er jo litt komisk at de solgte hele webbrowseren til kinesere. Men selskapet eksisterer jo fortsatt bare de driver med noe litt annet enn å lage en webbrowser. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Stillingstittel: Senior Konsulent
Sektor: Offentlig
Erfaring: 9 år
Sertifiseringer: CCNA R&S, SISE, CCNP SECURITY, Grunnleggende prosjektledelse + Flere på velferds/smart bygg systemer.
Arbeidsoppgaver: ISE, Dot1x, Trustsec samt generell Cisco nettverk
Alder: 26
Utdanning: Fagbrev ikt
Sted: Helse
Goder: mobil, hjemmekontor så mye jeg vil, betalt internett.
Lønn: 660 000,-  samt vakt på ca 50k ekstra

Startet på 360k i 2017, etter endt læretid, Så økningene har vært betydelige.
Fra 2015-2022 i det private.

Er generelt ikke kjempefornøyd.
Gitt funksjon og utviklingsansvar synes jeg ikke dette strekker til, mulig jeg bare er vanskelig?
Er "tjenesteansvarlig" i lag på 6 seniorer og tidvis løsningsdesigner i innførings prosjekter for SDN.
Har redusert ekstern innleie fra 4 til 1 (100% seniorer) siden oppstart i selskapet.

Satser på en passelig lønnsøkning i 2024.

Endret av Konsulentmat
Lenke til kommentar
13 hours ago, Guest fd9ec...1a7 said:

Erfaring upheads og lønn for prosjektleder/seniorkonsulent?

Anonymous poster hash: fd9ec...1a7

Upheads er ikke lønnsledende, og ligger nok på nedre halvdel i snitt. Men nye ansatte får jo de beste betingelsene, så du vil nok ligge høyt til å være Upheads tenker jeg.

Er dette i Stavanger, eller annen by?

Lenke til kommentar
teapot skrev (På 28.4.2022 den 9:10 AM):

Ble en lønnsøkning etter 1 år, fortsatt samme jobb.
 

Stillingstittel: Frontend Developer (In-house)

Sektor: Privat

Alder: 28

Erfaring: 1 år

Sertifisering: Ingen

Arbeidsoppgaver: Utvikling (TypeScript, React)

Utdanning: Fagskole (2år Frontend)

Årsinntekt: 680 000 + betalt bredbånd, mobil + flexitid

Sted: Oslo

Stillingstittel: Frontend Developer (In-house)

Sektor: Privat

Alder: 30

Erfaring: 3 år

Sertifisering: Ingen

Arbeidsoppgaver: Utvikling (TypeScript, React, Vue)

Utdanning: Fagskole (2år Frontend)

Årsinntekt: 715 000 + betalt bredbånd, mobil, flexitid, hjemmekontor

Sted: Oslo


Fått beskjed nylig om at lønnen blir økt til 715 000. 
Synes det er ganske dårlig mtp at jeg har fått mer ansvar på prosjektet i år, og hvor mye tid jeg bruker utenom jobb på side prosjekter og kurs.
Det føles som jeg har gått ned i lønn siden siste lønnsøkning.

Endret av teapot
Lenke til kommentar
On 13.10.2023 at 3:08 PM, NoTrace said:

Konsulentselskapet skal ta høyde for arbeidsgiveravgift, pensjon og feriepenger i tillegg til lønn, samt. kalkulere inn risiko i forhold til manglende oppdrag/ledig tid, faglig utvikling osv. Ofte regner man rundt 1500 fakturerte timer. Har man 1200 kr utpris utgjør det da 1.8MNOK

Kostnaden ved en ansatt er generelt ca 1.6x lønna, så om man har 800.000 i lønn koster det bedriften ca. 1.3MNOK. 500.000 i overskudd er ikke ekstremt mye.

Hva er egentlig forventningene på overskudd som IT-konsulent generelt? Da tenker jeg på som konsulent vs. seniorkonsulent, i de mest kjente konsulenthusene / IT-selskapene som fakturerer kunder i prosjekt. 

Skjønner at overskuddsforventinger kan variere veldig, men finnes det en slags "bransjestandard" der +500k er OK, +800k er veldig bra, etc. Er det høyere forventinger på overskudd for seniorer? 

On 13.10.2023 at 2:27 PM, tackytimbo said:


Det er flere faktorer som spiller inn når man skal forhandle lønn. Det hjelper lite å si at "jeg fakturerer for 2 millioner årlig!" om en annen konsulent kan gjøre akkurat samme jobb på kort varsel. Da er du i aller høyeste grad avhengig av at firmaet skal skaffe deg jobb. Dessuten kan det oppleves som ubehaglig om du forhandler deg til lønn over evne, med tanke på resultater (leveranser, fakturering++).

Som tackytimbo nevnte så vil vel dette ikke være godt grunnlag alene i lønnsforhandlinger om det dreier seg om prosjekt "hvem som helst" av de på benken kunne tatt. Men greit å ha et visst pekepinn på hvordan man ligger an ifht. forventningene til selskapet man jobber i, og når man kan bruke det i f.eks lønnsforhandlinger eller forhandlinger i bonusordninger. 

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på. Er man uavhengig konsulent via f.eks. Omega og disse her større kontrakteierne, så er det ulike ordninger avhengig av hvor mye trygghet man vil ha. Fikser man alt selv og kun fakturerer via konsulentselskapet/avtaleformidler, så er det normalt at de tar 3-10%. Skal man også ha rett på sykepenger tar de gjerne 15-20%, og med feriepenger og pensjon enda litt mer. 

Som fulltidsansatt i et konsulentselskap så er det mange ting som spiller inn. Hvor mye utgifter regner de på kursing/sertifisering per ansatt, størrelse på selskap, har de mye sosiale arrangementer/turer, firmahytter, administrativt personell, lokaler osv. Alt dette skal betales av salg og konsulentavdelingene. Mindre selskaper har mindre sikkerhet med tanke på frafall/manglende oppdrag osv, så de bør ofte ha høyere dekningsbidrag per konsulent. Et stort selskap med mange konsulenter merker ikke i like stor grad om et par konsulenter går uten oppdrag en periode.

500.000 per konsulent i året er som sagt ikke veldig mye, men det ser ut til at det er rundt der markedet ligger nå. Er man heldig får man flerårige kontrakter og kan dra inn noe mer (1750t). Det er alltid noen som ofrer et gode og da kan senke marginen (og dermed øke lønn og/eller senke timepris mot kunde) litt, og så må resten følge etter med sine kostnadsbesparende tiltak. I dagens marked er det nok mest kostnadsbesparende tiltak som er aktuelt. Den verste frenzyen for å få tak i IT folk har stilnet litt den siste tiden.

Jeg vet ikke om du ble noe klokere. Konklusjonen er at det varierer fra bedrift til bedrift hvor mye dekningsbidrag de trenger per konsulent for at hele firmaet skal gå rundt.

 

Angående seniorer så er gjerne årsinntjeningen den samme, så man fakturerer færre timer, men bruker resterende timer som mentor/veileder for junior/konsulenter, holde presentasjoner, lede leveranser osv. Da vil disse junior/konsulentene øke kompetanse og ha større mulighet for å bli leid ut, stiger raskere i gradene osv. i tillegg til å skape et sosialt og faglig nettverk. Jobber man i et selskap med utelukkende senior+ ressurser, så blir kravet til fakturering større igjen.

Endret av NoTrace
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
svettingen skrev (9 timer siden):

Er det høyere forventinger på overskudd for seniorer? 

Mindre, vil jeg påstå. Timesprisen man får inn er bare noen prosenter høyere, men en senior kan koste oppmot det dobbelte i lønnskostnader. Derav "pyramidemodellen" er så viktig for de fleste konsulentselskaper. Man tjener mest på å ha masse juniorer, og så trenger man seniorene for å veilede / styre, vinne anbud osv. I praksis subsidierer juniorene kostnadene ved en senior.

Effekten av det er litt artig. Et konsulentselskap "må" derfor alltid vokse, eller bli kvitt seniorer. Feks er i en fase der man har 20 seniorer og 80 juniorer, og hvert år ansetter man 20 juniorer. Hvert år vil da også 20 av de eksisterende juniorene ha nådd nok erfaring til å bli senior. Så om ingen slutter, står junior-antallet stille mens senior øker og øker. Det kødder med inntjeningen til selskapet. Da er det to veier å gå: rekruttere flere hvert år enn det som blir seniorer, for å holde junior/senior andelen ved like, som nok er det de fleste i IT i norge gjør. Ellers har man opp-eller-ut metoden som er litt mer vanlig i USA eller law/business-consulting verdenen. Der begrenser man hvor mange som får hoppe opp i pyramiden, og forventer at mange faller av for å beholde riktig andel.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Enig med Matsemann. Jeg fakturerer bare færre og færre timer hvert år. Har faktuert ca. 200 timer hittil i år. Kundene jeg dro med meg da jeg startet (to som er tatt over av andre, to jeg driver selv) har vi fakturert ca. 10 mill gjennom 30 andre konsulenter hittil i år.

Lenke til kommentar

Så finnes det jo også et nisjemarked for konsulenthus som satser utelukkende på seniorer. Marginene per konsulent er nok mindre, men det er samtidig lavere kostnader på salg og ledelse. Det er en ganske robust modell siden det er lett å leie ut flinke seniorer også i nedgangstider. På den andre siden tar det lengre tid å skalere et sånt selskap.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Stvgr said:

Så finnes det jo også et nisjemarked for konsulenthus som satser utelukkende på seniorer. Marginene per konsulent er nok mindre, men det er samtidig lavere kostnader på salg og ledelse. Det er en ganske robust modell siden det er lett å leie ut flinke seniorer også i nedgangstider. På den andre siden tar det lengre tid å skalere et sånt selskap.

Nå er det jo ikke nødvendigvis et mål å skalere de selskapene herfra og inn i evigheten da.

Lenke til kommentar
xaco skrev (9 minutter siden):

Nå er det jo ikke nødvendigvis et mål å skalere de selskapene herfra og inn i evigheten da.

Det betyr uansett dårligere avkastning for eierne. Noen sånne selskaper er heleid av de ansatte eller har i det minste aksjeprogrammer, så det vil ha betydning for dem også.

Lenke til kommentar
teapot skrev (På 22.10.2023 den 9:45 PM):

Stillingstittel: Frontend Developer (In-house)

Sektor: Privat

Alder: 30

Erfaring: 3 år

Sertifisering: Ingen

Arbeidsoppgaver: Utvikling (TypeScript, React, Vue)

Utdanning: Fagskole (2år Frontend)

Årsinntekt: 715 000 + betalt bredbånd, mobil, flexitid, hjemmekontor

Sted: Oslo


Fått beskjed nylig om at lønnen blir økt til 715 000. 
Synes det er ganske dårlig mtp at jeg har fått mer ansvar på prosjektet i år, og hvor mye tid jeg bruker utenom jobb på side prosjekter og kurs.
Det føles som jeg har gått ned i lønn siden siste lønnsøkning.

Takket ja til et tilbud:
 

Stillingstittel: Full-stack Developer (In-house)

Sektor: Privat

Alder: 30

Erfaring: 3 år

Sertifisering: Ingen

Arbeidsoppgaver: Utvikling med .NET og React

Utdanning: Fagskole (2-årig Frontend)

Årsinntekt: 815 000 + mobil

Sted: Oslo


Forlater desverre hjemmekontoret, men er veldig fornøyd med lønnshoppet, og nye utfordringer (mer backend)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest edc99...0b5

Stillingstittel: UX designer

Sektor: Privat

Alder: 30

Erfaring: 6,5 år

Sertifisering: Ingen

Arbeidsoppgaver: Det meste innenfor designprosessen, er litt potetdesigner

Utdanning: Master i informatikk

Årsinntekt: 830 000 kr + bonus (pleier å ligge rundt 100 000 kr, får 115 000 kr i år)

Sted: Oslo

 

Anonymous poster hash: edc99...0b5

Lenke til kommentar

Takk for innsiktsfulle svar folkens, veldig interessant dette med overskuddsforventninger og de forskjellige strategiene som "pyramide modellen", risk vs reward som uavhengig konsulent gjennom typ Omega etc og typen mindre, seniorkonsulent selskap med en annen tilnærming. 
 

Kan selv nevne min karriere hittil og lønnsutvikling. 

Alder: 30
Utdanningsnivå: IT Bachelor, fullført i 2019
Erfaring i IT bransjen totalt: 4 år
Lønnsutvikling:

2019: 410k
2020: 480k (skifting av jobb) 

2022: 600k (intern skift og aggressiv forhandling) 


Nåværende jobb:

2022: 700k (skifting av jobb) 


Goder: ca 50-70k i bonuser (avhengig av faktueringsgrad m.m), 15k årlig i fritt tech budsjett, mobil, Internett etc. 

Stillingstittel: Konsulent 

Sertifiseringer: noen Cloud assosciate, en expert + noen fundamentals.

Ltt usikker på når skiftet til senior blir og er normalt i konsulentbransjen. Er det slik at det er typisk all IT erfaring gjelder, eller er det kun årene som konsulent som oftest? 
 

En annen ting, med fare for å sidespore. Når det kommer til fakturering, dere som er rutinerte. Vanskelig å finne noen fasit på dette. I etablerte prosjekt med fast stillingsprosent, så er det greit nok. Da jobber/fakturerer man den graden som er oppgitt og man er tildelt. F.eks 40% er to dager i uka, 16 timer etc. Det er vel dette som er normalen? 

Men når det kommer til timebasert bistand på løpende prosjekter, så er jeg litt mer usikker. Har dere noen tips eller vet hva som er normalt, eller er dette bare noe man må erfare og lære seg?

Er det noe enkelt jeg er rutinert i som tar 5-10 min blir det fort en halvtime fakturerbart. Er det noe som tar 20-30 min, som er litt mer avansert men forholdsvis lett pga jeg har erfaring med det, kan jeg fakturere en time.

Er det noe jeg faktisk bruker et par timer på, en ny problemstilling som jeg må lese meg opp på, så fakturerer jeg 2-3 timer eller kanskje mer alt etter hvor mye tid jeg bruker på å lese meg opp på det.


Jeg tar meg selv også i hvor mye jeg runder opp basert på størrelsen på kunden. Og når man har litt dødtid on-site hos en kunde og jobber litt på annet løpende prosjekt, så fakturerer jeg hele dagen jeg er hos kunde + evt arbeid jeg gjør på andre prosjektet. Er dette normalt og riktig?  Er det noen guider, fasit eller tips og triks på hva som er greit? 

Føler at dette er noe som er litt "tabulagt" å prate om åpent, en bransjehemmelighet som folk opparbeider seg. 

Hva tenker dere? 

Endret av svettingen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 21b84...b9f

Du er vel nær normalen. Minimumsfakturering er en halvtime, deretter så er det greit å fakturere for faktisk bruk mener jeg. Hvis man har mange småoppgaver over en periode for samme kunde så kan man fint slå dette sammen(f.eks at 3x 10 minutter kan bli èn time vs halvannen etc).

Jeg hadde i en tidligere jobb en oppgave som jeg hadde repetert til det uendelige. Fiksen ble å automatisere hele jobben. Lagde meg et script som gjorde hele jobben, slik at start->slutt tok drøye ti minutter inkludert pålogging på obskøne kundeløsninger. Fakturerte seks timer for jobben, og satt på en forsinket utsending av epost med informasjon til kunde når jeg var ferdig. 

Rekorden min er 26 fakturerte timer på èn dag. Det er ikke så tabubelagt - alle gjør det, men noen gjør det "smartere" enn andre.

Anonymous poster hash: 21b84...b9f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...