Gå til innhold

Teknologien skulle revolusjonere hurtiglading: Hva skjedde med Plug&Charge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor finne opp hjulet på nytt? Til syvende og sist er kortbetalinger det greieste, og som bonus burde nye løsninger være relativt enkle å endre. Alt peker til bankkort som du bruker ellers over alt i verden, og med å enkelt legge dette inn i et overordnet P&C register er det bare å koble til, eventuelt «tappe» kort og ferdig. 

Teknologien er ikke problemet, grådig industri er. I tillegg har vi flere som i diskusjonen mener at alt er så mye enklere når man legger til et ekstra ledd i en transaksjon (ladebrikke, som Forøvrig må registreres over alt og oppdateres da den kommuniserer med kort og ikke konto).

Hilsen elbileier (P&C har Forøvrig aldri fungert på min Mach E på Ionity, må fortsatt «tappe» ladekortet. Det går helt greit, men jeg forbanner meg hver gang jeg må bruke andre ladere som involverer lange registreringsprosesser eller oppdatere utløpt kort).

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Snakkar om å overkomplisere problemet.  Her er det mange som ser sitt snitt til å lage nye portvoktar-tenester som dei skal verte rike på.  Ein prosent eller to av all omsetjing på ladestolpar i framtida - ikkje rart folk får dollarteikn i augene.

Dette burde vere enkelt: Kvar bilprodusent har sin CA som utsteder eit klientsertifikat til kvar bil dei produserer og lagrar det sikkert, tilgjengeleg for datamaskina som styrer ladinga.  Dette klientsertifikatet kan då eigaren av bilen knytte til eit abonnement fyrste gong han ladar hos ein ny leverandør.  Dette treng ikkje eingong vere online!  Ein må berre vedlikehalde og oppdatere eit sett med rot-CA-ar for bilprodusentane.

Om ein vil ha "roaming" (ladeføderasjon) på toppen av dette, må ein gjerne lage det - så lenge ein har ein trygg ID for bilen, er dette ei smal sak å få til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Kjetil T. said:

Snakkar om å overkomplisere problemet.  Her er det mange som ser sitt snitt til å lage nye portvoktar-tenester som dei skal verte rike på.  Ein prosent eller to av all omsetjing på ladestolpar i framtida - ikkje rart folk får dollarteikn i augene.

Dette burde vere enkelt: Kvar bilprodusent har sin CA som utsteder eit klientsertifikat til kvar bil dei produserer og lagrar det sikkert, tilgjengeleg for datamaskina som styrer ladinga.  Dette klientsertifikatet kan då eigaren av bilen knytte til eit abonnement fyrste gong han ladar hos ein ny leverandør.  Dette treng ikkje eingong vere online!  Ein må berre vedlikehalde og oppdatere eit sett med rot-CA-ar for bilprodusentane.

Om ein vil ha "roaming" (ladeføderasjon) på toppen av dette, må ein gjerne lage det - så lenge ein har ein trygg ID for bilen, er dette ei smal sak å få til.

Roaming er en vesentlig del av P&C.  Det å ikke måtte ha en avtale med hver enkelt ladeleverandør er etter mitt syn det viktigste, ikke at bilen holder kredittinformasjon og presenterer det til laderen.

Og ja P&C har lagd et system for det, og det er det som viser seg å ikke være en så smal sak å få til. D.v.s. teknisk er det greit nok, artikkelen er misvisende på det feltet, dette er velkjent bruk av godt etablerte kryptografiske metoder. Derimot er det vanskelig å få med alle aktørene siden alle sitter på hver sin tue og vil ha full kontroll på informasjonen.

Nå skal det jo sies at gravitasjonen later til å tvinge ladeoperatørene inn under en annen paraply, nemlig DCS*. Så det later til at de taper uansett, men nøyaktig hva DCS deler med de er vanskelig å vite

*) Digital charging solutions.

6 hours ago, Kahuna said:

Jøss, tysk bilindustri har klart å påvirke standardarbeidet så de skal få fordeler av det, de ønsker dessuten å låse bilkjøpere til seg selv så de får større bit av kaka. Hvem skulle ha trodd det? :D


(OBS! Ironi kan forekomme)

Det som er ekstra ironisk er at du er trygt plantet i heiagjengen når en viss amerikansk bilprodusent driver med akkurat det samme.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dette forbanna kaoset i lade-bransjen gjør at kona vil bytte ut Kona'n og skaffe seg en Tesla, hun også. Og når jeg leser artikkelen så faller mye på plass. Og forstår at det blir ikke bedre med det første.

Livet er for kort til å bekymre seg over neste ladeøkt.

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (13 timer siden):

Det som er ekstra ironisk er at du er trygt plantet i heiagjengen når en viss amerikansk bilprodusent driver med akkurat det samme.

En vesentlig forskjell er at Tesla har brukt noen milliarder på å bygge ut ladeinfrastruktur i hele verden. Supercharger-nettverket er bygd ut, i likhet med fabrikkene til Tesla, ved å ta svært høy finansiell risiko over lang tid. Dette er en risiko ingen andre aktører har vært villige til å ta. Ingen bilprodusenter, kraftleverandører eller "kraftmeglere". 
Derfor har Tesla i dag et overlegent system, der laderne er brukervennlige og de koster mindre å produsere enn andre ladere. 
P&C "samarbeidet" er jo helt ubrukelig i forhold, og kommer nå ingen vei med alle de grådige aktørene som skal ha profitt fra dag 1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 18.6.2022 den 22.24):

Det som er ekstra ironisk er at du er trygt plantet i heiagjengen når en viss amerikansk bilprodusent driver med akkurat det samme.

Bortsett fra at de *ikke* forsøker å låse andre inne, som bilfabrikantene som står bak P&C åpenbart driver med. 

Ironien treffer først og fremst deg selv, siden du er så voldsomt redd for at en tjeneste treffer markedet uten at den er tuftet på standarder. Også viser det seg at de etablerte aktørene i en bransje i praksis har brukt standardarbeidet for å sikre seg å beholde sin innflytelse.

Legg også merke til at på det tidspunktet P&C-standarden ble utviklet så var nær sagt samtlige av partnerne bak involvert i å sørge for at overgangen til elektrisk mobilitet skulle gå så tregt som mulig. Så ble da også standarden en overkomplisert 'design by commitee'-vederstyggelighet hvor det er overtydelig at de som sto bak og trakk i trådene ikke var veldig interessert i å styre arbeidet i en retning som kunne gitt en enklere og mer brukervennlig standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kahuna said:

Bortsett fra at de *ikke* forsøker å låse andre inne, som bilfabrikantene som står bak P&C åpenbart driver med.

Neivel, fortell meg da hvordan man kan lade på en tesla lader uten å ha et kundeforhold inklusive å oppgi persondata til tesla? For det er det vi snakker om her, hvem som skal ha kundedata.

Ladeoperatørene vil ikke delta i P&C for da kan de ikke eie kunddedata. Akkurat som de heller ikke kan det om de tar betalt med kort. Forskjellen her er at det er bilprodusentene og ikke banker som sitter med disse kundedataene. Merk også at dette er ikke gitt av standarden. Ingenting i standarden dikterer at kundeforholdet ikke kan styres av andre enn bilprodusentene, men siden bilprodusentene og ladeoperatørene styrer programvaren som kontrollerer datagrensesnittet som brukes til p&c dikterer de på hver sin ende hva som skal støttes og ikke støttes av sertifikatautoriteter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...