Gå til innhold

Tesla topper listen over kollisjoner med førerstøtte aktivert


Anbefalte innlegg

Iki skrev (2 timer siden):

Hvor mange av dem har samme funksjonalitet som autopiloten til Tesla? 

Ellers så slår alle nye biler av de elektriske systemene sine i en krasj. Dette for å stoppe bensin, motor, etc.

Det er en betydelig forskjell på å slå av driften til hjulene og det å sende beskjed til nødpersonell.

Alle har disse har omtrent samme funksjonalitet, uten at det har noe som helst med saken å gjøre. Og, nei, de slår ikke ut de elektriske systemene sine. De slår ut deler av de. Dvs i praksis strømforsyning til motorstyring på bensin/dieselmotor, og høyspenningssystem på elbiler. 12v og 48v anlegget og datanettverkene er fremdeles aktive. Ellers ville ikke sikkerhetssystemene som feks skal heve bilen ved sidekollisjon, rette opp stolryggen pre-stramme setebelter etc fungert. Det finnes mao ingen logiske grunner til å slå av autopiloten rett før kollisjon.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (3 timer siden):

Hvor mange av dem har samme funksjonalitet som autopiloten til Tesla? 

Ellers så slår alle nye biler av de elektriske systemene sine i en krasj. Dette for å stoppe bensin, motor, etc.

Det er en betydelig forskjell på å slå av driften til hjulene og det å sende beskjed til nødpersonell.

Hva i all verden har driften av hjulene med autopiloten å gjøre?

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Hva i all verden har driften av hjulene med autopiloten å gjøre?

 

Autopiloten ønsker å kjøre bilen i en gitt hastighet basert på hva fartsgrensen sier.

Samtidig vil den også manøvrere for å holde seg på rett sted.

Om bilen fortsetter å prøve på dette etter en kollisjon så vil det være ganske ille.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 minutter siden):

Ellers ville ikke sikkerhetssystemene som feks skal heve bilen ved sidekollisjon, rette opp stolryggen pre-stramme setebelter etc fungert. Det finnes mao ingen logiske grunner til å slå av autopiloten rett før kollisjon.

 

Ingen av de systemene du nevner utfører samme operasjon som autopiloten...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (Akkurat nå):

Autopiloten ønsker å kjøre bilen i en gitt hastighet basert på hva fartsgrensen sier.

Samtidig vil den også manøvrere for å holde seg på rett sted.

Om bilen fortsetter å prøve på dette etter en kollisjon så vil det være ganske ille.

Hvordan skal den kunne klare det når høyspenningen er slått av? Og de trenger uansett ikke kople ut autopilot, bare sette den i en annen modus.

Lenke til kommentar
Iki skrev (4 minutter siden):

Ingen av de systemene du nevner utfører samme operasjon som autopiloten...

Sitat: 

"....Om du likevel skal i en kollisjon så vil det være bedre om bilen slår seg helt av, slik at den ikke finner på noe i tiden etter kollisjonen."

Lenke til kommentar
Iki skrev (50 minutter siden):

Altså er ikke forskjellen så stor som du skulle ha den til å være.

Forskjellen kan være forskjellen mellom liv og død. Så da blir vi nok ikke enige ser. 

 

Iki skrev (51 minutter siden):

Når kan vi forvente at du kommer med fakta som støtter opp under dine påstander?

Det har du fått hele tiden her inne. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (25 minutter siden):

Autopiloten ønsker å kjøre bilen i en gitt hastighet basert på hva fartsgrensen sier.

Samtidig vil den også manøvrere for å holde seg på rett sted.

Om bilen fortsetter å prøve på dette etter en kollisjon så vil det være ganske ille.

Som sagt, autopiloten klarer max å levere 5v, tror ikke den klarer å drive hjulene 😉

Lenke til kommentar

Jeg har Tesla og det som kan være litt uventet på de som ikke er vant til Tesla, er at ved å styre rattet, slår autopilot «line-holder» seg av, men cruisecontrol er fortsatt på. Skrur du av autopilot på hendelen, skrur både «lineholder» og «cruisecontrol» seg av. Merker også at bilen noen ganger «tar over» , som jeg igjen må overstyre, hvis jeg skifter felt uten blinklys. Den unnamanøver hvis jrg eg før nærme møtende bil etc. så riktig spørsmål er jo også hvor mange ulykker har Tesla sikkerhets systemer unngått. Ihvertfall haugevis av YouTube videoer hvor en Tesla ser at en ulykke vil forekomme før sjåføren og Teslaen både nødbremsen og tar unnamanøver. Mercedes og Volvo etc. har sikkert også reddes mange kollisjoner, men de har vel ingen loggdata å tilby.  

Uansett, så er sjåføren ansvarlig, og det gjelder alle bilmerker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (2 minutter siden):

Jeg har Tesla og det som kan være litt uventet på de som ikke er vant til Tesla, er at ved å styre rattet, slår autopilot «line-holder» seg av, men cruisecontrol er fortsatt på. Skrur du av autopilot på hendelen, skrur både «lineholder» og «cruisecontrol» seg av. Merker også at bilen noen ganger «tar over» , som jeg igjen må overstyre, hvis jeg skifter felt uten blinklys. Den unnamanøver hvis jrg eg før nærme møtende bil etc. så riktig spørsmål er jo også hvor mange ulykker har Tesla sikkerhets systemer unngått. Ihvertfall haugevis av YouTube videoer hvor en Tesla ser at en ulykke vil forekomme før sjåføren og Teslaen både nødbremsen og tar unnamanøver. Mercedes og Volvo etc. har sikkert også reddes mange kollisjoner, men de har vel ingen loggdata å tilby.  

Uansett, så er sjåføren ansvarlig, og det gjelder alle bilmerker. 

Ingen har reelle loggdata å tilby for dette. Det er forbudt for bilfabrikkene å hente ut loggdata for hva som har hendt i forkant av en ulykke.

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 timer siden):

Om du tror det er fakta det du kommer med så forklarer det fint hvorfor Tesla eiere blir lei av å diskutere...

 

Snowleopard skrev (1 time siden):

Ikke bare Tesla-eiere...

Grunnen til at Teslaeiere blir leie av å diskutere er vel at de Teslaeierene som diskuterer her inne er en ganske ensrettet gruppe. Typiske IT-folk som i kraft av sitt fag og gjennom youtubestudier har en veldig sterk oppfatning av hvordan både en Tesla og alle andre biler fungerer. Når det da dukker opp folk med elementær bilkunnskap som avkrefter denne "kunnskapen", så er det plutselig ikke gøy lengre...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (24 minutter siden):

 

Grunnen til at Teslaeiere blir leie av å diskutere er vel at de Teslaeierene som diskuterer her inne er en ganske ensrettet gruppe. Typiske IT-folk som i kraft av sitt fag og gjennom youtubestudier har en veldig sterk oppfatning av hvordan både en Tesla og alle andre biler fungerer. Når det da dukker opp folk med elementær bilkunnskap som avkrefter denne "kunnskapen", så er det plutselig ikke gøy lengre...

Nei, det er nok når folk kommer med sine anti-holdninger og påstår masse som de ikke har grunnlag for, at man rett og slett ikke orker å diskutere med enkelte.

Jeg har ingen problemer med at Tesla eller andre elbiler/elbilprodusenter får på pukkelen for berettiget kritikk. Men når man hopper til en konklusjon gang etter gang, tolket på verste måte, og alltid anti Tesla og anti EM, og evnen/villigheten til å innrømme når man tok beviselig feil, er i beste fall lik 0, men i realiteten negativ...

Hittil har jeg bare blokkert 2 stykk, så det skal mye til for at jeg faktisk blokkerer noen, men en viss deltager i diskusjonen her, klarte "cut'en med flying colours".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med at Tesla eller andre elbiler/elbilprodusenter får på pukkelen for berettiget kritikk. Men når man hopper til en konklusjon gang etter gang, tolket på verste måte, og alltid anti Tesla og anti EM, og evnen/villigheten til å innrømme når man tok beviselig feil, er i beste fall lik 0, men i realiteten negativ...

Hvilken konklusjon sikter du til? Tråden handler om statistikk sluppet fra en organisjon som er blitt tvunget til å reformulere måten man rapporterer ulykker på, siden Tesla har prøvd å "snu" seg unna. De har også oppgradert etterforskningen til siste steg før ei innkallelse. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (10 timer siden):

image.png.e92fb69536c40633819745d360ebd9fe.png

Ikke noe galt i mitt sitat der, som du ser. 

Det som er herlig ironisk her er at denne undersøkelsen som avdekker disse sikkerhetsbristene at systemene har avdekket av Tesla kan gi "misledende inntrykk" over hvor avansert bilen er. Det er noe som er ganske godt bekreftet i denne tråden og alle andre tråder som omhandler Tesla.

Det er nemlig veldig mange i denne tråden som nekter å akseptere at de har en bil som ikke er så trygg, spesielt når de har gjenfortalt salgsknepene som gjorde at de endte opp med nettopp Tesla. Kanskje dette også er faktoren som gjør at Tesla er på ulykkestoppen.

Sannheten er at det ikke er store forskjeller på en 2012-2015 random bil med ACC og styrehjelp og en ny Tesla, rent teknisk. Derfor lider Tesla også av ghost braking, lav sol, tuneller og skygge - akkurat som jeg gjorde med min bil for noen år siden (kamerabasert ACC)

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...