Gå til innhold

Tesla topper listen over kollisjoner med førerstøtte aktivert


Anbefalte innlegg

Iki skrev (3 timer siden):

Det er ikke noe poeng i å høre på en sjåfør når man har logg fra bilen.

Loggen viser at AP var av ved kollisjonsøyeblikket. Det vil den vise ved en haug andre tilfeller også, og DER er grunnen for at NHTSA måtte redefinere kravene for rapportering. Nå må uhell rapporteres selv om ADAS ikke var på, så lenge det var på inntil 30 sekunder før ulykken. 

Årsaken til det er jo fordi Tesla med viten og vilje implementerte AP slik at det skulle gi mindre sjanse for at det var på i kollisjonsøyeblikket. 

Iki skrev (3 timer siden):

Har man en Tesla kan man fint faktasjekke dette, som flere i kommentarfeltet under den artikkelen du linket til.

Er bare å ha autopiloten på på samme strekningen, så ser du om bilen ønsker å krasje inn i autovernet eller om den klarer å følge veien.

Ulike faktorer vil gi ulike resultater, så nei. Selv solas lokasjon og tidspunkt kan gi ulike resultater for slikt. Det å stole på et ADAS kun fordi det har klart et område én gang tidligere er nettopp derfor man inkluderer fører monitorering. Det er alt for enkelt å stole seg blindt på nivå 2 førerassists. 

 

Iki skrev (3 timer siden):

Men du har enda ikke klart å komme med et eksempel som støtter din tidligere påstand om at Tesla har løyet om autopiloten. 

Les uttalelsen min igjen. Det holder å bevise at det er motstridende uttalelser der Tesla har uttalt at AP ikke gav skyld siden det ikke var på. Nå som vi vet det ikke ville ha vært på fordi det er designet for å skru seg av, så forstår man vel en av flere grunner for etterforskningen? 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (4 timer siden):

Loggen viser at AP var av ved kollisjonsøyeblikket.

Loggen viser at den ble slått av lenge før ulykken. Altså ikke det som diskuteres her, hvor det er snakk om at den slår seg av automatisk rett før ulykken inntreffer. 

 

Om den slår seg av 30 sekunder før ulykken inntreffer så vil det selvfølgelig ikke ha noen sammenheng med ulykken og autopiloten. 

Det tilsvarer å kjøre en hel kilometer med gjennomsnittlig hastighet i USA.

 

oophus skrev (4 timer siden):

Det holder å bevise at det er motstridende uttalelser

Nei, det holder ikke når du kommer med følgende:

"Det er implementert slik for at ordlyden stemmer når de har kunnet si at AP ikke var på ved kollisjonsøyeblikket. Noe de har sagt ved flere tilfeller."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Loggen viser at den ble slått av lenge før ulykken. Altså ikke det som diskuteres her, hvor det er snakk om at den slår seg av automatisk rett før ulykken inntreffer. 

Sjåføren sier at han brukte AP. Loggen er det ingen andre enn Tesla på det tidspunktet som hadde tilgang til. De blir nå etterforsket for å finne ut av nettopp dette. 

Iki skrev (2 timer siden):

Om den slår seg av 30 sekunder før ulykken inntreffer så vil det selvfølgelig ikke ha noen sammenheng med ulykken og autopiloten. 

Sikkerhetsmargin for å tvinge frem rapportering, samt de undersøker også hvor effektiv "handover" er hos Tesla. 

 

Iki skrev (2 timer siden):

Nei, det holder ikke når du kommer med følgende:

"Det er implementert slik for at ordlyden stemmer når de har kunnet si at AP ikke var på ved kollisjonsøyeblikket. Noe de har sagt ved flere tilfeller."

Som jo er tilfellet? De har ved flere anledninger rapportert om at AP ikke var på. Flere av disse ulykkene blir nå sett på igjen. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

om jo er tilfellet? De har ved flere anledninger rapportert om at AP ikke var på. Flere av disse ulykkene blir nå sett på igjen. 

I hvilke ulykker er det bekreftet at autopiloten slo seg av sekundet før kollisjonsøyeblikket mens Tesla selv påstår at autopiloten ikke var i bruk?

Altså, har du bevis for dette, eller påstår du bare at det kanskje kan være tilfelle siden noen sier det?...

For om det bare er noe du tror så blir det litt dumt å påstå det er fakta.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (4 minutter siden):

I hvilke ulykker er det bekreftet at autopiloten slo seg av sekundet før kollisjonsøyeblikket mens Tesla selv påstår at autopiloten ikke var i bruk?

Hvor mange ganger må jeg si det? Det er nettopp dette rapportering og etterforskningen vil få rede på. Nå i utgangspuntket så er det altså at AP er designet inn slik at det skal skru seg av rett før en ulykke. Til hvilken funksjon trur du dette har? 

Starten på det hele var at bilene kjørte seg selv inn i ulike utrykningskjøretøy. Nå inkluderer dem flere ulykker, og de har i tillegg forandret på ordlyden for uhellsrapportering som har inkludert ADAS - nettopp for å berøre Tesla som har prøvd å "designe" seg rundt vanlig rapportering. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Iki skrev (20 minutter siden):

Igjen. Det sier ikke at Tesla har gjort det.

Etterforskningen er der for å finne ut av nettopp det i tillegg til andre faktorer som har med ADAS å gjøre. Den ble nylig oppgradert til et stadie som må til før ei mulig recall. Så får man vente å se. 

Represalier må til når et firma velger å skru av førerassistsystemer når den ser en kollisjon forekommer fremfor å smelle inn bremsene. Det å skru av AP/FSD i forkant har en åpenbar agenda, og Tesla har flere ganger ordlagt seg slik at de teknisk sett har hatt korrekt, men så får man nå se på etterforskningen hvor mange sekunder på forkant disse systemene har vært på før kollisjonene. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 minutter siden):

Etterforskningen er der for å finne ut av nettopp det 

Det er helt greit. Som sagt, har ikke noen problemer med dette.

Det jeg har problemer med er at du påstår å vite at Tesla har løyet med vilje, noe du ikke kan bevise selv.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Det er helt greit. Som sagt, har ikke noen problemer med dette.

Det jeg har problemer med er at du påstår å vite at Tesla har løyet med vilje, noe du ikke kan bevise selv.

Det er jo nettopp det som er problemet! De har IKKE løyet fordi de har implementert systemet slik at de med retten bak seg kan si at AP ikke var på ved kollisjonsøyeblikket! 

Dette er hva jeg sa! 

oophus skrev (På 18.6.2022 den 22.15):

Det er implementert slik for at ordlyden stemmer når de har kunnet si at AP ikke var på ved kollisjonsøyeblikket. Noe de har sagt ved flere tilfeller.

Disse uttalelsene stemmer:

1. De har ved flere tilfeller sagt at AP ikke har vært på ved kollisjonsøyeblikket siden AP ble implementert. 

2. De har implementert AP til å skru seg selv av før en kollisjon. 

3. Det er absolutt ingen tredjepart som har kunnet gi ettersyn for Tesla's uttalelser etter kollisjoner siden de har holdt data tett til brystet.   

4. Nå blir slike tilfeller sett på igjen.

5. Selv om AP ikke har vært på ved kollisjonsøyeblikket, så er det selvfølgelig problematisk om systemet er designet inn for å bli skrudd av når det selv forstår at en kollisjon vil forekomme. 

Det å kaste seg på bremsene for å kun fjerne 5-10km/t kan i mange tilfeller redde liv, og det er selvfølgelig her man må undersøke om Tesla kan ha tatt liv i måten AP er implementert på. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (11 minutter siden):

Disse uttalelsene stemmer:

 

oophus skrev (11 minutter siden):

2. De har implementert AP til å skru seg selv av før en kollisjon. 

Kan du bevise denne påstanden? 

oophus skrev (12 minutter siden):

5. Selv om AP ikke har vært på ved kollisjonsøyeblikket, så er det selvfølgelig problematisk om systemet er designet inn for å bli skrudd av når det selv forstår at en kollisjon vil forekomme. 

Nei. Det er selvfølgelig ikke problematisk. 

Om du likevel skal i en kollisjon så vil det være bedre om bilen slår seg helt av, slik at den ikke finner på noe i tiden etter kollisjonen.

 

Igjen. Du har påstått at Tesla har sagt autopiloten var av i ulykker hvor den var på.

Dette må du bevise.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (26 minutter siden):

Kan du bevise denne påstanden? 

Det kan du søke opp. Er utallige artikler der ute om dette nå. 

Jeg skrev dette: 

Sitat

Det å kaste seg på bremsene for å kun fjerne 5-10km/t kan i mange tilfeller redde liv, og det er selvfølgelig her man må undersøke om Tesla kan ha tatt liv i måten AP er implementert på. 



Beviset finner du i haugevis av ulike undersøkelser rundt kollisjoner. Kan man redusere hastigheten så minsker det selvfølgelig sannsynlighetene for personskade og død. 

 

Iki skrev (26 minutter siden):

Igjen. Du har påstått at Tesla har sagt autopiloten var av i ulykker hvor den var på.

Dette må du bevise.

Nei, jeg skrev dette: 

Sitat

Det er implementert slik for at ordlyden stemmer når de har kunnet si at AP ikke var på ved kollisjonsøyeblikket. Noe de har sagt ved flere tilfeller.

Du kan ikke ta ei setning ut av kontekst. Konteksten er måten AP er implementert på, som gjør det mulig å si at AP ikke var på ved kollisjonsøyeblikket. Det sier ingenting om AP var medvirkende til at en kollisjon skjedde eller ikke. Det sier heller ingenting hva AP kunne gjort ytterligere om det ikke ble skrudd av. 

Iki skrev (26 minutter siden):

Om du likevel skal i en kollisjon så vil det være bedre om bilen slår seg helt av, slik at den ikke finner på noe i tiden etter kollisjonen.

For noe tøys! Det finnes da betydelig bedre metoder for å skru av funksjoner i en en bil etter kollisjon, enn å skru den av sekunder før kollisjonen finner sted! Samme type teknologi som setter igang kollisjonsputer kan da være samme logikk mot disse funksjonene for å skru av DDT (Dynamic Driving Tasks). 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Iki skrev (14 minutter siden):

 

Om du likevel skal i en kollisjon så vil det være bedre om bilen slår seg helt av, slik at den ikke finner på noe i tiden etter kollisjonen.

 

Vel, her er det din tur å bevise din påstand. Hvorfor skulle det være bedre å slå av et system før en kollisjon? Det finnes mange bilprodusenter med en bedre sikkerhetskultur enn Tesla, det være seg Volvo, Mercedes, VAG etc. Ingen av disse slår av funksjoner rett før en kollisjon. Tvert imot. De har avanserte prekollisjonssystemer som er aktive frem til redningspersonell ankommer  ulykkesstedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 minutter siden):

Det finnes mange bilprodusenter med en bedre sikkerhetskultur enn Tesla, det være seg Volvo, Mercedes, VAG etc.

Hvor mange av dem har samme funksjonalitet som autopiloten til Tesla? 

Ellers så slår alle nye biler av de elektriske systemene sine i en krasj. Dette for å stoppe bensin, motor, etc.

AL123 skrev (17 minutter siden):

Tvert imot. De har avanserte prekollisjonssystemer som er aktive frem til redningspersonell ankommer  ulykkesstedet.

Det er en betydelig forskjell på å slå av driften til hjulene og det å sende beskjed til nødpersonell.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (4 minutter siden):

Så Tesla slår av alt det elektriske i bilen før en kollisjon, eller er det bare autopiloten? 

Kollisjonsputer og slikt må da være aktivt selv om AP slåes av, så noe slikt ville vært merkelig. Dog det er jo ikke uvanlig at folk sliter med å komme seg ut i etterkant, så hvem vet. 

Dog, når kan vi forvente at du stopper å svare på et spørsmål med et nytt spørsmål? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (17 minutter siden):

Kollisjonsputer og slikt må da være aktivt selv om AP slåes av, så noe slikt ville vært merkelig.

Altså er ikke forskjellen så stor som du skulle ha den til å være.

oophus skrev (17 minutter siden):

Dog, når kan vi forvente at du stopper å svare på et spørsmål med et nytt spørsmål? 

Når kan vi forvente at du kommer med fakta som støtter opp under dine påstander?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...