Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Just now, Omnia vincit amor said:

Men at han driver å fjerner de faktaboksene under sine egne innlegg må du være enig i at ikke er greit. Han skal behandles som alle andre brukere etter min mening. 

Ja det kan jeg være enig i.

Forøvrig sier Musk selv at det ikke er gjort noen endringer i moderasjon enn så lenge, så synes det er pussig at Biden mener twitter plutselig har blitt så løgnaktig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Ja det kan jeg være enig i.

Forøvrig sier Musk selv at det ikke er gjort noen endringer i moderasjon enn så lenge, så synes det er pussig at Biden mener twitter plutselig har blitt så løgnaktig.

 

Tror egentlig det Biden sier handler om at denne plattformen fra før av er et vepsebol uten like. Også er man spent på hva Musk eventuelt skal gjøre. Han har tidligere kommet med mange påstander om hvordan Twitter kom til å bli etter han kjøpte det opp. Og da kan man forstå at man blir bekymret når han langt på vei sier at man skal modere på en anderledes måte som ikke etter Musk syn sensorerer. Hva dette betyr er jo det man ikke vet og da er det bra at politikere og andre sitter spørsmålstegn ved det. 

Etter mitt syn er det ingenting galt med det Biden har sagt. 

Men jeg kan forstå dine synspunkter selv om jeg er uenig 😀

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (28 minutter siden):

Dette har Twitter gjort lenge før Musk.

Husker blant annet boksene med faktasjekk under Trump sine meldinger.

Nei, dette Birdwatch-systemet er helt nytt og er lansert de siste dagene. Det er brukerstyrt og den mest populære konteksten/faktaen havner øverst og blir synlig under tweeten.

Faktaboks-systemet er noe annet, ikke brukerstyrt, og det har de holdt på med lenge ja. Ikke bare under noen av Trump sine tweets, men også f.eks. noen av Biden og White House sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Men at han driver å fjerner de faktaboksene under sine egne innlegg må du være enig i at ikke er greit. Han skal behandles som alle andre brukere etter min mening. 

Det er ikke helt bra, eller sender i hvert fall ikke et så godt signal.

En annen ting under Musk sine tweets er at mange av kommentarene under ikke er synlige. Det står at det er et visst antall kommentarer, men mange synes ikke. Vet ikke hvorfor det er sånn bare under svar på hans tweets og ikke noen andre.

Dette innlegget til en Max Berger som svarer kritisk til Musk for eksempel. Kun én kommentar er synlig under Bergers innlegg, selv om det står på profilen at det er 129 kommentarer:

Kan jo være en bug eller lignende pga massiv trafikk på Musks tweets, jeg vet ikke. Men rart det bare skjer på kommentarer under Musks tweets.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Nei, dette Birdwatch-systemet er helt nytt og er lansert de siste dagene. Det er brukerstyrt og den mest populære konteksten/faktaen havner øverst og blir synlig under tweeten.

Faktaboks-systemet er noe annet, ikke brukerstyrt, og det har de holdt på med lenge ja. Ikke bare under noen av Trump sine tweets, men også f.eks. noen av Biden og White House sine.

Nei, det er ikke nytt. Det har vet i pilot i ca ett år. 

https://blog.twitter.com/en_us/topics/product/2021/introducing-birdwatch-a-community-based-approach-to-misinformation

Bruken av det derimot ble utvidet i oktober i år slik at det ble synlig for flere brukere. 

https://techcrunch.com/2022/10/06/twitter-is-making-its-crowdsourced-fact-checks-visible-to-all-u-s-users-with-birdwatch-expansion/amp/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLm5vLw&guce_referrer_sig=AQAAAHvHdDpaZYzt1MmwS9fjM6U7nhe0x3itnfsuY1DuDupGLEH58RLzi9mRD5JwB0jePFVmaBx6GYv_3m23Seqg84b4EIZZaRRj6Ef9Kldr0AqiFb1VOq9h8vNCyTHcODFDLbfttTc4DazBkFLyCBT1mkUxtOLEnlNsg2zIAKaar2Er

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg. Har vært tilgjengelig for Twitter Blue, og det har jo vært under utvikling. Men det er helt nytt at det er synlig for alle, og det er altså som sagt ikke det samme som faktasjekk-systemet som har vært i bruk noen år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Aiven said:

Kan det være sant som han sier at verdens rikeste mann kjøpte Twitter av ideologiske grunner og ikke for å tjene penger?? Nei, det er nok umulig. Han er jo så ond og høyreekstremist og sånn.  Ergo gjorde han det for å tjene penger, men siden han er så dum og uttaler seg, så vil han tape penger i stedet *copium* :D

Geniet har nok en plan:

image.thumb.png.f2941605c11bcc40fbd33e774e277242.png

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Feynman skrev (9 timer siden):

Geniet har nok en plan:

image.thumb.png.f2941605c11bcc40fbd33e774e277242.png

Twitter hadde 6800000000 treff forrige måned, Mastodon 595700. Altså hadde Twitter over 11000 ganger flere treff. Dette er ønsketenkning.

Det bryr meg egentlig ikke hvilken av disse som er 11000 ganger større enn den andre, men hvordan relevante sosiale nettsteder drives.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (18 timer siden):

Ja det kan jeg være enig i.

Forøvrig sier Musk selv at det ikke er gjort noen endringer i moderasjon enn så lenge, så synes det er pussig at Biden mener twitter plutselig har blitt så løgnaktig.

 

Løgn og hat har blitt spredd på Twitter så lenge jeg kan huske; ser vi nå starten på en "Twitter var så respektabelt før Musk"-omskriving av historien? Jeg har sett lignende før. Tviler på at Twitter blir noe mer eller mindre toxic enn det alltid har vært.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Gøy at han nå lar alle ha der sjekkmerket. Kommer til å bli så vanskelig å se hva som er bs og ikke. Lurer egentlig på om Musk forstår hvorfor den var der til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Resultatet:

590685139_Skjermbilde2022-11-06kl_13_38_14.thumb.png.6af5e3337494acbfce7878dee24a60b4.png

Parodi/humorkontoer om Musk blir suspendert eller begrenset.

Denne også:

FgwKcEwXoAIAHU6?format=jpg&name=900x900

FgwKcEwXkAMPazH?format=jpg&name=medium

Er jo åpenbar at det blir tilfellet når de til og med bruker navnet hans.. Litt overrasket over at de ikke har blokkert for at brukere kan bruke navnet hans på denne måten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Feynman skrev (1 minutt siden):

image.thumb.png.bb02734e516eecfe69c45743db6e5ec6.png

“the only way” 👈☝️

Kjøper overhode ikke den forklaringen. Men ser at det er den enkleste måten å skaffe penger. Men er helt idiotisk og kommer tll å bite Musk i ræven. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (16 minutter siden):

Kjøper overhode ikke den forklaringen. Men ser at det er den enkleste måten å skaffe penger. Men er helt idiotisk og kommer tll å bite Musk i ræven. 

Vanskelig å se hvordan det skal funke uten store annonseinntekter ja.

Det er brukerne som er Twitter, det er de som skaper innholdet, trafikken og da til slutt verdien til selskapet. Så skal brukerne måtte betale selv for muligheten til å skape dette innholdet og å nå ut med det. Jeg tror enkelt og greit ikke mange nok vil kjøpe Twitter Blue og betale rundt 1000 kroner i året for dette. Det kunne ikke falle meg inn å gjøre det selv.

Annonser er (var) som kjent 90%+ av Twitters inntekter.

Jeg bekymrer meg også for det Musk sier i videoen under her. Betaler man ikke, da vil man ikke synes i søk, eller på tidslinjer. Her utilgjengeliggjør man plattformen for veldig mange, spesielt i fattigere land. Det blir også vanskeligere å delta og nå ut på Twitter for mennesker fra autoritære regimer som forbyr det.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Vanskelig å se hvordan det skal funke uten store annonseinntekter ja.

Det er brukerne som er Twitter, det er de som skaper innholdet, trafikken og da til slutt verdien til selskapet. Så skal brukerne måtte betale selv for muligheten til å skape dette innholdet og å nå ut med det. Jeg tror enkelt og greit ikke mange nok vil kjøpe Twitter Blue og betale rundt 1000 kroner i året for dette. Det kunne ikke falle meg inn å gjøre det selv.

Annonser er (var) som kjent 90%+ av Twitters inntekter.

Jeg bekymrer meg også for det Musk sier i videoen under her. Betaler man ikke, da vil man ikke synes i søk, eller på tidslinjer. Her utilgjengeliggjør man plattformen for veldig mange, spesielt i fattigere land. Det blir også vanskeligere å delta og nå ut på Twitter for mennesker fra autoritære regimer som forbyr det.

 

Var ikke klar over at du måtte betale ellers blir du presset enda mer ned i søla. Det overrasker meg og sier noe om hans forståelse for hva Twitter er. Men han er en kapitalist og ser først og etter penger.. Om han må gå over lik for å skaffe de er ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan det gjør særlig stor forskjell. Mange brukere var allerede "suppressed" eller shadow banned hvis man vil. Nye tweets ble ikke varslet om på visse brukere man fulgte. Jeg vil tro noen betalte for å "suppresse" andre brukere. Plattformen var et vepsebol fylt med betalt innhold og spam fra visse aktører. Det er ikke gjort i en fei å rydde opp i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...