Gå til innhold

Snart må du ha smarttelefon for å slippe å bruke kodebrikke med BankID


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I min barndom husker jeg at jeg syns det var rart at bankkort hadde bilde og kunne bruke for å legitimere seg, siden bankene tross alt er privat næringsliv (uansett hvor regulert de er eller ikke er, og uansett om noen banker er eid av den norske stat), men jeg trodde naivt på den tid at det ville endre seg når verden kom seg ut av det jeg såg på som steinalderen (hvor ting fortsatte på idiotisk vis fordi tradisjonen alltid har vært slik, så da fortsetter vi slik)..
Men neida, selv om bankene så smått har begynt å slutte å gi ut bankkort med bilde, og staten har kommet med nasjonale ID-kort, så har privat næringsliv (bankene) endt opp med 100% av digital legitimering. Selv det digitale førerkortet fra krever at BankID benyttes.  Samme med skatten din, lånekassen, bilregistrering etc etc.. Vi skal ikke bare gå så langt å gi bankene ansvaret for utdeling av fødselsnummer med en gang? Evt. er det sikkert noen dekkhotellbedrifter som har mye dødtid utenom dekkskifte-sesongen som kunne fått ansvaret for fødselsnummerutdeling? Eller kanskje vi kunne gitt noen lokale speiderlag ansvaret for å registrere nye fødsler? De er jo alltid beredt og har avdelinger i hele Kongeriket?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (2 timer siden):

I min barndom husker jeg at jeg syns det var rart at bankkort hadde bilde og kunne bruke for å legitimere seg, siden bankene tross alt er privat næringsliv (uansett hvor regulert de er eller ikke er, og uansett om noen banker er eid av den norske stat), men jeg trodde naivt på den tid at det ville endre seg når verden kom seg ut av det jeg såg på som steinalderen (hvor ting fortsatte på idiotisk vis fordi tradisjonen alltid har vært slik, så da fortsetter vi slik)..
Men neida, selv om bankene så smått har begynt å slutte å gi ut bankkort med bilde, og staten har kommet med nasjonale ID-kort, så har privat næringsliv (bankene) endt opp med 100% av digital legitimering. Selv det digitale førerkortet fra krever at BankID benyttes.  Samme med skatten din, lånekassen, bilregistrering etc etc.. Vi skal ikke bare gå så langt å gi bankene ansvaret for utdeling av fødselsnummer med en gang? Evt. er det sikkert noen dekkhotellbedrifter som har mye dødtid utenom dekkskifte-sesongen som kunne fått ansvaret for fødselsnummerutdeling? Eller kanskje vi kunne gitt noen lokale speiderlag ansvaret for å registrere nye fødsler? De er jo alltid beredt og har avdelinger i hele Kongeriket?

Du er definitivt inne på noe. Problemet ligger vel mest i at det er bankene som til nå har hatt mest nytte av en slik digitalisering av ID, og dermed har de av ren nødvendighet vært pådrivere for dette.
Jeg har et håp om at den norske staten i forbindelse med innføringen av et nasjonalt ID-kort og etablering av et digitaliseringsdirektorat har noe på gang på dette området. Merk dog at dette håpet er kun det, et håp.

Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (3 timer siden):

Du er definitivt inne på noe. Problemet ligger vel mest i at det er bankene som til nå har hatt mest nytte av en slik digitalisering av ID, og dermed har de av ren nødvendighet vært pådrivere for dette.
Jeg har et håp om at den norske staten i forbindelse med innføringen av et nasjonalt ID-kort og etablering av et digitaliseringsdirektorat har noe på gang på dette området. Merk dog at dette håpet er kun det, et håp.

Slapp helt av. Det kommer, men ikke på nasjonalt nivå. Det kommer på internasjonalt nivå. Denne digitale id'en din vil være knyttet til alt fra bank, medidinske journaler, reiser, forbruk, utslipp, avfall, vannforbruk og mye mer. Utifra dette datagrunnlaget vil du få en profilskår som vil styre hva du får lov til og ikke. Alt for å spare miljøet og skape en mer rettferdig verden

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (12 minutter siden):

Slapp helt av. Det kommer, men ikke på nasjonalt nivå. Det kommer på internasjonalt nivå. Denne digitale id'en din vil være knyttet til alt fra bank, medidinske journaler, reiser, forbruk, utslipp, avfall, vannforbruk og mye mer. Utifra dette datagrunnlaget vil du få en profilskår som vil styre hva du får lov til og ikke. Alt for å spare miljøet og skape en mer rettferdig verden

nei

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En utfordring jeg har lagt merke til med BankID-appen, som kommer til å bli et problem for Ola Nordmann, er at den aldri dukker opp automatisk og den bytter heller ikke tilbake til den appen eller nettsiden du stod på. Ja, du får et varsel og kan trykke på den for å åpne appen og godkjenne. Hva gjør Ola Nordmann etter dette? Vet alle hvordan de bytter mellom apper fortløpende? Det bør ligge noe info i BankID-appen hvordan brukeren bytter frem og tilbake mellom tjenesten de er på og BankID-appen. Med BankID på mobil var jo dette sømløst...
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GitKenneth skrev (37 minutter siden):

En utfordring jeg har lagt merke til med BankID-appen, som kommer til å bli et problem for Ola Nordmann, er at den aldri dukker opp automatisk og den bytter heller ikke tilbake til den appen eller nettsiden du stod på. Ja, du får et varsel og kan trykke på den for å åpne appen og godkjenne. Hva gjør Ola Nordmann etter dette? Vet alle hvordan de bytter mellom apper fortløpende? Det bør ligge noe info i BankID-appen hvordan brukeren bytter frem og tilbake mellom tjenesten de er på og BankID-appen. Med BankID på mobil var jo dette sømløst...

Når BankID-appen sier "Nå kan du gå tilbake til nettsiden du var på", og jeg trykker OK, åpnes automatisk appen jeg kom fra på min telefon. 

 

Edit: Testet nettopp både DNB og Danske Banks mobilbank-app og BankID. Begge gangene ble jeg sendt tilbake til mobilbanken når jeg gjorde ferdig autentiseringen i BankID-appen. 

Endret av Håvard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Selvstendigsaas said:

Denne digitale id'en din vil være knyttet til alt fra bank, medidinske journaler, reiser, forbruk, utslipp, avfall, vannforbruk og mye mer. Utifra dette datagrunnlaget vil du få en profilskår som vil styre hva du får lov til og ikke. Alt for å spare miljøet og skape en mer rettferdig verden

Dette er jo ikke noe nytt, Kina har innført et liknende system - og se, det er ingen som klager offentlig på ordningen 🖤

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
daffyd skrev (12 minutter siden):

halvarten av de med negative kommentarer/rating er sannsynligvis sure grinebitere som ikke ønsker endring.

Gratulerer, du vinner morgenens pris for personangrep heller enn konstruktiv debatt, og samtidig ser bort fra alt konstruktivt andre har kommet med. Poenget ditt er?

Å låse en så viktig autentiseringslenke til sene versjoner av iOS og Android er hverken bra for mangfoldet, valgmulighetene, brukervennlighet, og brukermangfold. Det låser personer ute fra å bruke løsningen, tvinger folk til å bruke ett av disse operativsystemene, og dermed er indirekte konkurransehemmende, og flytter seg mer fram i forgrunnen, til en plage for mobilbrukere. Så kan du plusse på det andre temaet om hvorvidt BankID burde eksistere i det hele tatt, sånn som det gjør, og være kontrollert av private. Dette ble altså også besvart med at folk er grinebitere. Koselig. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (26 minutter siden):

Å låse en så viktig autentiseringslenke til sene versjoner av iOS og Android er hverken bra for mangfoldet, valgmulighetene, brukervennlighet, og brukermangfold. Det låser personer ute fra å bruke løsningen, tvinger folk til å bruke ett av disse operativsystemene, og dermed er indirekte konkurransehemmende, og flytter seg mer fram i forgrunnen, til en plage for mobilbrukere. Så kan du plusse på det andre temaet om hvorvidt BankID burde eksistere i det hele tatt, sånn som det gjør, og være kontrollert av private. Dette ble altså også besvart med at folk er grinebitere. Koselig. 

De legger vel kun ned BankID på Mobil? Kodebrikken skal beholdes, og den fungerer uavhengig av både iOS og Android-versjon. 

Ikke er vi låst til BankID heller. De fleste offentlige tjenester lar deg jo velge mellom BankID, MinID, BuyPass eller Smartcard. 

Lenke til kommentar
Håvard skrev (3 minutter siden):

De legger vel kun ned BankID på Mobil? Kodebrikken skal beholdes, og den fungerer uavhengig av både iOS og Android-versjon. 

Ikke er vi låst til BankID heller. De fleste offentlige tjenester lar deg jo velge mellom BankID, MinID, BuyPass eller Smartcard. 

Derfor utelot jeg de fra innlegget mitt. Klar over at det bare gjelder BankID på mobil. Det er en grunn til at det er den som brukes så mye. MinID er for eksempel et nivå under BankIDs sikkerhet, og kan dermed ikke brukes til like mye. Vanlig BankID krever kodekort. Kodebrikke er tungvint, og ikke sikkert; enhver med fysisk tilgang til å se på kodebrikken kan bruke den.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
9 hours ago, daffyd said:

halvarten av de med negative kommentarer/rating er sannsynligvis sure grinebitere som ikke ønsker endring.

Tvert i mot så er det feil som meldes om: https://play.google.com/store/apps/details?id=no.vipps.bankid

Mye kan tyde på at de har hatt ut noen premature versjoner uten å markere det som beta channel. Dette burde kommuniseres for å styre forventinger og slippe å dra med seg dårlig score.

Per nå virker det amatørmessig

Endret av atlemag
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere årsaker til at BankID på Mobil må byttes ut med noe bedre(?):

  • Fysiske SIM kort er på vei ut, teleselskapene vil ha digitale SIM kort.
  • BankID på Mobil oppfyller ikke sikkerhetskravene som stilles nå.
  • Kronglete infrastruktur gir mye trøbbel (nedetid).

Mitt råd er å komme seg over på BankID APP så raskt som mulig. Forventer at stabiliteten til BankID på Mobil vil synke drastisk ettersom antall brukere synker utover i 2023....

Er ellers enig i at staten burde ha sin egen digitale identitetsløsning og ikke være avhengig av en privat aktør. Burde vært løst sammen med det nasjonale identitetskortet, men da hadde det vel blitt forsinket 20 år til.....

Lenke til kommentar
21 hours ago, F3NMH3OO said:

Flere årsaker til at BankID på Mobil må byttes ut med noe bedre(?):

  • Fysiske SIM kort er på vei ut, teleselskapene vil ha digitale SIM kort.
  • BankID på Mobil oppfyller ikke sikkerhetskravene som stilles nå.
  • Kronglete infrastruktur gir mye trøbbel (nedetid).

Mitt råd er å komme seg over på BankID APP så raskt som mulig. Forventer at stabiliteten til BankID på Mobil vil synke drastisk ettersom antall brukere synker

Stabiliteten er allerede dårlig.

Det er mulig man bør komme seg over, men de fleste kan ikke enda.

Det er litt merkelig å annonsere nedleggelse av BankID mobil når arvtageren ennå er i beta-fasen og generelt utilgjengelig.

Og som Memento påpeker, ikke alle har Android/iOS

Endret av atlemag
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bankene jeg har testet på, støtter ikke Buypass som et alternativ. Synes buypassappen fungerer veldig greit, og virker temmelig stabil.

Bankid på mobil har en tendens til ikke alltid å dukke opp, eller om du klikker et sted på tlf når den dukker opp, så forsvinner den, og ser ikke at den kan hentes opp igjen. Og den faller til stadig ut, og tjenesten er til tider lenge borte.

På jobb kan jeg velge bege deler som alternativ til sikker pålogging, og jeg tror aldri jeg har vært borti at jeg ikke har fått til å logge på. Mens Bankid er et sørgelig kapittel.

Så kjære banker, gi meg mulighet til å velge bypass som et alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

  

On 6/9/2022 at 12:53 PM, Håvard said:

Når BankID-appen sier "Nå kan du gå tilbake til nettsiden du var på", og jeg trykker OK, åpnes automatisk appen jeg kom fra på min telefon. 

 

Edit: Testet nettopp både DNB og Danske Banks mobilbank-app og BankID. Begge gangene ble jeg sendt tilbake til mobilbanken når jeg gjorde ferdig autentiseringen i BankID-appen. 

På iPhone så står det bare "Gå tilbake til nettleseren eller appen du startet i" uten at appen gjør noe som helst. Heller ingen knapp for "OK" som du nevner... Ser det er samme oppførsel i Bank-ID appen på Samsung...

Endret av GitKenneth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...