Gå til innhold

BankID på mobil er på vei ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge sikkerheten ivaretas med en personlig verifikasjon. 

Bank ID har da vært veldig greit, utenom nedetid av og til. Det handler mer om selskapet og ikke selve programmet/appen. 

Innloggingstiden skal reduseres??? Det krever vel ingen ny programvare til brukeren?

Et program som gir bruker tilgang til å åpne alt av det mest sensitive man har (aller penger i bank, din identitet, helse osv.) må ikke bli for lettvint. 

Hvor ofte bruker man bank ID per dag der 1-10 sekunder fra og til spiller stor rolle?

Oftes er bank ID rask og langt under mellom 10-30 sekunder artikkelen viser til. 

Dersom det er manglende sikkerhet i løsningen nå, er det noe annet. -Men har ikke hørt det er tema. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Og nøyaktig hvordan skal dette fungere for dem som enten ikke har smart-telefon, eller ikke har riktig versjon av OS'et?

BankID er en såpass vesentlig del av den norske infrastrukturen at den kan ikke erstattes med en app uten videre.

Enig. Og så er jeg veldig spent på hvordan de skal løse dette med biometri på en betryggende måte.

Ansiktsgjenkjenning er nevnt som noe som kan brukes. Ja, den blir stadig bedre, men fortsatt mulig å hacke, og den "gjør feil" innimellom. Dette vil derfor sikkerhetsmessig være et steg ned fra en kode slik det er i dag. Dette vil også fort sette krav til god hardware på telefonen for å fungere optimalt. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 minutter siden):

Og nøyaktig hvordan skal dette fungere for dem som enten ikke har smart-telefon, eller ikke har riktig versjon av OS'et?

BankID er en såpass vesentlig del av den norske infrastrukturen at den kan ikke erstattes med en app uten videre.

De som bruker BankID på mobil har allerede smarttelefon og riktig versjon av OSet. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Kajac said:

Og nøyaktig hvordan skal dette fungere for dem som enten ikke har smart-telefon, eller ikke har riktig versjon av OS'et?

BankID er en såpass vesentlig del av den norske infrastrukturen at den kan ikke erstattes med en app uten videre.

Ikkje bare ingen eller utdatert smarttelefon. Selv kjører eg for eksempel nyeste versjon av SailfishOS på en Xperia 10 II.

Har også Pinephone Pro som eg planlegger å bruke som min hovedtelefon med postmarketOS når software blir litt mer mature. (Men den støtter forsåvidt ikkje SIM-toolkit i dag heller)

Hadde blitt rimelig overrasket om dei gidder å lage BankID apper for noen av mine enheter.

Endret av Kuwaddo
Lenke til kommentar
Kajac skrev (25 minutter siden):

Og nøyaktig hvordan skal dette fungere for dem som enten ikke har smart-telefon, eller ikke har riktig versjon av OS'et?

BankID er en såpass vesentlig del av den norske infrastrukturen at den kan ikke erstattes med en app uten videre.

Da bruker du kodebrikke hvis du ikke vil ha telefon som støtter det. Det er ikke så mye valg enn så lenge SIM-kort er på vei ut. Da vil nye telefoner miste støtte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det vil være raskere med BankID-app. Ja, man taster bare inn fødselsnummer, men når man har bekreftet i BankID-appen må man skrive inn BankID-passordet på nettsiden. Det tar lenger tid enn å skrive en 4-siffret pinkode.

Om de åpner for å godkjenne med biometri, så ser jeg fordelen, men ellers er det ikke så mye tid å spare. Forstår at man må

benytte passord på høyere nivå for godkjenning. Det må man også om man bruker BankID på mobil.

Det eneste er vel når det er forsinkelser slik at det fort går ett minutt eller to før man får opp meldingen på mobilen.

18 minutes ago, RRhoads said:

De som bruker BankID på mobil har allerede smarttelefon og riktig versjon av OSet. 

Man kan bruke BankID på mobil med en «dum» mobil. Det er ikke avhengig av smartmobil. BankID på mobil er avhengig av at telefonen har SIM-toolkit. Det har de fleste telefoner fra midten av 90-tallet.

31 minutes ago, Kajac said:

Og nøyaktig hvordan skal dette fungere for dem som enten ikke har smart-telefon, eller ikke har riktig versjon av OS'et?

BankID er en såpass vesentlig del av den norske infrastrukturen at den kan ikke erstattes med en app uten videre.

De som ikke har smartmobil kan fortsatt benytte kodebrikken.

Endret av eldaron
Endret SIM-kit til SIM-toolkit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

BankID på mobil er en SIM-applikasjon som bruker SMS for å kommunisere. Den fungerer like fint på en Nokia 3310 som en iPhone 13.

Og grunnen til at ein no vil bytte teknologi er at ein vil over på ein bank ID som brukar app og ikkje er avhengig av fysisk SIM-kort.
Dette vil opne for at ein kan bruke bank-ID på smarttelefonar og andre devices med eSIM.

Den gamle kodegeneratoren vil fortsatt eksistere, og sjølv om eg ikkje har sett noko konkret om det så vil eg tru at vanleg bank-ID over SMS og SIM-kort vil bestå i lang tid ettersom ein snakkar om ei gradvis utfasing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
eldaron skrev (6 minutter siden):

Jeg kan ikke se at det vil være raskere med BankID-app.

Det er klart det vil være det. Det tar ganske lang tid å sende alle de meldingene. Den holder jo på i flere sekunder, versus å bare trykke på en varsel som kommer opp på telefonen og så bruke FaceID, PIN-kode eller fingeravtrykk. 

eldaron skrev (7 minutter siden):

Ja, man taster bare inn fødselsnummer, men når man har bekreftet i BankID-appen må man skrive inn BankID-passordet på nettsiden. Det tar lenger tid enn å skrive en 4-siffret pinkode.

Nei, det er ingen endring fra hvordan det er i dag med passord/ikke-passord. Også i dag må du inn med passord etterpå på "ekstra sikre" signeringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Og grunnen til at ein no vil bytte teknologi er at ein vil over på ein bank ID som brukar app og ikkje er avhengig av fysisk SIM-kort.
Dette vil opne for at ein kan bruke bank-ID på smarttelefonar og andre devices med eSIM.

Den gamle kodegeneratoren vil fortsatt eksistere, og sjølv om eg ikkje har sett noko konkret om det så vil eg tru at vanleg bank-ID over SMS og SIM-kort vil bestå i lang tid ettersom ein snakkar om ei gradvis utfasing.

Går an å støtte begge deler. Det er jo allerede en BankID app.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Nimrad said:

Det er klart det vil være det. Det tar ganske lang tid å sende alle de meldingene. Den holder jo på i flere sekunder, versus å bare trykke på en varsel som kommer opp på telefonen og så bruke FaceID, PIN-kode eller fingeravtrykk. 

Nei, det er ingen endring fra hvordan det er i dag med passord/ikke-passord. Også i dag må du inn med passord etterpå på "ekstra sikre" signeringer.

Siden man må skrive inn passord etter å ha godkjent i appen, så tok ikke innlogging i nettbanken noe mindre tid med BanID-appen for meg. Når man har tastet inn pinkode i BankID på mobil så er man rett inne. Per nå bruker jeg kun appen når BankID på mobil ikke fungerer.

Om de endret til at man bare kan godkjenne med biometri i appen, så vil det gå raskere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (42 minutter siden):

BankID på mobil er en SIM-applikasjon som bruker SMS for å kommunisere. Den fungerer like fint på en Nokia 3310 som en iPhone 13.

 

eldaron skrev (41 minutter siden):

 

Man kan bruke BankID på mobil med en «dum» mobil. Det er ikke avhengig av smartmobil. BankID på mobil er avhengig av at telefonen har SIM-toolkit. Det har de fleste telefoner fra midten av 90-tallet.

 

Det var jeg faktisk ikke klar over. Da lærte jeg noe i dag også😊

Lenke til kommentar
eldaron skrev (4 minutter siden):

Siden man må skrive inn passord etter å ha godkjent i appen, så tok ikke innlogging i nettbanken noe mindre tid med BanID-appen for meg. Når man har tastet inn pinkode i BankID på mobil så er man rett inne. Per nå bruker jeg kun appen når BankID på mobil ikke fungerer.

Om de endret til at man bare kan godkjenne med biometri i appen, så vil det gå raskere. 

Appene som eksisterer i dag er ikke "BankID på Mobil", men egentlig "kodebrikke på mobil" og derfor kreves det passord akkurat som kodebrikken gjør. Når de nå endrer "BankID på Mobil" til å bruke en app vil det fungere likt som i dag, men i stedet for SMS og PIN så blir det app og biometri.

Lenke til kommentar
Pank id på mo bile er en "app" på sim kortet, spnn som jeg har forsrprr det brukes er for sv sns foe komunikasjon mellom mobilen å pank id back end. Nå som 2g nettet ettervert fases ut vil sms forsvinne )( val erstattes av usc når/om operatørene blir enige om felles standard), ) jeg misstenker at vankid/difi vare vil ligge forran ev problemer dette vil skape. Når det gjelder bsnk id på mubil gard de også en annen utfordring, det ser ut som kun en operarør har fårr bank id på mobil til å funke med e-sim. Av en hellervannen grunn bar jeg en hviss misstanke om at operarørene vil over på esim asap., ingen fler sim kort å sende ut osv vare sende en profil via mail og vipps den nye kunden er signa opp
Lenke til kommentar

Jeg bruker BankID-appen i dag, og synes den fungerer utmerket. Den er i praksis en erstatning for kodebrikken, da jeg i stedet for å finne og taste inn koden fra kodebrikken, heller går inn i appen og godkjenner forespørselen. Så må jeg jo skrive inn passordet som man også må hvis man bruker kodebrikken.

Hvis de strømlinjeformer dette sånn at man godkjenner med biometri i appen og dermed kan skippe passordinntastingen så er dette omtrent så bra som det kan få blitt.

At diverse SMS-tjenester er på vei ut ser jeg ikke på som negativt. Det er en teknologi fra 90-tallet som på ingen måte er laget for en brøkdel av alt den brukes til, så å få så mye som mulig av disse bruksområdene løst på bedre måter stiller jeg meg bak fullt ut.

Lenke til kommentar

Til dere som ikke vil ha den nye:

Det blir sikkert fortsatt mulig å velge å bruke brevgiro, eller møte opp i banken og betale.

Den ny blir garantert ikke en en-faktor, der ansikt eller finger er nok til å tømme bankkontoen din eller lese livshistorien din.

Det viktigste blir uansett at man selv kan velge hva som skal være mulig med enkel/rask identifisering.

Endret av Oyvind68
Lenke til kommentar
Bjarne Nilsson skrev (35 minutter siden):

Pank id på mo bile er en "app" på sim kortet, spnn som jeg har forsrprr det brukes er for sv sns foe komunikasjon mellom mobilen å pank id back end. Nå som 2g nettet ettervert fases ut vil sms forsvinne )( val erstattes av usc når/om operatørene blir enige om felles standard), ) jeg misstenker at vankid/difi vare vil ligge forran ev problemer dette vil skape. Når det gjelder bsnk id på mubil gard de også en annen utfordring, det ser ut som kun en operarør har fårr bank id på mobil til å funke med e-sim. Av en hellervannen grunn bar jeg en hviss misstanke om at operarørene vil over på esim asap., ingen fler sim kort å sende ut osv vare sende en profil via mail og vipps den nye kunden er signa opp

Tror du har et problem med tastaturet ditt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...