Gå til innhold

Å følge Jesus, mer enn i teorien.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
kumokk skrev (4 timer siden):

Det er ikke noe i veien for å ha oppbyggende sammenkomster til andre tider, hvor familie og venner spiser, drikker og hygger seg.D u kan kjøpe gaver til familier , barn, venner , mange ganger i året.

Fødselsdagsfeiring var i det hele tatt fremmed for de kristne på tiden. De senere hebreere betrakter fødselsfeiring som en form for avgudsdyrkelse. Bibelen omtaler bare to fødselfeiringer, det er farao forlanger bakermester henge og halshogge døperen Johannes.

Om det bare var så enkelt som du sier. Ja, vi kan bringe gaver og være sammen med ytre familie.

Men, alt blir veldig "konstruert og tilgjort".

"Vi har akkurat feiret jul eller bursdag, samt vært på en fest til en venn, - hvor det er normalt å skåle, hylle eller gratulere vedkommende"

For så skal vi møte "Jehovas venner/familie" med de regler og skikker som må følges (som er uvanlig/unormalt for oss å følges), med påfølgende indirekte press om at deres levemåte er riktig.

Beklager, men jeg har vært i både fødsler, giftemål og begravelse i regi av Jehovas Vitner, og må si at alle begivenheter føltes som rekruttering.

Dere har mange fine folk i menigheten, men jeg lar meg ikke overbevise.

Edit: For ikke å glemme deres måte å skyve ut de som ikke har samme syn som dere, ved hjelp av de eldre. Usmakelig!

Edit2: Da jeg var liten (barn) gledet jeg meg til møtene. Men det var kun fordi jeg kunne treffe andre barn i samme situasjon, slik at jeg kunne rettferdiggjøre dette ovenfor klassen på skolen.

Da mine foreldre omsider innså galskapen, og kunne leve igjen, så vi hvor hjernevasket man kunne bli.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (3 timer siden):

Fordi dette stammer helt fra kirkemøtet i Nikea i år 325 hvor det ble besluttet en påskefest som forutsatte at vårjevndøgn alltid skulle falle på 21.mars som var etter den julianske datoen for vårjevndøgn det året... den Julianske kalenderen varte til den Gregorianske kalenderen overtok i år 1582. Den Julianske kalenderen var imidlertid unøyaktig slik at i løpet av 128 år ble den et helt døgn lengre enn et tropisk år. Du kan lese om dette her: gregoriansk kalender – Store norske leksikon (snl.no)

Dette er grunnlaget for en utregning som ble gjort den gang og som man jo vet ikke stemmer, og samtidig kan du jo lese om kristningen av Norge som foregikk i ca 200 år og ikke slik det formelig står i skriften at det var de 11 disiplene som skulle gå ut til all verden å forkynne evangeliet til alle skapninger (Mark.16.14-15) 

Vår tidsregning er omtrent 1500 år gammel. (kjektavite.blogspot.com)

 

Mennesker kan ikke komme med nøyaktige forutsigelser av fremtiden. Gang på gang slår deres forsøk feil. En bok som inneholder profetier som har gått i oppfyllelse, må derfor tiltrekke seg vår oppmerksomhet. Bibelen er en slik bok.

Jesasja profeten beskrev at babylon skulle bli fullstendig tilintetgjort idet åttende århundre før kristus: Se, jeg egger mederne mot dem med Babel, herligst blant rikene, kaldeernes stolte pryd, skal det gå som den gang Jehova Gud gjorde ende på Sodoma og Gomorra. Aldri skal byen bygges mer, fra slekt til slekt skal ingen bo der. ( Jes 13:17-20)

Profeten Jeremia forutsa også Babylons fall: La tørke ramme vannet, så det tørker bort. Krigerne i Babylon har holdt opp å kjempe, de sitter stillei borgene. Deres kraft er borte. ( Jer 50:38, 51:30)

Aleksander den store hadde planer om å gjenreise byen  i slutten av det fjerde århundre men han døde før arbeidet hadde kommet særlig langt. Fra da av gikk det bare nedover med byen. Det bodde fremdeles folk der i det første århundre av vår tidsregning. Men idag er en ruinhaug i Irak alt som er igjen av det gamle Babylon. Selv om ruinene skulle bli delvis gjenreist, ville Babylon aldri bli noe annet enn en turistattraksjon. Den ville aldri bli en levende by med et pulserende liv. Det øde stedet som Babylon er idag, er et vitnesbyrd om hvor fullstendig de inspirerte profetiene mot byen har gått i oppfyllelse.

Lenke til kommentar
kumokk skrev (3 timer siden):

Mennesker kan ikke komme med nøyaktige forutsigelser av fremtiden. Gang på gang slår deres forsøk feil. En bok som inneholder profetier som har gått i oppfyllelse, må derfor tiltrekke seg vår oppmerksomhet. Bibelen er en slik bok.

Det øde stedet som Babylon er idag, er et vitnesbyrd om hvor fullstendig de inspirerte profetiene mot byen har gått i oppfyllelse.

Å ta denne historien til inntekt for en religion blir som å bruke argumentene til Erasmus Montanus; «mor nille er en sten»
Du skriver selv at Babylon ligger på øde sted. Dvs at byen ikke hadde livets rett som et trafikknutepunkt, med fruktbar mark eller som naturlig møteplass.

Bruken av skriftsteder skaper ingen gode kompromisser, kun en mast å holde i for svake sjeler som ikke klarer å resonnere selv.
De fleste skriftsteder er dessuten så vagt formulert at de kan tolkes i de mest absurde retninger. Situasjonsbetingede tolkninger som medfører vold og overgrep har ødelagt nok gjennom tidene……

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Nå er det ganske mange år siden jeg har sitt på discovery, men synes å huske noen ymse dokumentarer som mener det var en faktisk person? 

Navnet Jesus er og var like vanlig som navnet Muhammed så ja, mange Jesuser var faktiske personer for 2000 år siden også.

Da som nå var det også noen som kverulerte, opponerte mot vedtatte sannheter, som provoserte eliten og som senere ble «adoptert» av kyniske maktmennesker for å skape en ny religion/maktbase med tilhørende fellesskap, rikdom og innflytelse.
Da som nå er det enkle sjeler som lar seg lede, utnytte og underkue av udiskutable teser og skriftsteder…..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kumokk skrev (9 timer siden):

Mennesker kan ikke komme med nøyaktige forutsigelser av fremtiden. Gang på gang slår deres forsøk feil. En bok som inneholder profetier som har gått i oppfyllelse, må derfor tiltrekke seg vår oppmerksomhet. Bibelen er en slik bok.

Jesasja profeten beskrev at babylon skulle bli fullstendig tilintetgjort idet åttende århundre før kristus: Se, jeg egger mederne mot dem med Babel, herligst blant rikene, kaldeernes stolte pryd, skal det gå som den gang Jehova Gud gjorde ende på Sodoma og Gomorra. Aldri skal byen bygges mer, fra slekt til slekt skal ingen bo der. ( Jes 13:17-20)

Profeten Jeremia forutsa også Babylons fall: La tørke ramme vannet, så det tørker bort. Krigerne i Babylon har holdt opp å kjempe, de sitter stillei borgene. Deres kraft er borte. ( Jer 50:38, 51:30)

Aleksander den store hadde planer om å gjenreise byen  i slutten av det fjerde århundre men han døde før arbeidet hadde kommet særlig langt. Fra da av gikk det bare nedover med byen. Det bodde fremdeles folk der i det første århundre av vår tidsregning. Men idag er en ruinhaug i Irak alt som er igjen av det gamle Babylon. Selv om ruinene skulle bli delvis gjenreist, ville Babylon aldri bli noe annet enn en turistattraksjon. Den ville aldri bli en levende by med et pulserende liv. Det øde stedet som Babylon er idag, er et vitnesbyrd om hvor fullstendig de inspirerte profetiene mot byen har gått i oppfyllelse.

Originalutgaven av Nostradamus uten tolkninger stemmer overens med Bibelen og er meget troverdig. De som får se syner fra Gud kan gi ganske detaljerte profetier, men folk misforstår ofte budskap og tid.

Jeg er enig i at Bibelen er en bok med profetier som virkelig er oppfyllende, men her slutter enigheten. Man må først samle inn begrepene i tekstene og se på hva de betyr. Man må også følge med på teksthenvisninger.

For det første så dreier Jes.13.k seg om «Herrens dag» og er beskrevet som: en lang dag i endetiden og Johannes er med hvis du leser fra Åp.1.9-10 («På Herrens dag kom Ånden over meg») Overskriften i Jes.13: «Babel og Herrens dag» Det Babel som nevnes her er ikke det du nevner, men har mye høyere overtoner som Lammet (Jesus) skal beseire i endetiden. En dag i Bibelen er faktisk tusen år, og en nattevakt som nevnes sammen med Jesus (i Matt.14.25/ Mark.6.48) er også tusen år, ja de henviste versene her nevner 4. nattevakt, som er det samme som 4 tusen år (Salm.90.4 og 2.Pet.3.8) så bare for å nevne dette med å forholde seg til teksthenvisninger så har man virkelig forklaringsproblemer med tidsfestelse. Det meste av Bibelen er skrevet i metaforer – fortellinger som ligner på ekte historie, men som ikke tilhører dem fordi navn og steder er bundet opp til ordsammenstillingens betydning som man ofte får forklaringer på i GT, som eksempel er Moses betydning: «tatt opp av vannet», mens Jesu navn er riktig som du sier en betydning for «frelse» også Joshua, men til forskjell fra at Moses ble tatt opp av vannet, så er Jesus i stand til å gå på vannet i 4.nattevakt som er et tidsbilde produsert av profetene som ikke vil røpe tiden på annen måte. Det heter hos Joh.5.46 at Jesus sier: Hadde dere trodd Moses hadde dere også trodd meg, for det er meg han har skrevet om.

For å forstå dette tidsbildet blir jeg nødt til å vise litt rundt i Bibelen, som eks: Fra Esek.12.17f. (Herrens ord slår aldri feil) Her kommer det frem at synet som det vises til skal skje når Herren kommer, det skal ikke utsettes lengre. Når Herren selv taler, skal alt det som står skrevet oppfylles.

Man finner det samme om den fødende kvinnen i Åp.12.1 i Jes.42.14 hvor Herren sier at han har vært taus i lange tider, vært taus og holdt meg tilbake, men nå vil jeg skrike som den fødende kvinne... det er en sammenligning for å skjønne hvem han egentlig er... sammenstillingen kan sammenlignes med Josefs drøm i 1.Mos.37.9-10 om solen månen og de 11 stjernene hvor han selv var den 12. Se Åp.12.1 og Luk.21.25 Det skal vise seg tegn i sol, måne og stjerner.

Det er ikke elementene som sådanne det skrives om her, men forklaringen leser man vel i 1.Mos.37.10? Og i Luk.12.49-53 ...

Luk.21.20-22 er også viktige tekster å få med seg... v20: Straffens tid er kommet da ALT SOM STÅR SKREVET SKAL OPPFYLLES.

Verset kan sammenlignes med Jes.46.10 Fra begynnelsen forteller jeg slutten...

Bibelen er ingen historiebok fra skapelsen av jorden, men en fortelling om hva som vil skje i den siste periode som kalles endetiden, den fastsatte tid, eller slutten. Men i stedet for å forstå Bibelen for hva den er, er den spekulert frem til å være en religion som skapes av usammenhengende tekster, vil man ha noe håndfast søker man etter forklaringer og henvisninger. Leser man om slangen i Mosebøkene forteller historien at Gud satte fiendskap mellom den og kvinnen, som visstnok heter Maria, men også forklart som en by i Åp.17.18. Men for å få vite hva byen opprinnelig heter må man selvsagt lete opp stedet hvor den er beskrevet, for man gjetter seg ikke frem til sannheter.  Slangen er jo også med i NT i Åp.12.9, her også som den store dragen...

Hvis man vil ha sammenheng, leter man dem bare opp, vil man ha religion hopper man bare over sammenhengene og får et salig rot som ikke lar seg verken bevise eller forstå.

2.Tess.2. er et kapittel som er svært opplysende om tiden og hendelsesforløp og at ingen må la seg føre vill og viser til eksempler over hva som først må skje... aller først må den lovløse vise seg... Jesu oppgave var å bekjempe ham...(v8) og frelse sitt folk fra deres synder (Matt.1.21) - Men fortsatt handler dette om Herrens dag, eller den Herre Jesu Kristi dag, straffens tid, regnskapsdagen eller what ever bibeltekstene finner på å kalle denne tiden, så må en dessverre ta høyde også for slike anmerkninger?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Originalutgaven av Nostradamus uten tolkninger stemmer overens med Bibelen og er meget troverdig. De som får se syner fra Gud kan gi ganske detaljerte profetier, men folk misforstår ofte budskap og tid.

Nostradamus uten tolkninger, men med misforståelser ???
Ser du ikke at dette er en selvmotsigelse ?

Jeg velger forøvrig å ikke kommentere din debatt-teknikk med  flere titalls skriftsteder ut over at dette blir for dumt…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (3 timer siden):

Originalutgaven av Nostradamus uten tolkninger stemmer overens med Bibelen og er meget troverdig.

Jeg er stadig fascinert av hvor lave krav du og mange andre troende har for å kalle noe troverdig. Det virker som om det eneste som kreves er at det passer med din confirmation bias. Påstanden din har absolutt ingen dekning, men er tatt ut av lufta.

Sitat

De som får se syner fra Gud kan gi ganske detaljerte profetier, men folk misforstår ofte budskap og tid.

Folk misforstår nettop fordi de IKKE gir detaljerte profetier, men bare helt vage generaliseringer som kan passe på nærmest hva som helst.

Min første påstand er at for at noe skal kvalifisere som en ekte profeti, må den være så nøyaktig at man PÅ FORHÅND kan varsle hvor/når den skal skje, og etterpå kunne si med (noen grad av) sikkerhet om den ble oppfylt eller ikke.

Min neste påstand er at det ikke finnes en eneste ekte profeti i Bibelen eller i Nostradamus verker. Det du og andre kaller profetier er så vage at det ikke går an å bevise hverken at de slo til eller at de ikke slo til, eller hva de egentlig sa, og den eneste grunnen til at dere klynger dere til så dårlige bevis, er fordi dere ikke har noen bedre.

Sitat

Jeg er enig i at Bibelen er en bok med profetier som virkelig er oppfyllende, men her slutter enigheten. Man må først samle inn begrepene i tekstene og se på hva de betyr. Man må også følge med på teksthenvisninger.

Takk for å illustrere poenget mitt. Bibelen har med andre ord ikke ekte profetier hvor vi kan vite om de har gått i oppfyllelse eller ikke, men vage tekster som kan og må tolkes til omtrent hva som helst som tolkeren selv ønsker å legge i det, og som hen ikke blir enig med andre tolkere om, og som det ikke er mulig å finne noen fasit på.

Noe å tenke over: Hvis det finnes en allmektig Gud som ønsker å komme med profetier som virkelig forteller oss noe, hvorfor kan han ikke komme med ekte, uomtvistelige profetier det ikke er tvil om er sanne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Jeg er stadig fascinert av hvor lave krav du og mange andre troende har for å kalle noe troverdig. Det virker som om det eneste som kreves er at det passer med din confirmation bias.

Dette er kanskje min favoritt:

19 hours ago, kumokk said:

hvorfor står i kalender at før kristus og etter kristus ? Fordi han er historisk person

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 5/21/2022 at 4:31 PM, remasteredNew said:

Hvorfor du drar in fotball i denne tråden er for meg ukjent. Vennligst diskuter relevante temaer i riktige tråder, så slipper vi slikt tull.

Hvorfor er du så negativt innstilt til at andre poster innlegg her - spesielt de som kanskje er litt utfordrende?

Da vil jeg spille inn et par svar tilbake:

  • Løse påstander er off topic. Om du mener å vite at noe skal skje, vennligst begrunn svaret og referer til troverdige kilder.
  • Den kommentaren din var så løst formulert at selv du må klare å se hvor håpløst det ser ut når du omtaler kommentaren på en slik negativ måte.

Og til slutt : Fotball er en veldig fin ting. Vi ser hva som skjer i verden i dag, og jeg kan ikke slutte å tenke på - Hva om alle verdens konflikter kunne løses med fotball istedet for våpen?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Nostradamus uten tolkninger, men med misforståelser ???
Ser du ikke at dette er en selvmotsigelse ?

Jeg velger forøvrig å ikke kommentere din debatt-teknikk med  flere titalls skriftsteder ut over at dette blir for dumt…..

Ja, jeg ser at du har en profetisk innsikt av å se noe du ikke har sett... tolkning med misforståelser? Her er et eksempel på misforståelser som er ferdigtolket; jeg har en bok om Nostradamus fra Fahrenheit forlag (2002) som presterer og gi ut 2 forskjellige tolkninger av C 2.6 som A): Hiroshima og Nagasaki (s.92), og B): Krisen i Berlin (s.100) Dette kaller jeg misforståelser, eller gardering?, for forlaget, eller tolkerne har aldri lest hva dette egentlig dreier seg om, og tekstene fra originalen har en helt annen tekstsammenheng. Når Nostradamus nevner «den nye by» tolkes dette til New York – nok en misforståelse, byen er også nevnt i Bibelen som det nye Jerusalem, New York er derimot ikke nevnt i Bibelen. Selvmotsigelsen ligger sammen med misforståelsen av å tolke ting fra sitt eget hode. Grunnen til at misforståelser ikke finnes i profetier fra Bibelen, er at man slipper å tolke noe som helst, fordi profetiene er selvoppklarende ved å følge spesielle sammenhenger - eksempelvis ved å lese alt som står skrevet om Jerusalem.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Jeg er stadig fascinert 

 

Jeg også...over dine interesser for temaet, eller uinteressert kan man jo også kalle det. Men jeg er ikke så opptatt i dine påstandsobjekter, jeg holder meg innenfor et mulig profetisk senario. Visstnok er det ingenting som er beviselig angående profetiske prosjekter, det er det bare tiden som vil vise – i så måte er også Nostradamus ute av dette bildet. Så det finnes ikke noe å diskutere om mellom oss to, dersom du ikke har noen veldig spesiell interesser for temaet som er verdt å se nøyere på? Som at ingenting er nytt under solen, og at alle ting skjer på nytt igjen? (Pred.1.9f. 3.15) Kan det være at profetier egentlig er gammel historikk som gjentar seg? 

1.Sam.9.9: Før i tiden sa de i Israel når noen gikk for å søke råd hos Gud: «Kom, la oss gå til seeren!» Det de nå kaller profet, kalte de før i tiden seer. –

Kan det kanskje være slik at tiden har spilt et puss for menneskeheten og at fremtiden har engang vært i fortiden? En profet ble i fortiden kalt for en seer, altså ikke ulikt journalister i våre dager, Lukas 1,1 kaller dem forresten øyenvitner, altså noen som fulgte med på hva som skjedde og skrev det ned, og vips her sitter vi å leser fra Bibelen om det de skrev ned og lurer på hvor de har fantasien fra? Ikke vet jeg, men du vet det sikkert.

Lenke til kommentar
kumokk skrev (23 timer siden):

hvorfor står i kalender at før kristus og etter kristus ? Fordi han er historisk person

 

Fordi kalenderen er en menneskelig oppfinnelse, og man kan strengt tatt lage hvilken som helst kalender. Slik som man gjør med all sosial konstrukt. 

 

Den vitenskapelige tolkingen av tid er BCE og CE (elf. Before Common Era, Common Era), og det er ingen Jesus der. Ergo, i følge din logikk, så var han derfor ikke en historisk person.

En kan like greit bruke f.br og e.br på norsk, altså før Brian og etter Brian, for det er dokumentert på film at det fantes en Brian. Et manus ble kanskje skrevet, men hvordan kan noen andre hevde at det ikke er en profeti og en forkynnelse om denne Brian. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
remasteredNew skrev (På 21.5.2022 den 16.31):

Hvorfor du drar in fotball i denne tråden er for meg ukjent. Vennligst diskuter relevante temaer i riktige tråder, så slipper vi slikt tull.

 

Tenk at du ikke har fått med deg Jesu tilbakekomst. Gabriel Jesus gjør mirakler for Manchester City for tiden. Hold deg til den kristne tro, og ta deg en pilgrimsferd til Etihad Stadium, eller et annet sted Jesus er booket. 

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (18 minutter siden):

Ja, mulighetene er nok mange ut fra menneskers omtanke, men New York vil nok virke gammel om ikke også borte når det nye Jerusalem i Åp.21.2 kommer til syne som en ny by?

Hvordan kan du kalle New York gammel i forhold til Jerusalem når den byen er flere tusen år eldre ?

Jerusalem oversettes forøvrig med «fredens by» og dette må vel være noe av det mest hyklerske navnet i regionen. Her utkjemper fortsatt  religionene grusomme kriger mot hverandre, selvfølgelig med full støtte og velsignelse fra egne ledere og (tolkede) skriftsteder.

Når mener du at Jerusalem skal komme til syne som en ny by? Er det når palestinerne er fordrevet, ydmyket og eliminert ?
Byen Jerusalem med alle dens konfliktskapende  symboler burde vært jevnet med jorden og erstattet med et monument over menneskers og religioners iboende idioti….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (39 minutter siden):
Men jeg er ikke så opptatt i dine påstandsobjekter, jeg holder meg innenfor et mulig profetisk senario. Visstnok er det ingenting som er beviselig angående profetiske prosjekter, det er det bare tiden som vil vise –

Med andre ord, alle påstandene dine om profetier i Bibelen er noe du ikke har noe som helst bevis for at er sant, og som du ikke kan vise noen som helst grunn til å tro på.
En ekte profeti ville jo være det enkleste i verden å bevise. Hvis jeg kommer med en profeti om at 25. mars 2031 vil Norge erklære krig mot Sverige, så er det en profeti som om 9 år vil være bevist sann eller usann. Det er ikke min feil at Bibelens profetier er så vage at de ikke går an å bevise eller motbevise.

Sitat
Så det finnes ikke noe å diskutere om mellom oss to, dersom du ikke har noen veldig spesiell interesser for temaet som er verdt å se nøyere på?

Det har jeg. Jeg har stor interesse for religion og religionshistorie, men kanskje enda større interesse for menneskelig psykologi, og da kanskje særlig hvordan noen mennesker kan tro så sterkt på noe de ikke kan vise til grunnlag for.

Sitat
Kan det kanskje være slik at tiden har spilt et puss for menneskeheten og at fremtiden har engang vært i fortiden? En profet ble i fortiden kalt for en seer, altså ikke ulikt journalister i våre dager, Lukas 1,1 kaller dem forresten øyenvitner, altså noen som fulgte med på hva som skjedde og skrev det ned, og vips her sitter vi å leser fra Bibelen om det de skrev ned og lurer på hvor de har fantasien fra?

Det er mye som kan tenkes uten at det er noen grunn til å tro på det…

Sitat

Ikke vet jeg, men du vet det sikkert.

Nei, jeg mener ikke å vite det vi ikke har noe grunnlag for å vite, og det har jeg da heller ikke påstått. Jeg bare påpeker at du ikke har noe dekning for påstandene dine, noe du jo tydelig bekrefter i svaret til meg…
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (17 minutter siden):

Hvordan kan du kalle New York gammel i forhold til Jerusalem når den byen er flere tusen år eldre ?

Jerusalem oversettes forøvrig med «fredens by» og dette må vel være noe av det mest hyklerske navnet i regionen. Her utkjemper fortsatt  religionene grusomme kriger mot hverandre, selvfølgelig med full støtte og velsignelse fra egne ledere og (tolkede) skriftsteder.

Når mener du at Jerusalem skal komme til syne som en ny by? Er det når palestinerne er fordrevet, ydmyket og eliminert ?
Byen Jerusalem med alle dens konfliktskapende  symboler burde vært jevnet med jorden og erstattet med et monument over menneskers og religioners iboende idioti….

Som du kanskje allerede har lagt merke til, var anslaget profetisk, og New York er utenom den profetien om det nye Jerusalem siden den ikke er nevnt i Bibelen, du skrev at den ble oppført på 1600 tallet mens det nye Jerusalem er bygget på en tid hvor havet ikke fantes mer... en skrekkopplevelse for alle miljøeksperter som hevder at havet stiger... (Åp.21.1) Utover dette vet jeg ikke når dette vil skje.

I følge Esek.16 som handler om Jerusalems troløshet og straff, så er dette byen som nevnes i Åp.17, og nevnes i sin gamle drakt som mor, men ødelegges og blir kalt en ørken/ ødemark (Jes.6.11-13) En liten rest blir igjen og kalles for en stubbe, en hellig ætt. Fra denne stubben er det Jesus kommer fra som et rotskudd i følge Åp.22.16 . Han kommer ikke til det nåværende Jerusalem (moren) men til datter Jerusalem som kanskje vil være det nye Jerusalem. Men først må dets frafall komme, det er profetert (Jer.7.16-34 landet skal legges i ruiner) Datter Sion er også i fangenskap Jes.52.2, Klag.2.13, byen Jesus kommer ridende inn i på en eselfole og fredsriket I Mika 4.6-14, men ikke riktig ennå, for nå begynner Åp.12.1 for byen har ingen konge lengre. Han befinner seg i Østen hvor han blir kalt morgenstjernen, altså rotskuddet i Åp.22.16. (Vi så hans stjerne i østen, Matt.2.2) Men byen Jesus kommer til blir altså kalt datter Sion/ Jerusalem - Matt.21.5, Sak.9.9

Det er jo utrolig hvor slett jobb som er blitt gjort med å antyde at Jesus alt er født, sannsynligvis dreier dette seg om flere tusen år,  først et årtusen hvor Satan skal sitte lenket (Åp.20.1) så et årtusen til som kalles et kongerike av prester (Åp.20.4-6, 1.6 )  Og deretter en oppvekkelse av alle de andre døde når døden endelig er beseiret som siste fiende (1.Kor.15.26) - hvor lang tid dette vil ta synes ikke som estimert, men kanskje enda et årtusen til? Fork.6.6 nevner at selv om en levde to ganger tusen år fikk en ikke leve og nyte livets goder. Bortenfor bibelens bøker kommer flere opplysninger i 4.Esra 10.46 om at det gikk 3 tusen år da Salomo bygde byen og det var tiden da den ufruktbare kvinnen fødte sin sønn. Så det er vanskelig å tidfeste dette, men jeg vil tippe år 9000 etter den jødiske kalender. Det er da over 3 tusen år til.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

En ekte profeti ville jo være det enkleste i verden å bevise. Hvis jeg kommer med en profeti om at 25. mars 2031 vil Norge erklære krig mot Sverige, så er det en profeti som om 9 år vil være bevist sann eller usann. Det er ikke min feil at Bibelens profetier er så vage at de ikke går an å bevise eller motbevise.

Hva er forskjellen på en ekte og en uekte profeti når man allikevel må vente for å se om den oppfylles etter et visst antall år? Profetiene i Bibelen påstås sanne av en Gud som påstår at han både Er - VAR og den som KOMMER, altså i alle tider. Nåtid, fortid og fremtid, kanskje han vet mer om dette om hvorfor han holder tiden for oppfyllelse hemmelig, og at det finnes en grunn for at ikke menneskene skal vite tiden. Han omtaler selv hele prosessen med sin sønn som en hemmelighet. Så din konklusjon er presis!

 

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Det har jeg. Jeg har stor interesse for religion og religionshistorie, men kanskje enda større interesse for menneskelig psykologi, og da kanskje særlig hvordan noen mennesker kan tro så sterkt på noe de ikke kan vise til grunnlag for.

Ok, jeg er bare opptatt av å forstå Bibelens oppsett, ordet religion er bare nevnt en gang i Bibelen. Og siden Israels Gud påstår å være mer ekte enn alle andre guder, så har han et poeng ved å si at han elsker verden og vil ofre sin sønn for å redde verdens befolkning, ikke slik de er, men slik de vil bli i et nytt menneske etter dødens oppstandelse, ikke i en kjødelig kropp, men mer som ved å gni på Aladdins lampe - en usynlig ånd. Kol.3.1-11. Jeg har ellers ingen kristen tro, for Gud er bare Gud for de levende, som vil si de som er stått opp fra de døde. ( Belemret med jordiske kropper (i Adams bilde) og himmelske kropper (Jesu bilde ) beskrevet i 1.Kor.15.47-49 (oppstandelse) og Rom.5. (Adams motstykke) Jeg vil kalle dette for interesse for faget. 

 

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Nei, jeg mener ikke å vite det vi ikke har noe grunnlag for å vite, og det har jeg da heller ikke påstått. Jeg bare påpeker at du ikke har noe dekning for påstandene dine, noe du jo tydelig bekrefter i svaret til meg…

Selvsagt, alle har forskjellige interesser, håper du ikke anser meg selv for påståelig, jeg kan ikke bevise noe som har med profetier å gjøre annet enn hvor jeg har hentet utsagnene fra, du påstår at jeg ikke har dekning for det jeg skriver om, men jeg er da nøye nok med å henvise til hvorfra jeg henter det fra, så selv om utsagn står mot påstand, så har jeg ryggen fri. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...