Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (15 timer siden):

Musk har altså kuttet enormt i den største utgiften selskapet hadde når det tapte penger pre-Musk. 

Du har flere ganger fått forelagt fakta om Twitters økonomi pre-musk. Av en omsetning på $5 milliarder så gikk de 200 mill i underskudd, en negativ margin på knappe 4%. En moderat endring ville vært nok for å komme i pluss. Men i stedet så har man sleppi en drita full og tilbakestående elefant inn i Glassmagasinet og rasert ethvert håp om en lønnsom og bærekraftig fremtid for dette selskapet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (20 minutter siden):

Jeg er ikke så inne i de økonomiske tallene til Twitter, men jeg klarer ikke å la være å legge merke til at de som spår Twitter nord og ned, og de som ikke bare hater Elon Musk, men som også hater at det var han som overtok kontrollen av selskapet i fjor høst, er de samme personene.

For min del handler det om at jeg digger Twitter og bruker det hver dag til å følge med på ting som for eksempel nyheter og fotball. Jeg er redd for at Twitter blir dårligere og dårligere, noe jeg synes det har blitt på mange områder etter Musk overtok selskapet.

Noen ting er også blitt bedre, men dette er mest småting som en egen knapp for bokmerker. Jeg er ikke enig i hans visjoner om hva som vil gjøre nettstedet bedre, eller hans litt alternative syn på ytringsfrihet. Jeg er heller ikke enig med ham i at man skal sensurere i så stor grad, langt mer enn under forrige eierskap. Min frykt er at det etterhvert blir så dårlig at plattformen mister alle de gode bidragsyterne, eller i verste fall bukker under. Det er mange eksperter som mener det kan skje, og som har ment det både før og etter Musks overtakelse. Økonomien har jo ikke akkurat bedret seg etter hans oppkjøp, for å si det litt mildt. Jeg håper ikke det skjer, men innser at det er en mulighet og at Twitter kan ødelegges som plattform.

Jeg elsker noen av Musks andre prosjekter, som SpaceX. Uavhengig av det og hvor han står politisk har Musk dessverre vist seg som en svært dårlig person ved en del tilfeller, og det jeg har størst problemer med er at han bruker plattformen til å spre konspirasjonsteorier, falske nyheter og desinformasjon. Noe av det han bruker til plattformen til er til skade for andre mennesker, og han når ut til hundrevis av millioner med det. Derfor håper jeg han trekker seg litt tilbake snart slik at hans person og til tider sprø ytringer ikke er like sterkt lenket til hva Twitter er som selskap. På den måten kan kanskje annonseinntektene øke igjen, jeg vet ikke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Snikpellik said:

For min del handler det om at jeg digger Twitter og bruker det hver dag til å følge med på ting som for eksempel nyheter og fotball. Jeg er redd for at Twitter blir dårligere og dårligere, noe jeg synes det har blitt på mange områder etter Musk overtok selskapet.

Noen ting er også blitt bedre, men dette er mest småting som en egen knapp for bokmerker. Jeg er ikke enig i hans visjoner om hva som vil gjøre nettstedet bedre, eller hans litt alternative syn på ytringsfrihet. Jeg er heller ikke enig med ham i at man skal sensurere i så stor grad, langt mer enn under forrige eierskap. Min frykt er at det etterhvert blir så dårlig at plattformen mister alle de gode bidragsyterne, eller i verste fall bukker under. Det er mange eksperter som mener det kan skje, og som har ment det både før og etter Musks overtakelse. Økonomien har jo ikke akkurat bedret seg etter hans oppkjøp, for å si det litt mildt. Jeg håper ikke det skjer, men innser at det er en mulighet og at Twitter kan ødelegges som plattform.

Jeg elsker noen av Musks andre prosjekter, som SpaceX. Uavhengig av det og hvor han står politisk har Musk dessverre vist seg som en svært dårlig person ved en del tilfeller, og det jeg har størst problemer med er at han bruker plattformen til å spre konspirasjonsteorier, falske nyheter og desinformasjon. Noe av det han bruker til plattformen til er til skade for andre mennesker, og han når ut til hundrevis av millioner med det. Derfor håper jeg han trekker seg litt tilbake snart slik at hans person og til tider sprø ytringer ikke er like sterkt lenket til hva Twitter er som selskap. På den måten kan kanskje annonseinntektene øke igjen, jeg vet ikke.

Vel, selv så tenker jeg at det aldri var meningen av de som likte hvordan ting var på Twitter før skulle like endringene som kom etter at Elon Musk tok over. Hele poenget med oppkjøpet var jo å ta selskapet vekk fra der det hadde havnet etter flere år med det mange vil mene var en gal utvikling og bevege det i en retning kritikerne av den forrige ledelsen ønsker. Tror de som spår Twitter nord og ned kommer til å bli overrasket over at selskapet fortsatt står om ti år, også.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Det er en gruppe Musk-hatere som hater absolutt alt han tar i og helst skulle sett at han forsvant fra jordens overflate. Selv hvis Musk kurerte kreft ville de sikkert ha funnet en måte å spinne det negativt på.

Klart de finnes. Absolutt. 

For egen del elsker jeg mye av det han har fått til. La meg nevne PayPal, Tesla, SpaceX ... Andre initiativ som The Boring Company synes jeg også er spennende og bra!

Jeg observer dessverre er Musk har endret personlighet. Han er tydelig syk, som gjør at verdens rikeste mann innimellom tar svært ukloke valg. Dette så vi langt sjeldnere før (selv om det kanskje kom en og annen rar uttalelse en sjelden gang..?)

Enkelte elementer av måten han driver Twitter på kan jeg forstå. Noe slanking av selskapet ga mening. Men gjennomføringsmåten er elendig. Måten han håndterer sine kolleger på er under enhver kritikk. Han viser jo enorm forakt ovenfor alle arbeiderne han med viten og vilje har kjøpt. Eller ... det er jo lov å spekulere i om han egentlig ønsket å kjøpe Twitter. (Vi så tegn til at han ønsket å komme seg bort fra avtalen.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
22 hours ago, qualbeen said:

Jeg observer dessverre er Musk har endret personlighet. Han er tydelig syk, som gjør at verdens rikeste mann innimellom tar svært ukloke valg. 

Forklar. Man er ikke syk fordi man tar dårlige avgjørelser. Musk har plenty med dårlige avgjørelser, men også plenty gode. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Thor. said:

https://ain.capital/2023/06/07/ukrainians-are-massively-shadowbanned-on-twitter/

Ukrainians are massively shadowbanned on Twitter

There is another wave of bans on Ukrainian activists and volunteers on Twitter. This time, many popular accounts fell into the so-called shadowban.

Kontoen som er brukt som eksempel i artikkelen har 269 følgere, da er det lov å spørre; Har det blitt for lett å kalle seg populær? :glare:

image.png.53f93cd445ccbdfcfb61fd9b7ea461d4.png

image.png.101839127a3f57b8f07edef149e5c4c8.png

image.png.c9f8059e9d31dcff0a6f14d98669b54c.png

image.png.1cef50a7aa57fec1b8c49b5a689c782c.png

image.png.672ff4b391999dc0b0038b26924141de.png

image.png.936d02efc1169b2b82d693c4a0e418cc.png

image.png.d8deba3d278b697093b814cafe34051d.png

image.png.8c2561e4d4766dfa2e7b7e75c9d45456.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror problemet dreier seg om mest to ting. Det ene er at Twitter for et par måneder siden begynte å kategorisere innhold om krigen i Ukraina som "sensitivt", noe som går utover kontoene til ukrainere naturligvis. Det andre er at russiske troll og propagandister masserapporterer pro-ukrainske kontoer, og derfor nedprioriteres de automatisk. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (7 minutter siden):

Hva ?
Når begynte Twitter med dette?

Musk sa i november at de skulle gjøre dette:

3bc7a65a-9d7f-4ff6-a61b-a155304cd597-RackMultipart20230515-6-vcym7p.png?ssl=1

Det er jo ganske tydelig at noe skjer. For eksempel skjedde det med Eliot Higgins og Bellingcat for noen uker siden. Kontoene forsvant fra søkeforslag fordi de ble markert som "sensitive content" av en eller annen grunn. "Tilfeldigvis" skjedde dette like etter Musk gikk til angrep på dem, etter at de kritiserte hans spredning av desinformasjon.

Twitter ‘Shadowbans’ Bellingcat After Musk Attacks Them, Then Tries To Retcon A Nonsense Explanation
https://www.techdirt.com/2023/05/16/twitter-shadowbans-bellingcat-after-musk-attacks-them-then-tries-to-retcon-a-nonsense-explanation/

Twitter appeared to limit the reach of investigative news site Bellingcat days after Elon Musk suggested its Texas mall shooter investigation was a 'psyop'
https://www.businessinsider.com/twitter-appears-limit-bellingcat-after-elon-musk-called-it-psyop-2023-5

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Noen som husker tilbake til den gangen for lenge, lenge siden(siste Superbowl) hvor manne-babyen Musk ble krakilsk fordi Biden hadde mange flere views på sin Superbowl-tweet enn Musken og det endte med at det ble kalt inn til et krisemøte hvor algoritmen ble hardkodet slik at Musken ble favorisert?

Jeg lurer virkelig på hva folk kverulerer på her. Det er åpenbart for alle at hva som blir sensurert, boosted, deboosted og tillatt 100% er avhengig av hva Elon Musk til enhver tid føler om saken. Ikke noe annet. Ikke noe prinsipielt ytringsfrihetsmanifest. Ingen konsistens eller noe annet objektivt som ligger til grunn. Så når man har en Musk som elsker Putin, transfober, nazister, misogynister og andre medlemmer av den samme intelligensiaen, så får man et Twitter som fullt ut reflekterer det.

Det har han selvfølgelig full rett til akkurat som han har full rett til å spyle hele investeringen sin rett i dass. Og vi alle har full rett til å le av det

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Musk sa i november at de skulle gjøre dette:

3bc7a65a-9d7f-4ff6-a61b-a155304cd597-RackMultipart20230515-6-vcym7p.png?ssl=1

Det er jo ganske tydelig at noe skjer. For eksempel skjedde det med Eliot Higgins og Bellingcat for noen uker siden. Kontoene forsvant fra søkeforslag fordi de ble markert som "sensitive content" av en eller annen grunn. "Tilfeldigvis" skjedde dette like etter Musk gikk til angrep på dem, etter at de kritiserte hans spredning av desinformasjon.

Twitter ‘Shadowbans’ Bellingcat After Musk Attacks Them, Then Tries To Retcon A Nonsense Explanation
https://www.techdirt.com/2023/05/16/twitter-shadowbans-bellingcat-after-musk-attacks-them-then-tries-to-retcon-a-nonsense-explanation/

Twitter appeared to limit the reach of investigative news site Bellingcat days after Elon Musk suggested its Texas mall shooter investigation was a 'psyop'
https://www.businessinsider.com/twitter-appears-limit-bellingcat-after-elon-musk-called-it-psyop-2023-5

så lenge var mannen "free speech absolutist"

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (På 9.6.2023 den 15.40):

Enda godt vi fortsatt kan regne med nyanserte og godt balanserte innspill fra Musk sine kritikere.

Finn det ytterste punktet i enhver tråd og debatt og du finner mest sannsynlig ikke balanse. Snikpellik er informativ og kritisk til Musk bl.a og har kommet med mange gode innlegg. Folk som er veldig positive til Musk er de samme som var veldig positive til Trump, faktisk de samme brukerne.

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...