Gå til innhold

Å følge Jesus, mer enn i teorien.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm

Anarki👌🍺 Har du lyst har du lov! Alt blir bedre etter at du dør!

Overgrep det du vil, man blir alltid tilgitt når man dør! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (4 minutter siden):

Hvilket betyr at det er helt ok å ha seksuell omgang med søsken og drepe sine egne barn så lenge det er i Guds skyld.

Enkelt for deg å svare på dette, ettersom alt rettferdiggjøres etter man er død.

Følger ikke andre religioner også Bibelen. Mange bruker den til en viss grad. Men lærer de virkelig det den sier og lever de etter det? Tenk over følgende: 1.De har fjernet den sanne Jehova Guds navn tusenvis av ganger i de fleste av sine bibeloversettelser. 2. Læren om en treenighet, deres gudsbegrep har de hentet fra hedenske kilder og utformet flere hundre år etter at nedskrivningen av Bibelen. 3. Deres tro på menneskesjelens udødelighet som grunnlaget for fortsatt liv er ikke hentet fra Bibelen, den har sine røtter i det gamle Babylon. 4. Temaet for Jesu forkynnelse var Guds rike og han sendte disiplene ut for at de personlig skulle snakke med andre om det, men kirkesamfunnene i vår tid snakker sjelden om Guds rike og deres medlemmer forkynner ikke evangeliet om riket. 5. Jesus sa at hans sanne etterfølgere lett kunne kjennes på sin selvoppofrende kjærlighet til hverandre. Kan vi si dette om kristenhetens religionssamfunn når nasjonene går i krig. 6. Bibelen sier at kristi disipler ikke skulle være av verden og at den som vil være verdens venn, blir Guds fiende, men kristenhetens kirkesamfunn og deres medlemmer er sterkt engasjert i nasjonenes politikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Bugle skrev (2 minutter siden):

Anarki👌🍺 Har du lyst har du lov! Alt blir bedre etter at du dør!

Overgrep det du vil, man blir alltid tilgitt når man dør! 

Siterer meg selv;

Nei, man kan ikke gjør som man vil. Vi må samle poeng i dette livet, så får man det bedre i paradis, eller... man kan få plass i paradis...

Eller, hva var det igjen

Jo, man må betale for å komme inn, samt være enig i alt hva Jehova Vitner sier

Hmm... kjent.... ruzzland... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
kumokk skrev (1 minutt siden):

Følger ikke andre religioner også Bibelen. Mange bruker den til en viss grad. Men lærer de virkelig det den sier og lever de etter det? Tenk over følgende: 1.De har fjernet den sanne Jehova Guds navn tusenvis av ganger i de fleste av sine bibeloversettelser. 2. Læren om en treenighet, deres gudsbegrep har de hentet fra hedenske kilder og utformet flere hundre år etter at nedskrivningen av Bibelen. 3. Deres tro på menneskesjelens udødelighet som grunnlaget for fortsatt liv er ikke hentet fra Bibelen, den har sine røtter i det gamle Babylon. 4. Temaet for Jesu forkynnelse var Guds rike og han sendte disiplene ut for at de personlig skulle snakke med andre om det, men kirkesamfunnene i vår tid snakker sjelden om Guds rike og deres medlemmer forkynner ikke evangeliet om riket. 5. Jesus sa at hans sanne etterfølgere lett kunne kjennes på sin selvoppofrende kjærlighet til hverandre. Kan vi si dette om kristenhetens religionssamfunn når nasjonene går i krig. 6. Bibelen sier at kristi disipler ikke skulle være av verden og at den som vil være verdens venn, blir Guds fiende, men kristenhetens kirkesamfunn og deres medlemmer er sterkt engasjert i nasjonenes politikk.

Du har klikket fulstendig?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Bugle said:

Hvilket betyr at det er helt ok å ha seksuell omgang med søsken og drepe sine egne barn så lenge det er i Guds skyld.

Enkelt for deg å svare på dette, ettersom alt rettferdiggjøres etter man er død.

Jeg mener Jehovas bommer på flere ting.

Men, Hvor er dette greit? 

Selvmordsbombere? Jesus i bibelen ville iallfall ikke godtatt slike gjerninger. Så "religiøse" blir en kam du drar litt for bredt.

Lenke til kommentar
William Matteus Fonn skrev (På 4.5.2022 den 21.13):

Troen vår styrkes av de erfaringene vi gjør oss, og erfaringer får vi først når vi handler. Dette gjør troen vår til noe langt mer enn en teori. Når troen først er gitt oss skal den leves, ikke som en teori, men som et liv.

Tidlig på 1500-tallet sitter en munk i et tårn i et kloster i Wittenberg og leser i Romerbrevet. Han stanser ved vers 16 og 17 i kapittel 1: «Den rettferdige av tro, skal leve.» Martin Luthers såkalte tårnopplevelse skulle bli en viktig del av reformasjonen, som vi er glade for i dag. Luther oppdaget at det er ikke våre gode gjerninger som frelser oss og at nåde ikke handlet om å gjøre seg fortjent.

Reformasjonen resulterte i at rekkefølgen av gjerninger og rettferdighet ble snudd på hodet. Det er en sunn tanke at gode gjerninger er produkter og ikke grunnen til våre frelse, men kan det hende at vi har latt gjerningene forsvinne i Luthers lære, påvirket av dagens kultur – at «troen alene» har blitt en motsetning til «handling og gjerning»

Jeg er hverken teolog eller historiker, men jeg er en Jesu disippel og erfarer at «handlinger og gjerninger» er en viktigere del av troen enn det man ofte blir fortalt. Selv om «handlinger og gjerninger» ikke frelser oss, kan vi ikke la troen bli et gruble og snakke prosjekt.

«Du blir det du spiser» er et kjent utrykk for å understreke at vi påvirkes av det vi fyller oss med. «Du blir det du gjør» er en formulering jeg synes forteller noe like viktig. Nemlig at vi formes av de valgene vi tar og de erfaringene vi opplever.

Jeg tror vi kan få se vekkelse i Norge, men da trenger vi en ungdomsgenerasjon som tør å skille seg ut fra dagens samfunn. Vi trenger unge som tør å handle på Jesu ord og når det går galt, glemmer det som ligger bak og strekker seg ut etter det som er foran. (Filipperne 3:12-17). Debatten om The Send har rast i det siste, da Ungdom i Oppdrag inviterer oss til å fylle Telenor Arena, for å respondere i handling. I en tid der vår kultur har lært oss opp i at troen alene gjør at gjerningene uteblir, er det akkurat det vi trenger.

Å være en disippel er å følge Jesu liv og lære, men hva om vi har misforstått rekkefølgen? Da Jesus kalte de unge disiplene, hadde ikke de noen tro fra før. Han kalte ikke de beste i klassen. De ble kalt til å handle, bli med på en reise og leve et liv med Jesus og troen vokste frem etter hvert.

Hva om det er slik i dag også? Hva om disippelgjøring ikke bare handler om å fortelle om den kristne troen, men invitere til det kristne livet. Dette utfordrer oss. Hva om det ikke er apologeten, pastor-sønnen og han i lovsangsbandet som trenger å bli invitert til bibelgruppe, men kanskje noen som ikke har så mye tro fra før?

La oss holde fast på troen vår, ikke i teorien, men praktisk. La oss være Jesus disipler, ikke bare i ord, men i handling. La oss gå på Jesu ord, ikke bare litt, men all in.

 

 Ikke så merkelig at religion  har vært misbrukt til å dominere menneskesinn og for å legalisere overgrep gjennom alle tider så lenge altfor mye makt samles hos altfor få mennesker. Å følge en spesiell religion vil implisitt si å fornekte/motarbeide andre trosretninger. I seg selv en uvennlig handling som har medført mange blodbad.

Bibelen er en historiebok som må leses i tidsepokens kontekst, med muntlige overleveringer og midt-østens dagligliv som hovedingredienser. Full av mystisisme og områder som er velegnet til å skremme enkle sjeler eller til å tolkes i det uendelige av de introverte,. Å slenge om seg med bibelsitater for å forsvare det ene eller det andre et derfor lite produktivt.

Jesus (som forøvrig er et helt vanlig navn i deler av verden) var en historisk person. En rebell og kverulant som ble lagt merke til, men som senere har blitt opphøyet av maktpersoner ut over alle grenser.

Å leve etter høye etiske og moralske standarder, er ikke ensbetydende med å følge en spesiell religion. Human-etikerne er et godt eksempel. FNs grunnregler er et annet. Kardemommeloven er et tredje.

Lenke til kommentar
15 hours ago, kumokk said:

Den jødiske historieskriveren Josefus og Tacitus en romersk historieskriver om Jesus var en historisk person.


Tacitus ble født 22 år etter at Jesus angivelig døde. Med andre ord møttes de aldri, og var ikke en samtidskilde. Han skrev vel heller ikke spesifikt om Jesus, men om et jødisk opprør.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (6 timer siden):

Helt klart, men vi vet jo at Man. City ligger på toppen av tabellen så det er kanskje ikke så rart. Selv følger jeg ikke formtoppen til enkeltspillere, men kanskje noen city-fans kan si mer om akkurat det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Jesus

Hvorfor du drar in fotball i denne tråden er for meg ukjent. Vennligst diskuter relevante temaer i riktige tråder, så slipper vi slikt tull.

Lenke til kommentar

Vil anbefale alle å se denne:

https://www.nrk.no/presse/programomtaler/brennpunkt_-guds-utvalde-1.15229689

"Sosial kontroll, rike ledere og utlevering av seksuelle detaljer: NRK Brennpunkt har undersøkt flere kristne, lukkede trossamfunn."

Å være kvinne i et slikt trossamfunn må være helt jævlig. Som å være tilbake på 50-tallet. Hvor et seksuelt overgrep er en synd du har begått og du får herved aldri se familien din igjen. Samme med homofile, da må du omvendes eller leve i skam. 

Også ekstremt kvalmt hvor rike disse lederne er. Dette er grov utnyttelse av sårbare og indoktrinerte mennesker. Synes oppriktig synd på de som blir født inn i slike samfunn. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Princessmonoke skrev (33 minutter siden):

Vil anbefale alle å se denne:

https://www.nrk.no/presse/programomtaler/brennpunkt_-guds-utvalde-1.15229689

"Sosial kontroll, rike ledere og utlevering av seksuelle detaljer: NRK Brennpunkt har undersøkt flere kristne, lukkede trossamfunn."

Å være kvinne i et slikt trossamfunn må være helt jævlig. Som å være tilbake på 50-tallet. Hvor et seksuelt overgrep er en synd du har begått og du får herved aldri se familien din igjen. Samme med homofile, da må du omvendes eller leve i skam. 

Også ekstremt kvalmt hvor rike disse lederne er. Dette er grov utnyttelse av sårbare og indoktrinerte mennesker. Synes oppriktig synd på de som blir født inn i slike samfunn. 

Har sett den og blir like kvalm hver gang den dukker opp igjen.

Dette er medvirkende til min livsfilosofi……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kumokk skrev (23 timer siden):

Guds enbårne sønn, den eneste sønn Jehova skapte alene. Denne sønnen er den førstefødte av alt det skapte. Ved hjelp av ham ble alle andre ting i himmelen og på jorden skapt. Han er den nest største person i universet. Det var denne sønnen Jehova sendte til jorden for at han skulle gi sitt liv som en løsepenge for menneskeheten og derved åpne veien til evig liv for dem av Adams etterkommere som ville vise tro. Den hebraiske formen av navnet Jesus betyr Jehova er frelse. 

Den jødiske historieskriveren Josefus og Tacitus en romersk historieskriver om Jesus var en historisk person.

I følge Paulus (1.Kor.15. / dødens oppstandelse etter skriftene) var Adam den førstefødte og Jesus er den siste Adam. De andre jordiske var av samme slag som den første Adam (Også Rom.5.12-21) Dette går også frem av Gal.4.4 og Ef.1.10 at dette først er mulig i "Tidens fylde"* hvilket betyr at det skapte er et fremtidig verdensbilde som fremgår av 2.Pet.3.13: Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord hvor rettferdighet bor.

Hvis skapelsen gjelder denne jord, vil det med andre ord si at skapelsen av en rettferdig jord ble mislykket? (* Refr. Åp.10.5-7 Guds mysterium og 7. basun + Kol.2.2 Guds mysterium som er Kristus).

Jesus er nok ikke en person, men et fellesskap kalt Veien (Sannheten, livet = oppstandelse 1.Kor.15.22-28) Fellesbetegnelsen er Immanuel (med oss er Gud, Matt.1.23)

Angående historieskrivere passer tiden forferdelig dårlig med skriftens entydige beskrivelser om at ingen kjenner tiden, ikke engang Josefus - prøv å regne det ut via de opplysninger som gis i Matt.1.17 - 14 ledd tilsvarer 490 år. - Lammet er forresten nevnt under et helt annet Babel  i Åp.17.13-18 enn det historiske som ikke ville passe inn med ovenfor utregninger. Husk på at bortføringen til Babel skjedde år 586 fvt. Hvilket betyr at Jesus skulle være født år 96-95 fvt .- tvilsomt om dette passer med visse historiske personer som er nevnt. Og passer heller ikke inn med Bibelens sluttdokument i Åp.17.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (6 minutter siden):

I følge Paulus (1.Kor.15. / dødens oppstandelse etter skriftene) var Adam den førstefødte og Jesus er den siste Adam. De andre jordiske var av samme slag som den første Adam (Også Rom.5.12-21) Dette går også frem av Gal.4.4 og Ef.1.10 at dette først er mulig i "Tidens fylde"*            Og passer heller ikke inn med Bibelens sluttdokument i Åp.17.


Spør man en annen bibelleser, finner han sikkert en annen tolking…

Som tidligere nevnt; å slenge rundt seg med skriftsteder er lite produktivt og bringer debatten ned på et primitivt nivå…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (16 minutter siden):

I følge Paulus (1.Kor.15. / dødens oppstandelse etter skriftene) var Adam den førstefødte og Jesus er den siste Adam. De andre jordiske var av samme slag som den første Adam (Også Rom.5.12-21) Dette går også frem av Gal.4.4 og Ef.1.10 at dette først er mulig i "Tidens fylde"* hvilket betyr at det skapte er et fremtidig verdensbilde som fremgår av 2.Pet.3.13: Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord hvor rettferdighet bor.

Hvis skapelsen gjelder denne jord, vil det med andre ord si at skapelsen av en rettferdig jord ble mislykket? (* Refr. Åp.10.5-7 Guds mysterium og 7. basun + Kol.2.2 Guds mysterium som er Kristus).

Jesus er nok ikke en person, men et fellesskap kalt Veien (Sannheten, livet = oppstandelse 1.Kor.15.22-28) Fellesbetegnelsen er Immanuel (med oss er Gud, Matt.1.23)

Angående historieskrivere passer tiden forferdelig dårlig med skriftens entydige beskrivelser om at ingen kjenner tiden, ikke engang Josefus - prøv å regne det ut via de opplysninger som gis i Matt.1.17 - 14 ledd tilsvarer 490 år. - Lammet er forresten nevnt under et helt annet Babel  i Åp.17.13-18 enn det historiske som ikke ville passe inn med ovenfor utregninger. Husk på at bortføringen til Babel skjedde år 586 fvt. Hvilket betyr at Jesus skulle være født år 96-95 fvt .- tvilsomt om dette passer med visse historiske personer som er nevnt. Og passer heller ikke inn med Bibelens sluttdokument i Åp.17.

hvorfor står i kalender at før kristus og etter kristus ? Fordi han er historisk person

Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Har sett den og blir like kvalm hver gang den dukker opp igjen.

Dette er medvirkende til min livsfilosofi……

jeg blir også kvalm at islam har tillatt bruke barn eller pedofil som brudebarn. Selvmordsbomber og knivstikking og draptrusler. De er som dyr. fordi de har lært det av koranen eller er det religiøse ledere som bestemte ??

Lenke til kommentar
Bugle skrev (22 timer siden):

Jeg er vokst opp i en familie med sterke forbindelser til Jehovas Vitner.

Bakgrunnen er at min farfar var veldig berørt av andre verdenskrig, med mange ubeskrivelig inntrykk jeg har fått fortalt fra ham før han døde. Han jobbet mot tyskerne, hjalp samtlige nordmenn å flykte og han var med på å sabotere.

1. Han jobbet mot tyskerne ved å forsinke skadde tyske soldater å få medisinsk hjelp.

2. Han var med å hjelpe flere norske saboterer og sivile over til svenskegrensen. Det var en nordmann med skade på "midjepartiet" som bråkte veldig pga. smerte. De var nære ved å bli oppdaget. Farfar tok tak i området hvor vedkommende hadde smerte slik at vedkommende svimte av i smerte, og deretter tok ham "avgårde".

3. Han, med flere, sørget for at en kai ikke kunne etableres, noe som endte med at et skip med flere tyskere ikke kunne legge til kai, som igjen endte med at skipet ble beskutt og sank med flere døde tyskere.

Jeg spurte farfar, etter alt det du har fortalt, hvorfor Jehovas Vitner?

Han sa: "Svaret er enkelt, jeg ønsker en tilhørighet med kjærlighet. Jehovas Vitner sier at man ikke skal slå sin neste"

Jeg svarer: " Men det sier bibelen også, samt andre religioner"

Han svarer: " Ja, men Jehovas var de første jeg traff etter krigen, det kunne like gjerne vært hvem som helst"

Min konklusjon, jeg skulle ønske det var hvem som helst,  unntatt Jehovas. Alle de påvirkninger fra tanter, onkler, søskenbarn osv. Kunne jeg vært foruten.

Heldigvis tok min familie til fornuften og tok avstand fra Jehovas veldig tidlig.

Ettersom min familie (far, mor, søsken, -og nå tante- og onkelbarn (barnebarn for mine foreldre)). tok avstand fra Jehovas tidlig, ser vi hvor hjernevasket de som er inne i denne sekten er. De kan ikke feire jul, bursdag eller skåle. De må også bryte med sine nærmeste om de ikke er enige. Og de må også slikke "de eldre" langt i anus for å oppnå aksept. I tillegg må de gi sine penger for å være sektmedlem, slik at man kan bygge rikets sal

Jehovas Vitner er bare tull og svindel. 

Det er ikke noe i veien for å ha oppbyggende sammenkomster til andre tider, hvor familie og venner spiser, drikker og hygger seg.D u kan kjøpe gaver til familier , barn, venner , mange ganger i året.

Fødselsdagsfeiring var i det hele tatt fremmed for de kristne på tiden. De senere hebreere betrakter fødselsfeiring som en form for avgudsdyrkelse. Bibelen omtaler bare to fødselfeiringer, det er farao forlanger bakermester henge og halshogge døperen Johannes.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):


Spør man en annen bibelleser, finner han sikkert en annen tolking…

Som tidligere nevnt; å slenge rundt seg med skriftsteder er lite produktivt og bringer debatten ned på et primitivt nivå…..

Jo, det er nok sant det, men tatt i betraktning i forhold til religiøs forkynnelse stemmer mine henvisninger til forklaringene til Bibelen bedre ved å finne frem til sammenhengene - du finner sammenhenger ved å følge opp henvisninger, det er ikke primitivt, for Bibelen er ikke skrevet i sammenheng. (Luk.1.1-3) Når man følger henvisningene kan man faktisk lese hele Bibelen på denne måten. Eksempel fra hvor teksten også anbefaler en slik fremgangsmåte: Matt.24.15: Når dere ser det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, stå på hellig sted, la den som leser tyde det. ( Det motbydelige som ødelegger: Jf. Dan 11,31; 12,11. I - det henvises også til Makkaberne - her leser man seg opp på hendelsesforløp som ikke kan tilskrives fortid. 

Lenke til kommentar
kumokk skrev (2 timer siden):

hvorfor står i kalender at før kristus og etter kristus ? Fordi han er historisk person

Fordi dette stammer helt fra kirkemøtet i Nikea i år 325 hvor det ble besluttet en påskefest som forutsatte at vårjevndøgn alltid skulle falle på 21.mars som var etter den julianske datoen for vårjevndøgn det året... den Julianske kalenderen varte til den Gregorianske kalenderen overtok i år 1582. Den Julianske kalenderen var imidlertid unøyaktig slik at i løpet av 128 år ble den et helt døgn lengre enn et tropisk år. Du kan lese om dette her: gregoriansk kalender – Store norske leksikon (snl.no)

Dette er grunnlaget for en utregning som ble gjort den gang og som man jo vet ikke stemmer, og samtidig kan du jo lese om kristningen av Norge som foregikk i ca 200 år og ikke slik det formelig står i skriften at det var de 11 disiplene som skulle gå ut til all verden å forkynne evangeliet til alle skapninger (Mark.16.14-15) 

Vår tidsregning er omtrent 1500 år gammel. (kjektavite.blogspot.com)

 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...