Gå til innhold

Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (12 timer siden):

Det var du som skrev dette:

Poenget mitt er at så lenge det ikke finnes betingelser for å få ta abort så kan man drite i alle forholdsregler som du kaller dem og bruke en abort som en form for prevensjon. 

Det er absolutt ikke slik i dag, ikke mulig i det hele tatt. Men det er kanskje en god og likestillingsfremmende tanke.

Om de skal tvinges til å ta konsekvensene av sine egne handlinger? Tja, det synes ikke så veldig urimelig. Når det gjelder overgrep så er jo selvfølgelig saken en annen. 

Du sier du tenker logisk. Her er noen fakta. 
Det skal to til for å skape et barn. Det er kun den ene parten som bestemmer om det skal bli barn eller ikke. Men begge parter må ta konsekvensene av den ene partens valg, hva nå enn det er. 
Synes du det hadde vært greit om jeg bestemmer hvilken jobb du skal ha? Det høres jo ut som en absurd proposisjon. 
Men i Norge i dag kan en person man har møtt 1 gang ta viktige økonomiske avgjørelser som påvirker deg 18 år frem i tid uten at du har noe du skulle ha sagt. 

Hvis man ønsker å argumentere for at menn bare må ta konsekvensene av slikt fordi de har vært med på frivillig så kan jo man argumentere det samme for kvinner. Men jeg synes det er på tide med likestillingsfremmende tiltak. Hva det er kan man diskutere, men mer likestilling in svangerskaps og foreldreomsorgsdebatten må til. 

Mannen kan velge hvem han vil gjøre gravid (og enkelte menn velger å knulle tilfeldige kvinner uten kondom og blir overrasket når hun er gravid og ønsker å beholde, og om de selv ikke ønsker barn, nei DA burde ta abort altså). Kvinnen velger om hun vil beholde barnet eller ikke. Kvinnen skal IKKE bestemme hvem mannen skal gjøre gravid og mannen skal IKKE bestemme om hun skal beholde barnet eller ikke. Enkelt og greit. 

Skal ikke innføres et eneste "likestillingsfremmende tiltak" som bestemmer over hva kvinnen skal gjøre med sin livmor og sin kropp, nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N-4K0 skrev (På 22.8.2022 den 11.37):

En kverulant kunne sikkert funnet på å sette det på spissen og påstå noe sånt.

Du sakset dessverre bort den andre delen av innlegget mitt.

Hvis man bastant sier «min kropp mitt valg» uten forbehold så følger det naturlig at en kvinne kan drepe et fødeklart foster i livmoren.

Hvis man derimot snakker om utviklingsnivå så kan man gjøre slike avgrensninger - men da er det tydelig at det er ikke så enkelt som «min kropp, mitt valg». Det er derimot to kropper, og man setter valgfriheten til den ene kroppen opp mot kompleksiteten til den andre kroppen.

Men da må man komme seg forbi catchy men fordummende slogans.

-k

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Malakitt said:

Mannen kan velge hvem han vil gjøre gravid (og enkelte menn velger å knulle tilfeldige kvinner uten kondom og blir overrasket når hun er gravid og ønsker å beholde, og om de selv ikke ønsker barn, nei DA burde ta abort altså). 

Skal ikke innføres et eneste "likestillingsfremmende tiltak" som bestemmer over hva kvinnen skal gjøre med sin livmor og sin kropp, nei.

Kvinner bestemmer over egen kropp når de frivillig har sex med menn og blir gravid. Hvorfor skal de senere ha mulighet med til å angre på og avslutte svangerskapet med unødvendige inngrep?
Mener du at kvinner ikke klarer å ta konsekvenser av egne valg like godt som menn?
Det som er godt nok for menn er også godt nok for kvinner. Kvinner har like god mental kapasitet som menn til å ta gode avgjørelser for seg selv. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (23 timer siden):

Poenget mitt er at så lenge det ikke finnes betingelser for å få ta abort så kan man drite i alle forholdsregler som du kaller dem og bruke en abort som en form for prevensjon. 

Det er absolutt ikke slik i dag, ikke mulig i det hele tatt. Men det er kanskje en god og likestillingsfremmende tanke.

Hvis det ikke fremgår tydelig nok av mine tidligere innlegg:

Jeg er for abort (og retten til å fullt og helt bestemme over egen kropp) så lenge det er forsvarlig, som er definert innenfor 12. uke. Hvis en kvinne oppdager at hun er gravid etter 12. uke av en eller annen grunn blir det mer vrient.
Jeg vet ikke når et foster kommer til det stadiet at det blir levedyktig utenfor livmoren, men innenfor de grensene hvor fosteret er fullstendig avhengig av moren - samt overgangen fra en voksende klump med celler til et "faktisk" menneske - er jeg for abort og kvinners rett til å få dette utført.

 

knutinh skrev (23 timer siden):

Hvis man bastant sier «min kropp mitt valg» uten forbehold så følger det naturlig at en kvinne kan drepe et fødeklart foster i livmoren.

Hvis man derimot snakker om utviklingsnivå så kan man gjøre slike avgrensninger - men da er det tydelig at det er ikke så enkelt som «min kropp, mitt valg». Det er derimot to kropper, og man setter valgfriheten til den ene kroppen opp mot kompleksiteten til den andre kroppen.

Som jeg skrev ovenfor - hvis det ikke fremgår tydelig nok i mine forrige innlegg, så er jeg for abort innenfor 12. uke, den lovlige grensen som er fastsatt i Norge. Ellers er det vel mulig etter 12. uke hvis det oppdages alvorlige defekter hos fosteret.

Ang. utviklingsnivå er det meg bekjent ikke stort mer enn en voksende celleklump innenfor 12. uke og jeg støtter kvinners rett til å ta abort innenfor denne lovlig fastsatte grensen uansett hva slags grunn de har for å ta abort.

 

Jeg tror jeg har gjort mine meninger rundt abort klare og tydelige, men spør gjerne igjen skulle det fortsatt være tvil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, N-4K0 said:

Hvis det ikke fremgår tydelig nok av mine tidligere innlegg:

Jeg er for abort (og retten til å fullt og helt bestemme over egen kropp) så lenge det er forsvarlig, som er definert innenfor 12. uke. Hvis en kvinne oppdager at hun er gravid etter 12. uke av en eller annen grunn blir det mer vrient.
Jeg vet ikke når et foster kommer til det stadiet at det blir levedyktig utenfor livmoren, men innenfor de grensene hvor fosteret er fullstendig avhengig av moren - samt overgangen fra en voksende klump med celler til et "faktisk" menneske - er jeg for abort og kvinners rett til å få dette utført.

Er du for eller i mot likestilling? 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (23 timer siden):

Kvinner bestemmer over egen kropp når de frivillig har sex med menn og blir gravid. Hvorfor skal de senere ha mulighet med til å angre på og avslutte svangerskapet med unødvendige inngrep?
Mener du at kvinner ikke klarer å ta konsekvenser av egne valg like godt som menn?
Det som er godt nok for menn er også godt nok for kvinner. Kvinner har like god mental kapasitet som menn til å ta gode avgjørelser for seg selv. 

Det er ikke et unødvendig inngrep om det avslutter uønsket graviditet. Man har ikke alltid sex for å få barn - det skal ikke være nødvendig å utdype dette mer til et voksent menneske. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (17 minutter siden):

Er du for eller i mot likestilling? 

Hva har likestilling å gjøre med saken?

Har du som mann (går jeg ut fra) retten til å helt og fullt bestemme over din egen kropp? Jeg vil si uten tvil.
Burde kvinner ha retten til å helt og fullt bestemme over sin egen kropp? Akkurat som oss menn, ja. Dette er likestilling.

Kvinner har tilfeldigvis organene som skal til for å bære fram og føde barn. Vi menn har ikke det.
Men jeg syns ikke det er rettferdig at kvinner potensielt skal måtte tvinges til å bære fram og føde barn de ikke vil ha, uavhengig av hvorfor graviditeten oppsto, bare fordi kvinnen er det kjønnet som har organene som barnet faktisk vokser og utvikles inni og enkelte mener at abort er en uting eller en "synd" fordi de mener at fosteret automatisk er et fullverdig menneske fra det øyeblikket det er skapt.

Faktisk likestilling ser jeg på som å inkludere retten til å bestemme fullt og helt over sin egen kropp og dette inkluderer kvinners rett til selvbestemt abort innenfor de lovlig fastsatte grensene.

Mer enn det kan jeg ikke si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (44 minutter siden):

Som jeg skrev ovenfor - hvis det ikke fremgår tydelig nok i mine forrige innlegg, så er jeg for abort innenfor 12. uke, den lovlige grensen som er fastsatt i Norge. Ellers er det vel mulig etter 12. uke hvis det oppdages alvorlige defekter hos fosteret.

Ang. utviklingsnivå er det meg bekjent ikke stort mer enn en voksende celleklump innenfor 12. uke og jeg støtter kvinners rett til å ta abort innenfor denne lovlig fastsatte grensen uansett hva slags grunn de har for å ta abort.

 

Jeg tror jeg har gjort mine meninger rundt abort klare og tydelige, men spør gjerne igjen skulle det fortsatt være tvil.

Mitt anliggende er at «min kropp, mitt valg» er en catchy frase men lite nyttig i denne diskusjonen.

-k

Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (27 minutter siden):

 

Faktisk likestilling ser jeg på som å inkludere retten til å bestemme fullt og helt over sin egen kropp og dette inkluderer kvinners rett til selvbestemt abort innenfor de lovlig fastsatte grensene.

Jeg tror poenget en prøver å få frem er at dette er en selvmotsigelse; du kan vanskelig både la kvinner ‘bestemme fult og helt over sin egen kropp akkurat som oss menn’ og samtidig nekte kvinner å bestemme fult og helt over sin egen kropp mesteparten av svangerskapet. 
 

Lenke til kommentar
13 hours ago, N-4K0 said:

Hva har likestilling å gjøre med saken?

Har du som mann (går jeg ut fra) retten til å helt og fullt bestemme over din egen kropp? Jeg vil si uten tvil.
Burde kvinner ha retten til å helt og fullt bestemme over sin egen kropp? Akkurat som oss menn, ja. Dette er likestilling.

Likestilling har alt med saken å gjøre. Rettferdig behandling av begge parter er essensielt når det kommer til reproduskjonsrettigheter. 

Det som kan være lik og rettferdig behandling av begge parter er at man fjerner mulighet for selvbestemt abort utenom spesialtilfeller. 
Begge parter bestemmer hvem de har sex med og hvordan, men har ikke noen rettigheter utover det. 

Hvis man derimot mener (som du gjør antar jeg) at kvinner og menn ikke er ansvarlige nok til å klare seg med kun de rettighetene så kan man vurdere en "angrefrist" som er lik for begge parter. Kvinnen kan ta abort om hun ønsker, mannen kan frikjenne seg fra et uønsket barn med alle tap av plikter og rettigheter det medfører. Det er så nærmt likestilling som man kan få det etter min mening. 
Så kan man jo diskutere finansiering av et slikt system. Det er ikke akkurat logisk at skattebetalere skal ta støyten for slikt. 
Graviditet er ikke en mangel, sykdom eller skade og inngrep er ikke nødvendig. 
 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Synes det er interessant at noen argumenterer for at hvis de som er uansvarlige og har uansvarlig sex, ikke bure ha (eller ha redusert) mulighet til abort. Jeg ville jo tro at uansvarlige folk som ikke evner å se konsekvenser av sine egne handlinger var de siste som burde få barn.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan ikke være for likestilling og mot selvbestemt abort. Ingen som er mot selvbestemt abort respekterer kvinner fullt ut, selv om de eventuelt selv har en forestilling om at de gjør det.

En mann skal ikke ha noen makt over hva en kvinne skal gjøre med kroppen sin ved graviditet, og har man sex risikerer man forbausende nok graviditet. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snikpellik said:

Man kan ikke være for likestilling og mot selvbestemt abort. Ingen som er mot selvbestemt abort respekterer kvinner fullt ut, selv om de eventuelt tror at selv at de gjør det.

Hva med kvinner som er i mot abort? Respekterer de ikke kvinner fullt ut? Og for abort så respekterer man ikke barn ? Og kvinner som velger å beholde respekterer ikke menn (ønske eller lommebok)?

 

Nja.. syntes dagens regler er ganske greie.. 12 uker men i all praksis 18 uker.. og bestemt av politikere. Eneste punktet jeg er i tvil er om mannen burde ha rett til en "juridisk" abort men faller nok ned på dagens praksis siden dette trolig er til barnets beste.

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
scuderia skrev (13 minutter siden):

Hva med kvinner som er i mot abort? Respekterer de ikke kvinner fullt ut?

Som sagt, ingen som er mot selvbestemt abort respekterer kvinner fullt ut. Det inkluderer kvinner. 

Sitat

Og for abort så respekterer man ikke barn?

Man aborterer ikke barn.

scuderia skrev (13 minutter siden):

Eneste punktet jeg er i tvil er om mannen burde ha rett til en "juridisk" abort

Helt vanvittig. Vet ikke en gang hva jeg skal si til sånt. Jeg mener man ansvarliggjør seg selv når man velger å ha sex med en kvinne som kan bli gravid. Da har man valgt å ta en risiko, enten den er svært lav eller høy for graviditet. Barnets interesse i å ha to forsørgere bør veie tyngre enn én likestilt rett til å frasi seg foreldreskap, når denne parten ikke må bære frem barnet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Som sagt, ingen som er mot selvbestemt abort respekterer kvinner fullt ut. Det inkluderer kvinner. 

Man aborterer ikke barn.

Helt vanvittig. Vet ikke en gang hva jeg skal si til sånt.

Når blir det et barn? uke 22?

 

Du er for at verken mannen eller samfunnet skal kunne tvinge en kvinne til å bli mor men finner det helt ok at en kvinne kan tvinge en mann til å bli far?

 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (10 minutter siden):

Når blir det et barn? uke 22?

Her er jeg på linje med NK-40 skrev, og synes ordningen vi har med abortnemnder nå er greie.

Sitat

Jeg er for abort (og retten til å fullt og helt bestemme over egen kropp) så lenge det er forsvarlig, som er definert innenfor 12. uke. Hvis en kvinne oppdager at hun er gravid etter 12. uke av en eller annen grunn blir det mer vrient.
Jeg vet ikke når et foster kommer til det stadiet at det blir levedyktig utenfor livmoren, men innenfor de grensene hvor fosteret er fullstendig avhengig av moren - samt overgangen fra en voksende klump med celler til et "faktisk" menneske - er jeg for abort og kvinners rett til å få dette utført.

 

Sitat

Du er for at verken mannen eller samfunnet skal kunne tvinge en kvinne til å bli mor...

Ja, det er jeg veldig for. Jeg er også for at samfunnet skal kunne tvinge en kvinne til å bli mor etter fosteret er blitt levedyktig utenfor livmoren, slik som det er i Norge nå. Men aldri mannen nei, og aldri før uke 12.

Sitat

...men finner det helt ok at en kvinne kan tvinge en mann til å bli far?

Ingen tvinger noen til å bli far. Som sagt over, så er graviditet faktisk en risiko man løper når man velger å ha sex med en kvinne som kan bli gravid. Da har man allerede valgt å ta den risikoen og aksepterer ansvaret det medfører, enten det er lav eller høy sannsynlighet graviditet. Bruker man prevensjon og stoler på partneren er den risikoen som regel veldig lav.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Ingen tvinger noen til å bli far. Som sagt over, så er graviditet faktisk en risiko man løper når man velger å ha sex med en kvinne som kan bli gravid. Da har man allerede valgt å ta den risikoen og aksepterer ansvaret det medfører, enten det er lav eller høy sannsynlighet graviditet. Bruker man prevensjon og stoler på partneren er den risikoen som regel veldig lav.

Men en kvinne som velger å ha sex med en mann tar den samme risikoen? 

->Da har man allerede valgt å ta den risikoen og aksepterer ansvaret det medfører, enten det er lav eller høy sannsynlighet graviditet

Dette er jo et argument MOT selvbestemt abort for kvinner

 

Og joda, man tvinger mannen til å bli far. Han står oppført som far til barnet juridisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (15 minutter siden):

Men en kvinne som velger å ha sex med en mann tar den samme risikoen? 

->Da har man allerede valgt å ta den risikoen og aksepterer ansvaret det medfører, enten det er lav eller høy sannsynlighet graviditet

Dette er jo et argument MOT selvbestemt abort for kvinner

Nei, det er bare et argument mot selvbestemt abort for kvinner dersom du fjerner kvinners rett til å bestemme over egen kropp fra ligningen. Det er kvinnens, og bare kvinnens kropp som blir gravid. Ikke mannens. Da må kvinnen selv ha dette valget og denne rettigheten til å utføre selvbestemt abort innen fosteret er blitt levedyktig utenfor hennes livmor.

Selvsagt må også kvinnen akseptere risikoen og ansvarligheten for å bli gravid ved å velge å ha sex, på samme måte som mannen. Men rettigheten til å bestemme over kroppen sin før fosteret er blitt til et barn må hun til syvende og sist ha alene.

scuderia skrev (15 minutter siden):

Og joda, man tvinger mannen til å bli far. Han står oppført som far til barnet juridisk. 

Dette har jeg svart på:

Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Ingen tvinger noen til å bli far. Som sagt over, så er graviditet faktisk en risiko man løper når man velger å ha sex med en kvinne som kan bli gravid. Da har man allerede valgt å ta den risikoen og aksepterer ansvaret det medfører, enten det er lav eller høy sannsynlighet graviditet. Bruker man prevensjon og stoler på partneren er den risikoen som regel veldig lav.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er glad far ikke bare kan ta juridisk abort, for dette hadde oss andre ansvarlige menn som ikke har utrygg sex støtt og stadig måtte støtte økonomisk over skatteseddelen.
Er du så innmari redd for å gjøre noen gravid i Norge, gjør det andre steder, eller steriliser deg og frys ned noen sædceller for senere bruk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...