Gå til innhold

Tesla åpner 42 nye ladestasjoner for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen bygger ut hurtigladere raskere enn Tesla, så er ikke bekymret for kapasitet.  Nå gjenstår det vel bare at EU med bil-lobbyistene fra Tyskland pålegger alle ladestasjoner kort terminaler og store displayer med alskens knapper og rask som sårbart mot vær og vind. 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
En utfordring kan være at en ikke Tesla med lav ladehastighet kan ruge på en supercharger i timesvis mens eieren er inne på kjøpesenteret rett ved siden man bare betaler for kWh så lenge lading pågår.
Har du en tilstrekkelig lav ladehastighet blir det i prinsipp bare billig parkering.
En Tesla eier med samme ærend rekker ikke handle før ønsket ladeprosent er oppnådd, så de må betale opptil 10 kr/min etter at bilen er ferdigladet til de er ferdig med å handle og kobler den fra laderen. 
I-landsproblemer er også problemer 😀
  • Liker 4
Lenke til kommentar
daha skrev (1 minutt siden):
En utfordring kan være at en ikke Tesla med lav ladehastighet kan ruge på en supercharger i timesvis mens eieren er inne på kjøpesenteret rett ved siden man bare betaler for kWh så lenge lading pågår.
Har du en tilstrekkelig lav ladehastighet blir det i prinsipp bare billig parkering.
En Tesla eier med samme ærend rekker ikke handle før ønsket ladeprosent er oppnådd, så de må betale opptil 10 kr/min etter at bilen er ferdigladet til de er ferdig med å handle og kobler den fra laderen. 
I-landsproblemer er også problemer 😀

Kan du nevne en eneste modell som støtter CCS, og kan oppta en lader i timesvis, uten at den stopper og lade pga ladegrense eller full, og dermed vil kunne få "straffegebyret" på 10 kr per minutt?

Den eneste bilen jeg vet om som har over en time ladetid på CCS, er Opel Ampera-E, som med sine 64 kWh er den bilen med størst batterikapasitet, og som samtidig ikke lader raskere enn 50 kW. Ifølge NAF sin ladetest brukte den hhv 85 på sommertest og 90 minutter (1 og 1/2 time) på vintertest. Altså godt under 2 timer. 

Når du da snakker om "flere timer", så må ordbruken her bety minst 3 timer. Jeg tror ikke du finner en eneste en som vil bruke over 2 timer med mindre det er noe feil med akkurat den bilen. Selv ikke om man ankommer med "bunnfrossent batteri", vil du klare å oppnå så lang ladetid.

ChaDeMo-biler vil ikke kunne lade på CCS, som er det som brukes av Tesla.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De bilene som lader supertregt har vel gjerne Chademo eller veldig lite batteri så det ikke tar så lang tid uansett.

Men det finnes også en del nye biler som lader meget sakte.

Her er helt nye Toyota BZ4X f.eks:
1520757298_Screenshot2022-05-0312_32_39PM.png.09280ee36775826d610b9e79c0f4cb2b.png

Ser for meg at denne kurven kan være enda lavere på vinteren når folk ankommer med iskaldt batteri.

Er heldigvis en del andre produsenter som har Preconditioning så batteriet holder optimal temperatur når man ankommer laderen. Hyundai, BMW, Mercedes og Porsche f.eks.

 

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kajac said:

Nydelig. Men du verden så de hadde satt opp prisene. Når jeg testet laderen i Arna for et par måneder siden, kostet det 4,70 for ikke-teslaer. Nå er det to kroner dyrere 😮 

Sjekka i bilen min nå og er 4.25kr for Teslaer så det har vel generelt økt da.

Men det er vel en selvfølge at det skal være dyrere for andre merker. De kan jo finne på å måtte ta opp både 2 og 3 stolper for å kunne lade 😛

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

De bilene som lader supertregt har vel gjerne Chademo eller veldig lite batteri så det ikke tar så lang tid uansett.

Men det finnes også en del nye biler som lader meget sakte.

Her er helt nye Toyota BZ4X f.eks:
1520757298_Screenshot2022-05-0312_32_39PM.png.09280ee36775826d610b9e79c0f4cb2b.png

Ser for meg at denne kurven kan være enda lavere på vinteren når folk ankommer med iskaldt batteri.

Er heldigvis en del andre produsenter som har Preconditioning så batteriet holder optimal temperatur når man ankommer laderen. Hyundai, BMW, Mercedes og Porsche f.eks.

 

Den finnes ikke i norge. Dette gjelder kun den amerikanske AWD modellen med batterier fra CATL. Europeiske modeller har andre batterier med en annen ladekurve (Gjelder også IOFS også den amerikanske 2WD modellen) . 30 minutter til 80% later til å være hevdet av toyota. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, sverreb said:

Den finnes ikke i norge. Dette gjelder kun den amerikanske AWD modellen med batterier fra CATL. Europeiske modeller har andre batterier med en annen ladekurve (Gjelder også IOFS også den amerikanske 2WD modellen) . 30 minutter til 80% later til å være hevdet av toyota. 

Ahh! Interessant. Får håpe det leverer bedre for den kurven der er veldig sørgelig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 hours ago, MrMarbles said:

Nydelig. Håper de åpner resten snart og at de blir brukt av øvrige elbileiere. Slik at de bygger ut i enda større grad.

Slik det er nå tror jeg de må bli med i bilprodusentenes roamingavtaler for å se noe videre bruk. Ihverfall så lenge de unnlater å åpne stasjoner der kapasiteten faktisk er tidvis presset. Tendensen er at roamingleverandørene som Digital Charging Solutions nå er de som dikterer hvilke ladere brukerne ser og dermed bruker.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Markedsføringen til Toyota er det vel ingen som tar på alvor lenger?

Jeg ser ingen grunn til å mistenke at faktiske etterprøvbare påstander om ytelse skal være feil. Om det viser seg å ikke være oppnåelig så kan det bli grunnlag for i verste fall heving av kjøp. 

Vage påstander skal man alltid mistenke uansett hvem som fremsetter de, men konkrete tall gjør at man må forholde seg til lover og regler. 

Følgende er å finne på Toyotas norske sider: "Batteriet kan hurtiglades uten konsekvenser for sikkerhet eller driftslengde: lading til 80% kan gjøres på rundt 30 minutter med 150 kW"

https://www.toyota.no/nybil/bz4x-online-reservation

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ingen grunn til å mistenke at faktiske etterprøvbare påstander om ytelse skal være feil. Om det viser seg å ikke være oppnåelig så kan det bli grunnlag for i verste fall heving av kjøp. 

Vage påstander skal man alltid mistenke uansett hvem som fremsetter de, men konkrete tall gjør at man må forholde seg til lover og regler. 

BZ4X, BZ står for Beyond Zero emissions. Hvordan kan Toyota oppnå lavere utslipp enn NULL utslipp? Toyota sine markedsførere er eksperter på slike vage antydninger om ting de ikke kan holde. "Selvladende" biler er et annet slikt markedsføringsstunt. Det ble vel dømt til å være i strid med markedsføringsloven her i landet.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

BZ4X, BZ står for Beyond Zero emissions. Hvordan kan Toyota oppnå lavere utslipp enn NULL utslipp? Toyota sine markedsførere er eksperter på slike vage antydninger om ting de ikke kan holde. "Selvladende" biler er et annet slikt markedsføringsstunt. Det ble vel dømt til å være i strid med markedsføringsloven her i landet.

Les om igjen avsnittet som begynner med "vage påstander..."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...