Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

JarleGutt skrev (24 minutter siden):

Dette er viktig å få svar på, for noen mener bestemt at den delen on IKKE har 3d cache blir 'slått av' når man spiller. Om dette stemmer er dette helt uaktuelt å kjøpe. Jeg vil bruke den andre delen til andre ting SAMTIDIG som jeg spiller....

Jeg sliter med å finne svar på dette også. Det finnes diskusjoner med mange som mener ting, men det er ingen som vet(aka har faktisk testet).

Problemattikken ligger mye i at høy frekvens kjernene blir parkert/ikke tilgjengelig MEN kan åpnes opp hvis thread utilization er høyt nok, mange er da skeptisk til om faktisk spillet kan bevege seg over på de andre kjernene, eller man faktisk klarer å skille ut at disse andre applikasjonene til å kune bruke  høy frekvens kjernene.

Dog mener mange det bør kunne uannsett løses med Process Lasso, samtidig hvis svaret er så "enkelt" at man bare kan bestemme hvilke oppgaver bruker hvilke kjerner lurer jeg på hvorfor AMD må parkere høy frekvens kjernene i det hele tatt for best ytelse under spilling. 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragavon skrev (Akkurat nå):

Det må vel i så fall være for å redusere varme?

Varme er nok ikke problemet, man kan fint ha på 16 kjerner og spille med det. Grunnen til å slå av enkelte kjerner er kun for at spill ikke skal hoppe mellom cache og høyfrekvenskjerner da det gir dårligere ytelse. 

Lenke til kommentar

Dette er fra Kitguru sitt review:

image.png.b6fc46cb64775003bed910b793ae3a0e.png

 

Det er også mulig vi tenker litt feil her, fordi ingen spill bruker masse CPU, og det går sikkert helt fint om andre ting også kjører på samme CPU del. MEN dersom det da fører til at performance igjen går ned pga cache fylles av andre tingenn spillet, vel da er vi tilbake til start da.

Så ja, dette trenger man skikkelig testet før man kjøper...

Lenke til kommentar

Vi har nok gått på

59 minutes ago, JarleGutt said:

Dette er fra Kitguru sitt review:

image.png.b6fc46cb64775003bed910b793ae3a0e.png

 

Det er også mulig vi tenker litt feil her, fordi ingen spill bruker masse CPU, og det går sikkert helt fint om andre ting også kjører på samme CPU del. MEN dersom det da fører til at performance igjen går ned pga cache fylles av andre tingenn spillet, vel da er vi tilbake til start da.

Så ja, dette trenger man skikkelig testet før man kjøper...

Vi har gått på limpinen. Ytelse vil få en knekk. Spørsmålet er hvor mye. I praksis blir det en ekstra dyr 7800X3D siden folk vil skru av CCD1 i BIOS. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, BadCat said:

Vi har nok gått på

Vi har gått på limpinen. Ytelse vil få en knekk. Spørsmålet er hvor mye. I praksis blir det en ekstra dyr 7800X3D siden folk vil skru av CCD1 i BIOS. 

Vi får se, jeg prøver få svar på Twitter... Ellers får vi følge med, det er jo garantert noen som vil teste dette, må det jo være?!

Lenke til kommentar
46 minutes ago, CavemaNz said:

7800x3D havner på 5790 med samme USD/nok som prisene på 7900x3d/7950x3d.

 

Ser forøvrig på Finn at noen prøver å scalpe 7900x3D og har lagt den ut for 8K. Tror ikke vedkommende har satsa på rett hest…:P

Kan være noen som har angret seg, og vil kvitte seg med den...

Lenke til kommentar

Nå ligger 7950X3D klar for henting på posten, men jeg rekker ikke hente før mandag 🤦‍♂️ Hadde vært perfekt å leke med i helgen. Satser på at det til gjengjeld blir en litt smoothere opplevelse med gode guides å følge for å optimalisere både cpu og minne. Frister jo ikke så mye i lengden å prøve å feile hvis f ex det tar 4-6 min å boote hver gang man tester / feiler i bios.

Lenke til kommentar

Det ser ut som det er håp!

Video som virkelig går i detalj. Windows åpner flere kjerner med høyfrekvens ved behov og kan kartlegge og putte bakrunnsoppgaver på disse mens spill som krever cache kjører på cache. Om den ikke gjør det korrekt er det kun en software sak.

Dermed ser det ut som 7950 er et godt kjøp, med mye potensiale i fremtiden for å optimalisere dette og. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den delen med latency og cache var forsåvidt grei. Så kommer minutter med synsing og tomsnakk. Dette er en prosessor med 16 kjerner og level1-duden begynner å dra frem eksempel med et lettrådet spill og et par tråder med OBS. Han kunne enkelt ha testet hele problemstillinga, men velger i stedet å prate skit i mange minutter. Han gjør noen målinger for den ene oppgaven, men hva som skjer ved multitasking overlater han til synsing? Det gir ikke mening.

1: Mål ytelsen til et flertrådet spill og parkerte kjerner.
2: Mål ytelsen til samme flertrådet spill på 8 kjerner med V-Cache samtidig som Davinci Resolve eller annet program med encode får kjøre en stor oppgave med 100% last på CCD1.
3: Konkluder hva som skjer med ytelsen i spillet og om produktivitetslasten kjører som vanlig.

Man trenger ikke gjøre det vanskeligere enn man trenger. De fleste har fått noe utdanning og lært om, problemstilling, hypotese, utførelse og konklusjon.

Problemstillinga er: Kan man kjøre andre oppgaver på CCD1 uten at spillytelsen blir så dårlig at det ikke gir mening.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...