Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor kommer jeg ikke opp i vekt :(


Gjest ce392...d67

Anbefalte innlegg

ITtraktor skrev (1 time siden):

Her bekreftet du vel egentlig bare fordommene samfunnet har mot de som sliter med å legge på seg. 

Han har rett. Ingen er unnlatt termodynamikkens lover. Skriv ned hva du spiser og drikker ila en uke. Jeg kan love deg at kalorinivået ditt vil være lavt. Alternativt har du en aktiv-hverdag.  Til syvende og sist er det kalorier inn vs kalorier ut. 
 

@TS Vil du bare opp i vekt, eller er ønske å gå opp i vekt ved muskelbygging, og minimalt med fett? 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (26 minutter siden):

Han har rett. Ingen er unnlatt termodynamikkens lover. Skriv ned hva du spiser og drikker ila en uke. Jeg kan love deg at kalorinivået ditt vil være lavt. Alternativt har du en aktiv-hverdag.  Til syvende og sist er det kalorier inn vs kalorier ut. 
 

@TS Vil du bare opp i vekt, eller er ønske å gå opp i vekt ved muskelbygging, og minimalt med fett? 

Summen av det mekaniske arbeidet vi utfører, varmen vi genererer og fettet vi akkumulerer kan ikke være større enn energien vi inntar via mat (jeg ignorerer evt opptak av energi via innstrålt varme, jeg tror ikke at det er relevant her).

Men ingenting ved termodynamikken sier vel noe om at kroppen må ta opp all energien i maten vi spiser. I prinsippet så kunne kroppen ta akkurat så mye energi man trengte fra maten, og drite ut resten, og termodynamikken ville være tilfredsstilt.

Videre så har kroppen tilbakekoblinger mellom forbrenning, aktivitet, appetitt etc. Hvis du prøver å legge på deg så er det ikke utenkelig at kroppen setter i gang litt mer varmeproduksjon (slik at du kler av deg) eller litt mer rastløse føtter slik at prosjektet blir torpedert?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 timer siden):

Summen av det mekaniske arbeidet vi utfører, varmen vi genererer og fettet vi akkumulerer kan ikke være større enn energien vi inntar via mat (jeg ignorerer evt opptak av energi via innstrålt varme, jeg tror ikke at det er relevant her).

Men ingenting ved termodynamikken sier vel noe om at kroppen må ta opp all energien i maten vi spiser. I prinsippet så kunne kroppen ta akkurat så mye energi man trengte fra maten, og drite ut resten, og termodynamikken ville være tilfredsstilt.

Videre så har kroppen tilbakekoblinger mellom forbrenning, aktivitet, appetitt etc. Hvis du prøver å legge på deg så er det ikke utenkelig at kroppen setter i gang litt mer varmeproduksjon (slik at du kler av deg) eller litt mer rastløse føtter slik at prosjektet blir torpedert?

-k

At man har hormoner som påvirker aktivitet, appetitt etc gjør det så klart vanskeligere å gå opp/ned (det er måter å manipulere dette på). Men hovedessensen er at man vil gå opp/ned i vekt, dersom det foreligger et kaloriover/under-skudd. Uansett hvor mye du vrir å vender på det. Min erfaring er at mennesker som hevder de sliter med å gå opp i vekt, og mener de kan spise hva de vil, uten å gå opp. Stortsett har et høyt aktivitetsnivå (jobber i aktive yrker) og/eller overvurderer hvor mye de spiser. Få ned alt du konsumerer på papir ila en uke, så ser vi. Det er begrenset hvor mye temperaturøkning man vil ha, og effekten av dette. Man vil nok ha en forhøyet NEAT (non-exercise activity thermogenesis), eller rastløse føtter som du skriver. Da må man spise mer. Det samme gjelder omvendt. Ved vektreduksjon synker gjerne NEAT, og man må kalkulere med dette i kaloribudsjettet. 
 

1.lov sier vel at energi aldri kan tillintetgjøres, men kun endre form. Dersom vi legger til grunn et ekte kalorioverskudd, hvor går overskytende energi? Kroppen lagrer overskytende energi som glykogen og fett. 
 

Så er det jo ulike mat-varer og tilskudd som hjelper deg å nå målet lettere. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Svaret på ditt spørsmål er: Genetikk og naturlige pubertale variasjoner. Både kropp og hjerne er under "ombygging" helt frem til du blir rundt 20 år, gi og ta et år. I tenårene, har ikke kroppen helt bestemt seg for hva som skal vokse sakte og fort. Ikke sjelden vokser noen ting litt fortere. Ofte har skjelettet hos en 17 åring vokst 95% men muskelmassen bare 75%. For å ikke snakke om hjernen der "verdensmesterdelen" er på 125% imens konsekvensforståelsen er på 50%.
De fleste gutter er derfor litt uproporsjonerlige frem til de er minst 20 år.

Lev normalt å slutt med å sammenligne deg med andre.

 

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (4 timer siden):

Det å gå opp i vekt er en like så stor og om ikke større kamp enn å slanke seg.

Tror ikke det var det skrujernet kalte bullshit, men kommentaren «jeg kan spise alt jeg kommer over uten å legge på meg ett gram». Det er en sannhet med modifikasjoner. Hva jeg legger i å spise «alt jeg kommer over» vs hva IT-traktor legger i det, vil være to vidt forskjellige ting. 
 

Om jeg hadde satt opp en kostholdsplan til IT-traktor, gitt at han hadde fulgt den, så skal jeg love deg at vekta hadde rørt seg. 
 

At det ikke er vanskelig for enkelte er det vel ingen her som hevder. 

Lenke til kommentar

Her var det mye rart med noen senere gode innlegg.

Til trådstarter, du er ung og sannsynligvis ikke ferdig utvokst..... Der kommer du muligens i mellom 20-24.. 

Jeg gjetter du også har høy forbrenning, og fortsatt er i vekst, det varierer når man er ferdig utvokst... Kroppen vår går tross alt gjennom faser hele livet.

Når du er i vekst fase så bruker bla veksthormon energi på å bygge kropp og ben, og jeg gjetter du er der og at du samtidig har høy forbrenning....

Å ha høy forbrenning har både fordeler og ulemper, men er mange fordeler...

Gainers om du har råd til dette kan være med på å bygge, dette er karb og protein shake du tar mellom måltidene. Fås på nett eller i sportsbutikker og helsekost. Mulig apotek også har, ja de har.

Ellers synes jeg det er kjipt at det er en mal på hvordan man skal være...

Men vit at underarmer og legger er kjempe-enkelt å trene effektivt.

Tåhevninger kan du trene hjemme, og håndledd runddrag med vekter samt tricepsøvelser og omvendt biceps curl..

Jeg synes det mest effektive er smal benkpress... (Med lette vekter og mange reps)

 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (28 minutter siden):

Her var det mye rart med noen senere gode innlegg.

Til trådstarter, du er ung og sannsynligvis ikke ferdig utvokst..... Der kommer du muligens i mellom 20-24.. 

Jeg gjetter du også har høy forbrenning, og fortsatt er i vekst, det varierer når man er ferdig utvokst... Kroppen vår går tross alt gjennom faser hele livet.

Når du er i vekst fase så bruker bla veksthormon energi på å bygge kropp og ben, og jeg gjetter du er der og at du samtidig har høy forbrenning....

Å ha høy forbrenning har både fordeler og ulemper, men er mange fordeler...

Gainers om du har råd til dette kan være med på å bygge, dette er karb og protein shake du tar mellom måltidene. Fås på nett eller i sportsbutikker og helsekost. Mulig apotek også har, ja de har.

Ellers synes jeg det er kjipt at det er en mal på hvordan man skal være...

Men vit at underarmer og legger er kjempe-enkelt å trene effektivt.

Tåhevninger kan du trene hjemme, og håndledd runddrag med vekter samt tricepsøvelser og omvendt biceps curl..

Jeg synes det mest effektive er smal benkpress... (Med lette vekter og mange reps)

 

 

 

Har vekter hjemme og har en Big Mass Gainer som jeg kjøpte for 2 år siden for ca sånn 400kr som jeg har så vitt benyttet meg av. Skal prøve å trene. Men, det er liksom det med at musklene mine blir helt støl etter jeg har trent, og det er liksom det som har på en måte trukket meg vekk fra styrketrening.

Broren min spiser akkurat det samme som meg, eller kanskje litt mer men ikke en veldig stor forskjell, og han har alltid vært tjukkere enn meg hele livet. Det må sikkert være gener, men igjen så vet jeg at jeg kan bli tykkere, ettersom da jeg trente for noen år siden merket jeg det og faktisk nå som jeg skriver merker at jeg er litt tykkere enn en uke siden, men er ingen forskjell fra da jeg ser meg selv i speilet. Og ikke rart siden jeg har bare gått opp 1 kg.

Lenke til kommentar
Stig4532 skrev (2 minutter siden):

Har vekter hjemme og har en Big Mass Gainer som jeg kjøpte for 2 år siden for ca sånn 400kr som jeg har så vitt benyttet meg av. Skal prøve å trene. Men, det er liksom det med at musklene mine blir helt støl etter jeg har trent, og det er liksom det som har på en måte trukket meg vekk fra styrketrening.

Broren min spiser akkurat det samme som meg, eller kanskje litt mer men ikke en veldig stor forskjell, og han har alltid vært tjukkere enn meg hele livet. Det må sikkert være gener, men igjen så vet jeg at jeg kan bli tykkere, ettersom da jeg trente for noen år siden merket jeg det og faktisk nå som jeg skriver merker at jeg er litt tykkere enn en uke siden, men er ingen forskjell fra da jeg ser meg selv i speilet. Og ikke rart siden jeg har bare gått opp 1 kg.

Hvorfor vil du opp i vekt raskest mulig? Stølhet vil slutte å forekomme, eller forekomme i en mye mindre grad jo mer du trener. Jeg liker å bli støl. 1 uke er ingenting. Jeg er ned 2kg uka her, jeg ser heller ingen forskjell i speilet. Ting tar tid. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Hvorfor vil du opp i vekt raskest mulig? Stølhet vil slutte å forekomme, eller forekomme i en mye mindre grad jo mer du trener. Jeg liker å bli støl. 1 uke er ingenting. Jeg er ned 2kg uka her, jeg ser heller ingen forskjell i speilet. Ting tar tid. 

Jeg vet at jeg ikke kan gå opp på så kort tid. Hovedspørsmålet var egentlig bare hvorfor jeg gikk opp 1kg iløpet av 1-2 dager fra da jeg begynte å prøve å gå opp, men så etter en hel uke ligger jeg fortsatt på 56kg. Har erfaring med trening og vet hvordan prosessen er. Det var bare om jeg faktisk orket, og nå har jeg faktisk bestemt meg for å gjøre det. Men er egentlig mest sentrert rundt kostholdet. Jeg har blitt anbefalt å spise mat med mye kalorier, og det med at jeg må regne med hvor mye kalorier HVER matvare jeg kjøper inneholder går meg bananas.

Lenke til kommentar
Stig4532 skrev (19 minutter siden):

Jeg vet at jeg ikke kan gå opp på så kort tid. Hovedspørsmålet var egentlig bare hvorfor jeg gikk opp 1kg iløpet av 1-2 dager fra da jeg begynte å prøve å gå opp, men så etter en hel uke ligger jeg fortsatt på 56kg. Har erfaring med trening og vet hvordan prosessen er. Det var bare om jeg faktisk orket, og nå har jeg faktisk bestemt meg for å gjøre det. Men er egentlig mest sentrert rundt kostholdet. Jeg har blitt anbefalt å spise mat med mye kalorier, og det med at jeg må regne med hvor mye kalorier HVER matvare jeg kjøper inneholder går meg bananas.

Vektoppgang er ikke lineært. Trolig økt vekt i form av mer mat i systemet, og økt glukose i glykogenlager (mer vann). Peanøttsmør og nøtter er jo greie kilder til mye kalorier. 

Lenke til kommentar
Stig4532 skrev (1 time siden):

Har vekter hjemme og har en Big Mass Gainer som jeg kjøpte for 2 år siden for ca sånn 400kr som jeg har så vitt benyttet meg av. Skal prøve å trene. Men, det er liksom det med at musklene mine blir helt støl etter jeg har trent, og det er liksom det som har på en måte trukket meg vekk fra styrketrening.

Broren min spiser akkurat det samme som meg, eller kanskje litt mer men ikke en veldig stor forskjell, og han har alltid vært tjukkere enn meg hele livet. Det må sikkert være gener, men igjen så vet jeg at jeg kan bli tykkere, ettersom da jeg trente for noen år siden merket jeg det og faktisk nå som jeg skriver merker at jeg er litt tykkere enn en uke siden, men er ingen forskjell fra da jeg ser meg selv i speilet. Og ikke rart siden jeg har bare gått opp 1 kg.

Stølhet er bare et bra tegn på at musklene stresses og bygger vekst...

Jeg blir alltid glad når jeg får treningsverk i musklene, for da vet jeg at jeg har trent effektivt og at jeg bygger... Om du ikke får verk så tror jeg det kun er vedlikehold...

No pain no gain er ikke det et rølpa utrykk? Som stemmer.

Apropos legger og underarmer får veldig lett treningsverk, sikkert for det går så mange reps, og det betyr vel at de er lett å bygge... Som jeg har erfart... Dvs om du fokuserer på disse.

Og Gainer/Protein shake virker ikke om du ikke drikker smørja vet du. Den funker ikke bare ved å se på den på hylla. 😊

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

...som fortærer av 6000 kalorier på treningsdager så har jeg bare ett tips:

...drikk kalorier i form av proteinshaker.
Ferdige shaker på en halvliter inneholder ofte 500 kalorier.

Frokost hver dag.
Lunsj hver dag.
Et ekstra måltid etter (hver) trening.
Og spis middag hver dag uansett hva klokken er -- to porsjoner med mat laget fra bunnen av.
Og så kvelds, igjen, uansett hva klokken ble.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Vektoppgang eller vektnedgang er ikke enkelt, jeg vil nesten påstå at det krever en hel omstilling av store deler av livet over lengre tid, for å få det til. 
Ett godt tips, er å bruke en kalkulator, feks denne: https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg for å finne ut hvor mye kcal du trenger per dag. Deretter må du sette deg inn i, og gjerne veie matvarer du spiser for å ha kontroll på at du hele tiden er i kcal underskudd eller overskudd avhengig av målet ditt er. 

Et eksempel fra kalkulatoren, er en vektoppgang på 5 kg, over 10 uker, så trengs det 3500kcal per dag, hver eneste dag.. Det er mye mat over lang tid, spesielt dersom man ønsker å gjøre det på en fornuftig måte, med et sunt og balansert kosthold inkludert trening. 

Dersom du skal opp i vekt, og har en inaktiv livsstil uten trening, så er kcal behovet lavere, man kan feks ligge på sofaen og bare spise junk og godteri,  men jeg vil ikke anbefale å gå opp i vekt på denne måten. 

Så mine tips får bli: 

Begynn å tren
Sett deg inn i og forstå kosthold og hvilke sammensetninger som er sunne
Lag en kostholdsplan, og følg den! 
Ha tålmodighet, 
Bruk Gainer de dager du ikke har matlyst, for å nå kcal målet ditt. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (22 timer siden):

Stølhet er bare et bra tegn på at musklene stresses og bygger vekst...

Ja og nei. Stølhet er melkesyre som bygger seg opp i musklene, noe som vil forsvinne når man trener regelmessig. Det er litt viktig å presisere, siden mange overtrener fordi de tror ømhet dagen etterpå er målet for en god økt.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Ja og nei. Stølhet er melkesyre som bygger seg opp i musklene, noe som vil forsvinne når man trener regelmessig. Det er litt viktig å presisere, siden mange overtrener fordi de tror ømhet dagen etterpå er målet for en god økt.

Ja det blir borte, men da pleier jeg å øke vektene. Og da er det samtidig sånn at jeg orker mer, og blir større i musklene etc.

Jeg trener absolutt ikke FOR å få verk, men jeg vet at verk gjør at musklene presses og dermed bygges....

Jeg tror ikke dette er bare melkesyre.... Kan noen utdype dette?

Dette stemmer vel med det jeg sa? Verk eller rettere sagt Ømhet er et tegn på at musklene presses og bygges og kroppen ikke rekker å kaste avfallsstoffer...

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-generelle/muskelomhet-etter-trening/

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...