Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kribling i hodet ved banan spising?


Anononym

Anbefalte innlegg

Hei,  mann 21 år her

Jeg får en form for kribling/frysning i hodetbunnen og nakken hver gang jeg spiser banan. Det kan føles ut som jeg kjenner det i hjernen også men litt vanskelig å sette fingeren på det😂 Det føles positivt ut, som om jeg får ett tilskudd av noe kroppen trenger. Det skjer ved første bit av en banan og stopper ikke før jeg har spist opp bananen. Jeg har kun opplevd det med banan men det har skjedd hver gang jeg har spist en banan de siste 5-6 månedene. Jeg mistenker vitamin mangel men føler jeg spiser variert. Er dette noe dere har hørt om før eller som dere har noe svar på hva skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres faktisk ut som en liten allergisk reaksjon.
Og ja; du kan være allergisk mot banan.
Se her: https://www.npr.org/sections/thesalt/2017/05/22/529151256/if-raw-fruits-or-veggies-give-you-a-tingly-mouth-it-s-a-real-syndrome?t=1650562161310

Nei; det er ikke pga vitaminmangel. Vitaminene får du i kroppen først når bananen er i magesekken og blir brutt ned. Det tar litt tid. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (19 minutter siden):

Det høres faktisk ut som en liten allergisk reaksjon.
Og ja; du kan være allergisk mot banan.
Se her: https://www.npr.org/sections/thesalt/2017/05/22/529151256/if-raw-fruits-or-veggies-give-you-a-tingly-mouth-it-s-a-real-syndrome?t=1650562161310

Nei; det er ikke pga vitaminmangel. Vitaminene får du i kroppen først når bananen er i magesekken og blir brutt ned. Det tar litt tid. 

Såpass, jeg har aldri vært allergisk mot noe som helst så dette kommer som et sjokk. Kanskje jeg får ta en tur til legen og få testet det. Takk for utfyllende svar!

Lenke til kommentar
Anononym skrev (1 time siden):

Såpass, jeg har aldri vært allergisk mot noe som helst så dette kommer som et sjokk. Kanskje jeg får ta en tur til legen og få testet det. Takk for utfyllende svar!

Jeg får noe lignende når jeg spiser epler. At det kribler ned langs halsen og i munnen. 
Og moreller... 😜 hehe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 minutt siden):

Jeg tror nå at om man prøver å spise 274 bananer hver dag kommer man til å dø av andre ting enn radioaktivitet innen 7 år har gått.

Ja, det er litt av poenget, at det skal godt gjøres å få i seg nok bananer for at det skal ha noe å si.
Vi mennesker er allerede radioaktive grunnet maten vi spiser som har naturlige mengder radioaktivitet i seg. Mengdene er så små at det har null å si på helsen vår.

Når det gjelder bananproblemet til TS, så er det muligens snakk om allergi, hvis det har en fysisk forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (7 minutter siden):

Ikke bare bananer og gulrøtter. Om man spiser ti millioner av hva som helst (i løpet av kort tid) så er det akutt dødelig. :mrgreen:

Ti millioner LGG dør man ikke av. 😂

Det er 5000 sukkerkorn i 1 gram, så ti millioner sukkerkorn tilsvarer... hmmm, det blir vel 2 kg det?
Ja, man dør vel ikke av 2 kg sukker. Det er jo omtrent 2 kg smågodt. 

oi oi oi,,, 2,5 kg er den magiske grensen i følge denne artikkelen.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-3892808/Could-trick-treating-kill-Scientists-reveal-eating-two-half-kilos-sugar-prove-fatal-s-100-packs-M-Ms.html

 

Lenke til kommentar

En banan kan være så mangt. Liker du de korte best? Kanskje de som er litt tykkere rundt stammen eller de umodne som ofte er grønne av sjalusi. Kan jo være noe psykisk som gir deg assosiasjoner til noe annet. Jeg pleier å nyse ganske kraftig 1 gang når jeg tenker på sex, helt sikkert noe kjemiske greier som skjer oppi hodet mitt men heldigvis så har jeg ikke fortalt det til noen. Her inne regner jeg med jeg klarer å opprettholde min anonymitet, hehe. Som du ser så er vi mennesker ganske så unike og spesielle og vi er alle forskjellige.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/21/2022 at 9:35 PM, Leo_ said:

Når jeg spiser banan svir det litt i munnen og klør i ørene, antar det er en allergisk reaksjon.

Fanken...   

On 4/21/2022 at 9:33 PM, Milhouse85 said:

Jeg får noe lignende når jeg spiser epler. At det kribler ned langs halsen og i munnen. 
Og moreller... 😜 hehe

Derav mistenkelig ofte kremting og hosting når jeg spiser epler... whats next...
Det er først i voksenlivet jeg utviklet pollenallergi og nå dette - herlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Jeg pleier å nyse ganske kraftig 1 gang når jeg tenker på sex, helt sikkert noe kjemiske greier som skjer oppi hodet mitt men heldigvis så har jeg ikke fortalt det til noen. Her inne regner jeg med jeg klarer å opprettholde min anonymitet, hehe. Som du ser så er vi mennesker ganske så unike og spesielle og vi er alle forskjellige.

Dette er litt ot, men jeg opplever det samme. Så du er ikke alene.
Det er et kjent fenomen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sexually_induced_sneezing

At TS føler kribling i hodebunnen kan kanskje ha en forklaring.
https://www.npr.org/sections/thesalt/2017/05/22/529151256/if-raw-fruits-or-veggies-give-you-a-tingly-mouth-it-s-a-real-syndrome

TS er ikke alene, første treff på Google.

@Anononym Er du allergisk mot pollen? Det er noe som heter "Pollen food syndrome", hvor proteinene i maten og pollen er så like at man kan oppleve "cross-reactivity"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...