Gå til innhold

svettingen

Medlemmer
  • Innlegg

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

svettingen sine prestasjoner

2

Nettsamfunnsomdømme

  1. Takk for innsiktsfulle svar folkens, veldig interessant dette med overskuddsforventninger og de forskjellige strategiene som "pyramide modellen", risk vs reward som uavhengig konsulent gjennom typ Omega etc og typen mindre, seniorkonsulent selskap med en annen tilnærming. Kan selv nevne min karriere hittil og lønnsutvikling. Alder: 30 Utdanningsnivå: IT Bachelor, fullført i 2019 Erfaring i IT bransjen totalt: 4 år Lønnsutvikling: 2019: 410k 2020: 480k (skifting av jobb) 2022: 600k (intern skift og aggressiv forhandling) Nåværende jobb: 2022: 700k (skifting av jobb) Goder: ca 50-70k i bonuser (avhengig av faktueringsgrad m.m), 15k årlig i fritt tech budsjett, mobil, Internett etc. Stillingstittel: Konsulent Sertifiseringer: noen Cloud assosciate, en expert + noen fundamentals. Ltt usikker på når skiftet til senior blir og er normalt i konsulentbransjen. Er det slik at det er typisk all IT erfaring gjelder, eller er det kun årene som konsulent som oftest? En annen ting, med fare for å sidespore. Når det kommer til fakturering, dere som er rutinerte. Vanskelig å finne noen fasit på dette. I etablerte prosjekt med fast stillingsprosent, så er det greit nok. Da jobber/fakturerer man den graden som er oppgitt og man er tildelt. F.eks 40% er to dager i uka, 16 timer etc. Det er vel dette som er normalen? Men når det kommer til timebasert bistand på løpende prosjekter, så er jeg litt mer usikker. Har dere noen tips eller vet hva som er normalt, eller er dette bare noe man må erfare og lære seg? Er det noe enkelt jeg er rutinert i som tar 5-10 min blir det fort en halvtime fakturerbart. Er det noe som tar 20-30 min, som er litt mer avansert men forholdsvis lett pga jeg har erfaring med det, kan jeg fakturere en time. Er det noe jeg faktisk bruker et par timer på, en ny problemstilling som jeg må lese meg opp på, så fakturerer jeg 2-3 timer eller kanskje mer alt etter hvor mye tid jeg bruker på å lese meg opp på det. Jeg tar meg selv også i hvor mye jeg runder opp basert på størrelsen på kunden. Og når man har litt dødtid on-site hos en kunde og jobber litt på annet løpende prosjekt, så fakturerer jeg hele dagen jeg er hos kunde + evt arbeid jeg gjør på andre prosjektet. Er dette normalt og riktig? Er det noen guider, fasit eller tips og triks på hva som er greit? Føler at dette er noe som er litt "tabulagt" å prate om åpent, en bransjehemmelighet som folk opparbeider seg. Hva tenker dere?
  2. Hva er egentlig forventningene på overskudd som IT-konsulent generelt? Da tenker jeg på som konsulent vs. seniorkonsulent, i de mest kjente konsulenthusene / IT-selskapene som fakturerer kunder i prosjekt. Skjønner at overskuddsforventinger kan variere veldig, men finnes det en slags "bransjestandard" der +500k er OK, +800k er veldig bra, etc. Er det høyere forventinger på overskudd for seniorer? Som tackytimbo nevnte så vil vel dette ikke være godt grunnlag alene i lønnsforhandlinger om det dreier seg om prosjekt "hvem som helst" av de på benken kunne tatt. Men greit å ha et visst pekepinn på hvordan man ligger an ifht. forventningene til selskapet man jobber i, og når man kan bruke det i f.eks lønnsforhandlinger eller forhandlinger i bonusordninger.
×
×
  • Opprett ny...