Gå til innhold

kan hvem som helst importere bensin & diesel?


Anbefalte innlegg

Vaniman skrev (16 timer siden):

Jeg går ut i fra at hvem som helst kan importere og selge bensin og diesel. Vi lever i en fri markedsøkonomi, og jeg har ikke hørt noe om monopol på salg av drivstoff.

det vanskelige er muligens å finne uavhengige leverandører av drivstoff? De store er størst osv. og kanskje utøver makt og press for å kontrollere mest mulig.

Dog, sitter å leser at Uno-X eies av Reitan-gruppen. Var jeg ikke klar over. Faktisk startet de første gang i 1997, men gikk visst skeis da.

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/BRXa49/rema-bensin-paa-vei-tilbake

en annen aktør jeg heller ikke kjente til (sikkert pga. slavisk benyttet den lokale Shell stasjon i årevis) er Automat1

https://www.automat1.no/

de har til overmål bl.a. pumper her hvor jeg holder til, så blir vel å kikke nærmere på prisene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Venezuela has a dual-pricing system, with one subsidized amount and a separate “international” price of 50 cents per liter or $2.27 per gallon.

Det er det samme i Libya, bensin er subsidiert, og sikkert det samme i de andre landene med lav bensinpris.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (8 minutter siden):

åssen de kan være billigere aner jeg ikke

De setter prisen til det laveste de kan for å gå med fortjeneste, mens alle andre prøver å ta mest mulig.
Eneste grunnen til at prisen noen ganger er lavere er at de konkurrerer med hverandre.

Jeg har fylt til 22 kroner for diesel, og når jeg passerte en time senere så var prisen nesten 25 kroner.
Så da har de 3 kroner mer i ren fortjeneste, men de kan selge til 22 kroner...

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (21 timer siden):

med andre ord, hvis tenkte kræmmer'n får kjøpt ei skipslast bensin/diesel fra Venezuela til la si 2 kr/l så burde det vel teoretisk være mulig å tilby norske folk langt billigere drivstoff enn i dag

Jeg tror ikke norske biler hadde vært så veldig imponert over kvaliteten. Europeisk drivstoff har mye høyere kvalitet en mange andre land. Husker at vi betalte rundt 2kr/l for 10-15 år siden for Marine Gas Oil, ganske lav kvalitet. 

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er noe å spare på dette mtp tiden man bruker på det også, fremfor f.eks å ta en time eller to overtid på jobb (om man har mulighet). Da har man jo plutselig spart inn prisendringen så slipper man å surre med import av drivstoff som ved første tanke høres ut som endel "greier". Tid er penger :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...