Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Der finner du nok at du har store deler av transaktivistene mot deg. Det er ikke uten grunn at man forsøker viske ut grensene for biologisk kjønn. Det er nettopp for da "forsvinner" slike argumenter. Kvinner kan også ha penis, ikke sant? Så hva er så galt med at de går i kvinnegarderoben? Helt kjemisk fritt for omtanke for de andre som er der.

Er det noen disse transaktivistene ikke er imot? De jobber jo alt de kan for å bli annerkjent som den mest giftige og minst tolerante delen av det vestlige samfunnet. Det er få grupper som er bygget opp med et så stort hat for alle som ikke deler deres forskrudde syn på verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (18 timer siden):

Er det noen disse transaktivistene ikke er imot? De jobber jo alt de kan for å bli annerkjent som den mest giftige og minst tolerante delen av det vestlige samfunnet. Det er få grupper som er bygget opp med et så stort hat for alle som ikke deler deres forskrudde syn på verden.

Ja, jeg har aldri skjønt hvordan de i praksis ser for seg den inklusiviteten de liker å snakke om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Nope.

Jeg  tenker på det slik at dette var tanker man gjerne kunne ha i 1979. "Problemet" er at det er nøyaktig de samme tankene man har i dag på absolutt alle fronter. Man er enige i at folk skal ha rettigheter og andres hovedpoeng er at man går imot virkeligheten og tror man kan vinne. Nøyaktig det samme som skjer i dag.

Så hva er forskjellen? Er det noen forskjell?

Og om det ikke er noe forskjell i holdninger og meninger, er ikke da resten bare at en gjeng aktivister har funnet noe de kan ta seg nær av på andres vegne..? For tydeligvis gjør de ingen forskjell. De bare skriker mer. Man må jo begynne å lure på motivasjonen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så kan man jo slenge på en serie fra SVT som ikke er tilgjengelig derfra lengre men kan finnes på YT:

Legg spesifikt merke til hvor mye vekt det legges på hvort lite man vet rent medisinskt. En kraftig kontrast til hva man hører fra aktivister.

Jeg tror fortsatt dette kommer til å ende opp som vår tids lobotomi. En geniforklart behandling i sin tid.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
FrihetensRegn skrev (På 8.11.2022 den 19.46):

Interessant intervju 

 

Og der var den tatt av lufta.. Dette var vel Joe Rogan og Matt Walsh i en dialog om jeg ikke husker feil. Et klipp Rogan selv delte?

Forøvrig ble anmeldelsen mot Tonje Gjevjon også henlagt:

Politiet skal ha henlagt egen anmeldelse av Tonje Gjevjon.

Oslo-politiet har henlagt egen anmeldelse av Tonje Gjevjon for hatefulle ytringer mot transpersoner. Christine Jentoft reagerer: – Politiet trenger virkelig hjelp.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Og der var den tatt av lufta.. Dette var vel Joe Rogan og Matt Walsh i en dialog om jeg ikke husker feil. Et klipp Rogan selv delte?

Jeg husker ikke hvilken kanal det var, klippet var kanskje fra en uoffisiell kanal som ble tatt ned pga copyright for alt jeg vet

Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Forøvrig ble anmeldelsen mot Tonje Gjevjon også henlagt:

Politiet skal ha henlagt egen anmeldelse av Tonje Gjevjon.

Oslo-politiet har henlagt egen anmeldelse av Tonje Gjevjon for hatefulle ytringer mot transpersoner. Christine Jentoft reagerer: – Politiet trenger virkelig hjelp.

Takk for oppdateringen. Jeg er ikke overrasket over at det ble henlagt. Det er helt korrekt av politi/påtalemyndighet å prioritere andre, mer alvorlige lovbrudd, slik som vold, og da ikke vold i den definisjon gjort av enkelte transaktivister, som mener at ord er vold. Derimot kan det se ut til at paragraf 185 nok en gang tar opp unødvendig mengde med ressurser i det norske politi, påtalemyndighet og rettsapparatet. Det beste hadde vært å fjerne hele paragrafen for å bedre ytringsfrieheten betraktelig.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Jeg husker ikke hvilken kanal det var, klippet var kanskje fra en uoffisiell kanal som ble tatt ned pga copyright for alt jeg vet

Har sett ting bli fjernet før, og Rogan har jo opplevd sin del av cancel-culture, men jeg husker ikke jeg heller. Mulig du har rett.

Sitat

Takk for oppdateringen. Jeg er ikke overrasket over at det ble henlagt. Det er helt korrekt av politi/påtalemyndighet å prioritere andre, mer alvorlige lovbrudd, slik som vold, og da ikke vold i den definisjon gjort av enkelte transaktivister, som mener at ord er vold. Derimot kan det se ut til at paragraf 185 nok en gang tar opp unødvendig mengde med ressurser i det norske politi, påtalemyndighet og rettsapparatet. Det beste hadde vært å fjerne hele paragrafen for å bedre ytringsfrieheten betraktelig.

Jeg var usikker på denne, men veldig glad for henleggelsen. Gjevjon har kommentert det selv slik:

I morges mottok jeg et brev fra politiet som sa:

«Du underrettes med dette om at saken mot deg er henlagt fordi intet straffbart forhold anses bevist. Med dette menes at etterforskningen med særlig styrke taler for at det ikke har skjedd noe straffbart.”.

Jeg vil kommentere dette på «Lesbian Not Criminal»-arrangementet i Edinburgh i kveld.

Enig i det du sier om prioritering. Ang paragraf 185 så trengs den nok i forbindelse med trusler og forfølgelse, men jeg er mer skeptisk til det som handler om "forhåne" og "fremme hat". At dette ble anmeldt og etterforsket viser jo at her er det noen hårfine grenser. For hvordan definerer man det å fremme hat? Mobbing og hat er absolutt uting, men det er veldig vanskelige greier å definere. Hat kan nok noen ganger også være forståelig, selv om det ikke er bra, men man kan f.eks. forstå at et ekte offer kan hate gjerningsmannen som begikk urett mot en, og at det da kan avstedkomme kommentarer i sinne, som angriper hudfarge, religion, seksuell orientering, kjønnsuttrykk, funksjonsevne - uten at det dermed er sagt at personen er en rasist, jødehater, homohater, tanshater etc. Vanskelige greier, men det endte ihvertfall bra denne gangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (31 minutter siden):

Norsk lov har dessverre noen utrolig vage og idiotiske lover, som f.eks §185 og andre ting som "hensynsløs adferd" som strengt tatt kan bety hva som helst. Virker nesten som om de er skrevet intensjonelt vage for å kunne ta ut tiltale mot folk man ikke liker som egentlig ikke har gjort noe veldig galt.

Slippery slope.

Dessverre er dette også noe norsk politi er veldig glad i å bruke. Jeg vet feks om tilfeller der det har vært amper stemning mellom politi og publikum der en eller flere personer kanskje har sagt eller gjort ting de ikke burde gjort, men som ble fremprovosert av politiet, der man feks velger å vise fing eller si "fuck the police" eller "fuck politiet" og da blitt arrestert med en av disse paragrafene som grunnlag, med påfølgende reaksjoner, ofte bøter.

De sakene jeg kommer på i farta er rapperen Kamelen som ble arrestert (senere frikjent) for å si "fuck the police/fuck politiet", ungdommer som har vist fing til politiet, og utrolig nok en norsk advokat som ble dømt for å ha forumplet politiet ved å kalle dem dumme. Vi liker å påstå at vi har ytringsfrihet i dette landet, men vi har jammen meg mange lover på plass for å sørge for at det er vasket godt ut.

I dette tilfellet er det paragraf 156:

§ 156.Hindring av offentlig tjenestemann

Den som hindrer en offentlig tjenestemann i å utføre en tjenestehandling, for eksempel ved å nekte adgang til steder hvor han har berettiget tilgang, straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder.

Den som ved skjellsord eller annen utilbørlig atferd forulemper en offentlig tjenestemann under eller på grunn av utføringen av tjenesten, straffes med bot.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
fokkeslasken skrev (På 27.1.2023 den 10.33):

Der finner du nok at du har store deler av transaktivistene mot deg. Det er ikke uten grunn at man forsøker viske ut grensene for biologisk kjønn. Det er nettopp for da "forsvinner" slike argumenter. Kvinner kan også ha penis, ikke sant? Så hva er så galt med at de går i kvinnegarderoben? Helt kjemisk fritt for omtanke for de andre som er der.

Konservative har jo aldri brydd seg om kvinners trygghet eller hvordan de har det generelt. De største konservative kommentatorene, som f.eks. Ben Shapiro, som snakker om transkjønnethet, er ofte av den oppfatning at kvinnen skal gå hjemme og være fødemaskin. Aller helst burde visst kvinner ikke kunne stemme.

Det er derfor ganske spesielt at de samme kommentatorene later som der er fryktelig bekymret for kvinners sikkerhet i denne sammenhengen. Dette er ikke annet enn vikarierende argumentasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Konservative har jo aldri brydd seg om kvinners trygghet eller hvordan de har det generelt.

Det er det de bokstavelig mener når de ikke ønsker transkvinner inn i offentlige toalett for kvinner eller inn i kvinnefengsel. Det er for å holde kvinner trygge!!!! De later ikke som om de er bekymret for hvordan kvinner har det, de er bokstavelig bekymret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/14/2023 at 8:12 AM, Brother Ursus said:

Norsk lov har dessverre noen utrolig vage og idiotiske lover, som f.eks §185 og andre ting som "hensynsløs adferd" som strengt tatt kan bety hva som helst. Virker nesten som om de er skrevet intensjonelt vage for å kunne ta ut tiltale mot folk man ikke liker som egentlig ikke har gjort noe veldig galt.

Slippery slope.

Dette er et viktig poeng som viser hvordan rettsikkerheten i Norge svekkes.
 
Paragraf 185 er vedtatt av lovgivende makt (Stortinget). Problemet er at det er nærmest umulig å lage en lovtekst som klart definerer hvor grensen går mellom akseptabel ytring og kriminell ytring. 

I PRAKSIS er det derfor politiet, påtalemyndigheten og domstolene som DEFINERER hva som er straffbar ytring! 
 
Dette er selvsagt en uholdbar situasjon. Et overgrep og derfor ulovlig når det gjelder fordeling av makt her i landet!
En uverdig situasjon for Norge hvor mange har blitt dømt vilkårlig! Paragraf 185 må fjernes da loven benyttes vikårlig og innskrenker ytringsfriheten gjennom å skape frykt!

Dette er allerede tema i USA,  https://texaslawreview.org/vagueness-as-impossibility/

"Unduly indefinite statutes, the Supreme Court has instructed, violate due process by failing to provide potential criminal actors fair notice of what is unlawful, and they violate nondelegation and rule-of-law constraints by, in effect, handing over lawmaking responsibility to nonlegislative actors, notably police, prosecutors, judges, and juries.

According to the Court, a statute that does not “give ordinary people fair notice of the conduct it punishes” violates an essential requirement of due process."

 

 

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (5 timer siden):

Det er det de bokstavelig mener når de ikke ønsker transkvinner inn i offentlige toalett for kvinner eller inn i kvinnefengsel. Det er for å holde kvinner trygge!!!! De later ikke som om de er bekymret for hvordan kvinner har det, de er bokstavelig bekymret.

Som sagt, de har aldri vært bekymret for kvinners trygghet før. De har jo kjempet med nebb og klør for å hindre samfunnet fra å bli bedre for kvinner, blant annet gjennom å svekke kvinners rettsvern ved voldtekt og lignende, eller ved å stramme inn på abortrettigheter.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (4 timer siden):

Dette er et viktig poeng som viser hvordan rettsikkerheten i Norge svekkes.
 
Paragraf 185 er vedtatt av lovgivende makt (Stortinget). Problemet er at det er nærmest umulig å lage en lovtekst som klart definerer hvor grensen går mellom akseptabel ytring og kriminell ytring. 

I PRAKSIS er det derfor politiet, påtalemyndigheten og domstolene som DEFINERER hva som er straffbar ytring! 
 
Dette er selvsagt en uholdbar situasjon. Et overgrep og derfor ulovlig når det gjelder fordeling av makt her i landet!
En uverdig situasjon for Norge hvor mange har blitt dømt vilkårlig! Paragraf 185 må fjernes da loven benyttes vikårlig og innskrenker ytringsfriheten gjennom å skape frykt!

Nei, for at noe skal kunne være hensynsløs atferd eller hatefull ytring, så er det klare kriterier i lovteksten, forarbeider, og rettspraksis. Ja, domstolene er med på å utarbeide rettspraksis. Slik fungerer systemet.

Dette er ingen uholdbar situasjon i det hele tatt, og er generelt lite problematisk. Den benyttes slett ikke vilkårlig, men alle handlinger som rammes må omfattes av kriteriene i lovteksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (16 minutter siden):

Som sagt, de har aldri vært bekymret for kvinners trygghet før.

De har alltid vært bekymret for kvinners trygghet.

Sitat

kvinners rettsvern ved voldtekt

Hvis de er tiltalt for voldtekt så selvfølgelig skal de ha rettsvern, men hvis de er ofre for voldtekt så trenger de ikke rettsvern, fordi de er ikke tiltalt. Rettsvernet er der kun for den tiltalte av en forbrytelse.

Sitat

ved å stramme inn på abortrettigheter.

En kvinne uten rett til abort er likestilt en mann, er ikke det hva lilkestilling handler om?

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (3 timer siden):

De har alltid vært bekymret for kvinners trygghet.

Ikke i det hele tatt.

Sitat

En kvinne uten rett til abort er likestilt en mann, er ikke det hva lilkestilling handler om?

Det er hun jo ikke siden hun i motsetning til mannen potensielt ødelegger kroppen sin for å bære frem barnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...