Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (6 timer siden):

Jaha? Kan du virkelig forklare hvem jeg er, kun basert på biologi?

Hvem er i så fall jeg, da? 

 

At jeg har et biologisk kjønn, type hann, er udiskutabelt. Men jeg er så ufattelig mye mer enn bare det. Ingen er kun en gutt eller bare ei jente. Vi er komplekse vesner, som består av langt mer enn en utovertiss eller innovertiss! Ikke F om biologi alene er nok til å beskrive meg og deg ett hundre prosent. Vi trenger bedre verktøy enn biologi til å forklare en person.

Språket gir oss mange ord til å forklare mennesker og bra er det. For min del forstår jeg ikke hvorfor vi er nødt til å bruke kjønn for å definere oss som noe annet enn det biologiske kjønnet, men nettop dette er jo tydeligvis veldig viktig for noen. Min mening er vel at dette behovet framstår mer som en reaksjon på fastlåste kulturelle mønstre om hva menn og kvinner er og bør være; og at vi derfor heller burde løsne litt på disse.


For min del er jeg ikke så interessert i saken, derfor godtar jeg det meste. Hvis en mann elsker å gå i dameklær og oppføre seg som ei dame, helt i orden for meg. Jeg har heller ikke noe problem med å bruke spesielle pronomen, dersom noen ønsker det.

Men mener jeg at denne dama (eller mannen) kan kreve at alle godtar dette narrativet? Der vil jeg si nei. Hvis jeg bestemmer meg for at jeg identifiserer meg som en kanarifugl i morgen kan jeg spørre alle andre om å behandle meg 100% som en kanarifugl, men jeg kan ikke kreve det. Noen vil ikke godta dette og kalle meg rar. Det mener jeg de har rett til.

Debatten opptok meg nokså lite, helt til de begynte å forkynne narrativet til barn. Det mener jeg er unødvendig. Og jeg mener at man ikke bør overlate til barn å bestemme hvilket kjønn de vil være - skadevirkningene av medisiner og operasjoner synes å være stort både i alvorlighetsgrad og omfang. Og mange angrer seg.

Dette er det mange transer som mener også, her er ei:
 

 

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
25 minutes ago, frohmage said:

Det ville ikke overrasket meg om han så på blokkering som brudd på ytringsfriheten..

Retten til å måtte bli bli tvangsfôret med andres meninger / tanker, nesten litt som Black Mirror episoden og reklamene folk ble utsatt for (sykle for credit-score)?  

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, frohmage said:

Ja, det er jo ikke godt å si hva som foregår oppe i Musk-tåka, men tipper han er blitt så provosert av å ha blitt blokkert av folk i sin egen app at han ikke kan leve med det.

Det er litt sånn «lufta er fri for aaaAaaalle» vibber her. Joda, sant nok, men det gir ikke en bra opplevelse, og er nok ikke så lurt på et sted hvor du avhenger at folk faktisk ønsker å være der. Men igjen, nå betalte ikke vi 40 milliarder heller da - så åpenbart sikkert bare oss som ikke forstår strategen Musk her 🫠

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 timer siden):

Kan du gi et eksempel på hva mer du mener du er? Så blir det lettere å forstå hva du sikter til. 

Personligheten min er noe som er med på å definere meg som nettopp meg. Hva og hvem jeg er.

Utseende er andre faktorer. Alder må med!

Kunnskap, holdninger, verdier, erfaringer, etc. Listen er lengre. Men alt er med på å definere hvem jeg er. Vi to er ikke samme person. Vi har kanskje samme kjønn, men vi er ikke den samme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
35 minutes ago, qualbeen said:

Personligheten min er noe som er med på å definere meg som nettopp meg. Hva og hvem jeg er.

Utseende er andre faktorer. Alder må med!

Kunnskap, holdninger, verdier, erfaringer, etc. Listen er lengre. Men alt er med på å definere hvem jeg er. Vi to er ikke samme person. Vi har kanskje samme kjønn, men vi er ikke den samme.

Dette har du og alle andre menn og kvinner. Din personlighet, følelser eller erfaringer gjør ikke og kan ikke gjøre at du er et annet kjønn enn du har. Vi to er ikke like, men kjønn er en fellesnevner vi har som gjør at vi har en del viktige fellestrekk som vi ikke har med kvinner. 

Vi må kunne være ærlige om hvem vi er i samfunnet og være ærlige om vårt kjønn. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snikpellik said:

App Store sine retningslinjer:



Google Play:

 

Det er ikke brukerfunksjoner, men funksjoner de som opererer appen må implementere som en del av sin modereringsfunksjon.

"The ability to block abusive users from the service"
Service = tjenesten = Twitter/Twitter's funksjoner. En bruker kan ikke blokkere en abusive user fra Twitter eller dens funksjoner.

 

Endret av jallajall
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, jallajall said:

Det er ikke brukerfunksjoner, men funksjoner de som opererer appen må implementere som en del av sin modereringsfunksjon.

"The ability to block abusive users from the service"
Service = tjenesten = Twitter/Twitter's funksjoner. En bruker kan ikke blokkere en abusive user fra Twitter eller dens funksjoner.

 

Så da synes du det er greit at eksempelvis mobbere (som er et stort problem for unge på sosiale medier i dag) har et større vern enn potensielle ofre? Å kun kunne blokke direkemeldinger er tullete.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, The Very End said:

Så da synes du det er greit at eksempelvis mobbere (som er et stort problem for unge på sosiale medier i dag) har et større vern enn potensielle ofre? Å kun kunne blokke direkemeldinger er tullete.

Nei. ..jeg påpekte bare at det er feil at Apple og Googles retningsllnjer for apper krever at brukere skal kunne blokkere andre brukere (det er eksempelvis en rekke apper med user generated content (imgur, dropbox, wetransfer, osv) hvor man som bruker ikke kan blokkere andre brukere fra tjenesten).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Dette har du og alle andre menn og kvinner. Din personlighet, følelser eller erfaringer gjør ikke og kan ikke gjøre at du er et annet kjønn enn du har. Vi to er ikke like, men kjønn er en fellesnevner vi har som gjør at vi har en del viktige fellestrekk som vi ikke har med kvinner. 

Vi må kunne være ærlige om hvem vi er i samfunnet og være ærlige om vårt kjønn. 
 

Mitt biologisk medfødte kjønn, er det lite å si på. Vi er jo enig der. (Noen ytterst få babyer blir født tvekjønnet, men for enkelthets skyld er det fristende å se bort fra slikt i denne debatten).

Forskjellen er jo bare at du (og mange andre) bruker fødekjønnet til å putte meg i båsen "mann", mens jeg og en del andre (?) ønsker å hensynta selvopplevd kjønn, før man kan kategoriseres mann/kvinne eller noe midt i mellom. 

Problemet bunner vel ut i at det norske språk er for simpelt? Vi mangler ord og uttrykk for å skille på medisinske, biologiske og opplevde kjønnsretninger.

Det er jo ikke tvil om at noen føler seg født i feil kropp. De finner ingen tilhørighet, og får det med ett bedre når de kler og ter seg som motsatt kjønn! 

I en slik kontekst ser jeg at dagens ordforråd ikke yter nok respekt ovenfor denne minoriteten. Ergo er det mange som har begynt å respektere individets egne ønske om kjønn. Eksempelvis; ønsker Ola å være en jente, ja så er hen en jente!

 

Muligens trenger gynekolog og fotballaget fortsatt å vite ditt biologiske kjønn. Men ut over det er det svært sjeldent kromosom-sammensetningen er relevant. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

App Store sine retningslinjer:

F302enBW0AEAZqd?format=png&name=medium

Google Play:

F31AhhNWMAEZhHS?format=jpg&name=900x900

Jeg har faktisk ikke fått tilgangen min til å utestenge brukere fra Apples og Googles tjenester ennå. Men det står jo i retningslinjene, så da er det vel bare et spørsmål om tid ;)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 minutter siden):

Jeg har faktisk ikke fått tilgangen min til å utestenge brukere fra Apples og Googles tjenester ennå. Men det står jo i retningslinjene, så da er det vel bare et spørsmål om tid ;)

Hm? Dette gjelder sosiale medier-apper tilgjengelig i de to butikkene, ikke fra butikkene i seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 timer siden):

Nei. ..jeg påpekte bare at det er feil at Apple og Googles retningsllnjer for apper krever at brukere skal kunne blokkere andre brukere (det er eksempelvis en rekke apper med user generated content (imgur, dropbox, wetransfer, osv) hvor man som bruker ikke kan blokkere andre brukere fra tjenesten).

Mulig. Jeg tolker det som at det må være mulig for brukere å blokkere andre brukere, og ser at dette også påpekes av andre som intensjonen med regelverket. For eksempel han her, som har noen apper bak seg:

https://x.com/williamlegate/status/1692689207750193366?s=46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Mulig. Jeg tolker det som at det må være mulig for brukere å blokkere andre brukere, og ser at dette også påpekes av andre som intensjonen med regelverket. For eksempel han her, som har noen apper bak seg:

https://x.com/williamlegate/status/1692689207750193366?s=46

De fleste foreslåtte Community Notes på den tweeten poengterer at dette er en funksjon som utvikleren må ha, ikke brukeren.

"The guidelines being referenced are for developers to have the ability to block (on the backend) abusive users from the entire service. Disabling users blocking each other for whatever reason, which is what Musk proposed, is separate and distinct from the App Store guideline." osv.

Det er også det samme som en av X utviklerne påpeker.
image.png.3be95934fb570037f28bc7ec59f204a5.png


I Plays retningslinjer kommer det enda bedre frem:
må implementere robust, effektiv og kontinuerlig moderering for brukergenerert innhold, som:
har et system i appen for blokkering av brukergenerert innhold og brukere.


Google og Apples retningslinjer krever lite av brukerfunksjoner. Det krever ikke en gang at man må registrere seg eller logge inn for å bruke tjenester med brukerinnhold. Det er helt vanlig at apper med slikt innhold ikke har noen blokkerings funksjoner, last ned en hvilken som helst Pastebin app, jeg blir svært overrasket om noen av de har en funksjon for å blokkere pastes fra andre. Tror heller ikke en gang at tjenester som Jodel har noen blokkeringsfunksjon, det hadde hvertfall ikke det før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, qualbeen said:

Forskjellen er jo bare at du (og mange andre) bruker fødekjønnet til å putte meg i båsen "mann", mens jeg og en del andre (?) ønsker å hensynta selvopplevd kjønn, før man kan kategoriseres mann/kvinne eller noe midt i mellom. 

Hvorfor vil du det? Har du tenkt over at det kan ha negative samfunnsmessige konsekvenser? 

Quote

Problemet bunner vel ut i at det norske språk er for simpelt? Vi mangler ord og uttrykk for å skille på medisinske, biologiske og opplevde kjønnsretninger.

Synes det norske språket er fullstendig tilstrekkelig og kjønn er et ord som alle forstår hva betyr. 

Quote

Det er jo ikke tvil om at noen føler seg født i feil kropp. De finner ingen tilhørighet, og får det med ett bedre når de kler og ter seg som motsatt kjønn! 

Folk tror mye rart. Noen tror de er en katt. En annen mann føler han er yngre enn han er. Andre tror de er i telepatisk kommunikasjon med Putin som beordrer dem om å drepe foreldrene. 
Skal man anerkjenne alt dette som legitimt? I så fall blir det kaos. 
Eller hvis ikke, hvorfor er feil kjønn legitimt å anerkjenne mens feil alder eller feil art er ikke? 

Quote

I en slik kontekst ser jeg at dagens ordforråd ikke yter nok respekt ovenfor denne minoriteten. Ergo er det mange som har begynt å respektere individets egne ønske om kjønn. Eksempelvis; ønsker Ola å være en jente, ja så er hen en jente!

Problemet er at Ola ikke kan være en jente, akkurat som at han ikke kan være en katt eller en potteplante. 
Hvem gjør man egentlig en tjeneste ved å lyve til dem, til deg selv og til samfunnet generelt? 
Er mer løgn og bedrag i samfunnet en god ting? Hva er galt med å si at Ola er en mann som føler seg som en jente? 

Quote

Muligens trenger gynekolog og fotballaget fortsatt å vite ditt biologiske kjønn. Men ut over det er det svært sjeldent kromosom-sammensetningen er relevant. 

Den er faktisk svært ofte relevant. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...