Gå til innhold

Hadde nordnorge bygget en helt ny by, ville det blitt en av norges største byer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NNNord skrev (3 timer siden):

er det flere som er enig i dette ?

Kan ikke si jeg er det du. Hva er det som ville trekket folk til den nye byen? Hvor ville  den vært lokalisert? At Tromsø ligger der den ligger skyldes jo at Tromsøya  er ganske skjermet for vær og vind. Men Tromaø har mindre innbyggere enn Sandnes. 

Lenke til kommentar

En by med tak, hvor ferdsel foregår når det er lyst og varmt, med vindskjerming og gater under taket, hvor folk beskyttes fra snø og kulde og vind, kunne vært noe.

Men å bo i -10 til -20 halve året liker jeg ikke tanken på, spesielt ikke fremtiden tatt i betraktning, hvor golfstrømmen kan svekkes og gjennomsnittstemperaturen kan falle ytterligere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De som ikke ønsker natur, åpent landskap og ro, flytter ofte sørover.

De som bor i nord gjør det mye nettopp fordi de ikke ønsker å bo i en storby.

 

Det er helt meningsløst å bo midt i en betong/asfalt jungel nord for Trondheim. Slite med sprengkulde, mørketid og avstand til andre store byer, når man like gjerne kunne bodd i en tilsvarende betong/asfalt jungel i sør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 3.5.2022 den 15.42):

En by med tak, hvor ferdsel foregår når det er lyst og varmt, med vindskjerming og gater under taket, hvor folk beskyttes fra snø og kulde og vind, kunne vært noe.

Men å bo i -10 til -20 halve året liker jeg ikke tanken på, spesielt ikke fremtiden tatt i betraktning, hvor golfstrømmen kan svekkes og gjennomsnittstemperaturen kan falle ytterligere.

For uteaktivitet så -10-15C langt å foretrekke foran +2 og regn i mine øyne. Et pålitelig snødekke åpner for mange fine vinteropplevelser, mens en 5 mnd lang November ikke er noe å hige etter.

Jeg er forøvrig enig med mange innlegg her: det som trekker med Nordnorge er noe annet enn det urbane.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 5.6.2022 den 12.21):

Slite med sprengkulde, mørketid og avstand til andre store byer, når man like gjerne kunne bodd i en tilsvarende betong/asfalt jungel i sør.

Sprengkulde er vel et større problem i innlandet i sørnorge, enn hva det er på kysten av Nordland?
Må det være en større by tett ved? Hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...