Gå til innhold

kan hvem som helst importere bensin & diesel?


Anbefalte innlegg

verden er åpenbart full av driit-billig drivstoff, så hvorfor koster den så mye på pumpene?

det selges for noen få øre pr. liter mange steder

https://www.nettavisen.no/nyheter/nordmenn-betaler-nest-mest-i-verden-her-er-bensinen-aller-billigst/s/5-95-527746

men, såklart kjenner jeg norske avgifter, men det kan ikke forklare hele bildet såvidt jeg kan skjønne. Avgiften er rundt 6 kroner på literen, og dernest legges moms på pumpeprisen. allikevel koster det nå 27 kr. etc.

er det tre-fire giganter, Esso, Shell, osv. som styrer hele sirkuset uten innblanding?

Fins det konkurranse?

Kan en uavhengig kræmmersjel f.eks kjøpe en skipslast diesel/bensin i ugga-bugga-land å selge på eget utsalgssted i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (15 minutter siden):

Avgiften staten skal ha er på 13 kroner.

ja, med inkl. moms.

men selve bensin- og diesel avgiften er visstnok faste beløp (stasbudsjettet) , som ikke svinger i takt med daglige pumpeprisen:

Øysten Foros ved NHH forklarer at bensinavgiften er et fast kronebeløp og fastsettes i statsbudsjettet. Derfor varierer ikke den med svingninger i oljeprisen. Avgiften er nå 6,73 kroner for bensin og 5,57 kroner for diesel.

https://www.faktisk.no/artikler/jep7q/derfor-er-drivstoffprisene-sa-hoye-na

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

med andre ord, hvis tenkte kræmmer'n får kjøpt ei skipslast bensin/diesel fra Venezuela til la si 2 kr/l så burde det vel teoretisk være mulig å tilby norske folk langt billigere drivstoff enn i dag? Såvidt jeg kan se på UD finnes det ingen sanksjoner mot å importere petroliumsprodukter, men mulig andre forskrifter og rigide regler gjør det vanskelig/umulig å være "alternativ leverandør"? Ville ikke overrasket meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (48 minutter siden):

Kan en uavhengig kræmmersjel f.eks kjøpe en skipslast diesel/bensin i ugga-bugga-land å selge på eget utsalgssted i Norge?

Interessant spørsmål, har ihvertfall inntrykk av at stasjonene her vil ha mest mulig av kaka

Cirkle k og best

En uavhengig stasjon i nærheten har i flere år solgt det noen kroner billigere

Ble desverre slutt på det når prisen gikk over 17-18 kr l

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

med andre ord, hvis tenkte kræmmer'n får kjøpt ei skipslast bensin/diesel fra Venezuela til la si 2 kr/l så burde det vel teoretisk være mulig å tilby norske folk langt billigere drivstoff enn i dag? Såvidt jeg kan se på UD finnes det ingen sanksjoner mot å importere petroliumsprodukter, men mulig andre forskrifter og rigide regler gjør det vanskelig/umulig å være "alternativ leverandør"? Ville ikke overrasket meg.

Og hva tror du det koster å frakte den bensinen til Norge da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (13 minutter siden):

Og hva tror du det koster å frakte den bensinen til Norge da? 

2 kr/l er inkludert frakt :grin2:

bestiller ferdig-pakke med venezuelsk skip & mannskap.

husk at det kun koster 20 øre/l på pumpene i landet, -for 2 kr.  (i harde dollar) så får du nok frakt, en kasse sigarer og kvinnelig selskap med i handelen.

Men seriøst, jeg er ikke i tvil om at det er rom for å selge billigere enn det dagens aktører driver med.

Men jeg har ikke BI eller Mastergrad, så hvordan slik virksomhet i tilfelle stables på beina rent praktisk, aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Mr.M said:

2 kr/l er inkludert frakt :grin2:

bestiller ferdig-pakke med venezuelsk skip & mannskap.

husk at det kun koster 20 øre/l på pumpene i landet, -for 2 kr.  (i harde dollar) så får du nok frakt, en kasse sigarer og kvinnelig selskap med i handelen.

Men seriøst, jeg er ikke i tvil om at det er rom for å selge billigere enn det dagens aktører driver med.

Men jeg har ikke BI eller Mastergrad, så hvordan slik virksomhet i tilfelle stables på beina rent praktisk, aner jeg ikke.

man ringer rundt. ring til pdvsa og spør. jeg kjøper en liter. ta så mange forhåndsbestillinger du kan.

Lenke til kommentar

Altså, man kan ikke kjøpe varer som er avgiftsbelagte i Norge andre steder, importere dem hit, og selge dem uten avgift.

Eller, man kan, men da kommer det etter hvert folk med en eller annen tittel og tar kontakt. Hva tittelen er og hvordan han (eller hun) behandler deg avhenger litt av volum. I og med at du tenker å kjøre inn et helt tankskip på grønn sone så har nok han som kommer svart uniform og skjermlue, og samtidig som han snakker med deg går kompisene gjennom bokhyllene og madrassene dine hjemme.

Lenke til kommentar
koko koko skrev (15 minutter siden):

jeg kjøper en liter. ta så mange forhåndsbestillinger du kan.

det var jo faktisk en smart ide. :thumbs:

jeg kan faktisk selge hele lasten før jeg kjøper den og dermed ingen risiko. Det er ikke mange bransjer tror jeg som er såpass heldig stilt.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 minutter siden):

Altså, man kan ikke kjøpe varer som er avgiftsbelagte i Norge andre steder, importere dem hit, og selge dem uten avgift.

hvem har sagt ar jeg vil selge uten avgift? selvsagt må alt gå etter boka. Sjøl jeg vet at et stort tankskip ikke kan lures inn i kongeriket slik man kanskje gjør med en kartong sigaretter.

Poenget/hypotesen er jo at selv med alt etter boka, bør det muligens være mulig å selge til halve av dagens pumpepris. Se på f.eks. USA og Ungarn, pris rundt 12 kr. Selv med norske avgifter i tillegg, ender det ikke på mer enn 18 kr/l

hvem stikke avgårde med den siste 10'ern?

 

Lenke til kommentar

Veien til personlig konkurs er brolagt med gode forretningsmuligheter...

En av landets store redere startet litt på denne måten. Men, du lever nok 50 år for sent...

Det er uhorvelig mange flere utgifter som kommer til før du fyller opp tanken til en kunde og tar betalt. Men la oss for enkelhets skyld bare nevne de ca 210 000 kr som må forskuddteres for hver tankbil. 

Så kan du tenke deg å forskuddtere de 10- 20 millioner liter'ne med drivstoff som får plass i et lasteskip. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

btw, er det ikke rart hvordan samme årsak brukes for å unnskylde både når prisene går opp og når de går ned?

så dette, sitat:

En annen ting som uroer markedet, er pandemien i Kina. Der er deler av industrien stengt ned på grunn av koronasmitte.

– Etterspørselen etter råolje har dermed falt, og dette påvirker jo drivstoffprisene, sier Nysveen.

altså, når tingen åpnet igjen etter pandemien litt tidligere, og industri økte produksjon, så var det derimot "økt etterspørsel" etter olje som ble oppgitt som årsak til økt pris.

med andre ord, vi blir rævkjørt uansett verdenssituasjon.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at hvem som helst kan importere og selge bensin og diesel. Vi lever i en fri markedsøkonomi, og jeg har ikke hørt noe om monopol på salg av drivstoff. 

Ellers burde nok staten senke avgiftene, så prisene går ned. Med økte drivstoffpriser går varer opp i pris, på grunn av økte transportutgifter frem til markedet. Å senke avgiftene kan være en måte å dempe inflasjonen på. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 minutter siden):

De sier at bensinprisen vil komme opp i 30 kroner i fellesferien

for da kan de flå folk inn til beinet, siden de uansett pris kommer til å fylle tanken.

så det i pinsen og.

og, det har verken med kinesisk industri eller Putins fraværende olje å gjøre. Den kjøper vi ikke lengre :grin2:

Lenke til kommentar

Drivstoff markedet ser ut som det virker motsatt av alle andre markeder, er det lite etterspørsel, som de nå påstår med alle el bilene rullende omkring så burde de jo solgt bensin og diesel til gi bort pris, men det gjør de nå ikke, hadde dette dreid seg om f.eks skjermkort så skyter jo prisene opp når det ikke er noen kort å få tak i, skjønn det den som kan, men det er staten vi snakker om, de rævkjører oss uansett og har vi lite skal vi ha enda mindre, selv i ett land hvor vi produserer både strøm og drivstoff selv, men ingenting kommer oss selv til gode.

Deilig å vite at du jobber 3 av 5 dager i uka bare for å fore staten med mer penger.

 

https://www.lovethispic.com/uploaded_images/417221-The-Only-Place-On-The-Planet-That-Survived-Inflation.jpg

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...