Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Litt morsomt å følge CPU lansering av toppmodeller.

Fulgte man 4090 lanseringen blingset ikke folk om de betalt 5000 forskjell på samme kort for en annen produsent så lenge de fikk det.

Prisforskjellen på CPUer er sand i sahara i forhold. 

Jeg går i retning av 7950x3d, jeg mistet allerede all min fornuft når jeg kjøpte 4090. Litt ekstra futt til daglig bruk kommer godt med, par tusen i forskjell spiller liten rolle i det stor og hele nå. Eneste argument for å vente er hvis 7800x3d skulle bli bedre til gaming, men jeg sliter å se at det kommer til å skje eller bli en vesentlig forskjell.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ola Norman skrev (2 timer siden):

Spørs på øyet som ser selvfølgelig, men i mine øyne så er ikke 13600K(F) med aldri så mye tuning i nærheten av Z4 x3d engang.. Og som vi har snakket om tidligere flere ganger, man kan hente ut ganske mye extra med litt tweaking på x3d også :) 

image.thumb.png.ba35b4a4301fd6759b16d732bb65da38.png

2 vesentlige forskjellige ytelse-nivåer i spill ^^

Joda, xmp er en ting, men 13600KF har nok vesentlig mer å hente på tweaking. Ifølge i2hardfår den 14% av litt oc og ramtuning: 

 men jeg sier ikke at den kan hamle opp med 7800X3D aldri så tweaka, den er dig endel billigere. 13900K med 7000+ minne derimot blir nok en mye jevnere match. 5800X3D fikk i snitt 3% på tuning, men ser heldigvis ut som 7000X3D gir litt mer utbytte enn det :)

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (3 timer siden):

Det er vell ingen kombo som slår 5800X3D på bang for bucks ;) Tror vi kan si at 5800X3D er som 1080ti, et produkt forut for sin tid som vil leve lengre enn mye annet :)

5800X3D vil holde så lenge spillenes datasett ikke blir alt for store.

Hvis det blir for store datasett vil cache-gevinsten flate ut mot vanlig Zen 3-ytelse.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Ola Norman said:

Alle benchmarks som er ute har forhåpentligvis konfigurert alt rett for optimal ytelse selv om det kanskje ser ut som om hardwareunboxed har faila på et eller flere punkt.

Tomshardwareguide skriver om akkurat dette i klartekst:

Dette er deres gaming resultater:

image.thumb.png.e606b48be2f0430a9c307a2f0bbb5469.png

 

Som vanlig med AMD lanseringer kommer disse nok ut for salg klokken 15.00 idag

Har ikke sett noen reviews med process lasso, men ja, det skal gi akkurat samme ytelse som med simulert 7800x3d (disabla CCD1)

Det finnes et par forskjellige måter å kontrollere hvordan kjerner workload'en ender opp på:

  • Automatisk. Såfremst man har konfigurert alt rett så skal dette gå av seg selv. (Agesa 1.0.0.5 PatchC+5.xxx brikkesett driver+Windows Game Bar+ balansed powerplan)
  • "Preferanse for cache CCD" i bios fyller opp cores i CCD0 før CCD1 tas i bruk
  •  "Preference for frequency CCD" i bios fyller opp cores i CCD1 før CCD0 tas i bruk
  • Om man disabler CCD1 så har man jo kun v-cache kjerner på CCD0 tilgjengelig
  • Med Asus enkelte hovedkort har man mulighet til å sette opp custom regler i bios for hvor workload'en skal sendes under bestemte forutsetninger.  
  • Med process lasso kan man bestemme selv hvilken kjerner programmene får lov til å bruke/kjøre på

Er denne funksjonen fra Asus bare i beta BIOS enda?

Finnes det dokumentasjon på dette oppsettet?

Vil det gå i beina på Windows scheduler for auto tilordning?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Nizzen said:

Ikkje gjør det så vanskelig for AMD da :p

Det er ikke så vanskelig. Microsoft kan implementere ei spørring eller noe. Hvor vil du kjøre programmet, kjernegruppe 0, kjernegruppe 1, begge? (Husk innstillingene for fremtidig bruk).

Hvis man lager et produkt hvor fortutsetningen for å få ønsket ytelse er at man lager et miljø på maskina med simulert 78000X3D, burde man kanskje nøye seg med å gi ut 78000X3D og glemme de med 12 og 16 kjerner. Det blir interessant å se hvordan ytelsen blir på 7900X3D. Det er flere som mener at 6 core CCD med V-cache ikke er en god idé.

Hadde det gått å få Windows og alt annet til å kjøre på CCD1 og så kjøre spill på CCD0 eller blir det crosstalk av å kjøre OS på annen CCD enn spillet?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, BadCat said:

Det er ikke så vanskelig. Microsoft kan implementere ei spørring eller noe. Hvor vil du kjøre programmet, kjernegruppe 0, kjernegruppe 1, begge? (Husk innstillingene for fremtidig bruk).

Du kan sette prefer cache / frequency i bios, eller legge til program / spill som skal behandles som spill (prioritere cache) i xbox game bar, så vidt jeg har forstått fra ulike reviews.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

Da ble det lagt inn bestilling på 7950X3D og ett Crosshair X670E Hero hovedkort. Da må en bare finne ut hvilken ram en skal gå for. Er det fortsatt G.Skill Trident Z5 Neo som er go to ramen for ryzen?

Den her jeg gikk for ja, og fungerer 100% ut av boksen med Asus hovedkort og Asus AMD 6000 profil i BIOS

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...