Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gearkasse røk, hva nå?


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

 Jeg kjøpte en bil for ikke lenge siden. Bilen er 2017 mod og gått nå 119 000. DSG røk. Det er ca 2 mnd siden jeg kjøpte. 

 

Bilen er på verksted da jeg ble tauet inn og de fant ut at det er hybridssystemfeil som indikerer på at hele gearkassen må skiftes. Estimat 195 000. Har snakket med NAF og de har bedt meg om å kontakte forrige eier og informere om dette. Kan forrige eier stilles til ansvar? Verksted anbefalte det samme og reklamere for bilen da dette er en sjult feil. 

 

Bilen er solgt som den er, men der står følgende: 

Når det er tatt forbehold om at en bil selges "som den er" betyr det at kjøper overtar mye av risikoen for at bilen kan ha skjulte mangler.
Hvis kjøper oppdager mangler etter avtaleinngåelsen, er det normalt ikke et kontraktsbrudd med mindre selger har gitt feil eller manglende
opplysninger eller dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn det kjøper med rimelighet hadde grunn til å forvente ut ifra
kjøpesummens størrelse og andre forhold.

 

Det er den siste delen i teksten jeg stiller stor spørsmål ved. "... dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn det kjøper med rimelighet hadde grunn til å forvente ut ifra kjøpesummens størrelse og andre forhold." 

 

Kan man stille selger til ansvar? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typiske ting som skjer når det blir ny sjåfør på gammel bil.
Hvor langt har du kjørt? og hvor hardt har den blitt kjørt?

Hadde en gammel bil som ble lånt bort EN gang, selfølgelig skjedde det noe så bilen måtte på verksted.
Før og etter så var det ingen problemer, første og siste gang jeg lånte bort en bil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at eldre biler koster mindre. Dersom man kunne reklamert på alt mulig som kan skje med en gammel bil måtte man enten brukt den opp selv eller sendt den til vraking. Da ville det ikke vært noen brukte biler til salgs. Ellers så fins det jo kasko pluss og super forsikringer som dekker dette. VAG produkter er godt kjent blant de som kjenner bil og kvaliteten er som regel ikke akkurat det beste, det gjelder både girkasser, motorer og karosseri/lakk. Jeg vil tro dette ikke går under "skjult feil" da det har gått litt tid siden salget og slike ting kan skje plutselig. Disse gearkassene skal ha service med olje og filterskift hver 60 tusen km, er dette fulgt på din bil, og servicer ellers? Personlig ville jeg nok fulgt hva NAF sier. Her er det viktig at du har dokumentasjon, beviser og datoer på ting som har skjedd. ALT må være skriftlig

Lenke til kommentar

Hvis den ikke har bikket 5 år kan reklamasjonsretten (ikke garanti siden det er vw) mot vw gjelde.

Ellers er det vel en risiko å kjøpe en bil som den er, derfor vil mange av oss gjøre det kun på billige biler. Kun min personlige oppfatning.

Hvis det i praksis er fullt ansvar uansett for solgte ting blir valget å selge med full garanti eller kaste. En girkasse er vel i orden til den ikke er i orden. Eventuell skjult feil på disse er kanskje fra den ble designet, siden mange svikter. Men det er jo godt kjent, og ikke skjult....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvem som får ansvaret her av kjøper og selger. Kanskje kommer dette kjøperen til gode: "dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn det kjøper med rimelighet hadde grunn til å forvente ut ifra kjøpesummens størrelse og andre forhold."

Prøv å finne på nett om der er tilsvarende saker der bil er "solgt som den er", og girkasse eller motor har havarert.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mag ne said:

Hvis den ikke har bikket 5 år kan reklamasjonsretten (ikke garanti siden det er vw) mot vw gjelde.

Ellers er det vel en risiko å kjøpe en bil som den er, derfor vil mange av oss gjøre det kun på billige biler. Kun min personlige oppfatning.

Hvis det i praksis er fullt ansvar uansett for solgte ting blir valget å selge med full garanti eller kaste. En girkasse er vel i orden til den ikke er i orden. Eventuell skjult feil på disse er kanskje fra den ble designet, siden mange svikter. Men det er jo godt kjent, og ikke skjult....

i 2017 hadde VW som de fleste andre innført 5 års garanti (skjedde allerede i 2011). Ikke at det har så mye å si hvis bilen i utgangspunktet var et konsumentkjøp (og ikke næringskjøp), men sikkert noen situasjoner hvor det kan gi litt mindre krangling. Videre er det jo riktignok et element at garanti gjerne er knyttet opp i mot et antall kilometer (100k hos VW). Hvis denne kilometergrensen er nådd, kan reklamasjonsrett likevel være relevant.

I praksis er det ellers vanskelig å komme unna ansvar med "selges som den er". Så her tenker jeg raskt at man kan ha en OK sak.

Som det ellers nevnes i posten her, bør man sjekke hva man har inkludert i forsikringen. Det kan bli en egenandel, men mye tid spart og gå raskere.... ("utmattelse" kan alltids være en strategi fra selger, der skal skal i forliksråd osv.). 

Med det sagt, så har man vel sett eksempler på lignende problem på GTE-er og dyrt tilbud fra merkeverksted, der reparasjonen egentlig har blitt utført ganske rimelig andre steder. 

Se også tråden: 

 

Lenke til kommentar
Albanozo skrev (4 timer siden):

Bilen er 2017 mod og gått nå 119 000. DSG røk. Det er ca 2 mnd siden jeg kjøpte. 

 

Bilen er på verksted da jeg ble tauet inn og de fant ut at det er hybridssystemfeil som indikerer på at hele gearkassen må skiftes. Estimat 195 000. Har snakket med NAF og de har bedt meg om å kontakte forrige eier og informere om dette. Kan forrige eier stilles til ansvar? Verksted anbefalte det samme og reklamere for bilen da dette er en sjult feil. 

 

Bilen er solgt som den er,

Hvilken motor? 6- eller 7-trinns DSG? Er bilen tunet nå, har den vært, er det eventuelt noe som kan tyde på at den har vært?

At en ~5 år gammel bil ‘selges som den er’ lukter nesten litt av at forrige eier vet mer enn hva som er oppgitt (her).

Har du feilkodene som er registrert av bilens systemer (leses ut av verksted/diagnoseapparat)? Greit å vite og noe som eventuell tredjepart som fokuserer på automatkasser kan bruke; det hender at produsent oppgir en mye mer omfattende reparasjon mens tredjepart greier å skifte en mindre del av girkassen enn det produsent/merkeverksted oppgir.

Lenke til kommentar
NULL skrev (19 timer siden):

i 2017 hadde VW som de fleste andre innført 5 års garanti

 

Det er jeg klar over. Det står i førstepost at den har gått 119k km, så op er sikkert klar over at garanti er ute. Noen få merker har garanti over 100 k km, vw er ikke en av dem. Alle har reklamasjonsrett hvis den ikke har bikket 5 år, uavhengig av km.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Hvis service er gjort og forrige eier ikke har merket noe feil med girkassen vil det være interessant hvis kjøper får medhold og dekket reparasjon eller hevet kjøpet. Det vil jo bety at man kan herjekjøre en bil og få tilbake pengene når den går i stykker. Det begynner å bli særdeles farlig å selge en brukt bil utenfor garanti merker jeg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (På 5.6.2022 den 11.31):

Hva mistenker man er årsaken til havariet?

Har du dokumentasjon på at servicer er fulgt?

Nei, det er ikke mulig for meg å si. Jeg kjørte bilen helt vanlig da jeg fikk problemet. Som sagt jeg ble tauet inn til Møller og de sier at girkasse må skiftes med den feilen som er nevnt over. 

 

Alle servicer er fulgt. Han hadde også utført en service rett før salg. Når det er sagt, så er bilen også solgt noe billigere enn hva de ligger i pris på finn... Så det er der tvilen har kommet i ettertid. Jeg har selv ingen erfaring med DSG fra tidligere eller hybridbil. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 5.6.2022 den 11.40):

Typiske ting som skjer når det blir ny sjåfør på gammel bil.
Hvor langt har du kjørt? og hvor hardt har den blitt kjørt?

Hadde en gammel bil som ble lånt bort EN gang, selfølgelig skjedde det noe så bilen måtte på verksted.
Før og etter så var det ingen problemer, første og siste gang jeg lånte bort en bil.

 

Hei! 

Jeg har ikke kjørt bilen noe hardt i det heletatt. Jeg behandler mine biler veldig godt. Har servicer hver 10 000 km og passer på da jeg selv er en familiefar og har to små. Er ikke en som grisekjører akkurat da tenker på sikkerhet for familie etc. 

 

 I tillegg tenker jeg også hadde dette vært manuell giret, kan en tenke seg "ja, brukerfeil". Men her er det en DSG som jeg ikke gjør stort med? 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (På 5.6.2022 den 15.55):

Hvilken motor? 6- eller 7-trinns DSG? Er bilen tunet nå, har den vært, er det eventuelt noe som kan tyde på at den har vært?

At en ~5 år gammel bil ‘selges som den er’ lukter nesten litt av at forrige eier vet mer enn hva som er oppgitt (her).

Har du feilkodene som er registrert av bilens systemer (leses ut av verksted/diagnoseapparat)? Greit å vite og noe som eventuell tredjepart som fokuserer på automatkasser kan bruke; det hender at produsent oppgir en mye mer omfattende reparasjon mens tredjepart greier å skifte en mindre del av girkassen enn det produsent/merkeverksted oppgir.

Hei! 

Ja, det samme tenker jeg også det samme! (Etterpåklok). 

 

Når det gjelder DSG 6- eller 7-trinn er jeg litt usikker på, da jeg ikke har peiling på slike ting. Men tror den kan være 7 trinn? Har alltid bruk bare D. 

 

Følgende er feilkodet hos Møller: 

Feilsøke hybridsystem fault / motorlampe lyser 
Laget diss mtp på batterisystemet.
1/6-22 mek 104.
Dyttet inn bil.
Gffd odis, lagret feil på girkasse p288400 uttrykkerkobling fast i
åpen stilling og p086700 trykktap.
Utført kontrollplan med resultat utskift girkasse.

12 volts batteriet vil ikke lade Pris ikke beregnet
1/6-22 mek 104.
Samme årsak som oppdrag nr 1.

 

 

Ved spørsmål om hvilken del kan byttes, fikk jeg som svar at girkassen er lukket og de ikke kan åpne, derfor må hele skiftes ut. 

Endret av Albanozo
Lenke til kommentar

Så sant servicer er fulgt så sliter jeg med å se at dette er en skjult feil? Man demonterer jo ikke en girkasse for å se om noe begynner å bli slitt heller. Så sant alt fungerer som vanlig. Alt som går rundt, går sund(t)

jeg har lite peiling på vag, men på BMW kan man da hvert fall lese ut tilstand på kløtsjer osv. ECU kompenserer hele tiden mønsteret etter slitasje på gir. Detter noe langt nok ut fra verdi som girkasse får korrigert, så lagres en feilkode. Hvis det ikke er lagret en feil om giring i ECU fra tidligere så sliter jeg å se at dette kan være en skjult feil. Girkasse består vel stort sett av en komplett modul, man demonterer jo ikke denne for å sjekke tilstand helt ut av det blå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...