Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Hedonism said:

Ah, så du lyver og han sa aldri dette.

Ja, og han er ikke den eneste som går på den løgnen. Når Musk sier han ønsker ytringsfrihet så er det selvfølgelig innenfor lovverket. Rasisme og hate speech er fortsatt grunn for utestengelse.

Jeg undres på om hele hysteriet handler om at venstresiden ikke har definisjonsrett på hva som faktisk er hate speech på Twitter lengre. Da er dem iallfall smålig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (20 minutter siden):

Jeg undres på om hele hysteriet handler om at venstresiden ikke har definisjonsrett på hva som faktisk er hate speech på Twitter lengre. Da er dem iallfall smålig.

De tror ikke bare at de har definisjonsrett på hva som er "hate speech", men de mener de også har definisjonsrett på hva som er sannhet, hva som er fake news, hva som er ytringsfrihet og hva som er fakta. Og når du utfordrer dem på det og tar de på senga, så er det de automatiske buzzwords som går igjen, som "Russisk bot", "nazi", "racist" og "incel". Det er dessverre umulig å bruke logikk med slike mennesker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemt, den største tjenesten du kan gjøre Trump, alternative medier eller hatefulle rasister er jo å sensurere søppelet deres. 

Er det noe som eksponerer dårlige intensjoner så er det følelsen av å ikke kunne sanksjoneres. Vi ønsker jo å vite folks ekte intensjoner.

Samtidig er det litt moro å se folk som lever av sosialemedier, som uttrykker seg fritt, og alltid har gjort det, later som om endelig får de uttale seg fritt, og at de ikke er "shadowbannet" lenger. Det har tydligvis blitt kult å være kansellert,shadowbannet,sensurert i enkelte kretser, for deres "kontroversielle uttalelser". Evt så prøver de å tiltrekke et slags publikum.

At Apple trekker seg, er jo... litt teit, men det har de vell all rett til så lenge de står inne for det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (4 minutter siden):

Løgn er da løgn, jeg bad hen dokumentere hvor Musk hadde gjort følgende "[...] men hadde fortalt at det nå er lov å trolle og ytre hatefulle ytringer." og det kunne hen jo ikke utover å tolke et ord. En tolkning jeg ikke finner noe belegg eller bevis for. Da kaller jeg det løgn å påstå noen har sagt noe de ikke har gjort.

Jeg har enda tilgode å se Musk skrive eller si det er lov å trolle og ytre hatefulle ytringer. Han har vel sagt at humor er lov på Twitter igjen og ønsker ytringsfrihet innenfor lovverket i tillegg til å ta noen spørreundersøkelser om å gi kontoer amnesti såfremt de ikke har brutt noe lovverk eller oppført seg særdeles dårlig alá Alex Jones.

Så hvem ga deg og @Red Frostraven definisjonsrett på Musk sin bruk av ordet ytringsfrihet? Det er ikke sånn at dere bare kan gi ord ny betydning når det passer dere for å tillegge personer stygge meninger.

Kom gjerne med konkrete eksempler på at "ting kommer nokså klart frem mellom linjene i det som er sagt og gjort i den senere tid." uten å bedrive hjernegymnastikk med å fortelle hva noen egentlig mente.

Altså.
Hva var det som gjorde at ytre høyre ble bannet fra twitter i utgangspunktet -- grunnen til at Musk kjøpte Twitter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Til syvende og sist er det vel vidt forskjellige syn på hva som er ytringsfrihet. Elon Musks uttalte (ikke i virkeligheten) syn er at det skal være absolutt ytringsfrihet på Twitter, altså at nesten alt skal være lov å si til andre på plattformen selv om det er hatefullt. Dette er i mine øyne noe som i stedet i praksis knebler ytringsfriheten på et offentlig sosialt medium.

Når hets og hat mot visse grupper blir mer synlig, er greit og får stå, heves terskelen for å delta i debatten. Det blir mer drittslenging, mer usakligheter. Historien har vist at hvis man ikke modererer dette så ødelegges nettsamfunn. Når rasisme, hatytringer mot LHBT-personer eller jøder er greit eller florerer på plattformen stenger man samtidig effektivt disse gruppene ute av all sivil debatt. Det blir etterhvert bare de som orker å stå i hets og hat for den de er som til slutt deltar. Ytringsrommet krymper.

Musk er ikke opptatt av ytringsfrihet. Han har bokstavelig talt tatt Twitter av børs og lukket selskapet sammen med investorer fra Saudi-Arabia og Qatar - ikke kjent som ytringsfrihetens høyborger. At disse statene hadde eierandeler før var problematisk da også, men deres innflytelse er langt mer bekymrende nå uten transparens eller innsyn.

Musk sier at han kjemper for ytringsfrihet i USA, men det prinsippet tror jeg ikke står så sterkt i ham. Han sier han skal støtte Ron DeSantis i presidentvalget i 2024 - en guvernør som har forbudt elever, studenter og lærere å snakke om andre legninger enn hetero på skoler i sin delstat Florida og fjerner bøker som nevner homofili fra bibliotekene. Han forsøkte å innføre "Stop WOKE Act" som forbyr visse samtaler om rase ved universiteter og private virksomheter. Den planen ble umiddelbart slått ned i retten for brudd på First Amendment. Det er vel knapt noen vestlig valgt leder som er mer fiendtlig til ytringsfriheten enn DeSantis, med unntak av Viktor Orban og Mateusz Morawiecki. Og det er altså politikken "ytringsfrihetsforkjemperen" Musk sier han støtter. Så jeg kjøper ikke denne ytringsfrihets-greia han forsøker å selge inn.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (5 minutter siden):

Mener du Musk kjøpte Twitter fordi ytre høyre ble bannet? Det hørtes ut som en konspirasjonsteori.


Han ønsker å fjerne såkalt sensur.

https://www.newsweek.com/elon-musk-reveals-why-bought-twitter-1755180

Og har vrangforestillingen at konservative er rammet av sensur.

https://thehill.com/opinion/technology/3273956-musk-says-twitter-is-biased-against-conservatives-facts-say-otherwise/

Det er bare ytre/radikale høyre sin misinformasjon og hat som gjør at de har blitt bannet i større grad enn andre grupper.
Konvensjonelle konservative har ikke blitt rammet, fordi det er mer utbredt å falle for misinformasjon og hat på dagens radikaliserte høyre.

https://www.nbcnews.com/think/opinion/facebook-twitter-don-t-censor-conservatives-they-hire-promote-them-ncna1245308

https://www.economist.com/international/2020/06/03/fake-news-is-fooling-more-conservatives-than-liberals-why

 

...det er lov å håpe at Musk en dag innser at han har blitt lurt, for det eneste som kan få mange til å innse at han ble lurt er nok at han ordrett sier at han ble lurt av radikale høyre.

For å bevise at han ble det gjennom å påpeke misinformasjon han selv gjentar er åpenbart ikke nok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
55 minutes ago, FrihetensRegn said:

Ja, for det fantes ingen RINOs før Trump? Bor Trump gratis i hodet ditt døgnet rundt?

Fantes RINOs og LINOs før Trump, men det betyr ikke at det ikke er en form for no true scotsman fallacy når det brukes til si at eksempler på innvalgte Republikanere ikke representerer republikanere. Det er åpenbart en fallacy i argumentasjon.

Eisenhower, Reagan, Theodor Roosevelt, Lincoln, og Ulysses S. Grant, ville nok plassert iliberale MAGA supportere og Trump som RINOs.

Endret av shockorshot
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Beklager latskap, men er det noen som er funnet en troverdig kilde på at Apple har tenkt å fjerne Twitter på App Store? Det er sånn påstand som generer mye prat (som tjener Musk) og som det er vanskelig for Apple å kommentere på. De har retningslinjer for App Store, så det er jo ikke sånn at de kan "frede" Twitter-appen. I call bullshit!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Til syvende og sist er det vel vidt forskjellige syn på hva som er ytringsfrihet. Elon Musks uttalte (ikke i virkeligheten) syn er at det skal være absolutt ytringsfrihet på Twitter, altså at nesten alt skal være lov å si til andre på plattformen selv om det er hatefullt. Dette er i mine øyne noe som i stedet i praksis knebler ytringsfriheten på et offentlig sosialt medium.

Når hets og hat mot visse grupper blir mer synlig, er greit og får stå, heves terskelen for å delta i debatten. Det blir mer drittslenging, mer usakligheter. Historien har vist at hvis man ikke modererer dette så ødelegges nettsamfunn. Når rasisme, hatytringer mot LHBT-personer eller jøder er greit eller florerer på plattformen stenger man samtidig effektivt disse gruppene ute av all sivil debatt. Det blir etterhvert bare de som orker å stå i hets og hat for den de er som til slutt deltar. Ytringsrommet krymper.

Musk er ikke opptatt av ytringsfrihet. Han har bokstavelig talt tatt Twitter av børs og lukket selskapet sammen med investorer fra Saudi-Arabia og Qatar - ikke kjent som ytringsfrihetens høyborger. At disse statene hadde eierandeler før var problematisk da også, men deres innflytelse er langt mer bekymrende nå uten transparens eller innsyn.

Musk sier at han kjemper for ytringsfrihet i USA, men det prinsippet tror jeg ikke står så sterkt i ham. Han sier han skal støtte Ron DeSantis i presidentvalget i 2024 - en guvernør som har forbudt elever, studenter og lærere å snakke om andre legninger enn hetero på skoler i sin delstat Florida og fjerner bøker som nevner homofili fra bibliotekene. Han forsøkte å innføre "Stop WOKE Act" som forbyr visse samtaler om rase ved universiteter og private virksomheter. Den planen ble umiddelbart slått ned i retten for brudd på First Amendment. Det er vel knapt noen vestlig valgt leder som er mer fiendtlig til ytringsfriheten enn DeSantis, med unntak av Viktor Orban og Mateusz Morawiecki. Og det er altså politikken "ytringsfrihetsforkjemperen" Musk sier han støtter. Så jeg kjøper ikke denne ytringsfrihets-greia han forsøker å selge inn.

Hvor opptatt han er av ytringsfrihet gjenstår vel å se. Hvis sensureringen fjernes, så er jeg ikke så opptatt av Musks indre følelsesliv, jeg har ikke tenkt å gifte meg med ham. 

Du synes tydeligvis at det er helt greit at Twitter og andre sensorerer hele nasjonaliteter, siden du ikke har noen kommentar til dette?

Jeg er sikker på at jeg kunne funnet kommentarer på dette forumet som faller under den mildt sagt vide amerikanske definisjonen av homo- og jødehat. Men her påstår du at du er fornøyd med reglene. Du ville vel sikkert vært fornøyd om noen av mine innlegg ble slettet også tenker jeg.

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Aiven skrev (17 minutter siden):

Jeg er sikker på at jeg kunne funnet kommentarer på dette forumet som faller under den mildt sagt vide amerikanske definisjonen av homo- og jødehat. Men her påstår du at du er fornøyd med reglene. Du ville vel sikkert vært fornøyd om noen av mine innlegg ble slettet også tenker jeg.

Jeg vet ikke hva du forventer å få til svar på et slikt innlegg. Å legge opp til persondiskusjon, usakligheter og beskyldninger og teorier om hva jeg skulle mene om ting ser jeg ikke hensikten med. Bedre å diskutere saken og ta for seg det jeg faktisk skriver om du vil diskutere temaet for tråden.

Sitat

Du synes tydeligvis at det er helt greit at Twitter og andre sensorerer hele nasjonaliteter, siden du ikke har noen kommentar til dette?

Denne skjønte jeg ikke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, mandodiao said:

Samtidig er det litt moro å se folk som lever av sosialemedier, som uttrykker seg fritt, og alltid har gjort det, later som om endelig får de uttale seg fritt, og at de ikke er "shadowbannet" lenger. Det har tydligvis blitt kult å være kansellert,shadowbannet,sensurert i enkelte kretser, for deres "kontroversielle uttalelser". Evt så prøver de å tiltrekke et slags publikum.

Platform er vanstyrt av venstreradikale før en nøytral tar over, hvorpå:
Bruker går fra 7k nye followers i snitt per dag til 87k på en dag og 119k på en dag
Bruker går fra 574 nye per dag til 22k nye per dag
Bruker går plutselig fra å miste følgere til +140k følgere
Bruker går fra 1900 nye følgere per dag til 61k per dag

Og alle disse brukerne er alle konservative.

Den samme effekten var ikke sett blant demokratene. 
Det er det som er shadow banning. Minimering av spredning av innhold blant brukere som virker å ha alle privilegier i orden. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du forventer å få til svar på et slikt innlegg. Å legge opp til persondiskusjon, usakligheter og beskyldninger og teorier om hva jeg skulle mene om ting ser jeg ikke hensikten med. Bedre å diskutere saken og ta for seg det jeg faktisk skriver om du vil diskutere temaet for tråden.

Det er et åpenbart paradoks at du synes diskusjon.no har bra regler, men vil ha strengere regler på Twitter enn her. Så hva mener du egentlig?

 

Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Denne skjønte jeg ikke.

Synes du det er bra eller dårlig dersom folk fra Nicaragua, Palestina, Iran og Venezuela nå får tilgang til å ytre seg fritt på Twitter?

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...