Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som opplever nulloppgjør i IT-bransjen? Jeg jobber som utvikler i et større konsulenthus i Oslo. Dette er oversikt over min lønnsjustering siste årene:

2022: 8% økning

2023: 0%

2024: 2,8% økning

2025: 0% økning

Man skylder på dårlige tider i bransjen, Trump og fandens oldemor. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, bird and cloud said:

Flere som opplever nulloppgjør i IT-bransjen? Jeg jobber som utvikler i et større konsulenthus i Oslo. Dette er oversikt over min lønnsjustering siste årene:

Om det der ikke er Accenture så vet ikke jeg.

På tide å støve av CV'en og søke ny jobb

Skrevet
kyllingnudler skrev (8 minutter siden):

Om det der ikke er Accenture så vet ikke jeg.

På tide å støve av CV'en og søke ny jobb

Takk. Nå trenger jeg et spark bak. Hva gjør man med CV når man har jobbet for ulike kunder - pleier man å føre opp kundene på CVen med spesifikt ansvar og teknologistack? Eller skriver man at man har jobbet for «konsulentselskap x» og fører opp alt under der?

Skrevet

Er det egentlig regler for firma B å ansette person som er er innleid hos de fra firma A?

Si jeg er innleid og egentlig trives godt, kan jeg lobbe de litt til å utlyse en stilling jeg kan søke på? Eller er det klausuler som gjør at firma B ikke har lov å ansette noen de leier inn fra firma A?

Skrevet
9 minutes ago, bird and cloud said:

Takk. Nå trenger jeg et spark bak. Hva gjør man med CV når man har jobbet for ulike kunder - pleier man å føre opp kundene på CVen med spesifikt ansvar og teknologistack? Eller skriver man at man har jobbet for «konsulentselskap x» og fører opp alt under der?

Jeg hadde nok ført det under "Konsulentselskap X" og nevne kundeoppdrag der.

Evt. ha en prosjekt-seksjon hvis det er mange prosjekt med mye du vil skrive om

Lykke til! Gresset er nok litt grønnere på den andre siden

Skrevet (endret)

Siden jeg først er i gang med å taste litt, så kan jeg tilby et datapunkt til

Stillingstittel: Konsulent

Erfaring: ~4 år

Sertifiseringer: null

Arbeidsoppgaver: Backend-utvikler for det meste

Utdanning: Ingeniørfag, data

Årsinntekt: 840 000

Alder: 27

Arbeidssted: Oslo

Endret av kyllingnudler
Skrevet
bird and cloud skrev (3 timer siden):

Aldri opplevd ett null oppgjør, er dog ikke konsulent og har aldri vært det.

Gjest 2dcae...4fe
Skrevet
4 hours ago, bird and cloud said:

Aldri opplevd 0 oppgjør selv, og jobber som konsulent med 10år+ erfaring. Vi hadde et par tøffe år nå, men fikk fortsatt lønnsøkning, det var dog dårlig med bonus og andre ekstra ting.

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Skrevet

I dag ligg eg vel på ca 800k som devops med utvikler-bakgrunn. Dæven døtt, det har gått unna.

Eg var nyleg gitt eit tilbud hos eit selskap, men var litt surrete når eg blei tilbudt 850k etter at eg ga forventninger som var høgere "så me ikkje kasta bort tid," så sjølv om dei kom tilbake med 880k litt seinare var ikkje heilt interessen der lengre.

Stillingstittel: Devops
Erfaring:

1. 2019-2020: Fullstack-ish + litt IKT
  2. 2020-2022: Frontend-utvikler i Vue + litt devops
  3. 2022-2023: Fullstack-utvikler i konsulent-selskap - Vue, React, Optimizely, m.mer
  4. 2023-pågående: Devops

Sertifisert:

• AZ-104
  • AZ-400

Arbeidsoppgaver:

• Azure
  • Azure Devops
  • Jenkins
  • Mobil-utvikling
  • Utvikle interne verktøy

Utdanning: Bachelor i spillprogrammering
Årsinntekt: ca 800 000 kr pr år, +bonus par år nå

Skrevet
discostu skrev (3 timer siden):

Er det egentlig regler for firma B å ansette person som er er innleid hos de fra firma A?

Si jeg er innleid og egentlig trives godt, kan jeg lobbe de litt til å utlyse en stilling jeg kan søke på? Eller er det klausuler som gjør at firma B ikke har lov å ansette noen de leier inn fra firma A?

Det er forbudt å begrense innleide arbeidstakeres mulighet til å søke jobb hos innleieren, arbeidsmarkedsloven § 27 første ledd nr. 1. 

• Innsiktsfullt 4
Gjest 95241...59a
Skrevet
17 minutes ago, krikkert said:

Det er forbudt å begrense innleide arbeidstakeres mulighet til å søke jobb hos innleieren, arbeidsmarkedsloven § 27 første ledd nr. 1. 

Hva med motsatt vei? Arbeidstaker i A som bytter jobb til konsulenthus B som driver utleie av konsulenter til A. Har hørt om karanteneperioder som forhindrer at arbeidstaker kan bli utleid til B, men usikker på om det er lov? De kan vel uansett fritt velge hvem de leier inn, men er det på kanten om begrunnelsen kun er en slik "karantene"?

Anonymous poster hash: 95241...59a

Skrevet
Gjest 95241...59a skrev (7 minutter siden):

Hva med motsatt vei? Arbeidstaker i A som bytter jobb til konsulenthus B som driver utleie av konsulenter til A. Har hørt om karanteneperioder som forhindrer at arbeidstaker kan bli utleid til B, men usikker på om det er lov? De kan vel uansett fritt velge hvem de leier inn, men er det på kanten om begrunnelsen kun er en slik "karantene"?

Anonymous poster hash: 95241...59a

Slike karanteneperioder er både lovlig og nødvendig for at konsulenthuset skal kunne oppfylle sine lovplikter, for i samme bestemmelse (nr. 2) forbys utleie av arbeidskraft til arbeidstakers tidligere arbeidsgiver de første seks månedene etter at arbeidstaker sluttet hos denne. Så i ditt tilfelle er det forbudt for konsulenthus B å leie tilbake en nyansatt konsulent til sin tidligere arbeidsgiver A de første seks måneder etter at konsulenten fratrådte hos A. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
krikkert skrev (35 minutter siden):

Jeg er enig i at arbeidsmarkedsloven § 27 første ledd nr. 1 forbyr dette, men jeg nevner at veldig mange virksomheter har slike "utkjøpsbestemmelser" i sine utleieavtaler likevel (i strid med loven), og i praksis kan dette utgjøre en hindring selv mo bestemmelsen ikke kan håndheves. De færreste innleiere er nok villige til å ta den kampen. 

Skrevet (endret)
Herr Brun skrev (27 minutter siden):

Jeg er enig i at arbeidsmarkedsloven § 27 første ledd nr. 1 forbyr dette, men jeg nevner at veldig mange virksomheter har slike "utkjøpsbestemmelser" i sine utleieavtaler likevel (i strid med loven), og i praksis kan dette utgjøre en hindring selv mo bestemmelsen ikke kan håndheves. De færreste innleiere er nok villige til å ta den kampen. 

Også sett det i masse avtaler. Men det er vel ofte mer at "selskap B kan ikke aktivt forsøke rekruttere en innleid fra selskap A", som da ikke blir helt i mot loven? Ingenting hindrer jo arbeidstaker fra selv å søke.

Forøvrig også sett mange ganger at folk går over til kunden de er innleid hos, uten at det anses som et problem. Ofte har jeg sett det har vært fordelaktig, nesten. Man har jo da en på "innsiden" som plutselig har litt pondus, og kan være en pådriver for prosesser og slikt som ellers vanligvis går veldig sakte i store bedrifter/etater. Feks husker jeg vi maste masse om å få lov til å bedrive kontinuerlige leveranser og deploye når vi ville uten å gå gjennom drift, med lite gehør. En av våre ble ansatt inn i en lederstilling og vipps ble mye modernisert.

Endret av Matsemann
Skrevet
Herr Brun skrev (33 minutter siden):

Absolutt. Men nå som man har en faktisk bevillingsordning for arbeidsutleieselskaper (fra 2024) vil det å håndheve disse rettighetene kunne føre til at man taper bevillingen sin. Det er altså ikke risikofritt for utleier å ta den kampen heller. 

• Liker 1
Skrevet

Stillingstittel: Konsulent, utvikler

Erfaring: 5-6 år

Utdanning: Ingeniør, data

Årsinntekt: 820k

Sted: Oslo

Byttet jobb for ca. 2 år siden og har siden da ikke fått ei eneste øre i lønnsøkning fra den nye arbeidsgiveren. Har fått gode tilbakemeldinger på jobb. Ligger jeg riktig med tanke på lønn eller bør jeg bytte jobb igjen?

Skrevet
Jonas83_ skrev (14 timer siden):

Stillingstittel: Konsulent, utvikler

Erfaring: 5-6 år

Utdanning: Ingeniør, data

Årsinntekt: 820k

Sted: Oslo

Byttet jobb for ca. 2 år siden og har siden da ikke fått ei eneste øre i lønnsøkning fra den nye arbeidsgiveren. Har fått gode tilbakemeldinger på jobb. Ligger jeg riktig med tanke på lønn eller bør jeg bytte jobb igjen?

Å ikke få årlig justering er stort rødt flagg. I alle fall i denne inflasjonen. Du taper stadig penger.

Skrevet
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Å ikke få årlig justering er stort rødt flagg. I alle fall i denne inflasjonen. Du taper stadig penger.

I noen tilfeller ja, men ikke alltid. Spørs hvordan lønnsnivået allerede er og hvordan økonomien til selskapet er.

Det er fullt mulig å være overbetalt i en stilling, spesielt om man kommer inn i en hot VC-finansiert startup og økonomien snur nedover, slik den ofte gjør.

Skrevet
Gavekort skrev (3 minutter siden):

I noen tilfeller ja, men ikke alltid. Spørs hvordan lønnsnivået allerede er og hvordan økonomien til selskapet er.

Det er fullt mulig å være overbetalt i en stilling, spesielt om man kommer inn i en hot VC-finansiert startup og økonomien snur nedover, slik den ofte gjør.

Ja såklart det er årsaker til at en ikke kan øke i lønn, og da må en selv ta stilling til om man er villig til å gå ned i lønn for å fortsette i jobben eller se seg rundt etter noe annet. 

det er fortsatt ett rødt flagg om det ikke er penger til å dekke inflasjonen engang i selskapet og dette bør en tenke godt over, om det ikke snur snarlig kan en ufrivillig stå uten jobb innen kort tid. 

Overbetalt er hr mumbojumbo, man setter selv sin verdi så er det opp til selskapet og vurdere om de mener likt som deg. Når en begynner med lønnsharmonering og bruker lassevis av penger på statistikk i fra selskap etc så får jeg avsmak med en gang. Men det er såklart ett godt verktøy. 

Skrevet

Det er bare å referere til benchmarks i regionen og industrisegment om man vil lage en case om at en ansatt er overbetalt. Tekna sin lønnsstatistikk er bra der.

Det er helt klart ikke noe hverken arbeidstaker eller arbeidsgiver ønsker, så om det kommer til det nivået så er det en bevisst strategi, enten pga. ytelse til en enkelt ansatt, eller som en take it or leave it nedbemanning. (Fagforening er lurt btw) Primadonnaer kan prøve lykken sin et annet sted om de tror de er verdt mer enn markedet. Har fått mange av dem i døra der de tror vi betaler 1,4 millioner for en senioringeniør.

Det finnes nok grønnere beiter om man ender opp i en slik situasjon, men et rødt flagg er det ikke. De fleste selskaper skulle ønske de kunne trykket uendelig med penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...